Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.514.2024.1.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 5 grudnia 2024 r. (wpływ 5 grudnia 2024 r.) i 6 grudnia 2024 r. (wpływ 6 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i wspólnie rozlicza VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi gminy (tj. szkołami, przedszkolem i A. A jest jednostką organizacyjną powołaną do obsługi finansowo-księgowej, rachunkowej, kadrowo-płacowej i administracyjno-organizacyjnej szkół i przedszkola prowadzonych przez gminę (…)).

W roku 2020 Gmina zrealizowała inwestycję obejmującą instalację fotowoltaiczną na budynku Gminnego Przedszkola Publicznego w (…).

Dyrektor Gminnego Przedszkola Publicznego w (…) z upoważnienia Wójta Gminy (…) podpisała umowę:

1.z firmą C. S.A. o Świadczenie Usług Odbioru Energii Elektrycznej (...) Nr (…) zawartą w dniu 28 lutego 2020 r. (załącznik nr 1).

2.z firmą D. sp. z o.o. na Sprzedaż Energii Elektrycznej (…) zawartą w dniu 28 lutego 2023 roku w (…) (załącznik nr 2).

W dniu 24 czerwca 2024 r. do Urzędu Gminy (…) wpłynęło pismo (załącznik nr 3) (…) od firmy D. sp. z o.o. z dnia 18 czerwca 2024 r. Pismo skierowane do Gminy dotyczyło informacji o braku wystawienia faktur za:

  • poszczególne kwartały od 2020 roku do 2024 roku,
  • ilość energii w MWh,
  • cenę netto za zł/MWh,
  • stawkę VAT w poszczególnych kwartałach.

W piśmie określono 30 dniowy termin wystawienia zaległych faktur.

W zaistniałej sytuacji w dniu 23 lipca 2024 r. wystawiono 17 faktur za okresy rozliczeniowe - począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. z terminem płatności uzgodnionym z przedstawicielem firmy D. Sp. z.o.o. Termin ustalano na 14 dni od daty wystawienia faktur, który upływał z dniem 6 sierpnia 2024 r. Faktury wysłano do D. Sp. z o.o. a należność uregulowana została w uzgodnionym terminie.

Do czasu otrzymania pisma wzywającego do wystawienia faktur Gmina (…) nie miała wiedzy w zakresie niewywiązywania się z zapisów umowy na sprzedaż energii dla D. Sp. z o.o. a tym samym braku stosownych umów. Gmina (…) zrealizowała inwestycję obejmującą instalację fotowoltaiczną na budynku Gminnego Przedszkola w (…), będącego majątkiem Gminy dokonała formalności związanych z przekazaniem uprawnień do zawierania i realizacji umów dyrektorowi tej jednostki. Dyrektor Gminnego Przedszkola Publicznego nie przekazała informacji do Urzędu Gminy o zawarciu umowy na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji w 2023 roku i w związku z tym o konieczności wystawiania faktur obciążeniowych dla firmy D. sp. z o.o. za poszczególne okresy rozliczeniowe. Z chwilą otrzymania wezwania Gmina natychmiast przekierowała sprawę do A - jednostki obsługującej przedszkole. Podjęte czynności wyjaśniające ustaliły stan faktyczny.

Opisany we wniosku stan faktyczny spowodował u wnioskodawcy wątpliwości dotyczące prawidłowego określenia obowiązku podatkowego dla sprzedaży wytworzonej w mikroinstalacji nadwyżki prądu, który zgodnie z ustawą o podatku VAT powstał na tzw. zasadach szczególnych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Umowa sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji Nr (…), zawarta w dniu 28 lutego 2023 roku w (…) jednoznacznie nie reguluje kwestii wzajemnych rozliczeń i wprost nie wynika, że należy wystawiać faktury obciążające D. sp. z o.o.

Zapisy umowy określają:

  • okres rozliczeniowy 3 miesięczny (kwartał),
  • nie określają potrąceń /kompensaty.

Zasady, tryb, termin dokonywania przez Strony rozliczeń należności wynikających z Umowy regulują odpowiednie zapisy OWU:

  • regulowanie zobowiązań finansowych wynikających z Umowy następować będzie 20 dnia następnego miesiąca po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego, lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez Kupującego prawidłowo wystawionego oryginału faktury,
  • za dzień zapłaty uznaje się datę uznania rachunku Sprzedającego,
  • w przypadku zaistnienia konieczności korygowania należności, Sprzedający wystawi fakturę - korekta z terminem płatności 14 dni od daty wystawienia w przypadku płatności dokonanych przez Sprzedającego lub 14 dni od daty otrzymania wprzypadku płatności dokonanych przez Kupującego.

Przykład wystawienia faktury w oparciu o zapisy OWU:

  • okres rozliczeniowy: 3 miesięczny - kwartał tj. 31 marzec;
  • prawidłowo powinna być wystawiona faktura - w terminie 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego - tj. do 7 kwietnia;
  • termin płatności faktury - 20 kwiecień - lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez Kupującego prawidłowego oryginału faktury.

Zapisy umowy nie określają kwestii wystawiania faktur i terminów na ich wystawienie, termin wystawiania faktur regulują odpowiednie zapisy OWU:

  • sprzedający wystawia fakturę w terminie do 7 dni po zakończeniu Okresu Rozliczeniowego.

Zapisy umowy określają:

  • okres rozliczeniowy 3 miesięczny (kwartał).

Problemem w tej sytuacji jest fakt, że do czasu otrzymania pisma w dniu 24 czerwca 2024 r. wzywającego do wystawienia faktur Gmina (…) nie miała wiedzy w zakresie niewywiązywania się z zapisów umowy na sprzedaż energii dla D. Sp. z o.o. a tym samym braku stosownych umów. W związku z tym faktury nie zostały wystawione w terminach, wystawiono je w dniu 23 lipca 2024 r. za okresy od I kwartału 2020 do II kwartału 2024 r. z terminem płatności 14 dni od daty wystawienia. D. sp. z o.o. uregulował należności w wyznaczonym terminie.

Pytania

1.Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz po wnikliwym wyjaśnieniu zdarzenia przeszłego Gmina wystawiając w lipcu 2024 roku faktury za sprzedaż nadwyżki energii za okres od 2020 roku do roku 2023 z terminem płatności w sierpniu 2024 roku prawidłowo określiła moment powstania obowiązku podatkowego w miesiącu sierpniu 2024 roku?

2.Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz po wnikliwym wyjaśnieniu zdarzenia przeszłego Gmina powinna ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży nadwyżki energii za okres od pierwszy kwartał 2020 do pierwszego kwartału 2023 roku w miesiącu kwietniu 2023 roku, tj. w chwili podpisania umowy sprzedaży nadwyżki prądu oraz obowiązujących do umowy Ogólnych Warunków Umowy?

3.Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz po wnikliwym wyjaśnieniu zdarzenia przeszłego Gmina powinna ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży nadwyżki energii za okres od pierwszy kwartał 2020 do pierwszy kwartał 2024 roku:

  • za okres I kwartału 2020 - na miesiąc IV/2020,
  • za okres II kwartału 2020 - na miesiąc VII /2020,
  • za okres III kwartału 2020 - na miesiąc X/2020,
  • za okres IV kwartału 2020 - na miesiąc I/2021,
  • za okres I kwartału 2021 - na miesiąc IV/2021,
  • za okres II kwartału 2021 - na miesiąc VII/2021,
  • za okres III kwartału 2021 - na miesiąc X/2021,
  • za okres IV kwartału 2021 - na miesiąc I/2022,
  • za okres I kwartału 2022 - na miesiąc IV/2022,
  • za okres II kwartału 2022 - na miesiąc VII /2022,
  • za okres III kwartału 2022 - na miesiąc X/2022,
  • za okres IV kwartału 2022 - na miesiąc I/2023,
  • za okres I kwartału 2023 - na miesiąc IV/2023,
  • za okres II kwartału 2023 - na miesiąc VII /2023,
  • za okres III kwartału 2023 - na miesiąc X/2023,
  • za okres IV kwartału 2023 - na miesiąc I/2024,
  • za okres I kwartału 2024 - na miesiąc IV/2024.

Szczególnie wskazując na finalne podpisanie dokumentów w lutym 2023 roku.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Po analizach umów, OWU i przepisów podatkowych uznano, że w przypadku dostaw energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 (Ustawa o podatku od towarów i usług). W przypadku gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem (art. 19a ust. 7) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności. Taka sytuacja miała miejsce w Gminnym Przedszkolu Publicznym gdzie nie wystawiono faktur za energię elektryczną w terminach zgodnie z umową, natomiast zostały wystawione zgodnie z otrzymanym wezwaniem w dniu 23 lipca 2024 r. z terminem płatności 14 dni od momentu wystawienia faktur na podstawie pisma wzywającego do wystawienia wszystkich zaległych faktur za okres od pierwszego kwartału 2020 r. do pierwszego kwartału 2024 r. W związku z powyższym obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży nadwyżki prądu powstał w miesiącu sierpniu 2024 r.

Ad. 2

Obowiązek podatkowy dla nadwyżki prądu w prezentowanym stanowisku powstaje jak wad. 1.

Ad. 3

Obowiązek podatkowy dla nadwyżki prądu w prezentowanym stanowisku powstaje jak w ad. 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 i pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;

22) sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby dana czynność – stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy – podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Generalna zasada wynikająca z treści powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją, podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady zostanie rozliczony za ten okres rozliczeniowy.

Art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Art. 19a ust. 7 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)  dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)  dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany wpkt1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust.1b.

Art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 106i ust. 7 pkt 1 ustawy:

Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 106i ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Analiza przywołanych powyżej przepisów prawnych prowadzi do wniosku, że obowiązek podatkowy z tytułu dostawy energii elektrycznej powstaje z chwilą wystawienia faktury. Natomiast w sytuacji, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje nie później niż z chwilą upływu terminu płatności. Innymi słowy, o tym, kiedy ma być rozliczony podatek należny z tytułu dostawy energii elektrycznej decyduje moment wystawienia faktury, jednak nieprzekraczalnym momentem jest termin płatności ustalony pomiędzy stronami.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonali Państwo centralizacji rozliczeń podatku VAT i wspólnie rozliczają Państwo VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi gminy (tj. szkołami, przedszkolem i A. A jest jednostką organizacyjną powołaną do obsługi finansowo-księgowej, rachunkowej, kadrowo-płacowej i administracyjno-organizacyjnej szkół i przedszkola prowadzonych przez gminę (…)).

W 2020 r. zrealizowali Państwo inwestycję obejmującą instalację fotowoltaiczną na budynku Gminnego Przedszkola Publicznego.

Dyrektor Gminnego Przedszkola Publicznego z upoważnienia Wójta Gminy podpisała umowę:

1.z firmą C.  S.A. o Świadczenie Usług Odbioru Energii Elektrycznej (...) zawartą w dniu 28 lutego 2020 r.

2.z firmą D. sp. z o.o. na Sprzedaż Energii Elektrycznej (...) zawartą w dniu 28 lutego 2023 roku.

Umowa sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji zawarta w dniu 28 lutego 2023 roku jednoznacznie nie reguluje kwestii wzajemnych rozliczeń i wprost nie wynika, że należy wystawiać faktury obciążające D. sp. z o.o.

Zapisy umowy określają:

  • okres rozliczeniowy 3 miesięczny (kwartał),
  • nie określają potrąceń /kompensaty.

Zasady, tryb, termin dokonywania przez Strony rozliczeń należności wynikających z Umowy regulują odpowiednie zapisy OWU:

  • regulowanie zobowiązań finansowych wynikających z Umowy następować będzie 20 dnia następnego miesiąca po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego, lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez Kupującego prawidłowo wystawionego oryginału faktury,
  • za dzień zapłaty uznaje się datę uznania rachunku Sprzedającego,
  • w przypadku zaistnienia konieczności korygowania należności, Sprzedający wystawi fakturę - korekta z terminem płatności 14 dni od daty wystawienia w przypadku płatności dokonanych przez Sprzedającego lub 14 dni od daty otrzymania w przypadku płatności dokonanych przez Kupującego.

Przykład wystawienia faktury w oparciu o zapisy OWU:

  • okres rozliczeniowy: 3 miesięczny - kwartał tj. 31 marzec;
  • prawidłowo powinna być wystawiona faktura - w terminie 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego - tj. do 7 kwietnia;
  • termin płatności faktury - 20 kwiecień - lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez Kupującego prawidłowego oryginału faktury.

Zapisy umowy nie określają kwestii wystawiania faktur i terminów na ich wystawienie, termin wystawiania faktur regulują odpowiednie zapisy OWU:

  • sprzedający wystawia fakturę w terminie do 7 dni po zakończeniu Okresu Rozliczeniowego.

24 czerwca 2024 r. do Urzędu Gminy wpłynęło pismo od firmy D. sp. z o.o. z18 czerwca 2024 r. Pismo skierowane do Państwa dotyczyło informacji o braku wystawienia faktur za:

  • poszczególne kwartały od 2020 roku do 2024 roku,
  • ilość energii w MWh,
  • cenę netto za zł/MWh,
  • stawkę VAT w poszczególnych kwartałach.

W piśmie określono 30 dniowy termin wystawienia zaległych faktur.

23 lipca 2024 r. wystawiono 17 faktur za okresy rozliczeniowe - począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. z terminem płatności uzgodnionym z przedstawicielem firmy D. Sp. z.o.o. Termin ustalano na 14 dni od daty wystawienia faktur, który upływał z dniem 6 sierpnia 2024 r. Faktury wysłano do D. Sp. z o.o. a należność uregulowana została w uzgodnionym terminie.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nadwyżki energii za okres od pierwszego kwartału 2020 r. do pierwszego kwartału 2024 r.

Odnosząc się do ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej należy przypomnieć, że w myśl art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy, w stosunku do dostawy energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury. Z kolei w myśl art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, faktura taka powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności. Jeżeli faktura nie zostanie wystawiona w ww. terminie lub zostanie wystawiona z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie – zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy – z chwilą upływu terminu na jej wystawianie czyli z chwilą upływu terminu płatności.

Jak wynika z opisu sprawy sprzedaż energii elektrycznej rozliczana jest kwartalnie (zapisy umowy określają okres rozliczeniowy 3 miesięczny). W Ogólnych Warunkach Umowy uregulowano termin wystawienia faktury, tj. w terminie 7dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Natomiast termin płatności jest określony 20 dnia następnego miesiąca po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego, lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez Kupującego prawidłowo wystawionego oryginału faktury.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że okoliczność, że 23 lipca 2024 r. wystawili Państwo 17 zaległych faktur za okresy rozliczeniowe – począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. nie ma znaczenia dla momentu powstania obowiązku podatkowego.

Skoro bowiem zapisy umowy oraz OWU regulują kwestie terminów Państwa rozliczeń, to należy przyjąć, że obowiązek podatkowy dla każdego z kwartałów począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. powstał każdorazowo – z uwagi na niewystawienie faktur w ustalonym terminie – z upływem terminów na ich wystawienie, zaś fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, tj. odpowiednio 20 kwietnia 2020 r., 20 lipca 2020 r., 20 października 2020 r.,20 stycznia 2021 r., 20 kwietnia 2021 r., 20 lipca 2021 r., 20 października 2021 r., 20 stycznia2022 r., 20 kwietnia 2022 r., 20 lipca 2022 r., 20 października 2022 r., 20 stycznia 2023 r.,20 kwietnia 2023 r., 20 lipca 2023 r., 20 października 2023 r., 20 stycznia 2024 r.,20 kwietnia 2024 r.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informuję, że podstawą do wydania interpretacji indywidualnej jest wyłącznie wyczerpująco przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego. W toku postępowania w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej nie analizuję dokumentów załączonych do wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).