Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2024 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez radcę prawnego realizowanych na podstawie umowy zlecenia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą Kancelarię Radcy Prawnego. Wnioskodawca zamierza od stycznia 2025 roku rozpocząć współpracę z firmą (osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą) w ramach umowy - zlecenia. Wnioskodawca w ramach umowy będzie występował jako pełnomocnik firmy-pracownik, przygotowywał pisma procesowe, opiniował umowy, udzielał ustnych porad prawnych itp. Zakres obowiązków jaki będzie wykonywał w firmie zleceniodawcy pokrywa się z usługami, które świadczy kancelaria Wnioskodawcy. Przychody jakie powstaną w związku z zawarciem umowy - zlecenia ze zleceniodawcą Wnioskodawca chce rozliczać poza swoją firmą-kancelarią, gdyż taka jest wola zleceniodawcy, który oczekuje od jego osoby pełnej dyspozycyjności dla dobra firmy.
To co będzie wykonywał Wnioskodawca na rzecz firmy zleceniodawcy, nie jest działalnością gospodarczą. W ramach zawartej umowy będzie wykonywał usługę w siedzibie firmy zleceniodawcy na stanowisku przygotowanym w jego biurze. Powyższe wskazuje, że w ramach zawartej umowy - zlecenia nie będzie mógł samodzielnie wyznaczać sobie miejsca ani godzin świadczenia usług. Nie wolno mu umieścić szyldu kancelarii przed siedzibą zleceniodawcy, gdyż na nie godzi się zleceniodawca. Jak wspomina Wnioskodawca realizując zlecenie, będzie korzystał z infrastruktury zleceniodawcy. Powyższe w jego przekonaniu wskazuje, że wynagrodzenie za świadczone usługi jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście, a nie z gospodarczej. Za wykonywane przez Wnioskodawcę działania zlecone w ramach umowy wobec osób trzecich odpowiedzialność będzie ponosił zleceniodawca. Zakres wykonywanych obowiązków wynikających z umowy - zlecenia będzie obejmował czynności wykonywane wyłącznie na rzecz zleceniodawcy tj. udzielanie ustnie porad prawnych, sporządzanie pisemnych opinii prawnych, sporządzanie projektów umów oraz zastępstwo procesowe. Ustawa o radcach prawnych w art. 8 ust. 1 oddzielnie klasyfikuje wykonywanie zawodu radcy prawnego na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz kancelarii.
Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco.
Od stycznia 2025 roku Wnioskodawca zamierza podjąć pracę zarobkową w firmie prywatnego przedsiębiorcy na podstawie umowy - zlecenia.
Właściciel firmy uzależnia zatrudnienie Wnioskodawcy od tego czy zdecyduje się świadczyć usługi na jego rzecz na miejscu w budynku jego firmy. Właścicielowi firmy zależy aby osoba zatrudniona była dyspozycyjna i w jakimś stopniu była związana z firmą na podstawie umowy zlecenia, w której to umowie będzie zawarty zakres świadczonej pracy, określone godziny pracy i wynagrodzenie. Taka forma według przyszłego pracodawcy jest dla jego firmy najbardziej bezpieczna.
Wnioskodawca w ramach umowy - zlecenia będzie występował w imieniu zleceniodawcy jako pełnomocnik jego firmy, przygotowywał pisma procesowe, opiniował umowy itp. Zakres obowiązków jaki będzie wykonywał w firmie zleceniodawcy będzie się pokrywał z usługami, które świadczy kancelaria Wnioskodawcy dla klientów indywidualnych.
W ramach zawartej umowy Wnioskodawca będzie wykonywał usługę w siedzibie firmy zleceniodawcy na stanowisku przygotowanym w jego biurze. W ramach zawartej umowy - zlecenia nie będzie mógł samodzielnie wyznaczać sobie miejsca ani godzin świadczenia usług. Nie będzie wolno mu umieścić szyldu kancelarii przed siedzibą zleceniodawcy, gdyż nie ma na to jego zgody. Wykonując czynności z tytułu podpisanej umowy zlecenia Wnioskodawca będzie korzystał wyłącznie z infrastruktury należącej do zleceniodawcy.
Za wykonywane przez Wnioskodawcę działania zlecone w ramach umowy wobec osób trzecich odpowiedzialność będzie ponosił zleceniodawca. Zakres wykonywanych obowiązków wynikających z umowy - zlecenia będzie obejmował czynności wykonywane wyłącznie na rzecz zleceniodawcy tj. udzielanie ustnie porad prawnych, sporządzanie pisemnych opinii prawnych, sporządzanie projektów.
Przychody z zawartej umowy - zlecenia ze zleceniodawcą będą rozliczane poza firmą Wnioskodawcy.
Wynagrodzenie, które będzie otrzymywał Wnioskodawca za wykonywane czynności w związku z podpisaniem umowy zlecenia będą stanowić przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy wykonywane przez Wnioskodawcę w przyszłości czynności z tytułu zawartej umowy -zlecenie z tytułu której przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w oparciu o art 15 ust. 3 pkt ustawy o podatku od towarów i usług można uznać za czynności, których ustawa nie uznaje za czynności wykonywane samodzielnie z wykonywanej działalności gospodarczej ?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
W ocenie Wnioskodawcy czynności, które będzie wykonywał w ramach zawartej umowo-zlecenia w przyszłości na rzecz firmy zleceniodawcy, nie powinny być traktowane jako czynności wykonywane z samodzielnej działalności. O tym fakcie świadczy to, iż w ramach zawartej umowy będzie wykonywał usługę w siedzibie firmy zleceniodawcy na stanowisku przygotowanym w jego biurze. W ramach zawartej umowy - zlecenia nie będzie mógł samodzielnie wyznaczać sobie miejsca ani godzin świadczenia usług. Nie wolno Wnioskodawcy umieścić szyldu swojej kancelarii przed siedzibą zleceniodawcy, gdyż na to nie godzi się zleceniodawca. Wykonując zlecone czynności będzie korzystał z infrastruktury zleceniodawcy. Za wykonywane przez Wnioskodawcę działania zlecone w ramach umowy wobec osób trzecich odpowiedzialność będzie ponosił zleceniodawca. Zakres wykonywanych obowiązków wynikających z umowy - zlecenia będzie obejmował czynności wykonywane wyłącznie na rzecz zleceniodawcy tj. udzielanie ustnie porad prawnych, sporządzanie pisemnych opinii prawnych, sporządzanie projektów umów oraz zastępstwo procesowe. Wnioskodawca będzie pobierał stałe wynagrodzenie.
W związku z powyższym w oparciu o art 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przekonaniu Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczone usługi z umowy - zlecenia są przychodem z działalności wykonywanej osobiście, a nie z działalności gospodarczej. Ustawa o radcach prawnych w art. 8 ust. 1 oddzielnie klasyfikuje wykonywanie zawodu radcy prawnego na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz kancelarii co ukazuje, iż ustawodawca gdyby nie chciał rozróżnić tych dwóch form wykonywania zawodu radcy prawnego przyjąłby rozwiązanie z ustawy o adwokaturze, gdzie zawodu adwokata nie można wykonywać w innej formie, niż prowadzenie działalności gospodarczej. Nie ma przepisów zabraniających prowadzenia kancelarii radcy prawnego w formie działalności gospodarczej i łączenia tego z wykonywaniem czynności w ramach podpisanej umowy zlecenia wykonywanej z działalności osobistej.
Wynagrodzenie będzie miało charakter stały określony kwotą miesięczną bez dodatkowego wynagrodzenia za prowadzenie ewentualnych spraw sądowych. W przypadku udzielenia błędnej porady prawnej w ramach zlecenie osoba trzecia nie będzie miała roszczeń w stosunku do osoby Wnioskodawcy. Ewentualne roszczenia osoba trzecia będzie mogła kierować wobec zleceniodawcy, a osoba Wnioskodawcy będzie podlegać ewentualnym karom dyscyplinarnym.
Nie ma wątpliwości, iż w oparciu o obowiązujące przepisy prawa działalność gospodarcza to inne źródło przychodów niż działalność osobista, w ramach której rozlicza się umowy -zlecenia, a niewątpliwie ustawy o PIT nie zabraniają równoczesnego uzyskiwania przychodów tak z działalności gospodarczej jak działalności osobistej.
Reasumując Wnioskodawca informuję, iż umowa - zlecenie nie zostanie zawarta przez niego w kancelarii prowadzonej w związku z działalnością gospodarczą, a w siedzibie zleceniodawcy na jego warunkach wobec czego wynagrodzenie z umowy będzie mogło być zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę osobiście, gdyż będzie rozliczał je płatnik, czyli zleceniodawca. Potrąconą zaliczkę na podatek dochodowy odprowadzać będzie do urzędu skarbowego zleceniodawca.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Należy wskazać, że dana czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 3 ustawy:
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) (uchylony)
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Na mocy art. 13 pkt 2-9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226):
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Użycie słowa „samodzielnie” w kontekście art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wyklucza opodatkowanie pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą przez umowę o pracę lub inny stosunek prawny tworzący więzi (stosunek podporządkowania) między pracodawcą a pracownikiem co do (w zakresie) warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.
Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Ponadto, zgodnie z opinią RG M.G. Tesauro z dnia 4 czerwca 1991 r. do sprawy C-202/90, co się tyczy warunków pracy należy przeanalizować czy pracownik jest niejako zintegrowany z organizacją pracodawcy (...) czy i w jakim zakresie może swobodnie zorganizować swoją działalność. Jest oczywistym, że możliwość swobodnego zorganizowania (wybór współpracowników, struktury niezbędne do wykonywania zadań, godziny pracy), jak też brak zintegrowania w przedsiębiorstwie czy w administracji stanowią elementy typowe dla działalności wykonywanej w sposób samodzielny. Jednakże poddanie się niektórym dyrektywom jak też pewnej kontroli czy władzy dyscyplinarnej pracodawcy, które odnajdujemy również w stosunku pracy nie wykluczają charakteru samodzielnego działalności. Co się tyczy warunków wynagrodzenia, okoliczność, że wynagrodzenie (także to określone ustawą) jest proporcjonalne do usług i charakter przypadkowy, który z tego wynika stanowią jasne wskaźniki istnienia stosunku samodzielnej pracy. Nie ma wątpliwości, że ryzyko w ramach stosunku pracy podporządkowanej spoczywa tylko na pracodawcy. W zakresie odpowiedzialności wskazano, że należy badać czy pracownik jest odpowiedzialny wobec osób trzecich za czynności i działania, które można mu przypisać (pkt 6).
Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z analizy wyżej powołanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika więc, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:
- wykonywania tych czynności,
- wynagrodzenia, oraz
- odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Należy uznać, że co do zasady w istotę typowej umowy cywilnoprawnej, wpisane jest wykorzystywanie infrastruktury i organizacji wewnętrznej zlecającego. Jak wskazał NSA w wyroku z 30 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1479/13 – za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą „(...) nie będzie mogła zostać uznana działalność gospodarcza, która wykonywana jest z wykorzystaniem infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona (...)”.
W opisie sprawy wskazał Pan, że od stycznia 2025 r. zamierza podjąć pracę zarobkową w firmie prywatnego przedsiębiorcy na podstawie umowy - zlecenia. W ramach umowy - zlecenia będzie Pan występował w imieniu zleceniodawcy jako pełnomocnik jego firmy, przygotowywał pisma procesowe, opiniował umowy itp. W ramach zawartej umowy będzie Pan wykonywał usługę w siedzibie firmy zleceniodawcy na stanowisku przygotowanym w jego biurze. W ramach zawartej umowy - zlecenia nie będzie mógł samodzielnie wyznaczać sobie miejsca ani godzin świadczenia usług. Nie będzie wolno Panu umieścić szyldu kancelarii przed siedzibą zleceniodawcy, gdyż nie ma Pan na to jego zgody. Wykonując czynności z tytułu podpisanej umowy zlecenia będzie Pan korzystał wyłącznie z infrastruktury należącej do zleceniodawcy. Za wykonywane przez Pana działania zlecone w ramach umowy wobec osób trzecich odpowiedzialność będzie ponosił zleceniodawca. Zakres wykonywanych obowiązków wynikających z umowy - zlecenia będzie obejmował czynności wykonywane wyłącznie na rzecz zleceniodawcy tj. udzielanie ustnie porad prawnych, sporządzanie pisemnych opinii prawnych, sporządzanie projektów. Wynagrodzenie, które będzie otrzymywał Pan za wykonywane czynności w związku z podpisaniem umowy zlecenia będą stanowić przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości Pana dotyczą kwestii ustalenia, czy wykonywane czynności przez Pana na podstawie umowy zlecenia podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Udzielenie odpowiedzi na Pana pytanie wymaga analizy warunków wynikających z zawartej umowy zlecenia na czynności wykonywane na rzecz zleceniodawcy, tzn. czy z zapisów umowy wynika spełnienie wszystkich trzech dodatkowych warunków zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, tj.:
1.warunków wykonywania tych czynności (warunek pierwszy) oraz
2.wynagrodzenia (warunek drugi) oraz
3.odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich (warunek trzeci).
Warunek pierwszy – warunki wykonywania czynności
Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z zawartą umową zlecenia czynności na rzecz zleceniodawcy wykonuje Pan w siedzibie firmy zleceniodawcy na stanowisku przygotowanym w jego biurze i będzie Pan korzystał wyłącznie z infrastruktury należącej do zleceniodawcy. Powyższe potwierdza więc charakter (przemawiający za brakiem samodzielności w rozumieniu VAT) takiego stosunku prawnego.
W tym kontekście należy zauważyć, że wykorzystywanie infrastruktury zleceniodawcy, a także brak konieczności poszukiwania we własnym zakresie klientów świadczonych usług powoduje, że nie ponosi Pan w tym zakresie ryzyka ekonomicznego.
Warunek drugi - wynagrodzenie
Przyjmując, że umowa przewiduje, że zleceniobiorca będzie korzystał z infrastruktury i organizacji podmiotu zlecającego (spełniony warunek pierwszy), ustalenie, że warunek drugi będzie spełniony w praktyce sprowadza się do weryfikacji, czy zleceniobiorca będzie otrzymywał stałe wynagrodzenie. Jeżeli zleceniobiorca będzie otrzymywał stałe wynagrodzenie nie można mówić o ponoszeniu ryzyka ekonomicznego przez Pana.
Wynagrodzenie, które będzie otrzymywał Pan za wykonywane czynności w związku z podpisaniem umowy zlecenia będą stanowić przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym warunek drugi również należy uznać za spełniony.
Warunek trzeci – odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich
Warunek będzie spełniony jeżeli zgodnie z umową odpowiedzialność jest po stronie zleceniodawcy, a nie po stronie faktycznego wykonawcy usługi - zleceniobiorcy, co wyklucza samodzielny charakter jego działalności. Warunek będzie także spełniony, gdy dana umowa nie przewiduje (nie wprowadza) takiej odpowiedzialności.
Z opisu sprawy wynika, że umowa zlecenia zawarta pomiędzy Panem a zleceniodawcą, przewiduje, że odpowiedzialność wobec osób trzecich związaną z wykonywaniem przez Pana czynności będzie ponosić zleceniodawca.
Spełnione są zatem trzy warunki przewidziane w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, które powodują, że czynności wykonywane przez Pana jako radcę prawnego na rzecz zleceniodawcy na podstawie zawartej umowy zlecenia nie mieszczą się w definicji działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji nie jest Pan z tego tytułu podatnikiem podatku VAT i nie jest Pan zobowiązana do rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług oraz do rozliczenia się z tego podatku.
Wobec powyższego stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.