Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług (pytanie nr 4) jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 18 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy przekazanie majątku wydzielonego ze spółki do nowo powstałej spółki na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa na podstawie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 4).

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ 2 grudnia 2024 r.)

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

  • A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

  • Pan A.A.
  • Pan B.B.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą w Polsce, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”).

Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne, tj. A.A. posiadający 50 udziałów o łącznej wartości 2.500,00 złotych (Zainteresowany 1) oraz B.B. posiadający 50 udziałów o łącznej wartości 2.500,00 złotych (Zainteresowany 2) (dalej łącznie jako: „Wspólnicy”).

Wspólnicy są rezydentami podatkowymi Rzeczpospolitej Polskiej.

Działalnością główną Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Spółka planuje wyodrębnienie w ramach Spółki dwóch oddziałów:

1.Oddział I - będzie zajmować się obsługą Klientów, którzy mają zawarte umowy wirtualnego biura (umowy najmu) na ul. (…) w (…) oraz pozyskiwaniem nowych Klientów dla tego biura;

2.Oddział II - będzie zajmować się obsługą Klientów, którzy mają zawarte umowy wirtualnego biura (umowy najmu) na ul. (…) w (…) oraz pozyskiwaniem nowych Klientów dla tego biura.

Spółka będzie kontynuować w zakresie swojej działalności: działalność księgowa oraz wynajmem nieruchomości, której Spółka jest właścicielem, na rzecz Oddziału.

Ze względu na różny charakter obu obszarów działalności oraz chęć zabezpieczenia części majątku poprzez jego odseparowanie, Wnioskodawca rozważa dokonanie formalnego podziału Spółki.

Na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (dalej jako: „Podział przez wydzielenie”).

W wyniku podziału przez wydzielenie powstaną trzy odrębne działalności - w ramach Oddziału I oraz Oddziału II oraz w ramach Spółki.

Wyżej wyodrębnione działalności, będą prowadzić działalność w oparciu o inne, niezależne od siebie modele biznesowe.

Do każdej z działalności wykorzystywane będą inne składniki majątku dzielonej Spółki.

Zatrudnieni w Spółce pracownicy będą funkcjonalnie związani z jedną albo drugą działalnością.

Oddział I reprezentowany będzie przez B.B. - Prezesa Zarządu Spółki. Do Oddziału przypisanych będzie dwóch pracowników.

Oddział II reprezentowany będzie przez A.A. - Wiceprezesa Zarządu Spółki. Do Oddziału II przypisanych będzie dwóch pracowników.

Spółka reprezentowana będzie przez Zarząd Spółki, tj. przez B.B. i A.A.

Prowadzenie działalności generować będzie innego rodzaju ryzyka oraz koszty ich utrzymania. Każda z działalności będzie posiadać własne rachunki bankowe.

Celem gospodarczym planowanego podziału jest odseparowanie obszarów pozwalające na dywersyfikację ryzyka w odniesieniu do majątków trzech odrębnych spółek. Po podziale, każda ze spółek będzie ponosić ryzyko gospodarcze ograniczone wyłącznie do odrębnych majątków.

W tym celu planowane jest dokonanie podziału Spółki przez wydzielenie z jej majątku zorganizowanej części przedsiębiorca (dalej: Oddział I oraz Oddział II) do nowoutworzonych w tym celu, w trakcie procedury podziału, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka Nowo Zawiązana 1”, „Spółka Nowo Zawiązana 2”), w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych.

Udziały w Spółkach Nowo Zawiązanych zostaną objęte przez dotychczasowych Wspólników.

Spółka Nowo Zawiązana 1 i 2 będzie rezydentem podatkowym Rzeczpospolitej Polski, podobnie jak wszyscy jej Wspólnicy.

Na skutek podziału przez wydzielenie, wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Oddziałami wraz ze zobowiązaniami, zostaną wydzielone (przeniesione) do Spółek Nowo zawiązanych.

W celu zminimalizowania ryzyk podatkowych związanych z wydzieleniem ma nastąpić plan podziału na dwa podmioty, który zostanie ogłoszony na stronie internetowej Spółki.

W skład podlegających wydzieleniu Oddziałów wejdą składniki materialne i niematerialne, które obejmować będą w szczególności następujące składniki majątkowe i niemajątkowe funkcjonalnie związane z tą jednostką, tj. m.in.:

1)Oddział I: Klientów (umowy) + pracowników + ruchomości + podwykonawców + aktywa i pasywa księgowe z Oddziału I - wirtualne biuro przy ul. (…). Nazwa Spółki Nowo Zawiązanej I: B sp. z o. o.

2)Oddział II: Klientów (umowy) + pracowników + ruchomości + podwykonawców + aktywa i pasywa księgowe z Oddziału wirtualne biuro przy ul. (…). Nazwa Spółki Nowo Zawiązanej II: C sp. z o.o.

3)Spółka: nieruchomość + umowy. Nazwa: A sp. z o.o.

Należy podkreślić, że do Oddziałów będą przyporządkowane określone składniki majątku, tj. Nieruchomość, należności, zobowiązania, środki pieniężne, itp., bezpośrednio związane z działalnością Oddziałów, które umożliwiają prowadzenie działalności samodzielnie i w sposób niezależny od pozostałej części przedsiębiorstwa, tj.:

  • umowy wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich roszczeniami oraz zobowiązaniami;
  • pozostałe umowy gospodarcze wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich rozliczeniami - w zakresie w jakim ich przeniesienie będzie możliwe na podstawie przepisów prawa oraz przepisów przedmiotowych umów;
  • własność Nieruchomości oraz elementy wyposażenia związane z Nieruchomością należącymi do Oddziałów;
  • dedykowany rachunek bankowy wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi;
  • prawa własności maszyn i sprzętów niezbędnych do świadczenia usług;
  • należności i zobowiązania związane z działalnością;
  • dokumentacja i know-how związane z świadczonymi usługami.

Ponadto, działalność i zakres funkcji pełnionych odpowiednio w ramach Oddziału I oraz Oddziału II będzie opisana w regulaminie organizacyjnym oraz uchwale Zarządu, w świetle którego Oddziały te będą stanowić samodzielne jednostki organizacyjne.

Wspólnicy mają zamiar kontynuowania prowadzonej dotychczas przez Spółkę działalności gospodarczej w Spółce przy wykorzystaniu wyżej wymienionych składników majątkowych.

Prowadzone obecnie przez Spółkę działalności nie są ze sobą bezpośrednio związane, a ich prowadzenie może odbywać się niezależnie.

Począwszy od dnia wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana I oraz Spółka Nowo Zawiązana II będzie miała pełną zdolność operacyjną do prowadzenia działalności, w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe, przynależące uprzednio do Oddziału.

Po dokonaniu planowanego podziału przez wydzielenie, w oparciu o pozostałe w Spółce składniki/majątek, będzie ona mogła kontynuować prowadzoną dotychczas działalność, natomiast majątek przekazany w drodze podziału Spółce Nowo Zawiązanej I i Spółce Nowo Zawiązanej II pozwoli jej na natychmiastowe podjęcie i prowadzenie działalności.

Oddział I oraz Oddział II funkcjonujący w strukturach Spółki, będą wyodrębnione na płaszczyźnie finansowej, co przejawiać się będzie prowadzeniem ewidencji zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych Oddziałów i Spółki.

W praktyce wyodrębnienie finansowe opiera się na: dysponowaniu własnymi zasobami finansowymi przez Oddział, gromadzonymi na rachunku bankowym, wyodrębnieniu rachunkowym w postaci wyodrębnienia w księgach rachunkowych Spółki kont pozwalających na identyfikację kosztów i przychodów związanych z Oddziałem. W ramach tej struktury majątek w tym należności i zobowiązania oraz zatrudnieni pracownicy jak i poszczególne stanowiska w ramach Spółki zostały odpowiednio przypisane do poszczególnych rodzajów działalności.

Wchodzące w skład Oddziału składniki aktywów i pasywów, są i będą wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej Spółki.

Głównym celem planowanego podziału Spółki przez wydzielenie jest wdrożenie nowej strategii biznesowej, które zakłada rozdzielenie dwóch rodzajów działalności.

Podział przez wydzielenie ma nastąpić z uwagi na inne cele niż podatkowe. Ani głównym, ani jednym z głównych celów podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług

Wnioskodawca wskazuje, że wyodrębniony ze Spółki „Oddział I" oraz „Oddział II" będzie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej (będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania), a także funkcjonalnej (będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze). Wyodrębnienie funkcjonalne przejawiać się będzie poprzez realizowanie zadań gospodarczych realizowanych przez Oddział w zakresie odrębnej specyfiki obszaru działalności Oddziału I oraz Oddziału II (realizację zadań gospodarczych związanych z świadczeniem usług wynajmu dobowego, która jest niezależna od pozostałej działalności Spółki).

Działalność i zakres funkcji pełnionych odpowiednio w ramach Oddziału I oraz Oddziału II oraz pozostającego w Spółce Dzielonej obszaru działalności będzie opisana w regulaminie organizacyjnym oraz uchwale Zarządu, w świetle którego te wyodrębnione obszary działalności będą stanowić samodzielne jednostki organizacyjne.

Począwszy od dnia wydzielenia spółki będą miały pełną zdolność operacyjną do prowadzenia działalności, w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe, przynależące uprzednio do Oddziału. Wspólnicy mają zamiar kontynuowania prowadzonej dotychczas przez Spółkę działalności gospodarczej w Spółce przy wykorzystaniu wymienionych we wniosku składników majątkowych.

Zespoły składników materialnych i niematerialnych przenoszone do Nowo zawiązanych spółek będą zdolne do działania jako samodzielne podmioty.

W związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie nastąpi przejęcie pracowników przez Spółki Nowo zawiązane w trybie art. 23(1) Kodeksu Pracy.

Do Oddziału I będą przyporządkowane określone składniki majątku, tj. Nieruchomość, należności, zobowiązania, środki pieniężne, itp., bezpośrednio związane z działalnością Oddziału I, które umożliwiają prowadzenie działalności samodzielnie i w sposób niezależny od pozostałej części przedsiębiorstwa, tj.:

  • wirtualne biuro przy ul. (…);
  • umowy wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich roszczeniami oraz zobowiązaniami;
  • pozostałe umowy gospodarcze wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich rozliczeniami - w zakresie w jakim ich przeniesienie będzie możliwe na podstawie przepisów prawa oraz przepisów przedmiotowych umów;
  • własność Nieruchomości oraz elementy wyposażenia związane z Nieruchomością należącymi do Oddziału I;
  • dedykowany rachunek bankowy wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi;
  • prawa własności maszyn i sprzętów niezbędnych do świadczenia usług;
  • należności i zobowiązania związane z działalnością;
  • dokumentacja i know-how związane z świadczonymi usługami.

Do Oddziału II będą przyporządkowane określone składniki majątku, tj. Nieruchomość, należności, zobowiązania, środki pieniężne, itp., bezpośrednio związane z działalnością Oddziału II, które umożliwiają prowadzenie działalności samodzielnie i w sposób niezależny od pozostałej części przedsiębiorstwa, tj.:

  • wirtualne biuro przy ul. (…);
  • umowy wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich roszczeniami oraz zobowiązaniami;
  • pozostałe umowy gospodarcze wraz ze wszelkimi wynikającymi z nich rozliczeniami - w zakresie w jakim ich przeniesienie będzie możliwe na podstawie przepisów prawa oraz przepisów przedmiotowych umów;
  • własność Nieruchomości oraz elementy wyposażenia związane z Nieruchomością należącymi do Oddziału II;
  • dedykowany rachunek bankowy wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi;
  • prawa własności maszyn i sprzętów niezbędnych do świadczenia usług;
  • należności i zobowiązania związane z działalnością;
  • dokumentacja i know-how związane z świadczonymi usługami.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, którego dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 4.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy przekazanie majątku wydzielonego ze Spółki do nowo powstałej spółki na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa na podstawie art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT i w związku z tym będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług

Podział przez wydzielenie będzie zbyciem części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i jako takie będzie zbyciem, do którego nie mają, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji; oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z opodatkowania VAT wyłączono jednak czynności określone w art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”. Zbycie obejmuje zatem wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie prawa własności w formie wkładu niepieniężnego - aportu.

Zespół składników materialnych i niematerialnych w przedmiotowej transakcji pozwoli na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze ma wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten stanowi zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze, a po jego zbyciu możliwe jest kontynuowanie działalności gospodarczej.

Podsumowując, jeżeli przedsiębiorstwo nie jest jedynie sumą poszczególnych składników, lecz zorganizowanym zespołem tych składników z punktu widzenia ich roli w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, to nawet ewentualne wyłączenie danego składnika nie przekreśla statusu zespołu składników majątkowych w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Warunkiem jest, aby zbycie obejmowało istotne i podstawowe elementy, które umożliwią nabywcy możliwość dalszego prowadzenia przedsiębiorstwa za pomocą tych składników, pozbawiając przy okazji zbywcę takiej możliwości. Decydujące jest więc znaczenie funkcjonalne dla tożsamości i zdolności do dalszego działania zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Kierując się zatem przedstawionym opisem sprawy analizowanym w kontekście przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku zostaną spełnione wszystkie przesłanki do uznania zespołu składników majątkowych, wchodzących w skład prowadzonej działalności gospodarczej, a mających być przedmiotem planowanej transakcji, za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Planowana sprzedaż składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić transakcję zbycia przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz na tej podstawie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku VAT, którego dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.

Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane w tytule IV dziale II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Podział może być dokonany:

1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);

3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);

4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie),

5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Stosownie do art. 529 § 2 Kodeksu spółek handlowych:

Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.

Na mocy art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych:

§ 1. Spółka dzielona zostaje rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego w dniu wykreślenia jej z rejestru (dzień podziału).

§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie. Wydzielenie albo wyodrębnienie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę istniejącą wydzielenie albo wyodrębnienie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej lub emisji przez spółkę przejmującą nowych akcji bez wartości nominalnej (dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia).

Zgodnie z art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez wydzielenie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółki nowo zawiązane powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji, dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić jednak należy, że w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE:

W przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i, że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 ust. 27e ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część,

musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe jest zatem w sytuacji jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek określonych w powołanym przepisie.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia podziału. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działalnością główną Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawianymi. Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne tj. A.A. oraz B.B.

Spółka planuje wyodrębnienie w ramach Spółki dwóch oddziałów:

1.Oddział I - będzie zajmować się obsługą Klientów, którzy mają zawarte umowy wirtualnego biura (umowy najmu) na ul. (…) oraz pozyskiwaniem nowych Klientów dla tego biura;

2.Oddział II - będzie zajmować się obsługą Klientów, którzy mają zawarte umowy wirtualnego biura (umowy najmu) na ul. (…) oraz pozyskiwaniem nowych Klientów dla tego biura.

Spółka będzie kontynuować w zakresie swojej działalności: działalność księgową oraz wynajmem nieruchomości, której Spółka jest właścicielem, na rzecz Oddziału.

Podział Spółki ma być dokonany na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej.

W wyniku podziału przez wydzielenie powstaną trzy odrębne działalności – w ramach Oddziału I oraz Oddziału II oraz w ramach Spółki. Wyżej wyodrębnione działalności, będą prowadzić działalność w oparciu o inne, niezależne od siebie modele biznesowe. Do każdej z działalności wykorzystywane będą inne składniki majątku dzielonej Spółki. Zatrudnieni w Spółce pracownicy będą funkcjonalnie związani z jedną albo drugą działalnością. Oddział I reprezentowany będzie przez B.B., natomiast Oddział II reprezentowany będzie przez A.A. Spółka reprezentowana będzie przez Zarząd Spółki, tj. przez B.B. i A.A. Prowadzenie działalności generować będzie innego rodzaju ryzyka oraz koszty ich utrzymania. Każda z działalności będzie posiadać własne rachunki bankowe.

Po podziale, każda ze spółek będzie ponosić ryzyko gospodarcze ograniczone wyłącznie do odrębnych majątków. Udziały w Spółkach Nowo Zawiązanych zostaną objęte przez dotychczasowych Wspólników.

Na skutek podziału przez wydzielenie, wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Oddziałami wraz ze zobowiązaniami, zostaną wydzielone (przeniesione) do Spółek Nowo zawiązanych. Działalność i zakres funkcji pełnionych odpowiednio w ramach Oddziału I oraz Oddziału II będzie opisana w regulaminie organizacyjnym oraz uchwale Zarządu, w świetle którego Oddziały te będą stanowić samodzielne jednostki organizacyjne.

Wspólnicy mają zamiar kontynuowania prowadzonej dotychczas przez Spółkę działalności gospodarczej w Spółce przy wykorzystaniu wyżej wymienionych składników majątkowych. Prowadzone obecnie przez Spółkę działalności nie są ze sobą bezpośrednio związane, a ich prowadzenie może odbywać się niezależnie.

Począwszy od dnia wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana I oraz Spółka Nowo Zawiązana II będzie miała pełną zdolność operacyjną do prowadzenia działalności, w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe, przynależące uprzednio do Oddziału. Po dokonaniu planowanego podziału przez wydzielenie, w oparciu o pozostałe w Spółce składniki/majątek, będzie ona mogła kontynuować prowadzoną dotychczas działalność, natomiast majątek przekazany w drodze podziału Spółce Nowo Zawiązanej I i Spółce Nowo Zawiązanej II pozwoli jej na natychmiastowe podjęcie i prowadzenie działalności.

Wyodrębniony ze Spółki „Oddział I” oraz „Oddział II” będzie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej (będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania), a także funkcjonalnej (będzie stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze).

Wyodrębnienie funkcjonalne przejawiać się będzie poprzez realizowanie zadań gospodarczych realizowanych przez Oddział w zakresie odrębnej specyfiki obszaru działalności Oddziału I oraz Oddziału II (realizację zadań gospodarczych związanych z świadczeniem usług wynajmu dobowego, która jest niezależna od pozostałej działalności Spółki).

„Oddział I” oraz „Oddział II” funkcjonujący w strukturach Spółki, będą wyodrębnione na płaszczyźnie finansowej, co przejawiać się będzie prowadzeniem ewidencji zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych Oddziałów.

Wchodzące w skład Oddziału składniki aktywów i pasywów, są i będą wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej Spółki.

Na dzień poprzedzający podział przez wydzielenie Spółki dzielonej zespoły składników materialnych i niematerialnych przenoszony do Spółek Nowo zawiązanych, będą zdolne do niezależnego działania jako samodzielne podmioty gospodarcze.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy przekazanie majątku wydzielonego ze Spółki do nowo powstałej spółki na podstawie 529 art§ 1 pkt 4 k.s.h. będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa na podstawie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie  art. 6 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisane zespoły składników materialnych i niematerialnych składające się na „Oddział I” oraz „Oddział II” cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane mu zadania.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący „Oddział I” oraz „Oddział II” stanowi niezależne zespoły składników majątkowych, wyodrębnione organizacyjnie uchwałą zarządu Spółki, przy pomocy których można prowadzić odrębną, niezależna i samodzielną działalność.

W świetle powyższego należy uznać, że przenoszone do nowo zawiązanej Spółki I oraz Spółki II części Państwa przedsiębiorstwa, tj. „Oddział I” oraz „Oddział II” spełniają warunek wyodrębnienia organizacyjnego przewidzianego dla uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przedstawionymi przez Państwa informacjami, spełniona jest również przesłanka wyodrębnienia finansowego wydzielonej działalności. Podali Państwo, że wyodrębnienie finansowe opiera się w szczególności na dysponowaniu własnymi zasobami finansowymi przez Oddział, gromadzonymi na rachunku bankowym, wyodrębnieniu rachunkowym w postaci wyodrębnienia w księgach rachunkowych Spółki kont pozwalających na identyfikację kosztów i przychodów związanych z Oddziałem. W ramach tej struktury majątek w tym należności i zobowiązania w ramach Spółki zostały odpowiednio przypisane do poszczególnych rodzajów działalności. Wchodzące w skład Oddziałów składniki aktywów i pasywów są i będą wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej Spółki.

Należy również uznać, że spełniony jest warunek wyodrębnienia funkcjonalnego działalności „Oddziału I” oraz „Oddziału II”. Wskazali Państwo, że wyodrębnienie funkcjonalne przejawiać się będzie poprzez realizowanie zadań gospodarczych realizowanych przez Oddział w zakresie odrębnej specyfiki obszaru działalności Oddziału I oraz Oddziału II (realizację zadań gospodarczych związanych z świadczeniem usług wynajmu dobowego, która jest niezależna od pozostałej działalności Spółki).

Z wniosku wynika także, że począwszy od dnia wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana I oraz Spółka Nowo Zawiązana II będzie miała pełną zdolność operacyjną do prowadzenia działalności, w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe, przynależące uprzednio do Oddziału bez konieczności angażowania dodatkowych składników majątkowych. Ponadto, jak Państwo wskazali we wniosku, Wspólnicy mają zamiar kontynuowania w wyodrębnionych Oddziałach prowadzonej dotychczas przez spółkę działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wyżej wymienionych składników materialnych.

Zatem, w rozpatrywanej sprawie należy uznać, że zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, składający się na wyodrębnione Oddziały, będzie stanowił na dzień transakcji zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Tym samym, planowane wyodrębnienie Oddziału I i Oddziału II będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.

Z uwagi na to, że wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny dotyczący wyłączenia planowanej transakcji z opodatkowania podatkiem VAT, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 w podatku od towarów i usług uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 dotyczącego podatku VAT. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 i 5 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A.A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).