Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pani za rolnika ryczałtowego oraz prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku sprzedaży roślin ozdobnych i zastosowania szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych.
Uzupełniła go Pani– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa PIT”.
Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.
Aktualnie Wnioskodawczyni sprawuje opiekę nad małymi dziećmi (w wieku (...), (...) i (...) lata) i z tego tytułu posiada ubezpieczenie w ZUS.
W swoim mieszkaniu Wnioskodawczyni zajmuje się uprawą roślin ozdobnych. Rośliny do swojej kolekcji pozyskuje od sprzedawców indywidualnych oraz firm, w tym od dostawców z zagranicy.
Nadwyżki roślin, nie wcześniej niż po 30 dniach od chwili nabycia, oferuje na sprzedaż.
Do uprawianych i sprzedawanych gatunków należą m.in. rośliny z rodzaju: (...).
Rośliny uprawiane przez Wnioskodawczynię nie są uprawiane w szklarniach ani w ogrzewanych tunelach foliowych. Nie są to także uprawy roślin „in vitro”.
Wnioskodawczyni jest zainteresowana poznaniem swojej sytuacji na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej jako „ustawa VAT”.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
1)Na czym konkretnie polega uprawianie przez Panią roślin ozdobnych? Proszę opisać jakie czynności Pani wykonuje w związku z tą czynnością?
Uprawianie roślin ozdobnych obejmuje szereg czynności:
1)Przygotowanie podłoża: dobór odpowiednich mieszanek ziemi, wzbogacenie gleby w substancje odżywcze, poprawa jej struktury.
2)Wymiana podłoża: regularne przesadzanie roślin w celu zapewnienia im świeżego, żyznego podłoża.
3)Aklimatyzacja: przyzwyczajanie roślin do nowych warunków po zakupie lub przesadzeniu.
4)Rozmnażanie: wysiew nasion, ukorzenianie sadzonek, podział bulw, cięcie pędów, stosowanie innych technik zależnych od gatunku roślin.
5)Podlewanie i nawożenie: utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności i dostarczanie roślinom składników odżywczych.
6)Pielęgnacja: usuwanie suchych liści, formowanie kształtu roślin, kontrola wzrostu.
7)Ochrona przed szkodnikami i chorobami: monitorowanie stanu roślin, stosowanie metod ochrony czynnej (np. środki ochrony roślin) oraz biernej (np. zapobieganie chorobom poprzez dobrą higienę uprawy).
2)Czy będzie Pani dokonywać sprzedaży roślin pozyskanych tylko od innych sprzedawców?
Nie. Planuję sprzedawać zarówno rośliny z własnej produkcji, jak i te pozyskane od sprzedawców. Rośliny z własnej produkcji będą uprawiane przez co najmniej 30 dni i dopiero po upływie tego okresu nastąpi ich sprzedaż. Rośliny pozyskane od sprzedawców nie będą sprzedawane wcześniej niż przed upływem 30 dni od ich zakupu.
3)Czy sprzedawane rośliny będą pochodzić z Pani własnej uprawy, tj. zakupi Pani nasiona lub młode sadzonki, a następnie będzie je uprawiać i rozmnażać?
Tak. Sprzedawane rośliny będą pochodzić także z własnej uprawy Wnioskodawczyni, gdzie zostaną rozmnożone i odpowiednio przygotowane.
4)Czy posiada Pani grunty rolne?
Tak, Wnioskodawczyni posiada 1,72 ha fizycznego gruntów rolnych.
5)Czy w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych, o których mowa w opisie sprawy, zamierza Pani zarejestrować się jako podatnik VAT czynny?
W związku ze sprzedażą roślin ozdobnych Wnioskodawczyni nie zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.
Pytania
1) Czy Wnioskodawczyni poprzez uprawianie roślin ozdobnych przez okres co najmniej miesiąca, a następnie poprzez ich sprzedaż, prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy VAT?
2) Czy przychody ze sprzedaży roślin ozdobnych pozyskanych z własnej domowej uprawy, które są w posiadaniu Wnioskodawczyni powyżej 30 dni, podlegają zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT bez względu na wielkość sprzedaży, a w rezultacie czy Wnioskodawczyni będzie obowiązana do wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży?
3) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT?
Pani stanowisko
Ad 1) Zdaniem Wnioskodawczyni, poprzez uprawianie roślin ozdobnych przez okres co najmniej miesiąca, a następnie poprzez ich sprzedaż, prowadzi Ona działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy VAT.
Ad 2) Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody ze sprzedaży roślin ozdobnych pozyskanych z własnej domowej uprawy, które są w posiadaniu Wnioskodawczyni powyżej 30 dni, podlegają zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT bez względu na wielkość sprzedaży.
Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży uprawianych przez siebie roślin ozdobnych nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Ad 3) Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest Ona rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT.
Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 1
Na podstawie art. 2 pkt 15 ustawy VAT przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49)oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, do uprawianych i sprzedawanych gatunków należą m.in. rośliny z rodzaju: (...).
Produkcja roślinna w zakresie roślin ozdobnych została wprost wymieniona w art. 2 pkt 15 ustawy VAT. Oznacza to, że opisana działalność Wnioskodawczyni stanowi działalność rolniczą.
Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 2
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 20 ustawy VAT przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn zm.).
Niewątpliwie rośliny ozdobne stanowią produkty rolne. Wnioskodawczyni uważa, że przysługuje Jej status rolnika ryczałtowego, więc dostawy roślin ozdobnych mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.
W rezultacie Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży uprawianych przez siebie roślin ozdobnych nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza, między innymi, interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2022 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.44.2022.2.JG.
Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 3
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy VAT przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W doktrynie przyjmuje się, że „(...) aby uznać kogoś za rolnika ryczałtowego, musi on łącznie spełniać następujące warunki:
1)dokonywać dostawy produktów rolnych lub świadczyć usługi rolnicze;
2)korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT;
3)nie być obowiązany, na podstawie przepisów o rachunkowości (ustawa o VAT posługuje się pojęciem odrębnych przepisów, które należy odnieść właśnie do przepisów o rachunkowości), do prowadzenia ksiąg rachunkowych” (J. Matarewicz [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 2).
Wnioskodawczyni niewątpliwie dokonuje dostawy produktów rolnych, ponieważ rośliny ozdobne są uznawane za produkty rolne.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że ma prawo do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.
Ponadto z przepisów odrębnych nie wynika, aby Wnioskodawczyni miała obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Powyższe wskazuje, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 1994 r. o rachunkowości (t .j. Dz. U. z 2023, poz. 120 ze zm.)
Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości:
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku działające zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw mogą stosować zasady rachunkowości określone ustawą również od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro. W tym przypadku osoby te lub wspólnicy przed rozpoczęciem roku obrotowego są obowiązani, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym. Osoby fizyczne lub wspólnicy spółek cywilnych osób fizycznych mogą złożyć zawiadomienie na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541).
Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o rachunkowości:
Przez jednostkę - rozumie się podmioty i osoby określone w art. 2 ust. 1.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o rachunkowości:
Księgi rachunkowe są prowadzone przez jednostkę.
Na mocy art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.
Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że posiada Pani 1,72 ha fizycznego gruntów rolnych. Jednakże w swoim mieszkaniu zajmuje się Pani uprawą roślin ozdobnych. Rośliny do swojej kolekcji pozyskuje Pani od sprzedawców indywidualnych oraz firm, w tym od dostawców z zagranicy. Nadwyżki roślin, nie wcześniej niż po 30 dniach od chwili nabycia, oferuje Pani na sprzedaż. Uprawianie roślin ozdobnych obejmuje szereg czynności: przygotowanie podłoża: dobór odpowiednich mieszanek ziemi, wzbogacenie gleby w substancje odżywcze, poprawa jej struktury; wymiana podłoża: regularne przesadzanie roślin w celu zapewnienia im świeżego, żyznego podłoża; aklimatyzacja - przyzwyczajanie roślin do nowych warunków po zakupie lub przesadzeniu; rozmnażanie: wysiew nasion, ukorzenianie sadzonek, podział bulw, cięcie pędów, stosowanie innych technik zależnych od gatunku roślin; podlewanie i nawożenie, pielęgnacja; ochrona przed szkodnikami i chorobami: monitorowanie stanu roślin, stosowanie metod ochrony czynnej (np. środki ochrony roślin) oraz biernej (np. zapobieganie chorobom poprzez dobrą higienę uprawy). Planuje Pani sprzedawać zarówno rośliny z własnej produkcji, jak i te pozyskane od sprzedawców. Rośliny z własnej produkcji będą uprawiane przez co najmniej 30 dni i dopiero po upływie tego okresu nastąpi ich sprzedaż. Rośliny pozyskane od sprzedawców nie będą sprzedawane wcześniej niż przed upływem 30 dni od ich zakupu. W związku ze sprzedażą roślin ozdobnych nie zamierza Pani zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.
Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślin ozdobnych.
W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że produkcja roślin ozdobnych w opisany przez Panią sposób to działalność rolnicza w rozumieniu z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Tym samym spełnia Pani definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarow i usług o ile dobrowolnie nie dokona Pani rejestracji w zakresie VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej oraz nie będzie Pani obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 3 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wskazać należy, że w związku z realizacją przez Panią dostaw produktów rolnych pochodzących z Pani własnej działalności rolniczej, jest Pani rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Wskazać należy, że w Rozdziale 2 Działu XII ustawy zostały zawarte uregulowania w zakresie szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych.
Zgodnie z art. 117 ustawy:
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1) wystawiania faktur;
2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdziału 2 ustawy, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w deklaracji podatkowych i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.
W analizowanej sprawie dla sprzedaży produktów rolnych tj. roślin ozdobnych, które będą pochodziły z Pani działalności rolniczej będzie Pani posiadać w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z ww. sprzedażą, którą będzie Pani realizować jako rolnik ryczałtowy znajdą dla Pani zastosowanie zwolnienia, które wynikają ze szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym przewidziane w cytowanym art. 117 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.