Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 12 maja 2018 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą posiadając wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z wykazaną przeważającą działalnością 747.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Wpis posiada także kody: 47.91.Z, 47.61 .Z, 58.11.Z, 58.19.Z, 63.12.Z, 85.59.B, 90.03.Z, 73.11.Z. W praktyce działalność obejmuje głównie sprzedaż napisanych przez Panią książek (poradników) we własnym sklepie internetowym. Książki są wydawane i sprzedawane wyłącznie w formie e-booków. Tematyka poradników to wyjaśnianie przepisów z zakresu prawa budowlanego. Od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się Pani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.). W zakresie podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzysta Pani ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT. W każdym roku podatkowym prowadzenia działalności gospodarczej wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. Nie prowadzi Pani też żadnej działalności wskazanej w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Zdarzenie przyszłe: Zamierza Pani rozszerzyć ofertę świadczonych usług o sprzedaż analiz przepisów z zakresu prawa budowlanego, które byłyby sporządzane na indywidualne zamówienie. Klient zainteresowany uzyskaniem wyjaśnienia konkretnego przepisu (przepisów) z zakresu prawa budowlanego będzie mógł taką usługę zamówić pocztą elektroniczną. Po uiszczeniu opłaty otrzyma analizę danego przepisu lub przepisów wskazanych w zamówieniu. Wyniki dokonanej przez Panią analizy przepisu (przepisów) klient otrzyma w formie pisemnej, tj. pocztą elektroniczną w treści wiadomości albo w postaci pliku PDF. Zakres analizy będzie obejmował wyłącznie omówienie, wyjaśnienie, wykładnię, interpretację danego przepisu (przepisów) z zakresu prawa budowlanego. Ewentualnie z przywołaniem orzecznictwa sądów lub stanowisk organów administracji architektoniczno-budowlanej w celu lepszego wyjaśnienia lub uzasadnienia sposobu rozumienia przepisu. Zakres planowanej usługi nie będzie obejmował analizy konkretnych spraw i stanów faktycznych ani doradztwa prawnego, a więc analiza, którą kupi, klient nie będzie usługą prawną (prawniczą).
Na podstawie otrzymanej analizy przepisu klient będzie mógł lepiej zrozumieć znaczenie danego przepisu, żeby umieć stosować przepis w praktyce. Przedmiotem analizy będzie jedynie wyjaśnienie (interpretacja) przepisu, a nie doradzenie czy pomoc prawna, jak postąpić w celu rozwiązania indywidualnego problemu związanego z tym przepisem.
Pytanie
Czy wykonując na indywidualne zamówienie klienta analizy przepisów z zakresu prawa budowlanego może Pani korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, świadczenie usług polegających na analizie przepisów i nie obejmujących doradztwa ani nie będących usługami prawniczymi umożliwia Pani skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
⁻energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
⁻wyrobów tytoniowych,
⁻samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie: - preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
⁻komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
⁻urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
⁻maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
⁻pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
⁻motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z analizy przywołanego przepisu ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że świadczenie (przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce) usług polegających na analizie przepisów – w Pani przypadku z zakresu prawa budowlanego – nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Świadczenie usług polegających na analizie przepisów nie jest dostawą, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT. Nie jest również usługą jubilerską, ściągania długów ani prawniczą lub doradztwem. Zauważyć należy, że ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia usług prawniczych ani doradztwa.
Działalność prawnicza ma przypisany kod PKD: 69.10.Z. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251 poz. 1885 z późn. zm.) cyt.: „69.10.Z Działalność prawnicza Podklasa ta obejmuje: reprezentowanie interesów jednej strony przeciw drugiej stronie przed sądem lub innym ciałem orzekającym, prowadzone przez adwokatów, radców prawnych lub pod ich nadzorem: doradztwo i reprezentowanie w sprawach cywilnych, doradztwo i reprezentowanie w sprawach karnych, doradztwo i reprezentowanie w przypadkach sporów pracowniczych – doradztwo prawne i ogólne konsultacje, przygotowywanie dokumentów prawnych w zakresie: statutów, umów, porozumień i innych dokumentów związanych z prowadzeniem firm, dokumentacji patentowej i praw autorskich, przygotowywanie innych dokumentów prawnych, np.: testamentów, pełnomocnictw, – działalność notariuszy, komorników, sędziów polubownych, rzeczników patentowych, radców prawnych, mediatorów sądowych. Podklasa ta nie obejmuje: – działalności sądów, sklasyfikowanej w 84.23.Z”. Usługi doradztwa nie mają przypisanego jednolitego kodu PKD, a doradztwo prawne zostało ujęte w działalności prawniczej. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.
Wobec braku ustawowej definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych, finansowych czy prawnych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko. Natomiast zgodnie z przywołanym Słownikiem Języka Polskiego PWN pojęcie „analiza” to „rozpatrywanie jakiegoś problemu, zjawiska z różnych stron w celu jego zrozumienia lub wyjaśnienia; też: wyjaśnienie lub opis, będące wynikiem takiego rozpatrywania”. W związku z powyższym należy stwierdzić, że analiza przepisów, czyli ich wykładnia, interpretacja, wyjaśnienie nie jest doradztwem ani działalnością prawniczą. Tym samym świadczenie usług polegających na analizie przepisów umożliwia podatnikowi skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
– wyrobów tytoniowych,
– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
– motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z powyższym, usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z opisu sprawy wynika, że od 12 maja 2018 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą posiadając wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z wykazaną przeważającą działalnością 747.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Wpis posiada także kody: 47.91.Z, 47.61 .Z, 58.11.Z, 58.19.Z, 63.12.Z, 85.59.B, 90.03.Z, 73.11.Z. W praktyce działalność obejmuje głównie sprzedaż napisanych przez Panią książek (poradników) we własnym sklepie internetowym. Książki są wydawane i sprzedawane wyłącznie w formie e-booków. Tematyka poradników to wyjaśnianie przepisów z zakresu prawa budowlanego. Od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się Pani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzysta Pani ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy. W każdym roku podatkowym prowadzenia działalności gospodarczej wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. Nie prowadzi Pani też żadnej działalności wskazanej w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zamierza Pani rozszerzyć ofertę świadczonych usług o sprzedaż analiz przepisów z zakresu prawa budowlanego, które byłyby sporządzane na indywidualne zamówienie. Klient zainteresowany uzyskaniem wyjaśnienia konkretnego przepisu (przepisów) z zakresu prawa budowlanego będzie mógł taką usługę zamówić pocztą elektroniczną. Po uiszczeniu opłaty otrzyma analizę danego przepisu lub przepisów wskazanych w zamówieniu. Wyniki dokonanej przez Panią analizy przepisu (przepisów) klient otrzyma w formie pisemnej, tj. pocztą elektroniczną w treści wiadomości albo w postaci pliku PDF. Zakres analizy będzie obejmował wyłącznie omówienie, wyjaśnienie, wykładnię, interpretację danego przepisu (przepisów) z zakresu prawa budowlanego. Ewentualnie z przywołaniem orzecznictwa sądów lub stanowisk organów administracji architektoniczno-budowlanej w celu lepszego wyjaśnienia lub uzasadnienia sposobu rozumienia przepisu. Zakres planowanej usługi nie będzie obejmował analizy konkretnych spraw i stanów faktycznych ani doradztwa prawnego, a więc analiza, którą kupi, klient nie będzie usługą prawną (prawniczą). Na podstawie otrzymanej analizy przepisu klient będzie mógł lepiej zrozumieć znaczenie danego przepisu, żeby umieć stosować przepis w praktyce. Przedmiotem analizy będzie jedynie wyjaśnienie (interpretacja) przepisu, a nie doradzenie czy pomoc prawna, jak postąpić w celu rozwiązania indywidualnego problemu związanego z tym przepisem.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonując na indywidualne zamówienie klienta analizy przepisów z zakresu prawa budowlanego może Pani korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.
W analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pani działalności gospodarczej, który nie wskazuje, że będzie Pani świadczyła usługi prawnicze, czy też doradcze. Jak wskazano w opisie sprawy, zakres analizy będzie obejmował wyłącznie omówienie, wyjaśnienie, wykładnię, interpretację danego przepisu (przepisów) z zakresu prawa budowlanego. Ewentualnie z przywołaniem orzecznictwa sądów lub stanowisk organów administracji architektoniczno-budowlanej w celu lepszego wyjaśnienia lub uzasadnienia sposobu rozumienia przepisu. Zakres planowanej usługi nie będzie obejmował analizy konkretnych spraw i stanów faktycznych ani doradztwa prawnego, a więc analiza, którą kupi, klient nie będzie usługą prawną (prawniczą). Ponadto przedmiotem analizy będzie jedynie wyjaśnienie (interpretacja) przepisu, a nie doradzenie czy pomoc prawna, jak postąpić w celu rozwiązania indywidualnego problemu związanego z tym przepisem. Wskazała Pani również, że nie prowadzi Pani żadnej działalności wskazanej w art. 113 ust. 13 ustawy.
W konsekwencji powyższego należy wskazać, że jeśli łączna wartość sprzedaży opisanych we wniosku usług i dostarczanych towarów w każdym roku podatkowym prowadzenia działalności gospodarczej, nie przekroczyła kwoty 200 000 zł oraz nie będzie Pani świadczyła usług prawniczych oraz doradczych to będzie miała Pani prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Należy, jednakże zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.
Podsumowując, wykonując na indywidualne zamówienie klienta analizy przepisów z zakresu prawa budowlanego może Pani korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że przedmiotem analizy będzie jedynie wyjaśnienie (interpretacja) przepisu, a nie doradzenie czy pomoc prawna, jak postąpić w celu rozwiązania indywidualnego problemu związanego z tym przepisem oraz, że zakres planowanej usługi nie będzie obejmował analizy konkretnych spraw i stanów faktycznych ani doradztwa prawnego, a więc analiza, którą kupi, klient nie będzie usługą prawną (prawniczą). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).