Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług szkoleń … .
Uzupełnili go Państwo 10 grudnia 2024 r. oraz 16 grudnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ... jest jednostką wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem RSPO ... . Poradnia została założona ... na podstawie przepisów Prawa Oświatowego - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz.900) z późn. zmianami – tekst jednolity ogłoszony jako Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 21 marca 2024 (Dz. U 2024 poz. 737). Organem prowadzącym Poradni jest osoba fizyczna – ..., będąca również Dyrektorem Poradni. Na podstawie art. 12 Prawa oświatowego, Poradnia została także ujęta w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej pod numerem REGON ... .
Zgodnie ze statutem placówki: do zadań Poradni należy w szczególności:
(...)
Poradnia realizuje zadania poprzez:
(...)
Poradnia zatrudnia specjalistów pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej, lekarza.
Poradnia aktualnie organizuje 2 rodzaje szkoleń:
1.Szkolenia ... .
2.Szkolenia ... .
Oba szkolenia prowadzone są przez zatrudnionego w poradni lekarza – specjalistę pediatrii, certyfikowanego międzynarodowego trenera ... . Odbiorcą szkoleń są: pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, lekarze. Specjaliści ci wykorzystują następnie wiedzę zdobytą podczas szkoleń w pracy diagnostycznej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami rozwojowymi.
W uzupełnieniu wniosku ostatecznie przedstawionym 16 grudnia 2024 r. wskazali Państwo:
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ... jest jednostką wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem RSPO ... . Wpisana jest także do rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonego przez Starostwo Powiatowe w ... . Poradnia została założona ... na podstawie przepisów Prawa Oświatowego - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) z późn. zmianami – tekst jednolity ogłoszony jako Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 21 marca 2024 (Dz. U 2024 poz. 737). Organem prowadzącym Poradni jest osoba fizyczna – ..., będąca również Dyrektorem Poradni. Na podstawie art. 12 Prawa oświatowego, Poradnia została także ujęta w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej pod numerem REGON ... . Pod aktualnym numerem NIP do czerwca 2024 widniała ... „Gabinet ...”. W czerwcu 2024 ... została zamknięta. Następnie w sierpniu 2024 otwarta została Poradnia Niepubliczna, która - co do zasady - prowadzona jest przez osobę fizyczną. Poradnia otrzymała ten sam numer NIP. Poradnie to jednostki wpisane do RSPO a nie do CEIDG stąd nadal podczas sprawdzania jednostki po samym numerze NIP w CEIDG wyszukać można nieprawidłową nazwę.
Zgodnie ze statutem placówki: do zadań Poradni należy w szczególności:
(...)
Poradnia realizuje zadania poprzez:
(...)
Poradnia zatrudnia specjalistów pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej, lekarza. Poradnia aktualnie organizuje 2 rodzaje szkoleń:
1.Szkolenia ...
2.Szkolenia ...
Oba szkolenia prowadzone są przez zatrudnionego w poradni lekarza – specjalistę pediatrii, certyfikowanego międzynarodowego trenera ... . Odbiorcą szkoleń są: pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, lekarze. Obie formy szkoleń wpisują się w proces kształcenia lekarzy, pedagogów, logopedów, psychologów, którzy podczas szkoleń nabywają nowych kompetencji, doświadczenia, a także uzyskują certyfikację zawodową do posługiwania się narzędziami diagnostycznymi w praktyce zawodowej. Specjaliści ci wykorzystują następnie wiedzę zdobytą podczas szkoleń w pracy diagnostycznej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami rozwojowymi.
Jak wskazano wyżej, Poradnia została założona na podstawie przepisów Prawa Oświatowego - ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) z późn. zmianami – tekst jednolity ogłoszony jako Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 21 marca 2024 (Dz. U. 2024 poz. 737). Wszystkie działania statutowe Poradni (w tym wpisane do statutu formy kształcenia specjalistów) są objęte wpisem do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w ... .
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi szkoleń certyfikacyjnych w zakresie ... świadczone przez Podatnika w ramach Poradni są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie działalności prowadzonej w formie Poradni placówka prowadząc wyżej wymienione szkolenia ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie: art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ spełnione są obie przesłanki wskazane w ww. art:
1.Poradnia jest jednostką objętą systemem oświaty, założoną zgodnie z przepisami wskazanego wyżej Prawa oświatowego,
2.Usługi szkolenia psychologów, pedagogów, logopedów i lekarzy, wpisują się w zakres kształcenia (zgodnie ze wskazanym w art. 43 ust 1 ustawy o VAT warunku jako jednostka objęta systemem oświaty świadcząca usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
W odniesieniu do pierwszej z powołanych przesłanek należy zauważyć, iż funkcjonowanie jednostek objętych systemem oświaty reguluje ustawa - Prawo oświatowe, zgodnie z art. 2 pkt 6 tej ustawy system oświaty obejmuje poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jak wskazuje art. 168 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkól i placówek. W świetle powołanych wyżej przepisów, Poradnia prowadzona jest jako placówka niepubliczna, która otrzymała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę … . Jedną z form działalności poradni jest prowadzenie szkoleń, warsztatów i konferencji, co w świetle analizowanego stanu faktycznego oznacza, że pierwsza z określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a przesłanek zwolnienia została przez Poradnię spełniona.
W odniesieniu do drugiej przesłanki poradnia świadczy zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i wychowania. Niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powołanego wyżej przepisu, dla celów zastosowania zwolnienia nie jest konieczne, aby usługa świadczona przez jednostkę jednocześnie stanowiła usługę kształcenia i wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Mając na uwadze powyższe, w opinii Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku VAT wskazane w art 43 ust.1 pkt 26 lit a. ustawy o VAT do usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności Poradni, w związku z czym są one zwolnione z tego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Zgodnie z treścią ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Przez kształcenie należy rozumieć całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.):
System oświaty obejmuje poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
Stosownie do art. 8 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe:
1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Natomiast, zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ... jest jednostką wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych. Poradnia została założona na podstawie przepisów Prawa oświatowego. Wszystkie działania statutowe Poradni (w tym wpisane do statutu formy kształcenia specjalistów) są objęte wpisem do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe. Poradnia aktualnie organizuje 2 rodzaje szkoleń:
1.Szkolenia ... .
2.Szkolenia ... .
Oba szkolenia prowadzone są przez zatrudnionego w poradni lekarza – specjalistę pediatrii, certyfikowanego międzynarodowego trenera ... . Odbiorcą szkoleń są: pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, lekarze. Obie formy szkoleń wpisują się w proces kształcenia lekarzy, pedagogów, logopedów, psychologów, którzy podczas szkoleń nabywają nowych kompetencji, doświadczenia, a także uzyskują certyfikację zawodową do posługiwania się narzędziami diagnostycznymi w praktyce zawodowej. Specjaliści ci wykorzystują następnie wiedzę zdobytą podczas szkoleń w pracy diagnostycznej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami rozwojowymi.
Odniesienie powołanych przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe do opisanej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż w kontekście art. 168 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, Państwa Poradnia, która posiada wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 pkt 6 tej ustawy i jako placówka oświatowa świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Jeśli zatem przedmiotowe usługi są usługami w zakresie kształcenia i są realizowane przez Państwa w ramach poradni - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, to dla usług objętych zakresem pytania, spełniona jest zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Wobec powyższego, świadczone przez Państwa usługi szkoleń certyfikacyjnych w zakresie … korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).