Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.464.2024.2.EP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 02 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii uznania czy planowany przez Wnioskodawcę aport Oddziału będzie stanowił wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym czy wniesienie aportu będzie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1) powołanej ustawy wpłynął 02 października 2024.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną, spółką akcyjną, mającą siedzibę oraz miejsce efektywnego zarządu na terytorium (…) i tym samym podlega (…) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów.

Wnioskodawca jest właścicielem położonych w Polsce nieruchomości w postaci działek gruntu stanowiących tereny przemysłowe. Na działkach znajdują się budynki i budowle o charakterze produkcyjnym, w szczególności: hala produkcyjno-magazynowa, budynek socjalny, oczyszczalnia ścieków, rozdzielnie elektryczne oraz inne obiekty techniczne jak magazyn (…), (…), (…), (…), (…) itd. Grunty, budynki i budowle będące własnością Wnioskodawcy są dalej określane zbiorczo jako „Nieruchomość”.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na obszarze Polski w formie oddziału, pod firmą (… ) Oddział w Polsce. Siedziba Oddziału znajduje się w (…) Oddział jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (…). Oddział jest wyodrębniony w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pod względem organizacyjnym oraz prowadzi własne księgi rachunkowe, zgodnie z polskimi przepisami w zakresie rachunkowości.

Nieruchomość będąca własnością Wnioskodawcy jest przypisana do Oddziału i stanowi jego środek trwały na potrzeby przepisów o rachunkowości. Działalność Oddziału polega na bieżącym utrzymaniu Nieruchomości i obsłudze jej wynajmu do (…), która prowadzi tam działalność o charakterze produkcyjnym.

Nieruchomość posiadana przez Wnioskodawcę stanowi również siedzibę Oddziału i tym samym miejsce prowadzenia działalności Wnioskodawcy w Polsce.

Z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), Oddział stanowi zakład Wnioskodawcy w Polsce.

Oddział nie zatrudnia pracowników w Polsce. Działania związane z utrzymaniem i wynajmem Nieruchomości są realizowane przez personel Wnioskodawcy oraz usługodawców zewnętrznych. W związku z tym opisany poniżej planowany aport Oddziału nie będzie wiązał się z tzw. przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę w myśl przepisów Kodeksu pracy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”), a jego działalność w Polsce jest opodatkowana podatkiem VAT.

Z uwagi na potrzeby ekonomiczno-biznesowe działalności, Wnioskodawca planuje wniesienie swojego Oddziału w Polsce aportem do innej spółki prawa (…), (...). Przedmiotem aportu objęte zostanie wszystko, co wchodzi w skład Oddziału i jest niezbędne do realizowania w sposób samodzielny określonych zadań gospodarczych w ramach działalności związanej z obsługą i wynajmem Nieruchomości. W konsekwencji spółka otrzymująca aport będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału w dotychczasowym zakresie, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem aportu.

Przedmiotem aportu w postaci Oddziału będą w szczególności:

-grunty, budynki i budowle stanowiące Nieruchomość

-wszelkie umowy zawarte przez Oddział, związane z Nieruchomością i jej wynajmem (w szczególności umowa najmu, umowy na dostawy mediów itd.)

-wszelkie umowy zawarte przez Oddział, związane z funkcjonowaniem Oddziału (w szczególności umowy dotyczące obsługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, obsługi prawnej itd.)

-wszelkie należności i zobowiązania Oddziału związane z posiadaniem i obsługą Nieruchomości,

-księgi rachunkowe Oddziału oraz dokumentacja finansowo-księgowa,

-dokumentacja prawna związana z Nieruchomością,

-rachunki bankowe Oddziału wraz ze znajdującymi się na nich środkami pieniężnymi.

Spółka otrzymująca aport nie będzie musiała podejmować dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział, poza działaniami związanymi z przejęciem go w skład swojej struktury po dokonaniu aportu.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Oddział prowadzi obecnie działalność w oparciu o następujące składniki materialne i niematerialne:

-grunty, budynki i budowle

-umowy zawarte przez Oddział, związane z posiadanymi nieruchomościami i ich wynajmem - w szczególności umowa najmu oraz umowy na dostawy mediów (wywóz nieczystości)

-umowy związane z funkcjonowaniem Oddziału - w szczególności umowy dotyczące obsługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obsługi prawnej

-należności i zobowiązania Oddziału związane z posiadaniem i obsługą Nieruchomości – w szczególności zobowiązania wobec dostawców mediów i innych usług, a z drugiej strony należności od najemcy nieruchomości

-księgi rachunkowe Oddziału oraz związana z ich prowadzeniem dokumentacja finansowo-księgowa

-dokumentacja prawna związana z Nieruchomością

-rachunki bankowe Oddziału wraz ze znajdującymi się na nich środkami pieniężnymi

Żadne ze wskazanych wyżej składników nie zostaną wyłączone z przedmiotu planowanego aportu.

Na dzień dokonania aportu do Oddziału zostaną przypisane zobowiązania związane z prowadzoną przez Oddział działalnością. Zobowiązania te zostaną przeniesione na podmiot przejmujący Oddział w formie aportu.

Oddział jest wyodrębniony pod względem finansowo-rachunkowym - prowadzi własne księgi rachunkowe, zgodnie z polskimi przepisami w zakresie rachunkowości oraz sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które jest składane w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Oddział jest również wyodrębniony pod względem finansowym, co rozumiemy jako możliwość finansowania swojej działalności we własnym zakresie, bez wsparcia finansowego spółki macierzystej. Działalność Oddziału jest finansowana z wpływów z najmu nieruchomości.

Oddział jest zdolny do samodzielnego działania bez angażowania potencjału spółki macierzystej. Wskazuje na to wyodrębnienie organizacyjne, finansowe oraz funkcjonalne Oddziału, opisane szczegółowo we wniosku o wydanie interpretacji.

Spółka otrzymująca aport nie będzie musiała podejmować dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział, poza działaniami związanymi z przejęciem go w skład swojej struktury po dokonaniu aportu.

(...). jako spółka otrzymująca aport będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Oddział w dotychczasowym zakresie wyłącznie przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem aportu.

Wniesienie składników majątkowych przez (...) do (...). zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów wniesienia składników majątkowych nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Pytanie

Czy planowany przez Wnioskodawcę aport Oddziału będzie stanowił wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej również jako „ZCP”) w rozumieniu art. art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym wniesienie aportu będzie wyłączone z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 powołanej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany aport Oddziału będzie stanowił wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym będzie podlegać wyłączeniu z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powołanych przepisów można wyodrębnić przesłanki, po spełnieniu których określony zespół składników materialnych i niematerialnych może zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Przesłankami tymi są:

-istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

-organizacyjne i finansowe wyodrębnienie zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie

-przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych (funkcjonalność)

-możliwość stanowienia przez te składniki niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.

W zakresie wyodrębnienia zespołu danych składników istotne jest więc to, by zachodziło ono na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej danego przedsiębiorstwa. W przypadku Oddziału wyodrębnienie organizacyjne jest zrealizowane poprzez utworzenie Oddziału w ramach struktury korporacyjnej Wnioskodawcy we (…) oraz utworzenie i rejestrację Oddziału w Polsce jako osobnego podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wyodrębnienie organizacyjne ma więc w omawianym przypadku nie tylko charakter faktyczny, ale wynika bezpośrednio z przepisów prawa. Oddział jest wyodrębniony jako wydzielona jednostka w dokumentach korporacyjnych Wnioskodawcy i posiada odrębne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oddział prowadzi w Polsce księgi rachunkowe, odrębne od ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy, co umożliwia pełne wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością Oddziału. Oddział posiada również odrębne rachunki bankowe w Polsce.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że wyodrębniona część przedsiębiorstwa służy do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi zatem stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. W konsekwencji wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako konieczność przeniesienia wystarczającej ilości aktywów, zobowiązań itd. do wyodrębnionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy opisany zespół składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Oddziału jest funkcjonalnie wyodrębniony, ponieważ:

-Oddział posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług na potrzeby prowadzonej przez niego działalności

-do Oddziału alokowane są należności i zobowiązania związane z prowadzoną działalnością

W związku z powyższym, opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych może samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wynajmu. Przedmiotem aportu będzie bowiem zorganizowana masa majątkowa zawierająca składniki materialne i niematerialne oraz mogąca posiadać przymiot niezależnego przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie niezbędne warunki uznania zespołu przenoszonych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są spełnione. W ramach aportu przenoszone będą wszystkie istotne składniki materialne i niematerialne, przy pomocy których spółka otrzymująca aport będzie mogła kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na wynajmie Nieruchomości. Opisany zespół składników majątkowych obejmie bowiem środki trwałe (Nieruchomość), należności i zobowiązania oraz wszelkie inne elementy (składniki) Oddziału, w tym umowy z kontrahentami. Wnoszone aportem składniki majątkowe i niemajątkowe stanowią zorganizowaną całość (zespół), która pozwala na realizację określonych zadań gospodarczych, a nie zbiór niepowiązanych ze sobą elementów. Składniki majątkowe i niemajątkowe służą do prowadzenia działalności gospodarczej i pozwalają realizować określone cele (zadania) gospodarcze.

Okolicznością dodatkowo potwierdzającą, że przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest fakt, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę (Oddział) w zakresie wynajmu Nieruchomości będzie kontynuowana w spółce otrzymującej aport w pełnym zakresie, z wykorzystaniem składników majątkowych stanowiących uprzednio elementy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę:

-   zamiar kontynuowania przez spółkę otrzymującą aport działalności prowadzonej dotychczas przez Oddział, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji, oraz

-    faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Oceny przedmiotu transakcji należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub ZCP.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Odnosząc powyższe do opisu zawartego we wniosku należy wskazać, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład wnoszonego aportem Oddziału będzie spełniał poniższe warunki, tj.:

-wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), powiązanych funkcjonalnie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne)

-zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (wyodrębnienie organizacyjne)

-zespół tych składników jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (wyodrębnienie finansowe)

-zespół tych składników jest i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze

Wobec dokonanego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego możliwe będzie kontynuowanie dotychczasowej działalności Oddziału w zakresie wynajmu bez konieczności angażowania przez spółkę otrzymującą aport innych składników majątku, niestanowiących przedmiotu transakcji. Spółka otrzymująca aport będzie kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą realizowaną przez Oddział z wykorzystaniem zespołu składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem aportu.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku opisanego aportu mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Składniki materialne i niematerialne, które Wnioskodawca zamierza wnieść aportem służą do prowadzenia działalności gospodarczej i pozwolą spółce otrzymującej aport na realizowanie zadań gospodarczych, związanych z wynajmem Nieruchomości, w dotychczasowym zakresie i formie. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy składniki majątku będące przedmiotem aportu na dzień transakcji będą stanowiły organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, planowany aport zespołu składników majątkowych i niemajątkowych w postaci Oddziału stanowić będzie wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita-Modes, TSUE stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką akcyjną, mającą siedzibę oraz miejsce efektywnego zarządu na terytorium (…) i tym samym podlegają we (…) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą na obszarze Polski w formie oddziału, pod firmą (...) . (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce. Siedziba Oddziału znajduje się w (…). Oddział jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (…) Oddział prowadzi obecnie działalność w oparciu o następujące składniki materialne i niematerialne:

-grunty, budynki i budowle

-umowy zawarte przez Oddział, związane z posiadanymi nieruchomościami i ich wynajmem - w szczególności umowa najmu oraz umowy na dostawy mediów (wywóz nieczystości)

-umowy związane z funkcjonowaniem Oddziału - w szczególności umowy dotyczące obsługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obsługi prawnej

-należności i zobowiązania Oddziału związane z posiadaniem i obsługą Nieruchomości - w szczególności zobowiązania wobec dostawców mediów i innych usług, a z drugiej strony należności od najemcy nieruchomości

-księgi rachunkowe Oddziału oraz związana z ich prowadzeniem dokumentacja finansowo-księgowa

-dokumentacja prawna związana z Nieruchomością

-rachunki bankowe Oddziału wraz ze znajdującymi się na nich środkami pieniężnymi

Żadne ze wskazanych wyżej składników nie zostaną wyłączone z przedmiotu planowanego aportu.

Na dzień dokonania aportu do Oddziału zostaną przypisane zobowiązania związane z prowadzoną przez Oddział działalnością. Zobowiązania te zostaną przeniesione na podmiot przejmujący Oddział w formie aportu.

Oddział jest wyodrębniony pod względem finansowo-rachunkowym - prowadzi własne księgi rachunkowe, zgodnie z polskimi przepisami w zakresie rachunkowości oraz sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które jest składane w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Oddział jest również wyodrębniony pod względem finansowym, co rozumiemy jako możliwość finansowania swojej działalności we własnym zakresie, bez wsparcia finansowego spółki macierzystej. Działalność Oddziału jest finansowana z wpływów z najmu nieruchomości.

Podali Państwo że, Oddział jest zdolny do samodzielnego działania bez angażowania potencjału spółki macierzystej.

Spółka otrzymująca aport nie będzie musiała podejmować dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział, poza działaniami związanymi z przejęciem go w skład swojej struktury po dokonaniu aportu.

(...). jako spółka otrzymująca aport będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Oddział w dotychczasowym zakresie wyłącznie przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem aportu.

Oddział nie zatrudnia pracowników w Polsce. Działania związane z utrzymaniem i wynajmem Nieruchomości są realizowane przez personel Wnioskodawcy oraz usługodawców zewnętrznych. W związku z tym opisany poniżej planowany aport Oddziału nie będzie wiązał się z tzw. przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę w myśl przepisów Kodeksu pracy.

Państwa wątpliwości przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą wniesienia wkładu niepieniężnego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na (...) , na moment transakcji będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane mu zadania.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, wyodrębnienie organizacyjne działalności (…) będzie się przejawiało w tym, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą na obszarze Polski w formie oddziału. Wyodrębnienie organizacyjne jest zrealizowane poprzez utworzenie Oddziału w ramach struktury korporacyjnej we (…) oraz utworzenie i rejestrację Oddziału w Polsce, jako osobnego podmiotu w KRS.

W świetle powyższego należy uznać, że przeniesienie oddziału (...) do spółki (...). – na moment transakcji będzie spełniło warunek wyodrębnienia organizacyjnego przewidzianego dla uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przedstawionymi przez Państwa informacjami, spełniona zostanie również przesłanka wyodrębnienia finansowego. Oddział jest wyodrębniony pod względem finansowo-rachunkowym - prowadzi własne księgi rachunkowe, zgodnie z polskimi przepisami w zakresie rachunkowości oraz sporządza roczne sprawozdanie finansowe, które jest składane w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Ponadto Oddział ma możliwość finansowania swojej działalności we własnym zakresie, bez wsparcia finansowego spółki macierzystej. Działalność Oddziału jest finansowana z wpływów z najmu nieruchomości.

Spełniony będzie również warunek wyodrębnienia funkcjonalnego Oddziału. Oddział służy do realizacji określonych zadań gospodarczych. Działalność Oddziału polega na bieżącym utrzymaniu Nieruchomości i obsłudze jej wynajmu. Oddział jest zdolny do samodzielnego działania bez angażowania potencjału spółki macierzystej. Spółka otrzymująca aport nie będzie musiała podejmować dodatkowych działań faktycznych lub prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział, poza działaniami związanymi z przejęciem go w skład swojej struktury po dokonaniu aportu.

(...). jako spółka otrzymująca aport będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Oddział w dotychczasowym zakresie wyłącznie przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem aportu.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy uznać należy, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych na moment transakcji będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym oraz będzie posiadał zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji i przejawia zamiar kontynuowania tej działalności.

Przedstawione w opisie sprawy okoliczności oraz dokonana w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE ich całościowa analiza, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Odział za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji uznania opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Oddział (...) . za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana transakcja przeniesienia w ramach przeniesienia oddziału, do (...)., która będzie kontynuowała dotychczasową działalność (...) . realizowaną z wykorzystywaniem wymienionego wyżej zespołu składników, będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.