Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.590.2024.2.KS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania nieodpłatnego przekazania środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 21 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego    

Województwo (...) (dalej: Wnioskodawca lub Województwo lub Główny Beneficjent) będące jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, stosownie do art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Województwo posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że współczesne wyzwania związane z opieką zdrowotną, zarządzaniem danymi oraz bezpieczeństwem informacji wymagają innowacyjnych rozwiązań, umożliwiających m.in. skuteczną opiekę nad pacjentami, optymalne zarządzanie danymi oraz zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa, a także zwiększenie świadomości pacjentów, rozwój infrastruktury IT oraz integrację rozwiązań telemedycznych z dostępnymi systemami Województwo postanowiło zrealizować Projekt „(…)”, (zwany dalej: Projektem).

Projekt realizowany będzie w ramach Priorytetu I – Fundusze Europejskie dla bardziej konkurencyjnego i inteligentnego (...).

W ramach realizacji Projektu Województwo nabędzie zarówno środki trwałe (m.in. sprzęt teleinformatyczny, profesjonalne stacje opisowe), jak również wartości niematerialne i prawne (m.in. licencje na oprogramowanie). Szczegółowy zakres zakupów będzie uzgadniany w porozumieniu z Partnerami Projektu i zostanie uwzględniony w dokumentacjach planowanych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego we współpracy z Inżynierem kontraktu, w trakcie realizacji zadań projektowych.

Województwo planuje część środków trwałych nabytych w ramach Projektu oraz nabyte w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne nieodpłatnie przekazać podmiotom medycznym, które będą je wykorzystywać do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Natomiast część środków trwałych nabytych w ramach Projektu pozostanie własnością Województwa, co jest uzależnione od uczestnictwa poszczególnych jednostek medycznych w zadaniach projektowych oraz planowanych do zastosowania rozwiązań o charakterze regionalnym.

Nabyte środki trwałe, jak również wartości niematerialne i prawne będą służyć wyłącznie dla celów Projektu i nie będą wykorzystywane w innym celu.

Zgodnie z Projektem Województwo zrealizuje pięć kluczowych zadań, mających istotny wpływ na poprawę jakości i efektywności opieki zdrowotnej w regionie Województwa (...). Zadaniami tymi będą:

1)budowa centrum opisowego zdjęć radiologicznych z modułem AI,

2)zakup, wdrożenie i integrację oprogramowania, w tym opracowanie nowych oraz rozwój istniejących rozwiązań informatycznych,

3)rozbudowa i modernizacja Data Center,

4)zakup infrastruktury techniczno – informatycznej w celu podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa,

5)archiwizacja i digitalizacja dokumentacji.

Województwo podkreśla, że bardzo istotnym aspektem jest również zwiększenie świadomości, że wzrost liczby badań radiologicznych oraz potrzeba szybkiej i dokładnej interpretacji wyników wymagają nowoczesnych narzędzi wspomagających diagnostykę. Uwzględnienie modułu sztucznej inteligencji w centrum opisowym zdjęć radiologicznych będzie stanowiło istotne wparcie dla radiologów. Moduł AI zautomatyzuje proces analizy i interpretacji obrazów radiologicznych, przyspieszając tym samym proces diagnozy i zwiększając precyzję wyników.

Zwiększenie wydajności w zakresie diagnostyki obrazowej niesie za sobą wzrost ilości danych medycznych oraz rosnące wymagania dotyczące ich przechowywania, analizy i udostępniania, wymagając tym samym nowoczesnej infrastruktury IT. Rozbudowa i modernizacja Data Center zapewni skalowalność, niezawodność i wydajność systemu, umożliwiając szybką i bezpieczną obsługę zwiększającej się ilości danych medycznych.

Wnioskodawca podkreśla, że istniejąca infrastruktura informatyczna wymaga aktualizacji oraz integracji nowych i istniejących rozwiązań w celu zoptymalizowania zarządzania danymi medycznymi i procesami klinicznymi. Nowe oprogramowanie umożliwi lekarzom szybszy dostęp do informacji o pacjentach, usprawni komunikację między różnymi jednostkami medycznymi oraz zwiększy efektywność procesów administracyjnych.

Przejście od tradycyjnej dokumentacji papierowej do elektronicznej zapewni łatwiejszy dostęp do informacji, zmniejszenie kosztów przechowywania dokumentów oraz zwiększenie ich bezpieczeństwa. Digitalizacja dokumentacji umożliwi szybkie wyszukiwanie i udostępnianie informacji, co przyczyni się do skrócenia czasu obsługi pacjentów oraz poprawy komunikacji między jednostkami medycznymi.

Powyższe działania muszą być wsparte inwestycją w nowoczesne narzędzia i rozwiązania cyberbezpieczeństwa zabezpieczające dane pacjentów przed nieautoryzowanym dostępem, utratą lub kradzieżą, zapewniając poufność i integralność informacji medycznych. W obliczu coraz częstszych ataków cybernetycznych na instytucje medyczne, konieczne jest wzmocnienie infrastruktury techniczno-informatycznej oraz podniesienie świadomości w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.

Znaczącym elementem prac realizowanych w Projekcie będzie przeprowadzenie odpowiedniej kampanii informacyjno-promocyjnej, której celem będzie zwiększenie świadomości mieszkańców (...) temat realizowanych działań w ramach Projektu, edukacja społeczeństwa na temat korzyści i możliwości oraz jakie przynosi rozwój technologiczny w dziedzinie opieki zdrowotnej. Mając na uwadze powyższe, realizacja projektu „(…)”, jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości opieki zdrowotnej, optymalnego zarządzania danymi medycznymi oraz zapewnienia bezpieczeństwa informacji. Działania związane z budową centrum opisowego zdjęć radiologicznych, zakupem i wdrożeniem niezbędnego oprogramowania, modernizacją Data Center, wzmocnieniem cyberbezpieczeństwa oraz archiwizacją i digitalizacją dokumentacji stanowią integralną część strategii rozwoju (...) systemu opieki zdrowotnej.

Projekt realizuje cele Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (...) na lata 2020-2030 w zakresie realizacji drugiego celu strategicznego „(...)” na kierunkach działań:

1)Udostępnianie i rozwój oczekiwanych usług z wykorzystaniem platform elektronicznych. Wzrost poziomu dojrzałości e-Usług, ich standaryzacja i uproszczenie w celu uzyskania możliwości pełnego załatwiania spraw drogą elektroniczną:

  • dostosowanie urzędowych stron internetowych, aplikacji mobilnych i platform usługowych do wymagań dostępności cyfrowej, w tym standardu WCAG 2.1,
  • uruchamianie oraz doskonalenie usług i platform w zakresie: (...).

Wymienione cele realizowane będą przez wdrażanie rozwiązań podnoszących kompetencje cyfrowe, również w zakresie cyberbezpieczeństwa (szkolenia, wsparcie techniczne, budowa Y), wdrożenie oprogramowania i udostępnianie usług (Platforma archiwum długoterminowego, rozwiązania informatyczne i modernizacja istniejących).

Województwo (...) (Główny Beneficjent), wraz Partnerami – 25 jednostkami medycznymi (podmiotami zaangażowanymi w realizację Projektu) przygotowuje dokumentację pozwalającą na uzyskanie dofinansowania realizacji projektu „(…)”, z funduszy unijnych planowanego do realizacji w ramach Funduszy Europejskich dla (...) 2021-2027. Partnerami projektu będą jednostki medyczne, których podmiotem tworzącym lub właścicielem jest Samorząd Województwa (...) oraz inne jednostki położone na terenie Województwa (...), wskazane na późniejszym etapie przez Zarząd Województwa (...).

W ramach Projektu planowana jest budowa centrum opisowego zdjęć radiologicznych wspieranego modułem sztucznej inteligencji (AI). Jest to rozwiązanie informatyczne, które łączy w sobie technologię inteligencji maszynowej z dziedziną medycyny, w szczególności radiologii.

System teleradiologiczny z modułem sztucznej inteligencji (AI) stanowić będzie zaawansowane narzędzie wspomagające diagnostykę obrazową. Sam system umożliwi szybką transmisję obrazów radiologicznych, takich jak tomografia komputerowe (CT), rezonans magnetyczny (MRI), czy zdjęcia rentgenowskie, pomiędzy jednostkami medycznymi.

Głównym celem budowy systemu jest usprawnienie diagnostyki poprzez szybki dostęp do specjalistów oraz wykorzystania zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji do wspomagania interpretacji obrazów.

Moduł AI w systemie teleradiologicznym został zaprojektowany w celu automatyzacji procesu analizy obrazów radiologicznych. Wykorzystuje on zaawansowane techniki uczenia maszynowego do identyfikacji anomalii, klasyfikacji patologii oraz wspomaga lekarzy w diagnozowaniu schorzeń.

Dzięki modułowi AI możliwe będzie szybsze wykrywanie potencjalnych zagrożeń zdrowotnych, co umożliwi szybsze rozpoczęcie leczenia pacjenta.

Kluczowe funkcje systemu teleradiologicznego z modułem AI obejmują:

  • szybką transmisję obrazów radiologicznych pomiędzy placówkami medycznymi,
  • użycie algorytmów sztucznej inteligencji podczas analizy obrazów radiologicznych,
  • wykrywanie anomalii i patologii na obrazach radiologicznych,
  • wspomaganie procesu diagnozowania.

Dzięki systemowi możliwe będzie zwiększenie dostępności diagnostyki obrazowej, skrócenie czasu oczekiwania na wyniki badań oraz poprawa jakości opieki zdrowotnej dla mieszkańców regionu. Dodatkowo, wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoli na efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich oraz zwiększenie precyzji diagnozowania.

W ramach działania planowany jest również zakup infrastruktury techniczno-informatycznej dla jednostek partnerskich zaangażowanych w realizację zadania. Zakup infrastruktury ma na celu doposażenie Partnerów w urządzenia niezbędne do współpracy z systemem oraz jego obsługę.

W ramach zakupu, wdrożenia i integracji oprogramowania planowana jest rozbudowa, wybudowanej w ramach (...) oraz modułu archiwum długoterminowego oraz ich kolejne integracje z systemami (...) Partnerów Projektu.

X wspiera wymianę dokumentacji medycznej, w tym badań obrazowych, z wykorzystaniem regionalnego serwera PACS i realizację zleceń z podwykonawcami usług medycznych oraz umożliwia obsługę archiwum długoterminowego, w tym długoterminową archiwizację dokumentów medycznych. Realizacja zadania umożliwi pracę nad rozwojem systemu, kolejne wdrożenia oraz dalszą integrację systemu z systemami (...).

W ramach rozbudowy i modernizacji Data Center planowana jest rozbudowa istniejącej infrastruktury w celu zapewnienia wydajności, niezawodności i skalowalności systemów informatycznych i w miarę zapotrzebowania - zmodernizowanie elementów już istniejących. Data Center stanowi kluczowe środowisko dla przechowywania przetwarzania i udostępniania danych, dlatego jego rozbudowa i modernizacja są kluczowe dla zapewnienia ciągłości działania i efektywności operacyjnej.

Prace planowane do realizacji zadania mogą objąć, między innymi:

1)rozbudowę fizycznej infrastruktury Data Center w celu zwiększenia przestrzeni, mocy obliczeniowej i pojemności przechowywania danych,

2)wdrożenie nowoczesnych rozwiązań sieciowych i bezpieczeństwa, takich jak firewall, systemy detekcji zagrożeń oraz zabezpieczenia fizyczne, w celu ochrony danych przed atakami i utratą danych,

3)aktualizację sprzętu i oprogramowania, w tym serwerów, pamięci masowych, oraz systemów zarządzania, aby zapewnić kompatybilność, wydajność i skalowalność,

4)optymalizację procesów zarządzania i monitorowania, poprzez wdrożenie narzędzi do automatyzacji, zarządzania zasobami oraz analizy wydajności,

5)zapewnienie kolokacji infrastruktury w modelu on-premises w postaci dwóch niezależnych centrów przetwarzania danych: DC (Data Center) oraz DRC (Disaster Recovery Center),

6)zapewnienie łącz internetowych oraz infrastruktury WAN na potrzeby utrzymania bezpiecznych i szyfrowanych połączeń pomiędzy infrastrukturą regionalną a Partnerami.

Realizacja zadania umożliwi zwiększenie niezawodności, wydajności i bezpieczeństwa jej infrastruktury IT, co przełoży się na poprawę jakości usług świadczonych dla użytkowników wewnętrznych i zewnętrznych. Dodatkowo, nowoczesne środowisko Data Center umożliwi organizacji dostosowanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych oraz zapewnienie skalowalności dla przyszłych rozwojów i innowacji.

W ramach zakupu infrastruktury techniczno-informatycznej planowane jest podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa w jednostkach medycznych poprzez zakup i wdrożenie nowoczesnej infrastruktury techniczno-informatycznej, zapewnienie ciągłego monitorowania i reagowania na zagrożenia poprzez utworzenie Y (dalej: Y), przeprowadzenie audytów bezpieczeństwa w celu identyfikacji słabych punktów i wdrożenia odpowiednich środków zaradczych oraz szkolenie personelu medycznego i administracyjnego w zakresie podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa.

Podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa wsparte zakupem infrastruktury techniczno-informatycznej stanowi kluczowy krok w zabezpieczeniu systemów i danych w jednostkach medycznych.

Nowoczesna infrastruktura IT pozwoli na korzystanie z najnowszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa – zaawansowane systemy ochrony przed atakami, zapory sieciowe, systemy detekcji czy reagowania na incydenty. Równolegle inwestycja taka umożliwi wdrożenie zabezpieczeń wielowarstwowych, co ograniczy ryzyko ataków, wycieków danych oraz utraty dostępu do systemów krytycznych.

Zastosowanie nowych rozwiązań infrastrukturalnych ułatwi zarządzanie danymi, w tym ich szyfrowanie, archiwizację i kontrolę dostępu, co przyczyni się do wzmocnienia ochrony poufności i integralności danych. Szczegółowy zakres zakupu infrastruktury techniczno – informatycznej zostanie określony na etapie realizacji Projektu i szczegółowego rozpoznania aktualnych potrzeb placówek medycznych.

Y zapewni ciągłe monitorowanie infrastruktury IT oraz wykrywanie i reagowanie na potencjalne zagrożenia w czasie rzeczywistym, co pozwoli szybko reagować na incydenty bezpieczeństwa.

Usługi Y mogą być łatwo skalowane w zależności od potrzeb jednostki medycznej, co pozwoli dostosować poziom ochrony do zmieniających się warunków i rosnących zagrożeń.

Regularne szkolenia personelu medycznego i administracyjnego, w zakresie szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa, pozwolą na zwiększenie świadomości pracowników jednostek medycznych, a także pozytywnie wpłyną na umiejętność reagowania na incydenty, promując tym samym kulturę bezpieczeństwa i odpowiedzialnego korzystania z technologii. W rezultacie szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa przyczynią się do lepszej ochrony danych medycznych, minimalizacji ryzyka ataków cybernetycznych i zwiększenia zaufania pacjentów do ogólnie pojętej służby zdrowia.

W ramach zadania zakładane jest przeprowadzenie procesu przechowywania dokumentów w formie elektronicznej oraz ich digitalizacji, aby zwiększyć efektywność zarządzania dokumentacją medyczną, dostępność i bezpieczeństwo dokumentacji w jednostce medycznej.

Przejście z tradycyjnej formy przechowywania dokumentów na papierze do formy elektronicznej zwiększy dostępność dokumentacji, umożliwiając szybszy dostęp do potrzebnych informacji oraz zwiększy bezpieczeństwo dokumentów poprzez utworzenie kopii zapasowych oraz zabezpieczenie przed przypadkowymi uszkodzeniami lub utratą.

Podstawowymi etapami w zadaniu będą:

  • rozbudowa platformy regionalnej o funkcjonalności umożliwiające przetwarzanie zdigitalizowanej dokumentacji medycznej,
  • zakup skanerów przemysłowych z dedykowanymi komputerami wraz z oprogramowaniem i instruktażem stanowiskowym,
  • digitalizacja archiwalnych dokumentów papierowych w celu przechowywania ich w formie elektronicznej,
  • przypisanie odpowiednich metadanych do zeskanowanych dokumentów w celu ułatwienia wyszukiwania i organizacji.

Proponowane rozwiązanie umożliwi Partnerom Projektu digitalizację dokumentacji medycznej również we własnym zakresie po wyczerpaniu środków finansowych, które będą wydatkowane na realizację tych prac w ramach Projektu.

Zakupionym narzędziem będzie skaner przemysłowy z dedykowanym komputerem przystosowany do charakterystyki przedmiotowej dokumentacji wyposażony w specjalistyczne oprogramowanie umożliwiające tworzenie, podpisywanie i walidowanie dokumentów zgodnie z opracowanym formatem. Przedmiotowe narzędzie będzie zintegrowane z platformą regionalną w sposób umożliwiający jej zasilenie przetworzoną dokumentacją, a sama platforma zostanie rozbudowana o funkcjonalności umożliwiające zarządzanie zeskanowanymi dokumentami, udostępnianie ich oraz pełną obsługę brakowania dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Realizacja zadania przyczyni się do zwiększenia dostępności dokumentów, dzięki możliwości szybkiego wyszukiwania i udostępniania informacji. Umożliwi ograniczenie miejsca potrzebnego do przechowywania dokumentów w formie papierowej, a tym samym zostanie zwiększone bezpieczeństwo dokumentacji poprzez tworzenie kopii zapasowych oraz zabezpieczenie przed przypadkowymi uszkodzeniami oraz zmniejszy ryzyko utraty ważnych dokumentów dzięki przechowywaniu ich w formie elektronicznej.

Prace prowadzone w ramach zadania będą zgodne z ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wraz z uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.

W ramach Projektu wdrożona będzie również, co najmniej jedna e-usługa na 3 poziomie dojrzałości. E-usługa zostanie doprecyzowana po szczegółowej analizie potrzeb Partnerów Projektu oraz korzyści dla mieszkańców województwa.

Rezultatem realizacji Projektu będzie opracowanie, zoptymalizowanie, wdrożenie i udostępnienie systemów i narzędzi cyfrowych wspierających rozwój regionu w obszarach społecznych i gospodarczych. Udostępnienie tych rozwiązań przyczyni się do optymalizacji funkcjonowania systemów zarządczych, organizacyjnych i rozwojowych placówek medycznych.

Efektem planowanych do wdrożenia rozwiązań będzie usprawnienie funkcjonowania procesów w takich sferach jak:

1.poprawa jakości świadczonych usług medycznych z zakresu teleradiologii,

2.usprawnienie przesyłania danych medycznych pomiędzy placówkami,

3.wzrost poziomu cyberbezpieczeństwa jednostek,

4.zwiększenie kompetencji cyfrowych.

Proponowany Projekt jest komplementarny z działaniami administracji rządowej, co zostało potwierdzone pozytywną opinią Ministerstwa Zdrowia na temat założeń planowanego wsparcia. Projekt nie dubluje rozwiązań powstających w ramach aktualnie realizowanych przez Województwo (...) projektach, lecz jest wobec nich dopełniający.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie, czy nieodpłatne przekazanie podmiotom medycznym części środków trwałych nabytych w ramach Projektu spowoduje przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, czy ww. środki trwałe pozostaną Państwa własnością i zostaną przekazane do użytkowania, wskazali Państwo, że przyjęto założenie, że prawo własności do wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych/wytworzonych w związku z realizacją Projektu „(…)” przysługiwać będzie Województwu (…), natomiast część środków trwałych, nabytych przez Województwo w ramach Projektu oraz nabyte przez Województwo w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne, na podstawie odrębnych przepisów, zostaną przekazanie podmiotom medycznym do nieodpłatnego użytkowania.

W odpowiedzi na pytanie, do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabyte w ramach Projektu (z wyłączeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które będą przekazane nieodpłatnie podmiotom medycznym objętych pytaniem nr 1), tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

wskazali Państwo, że Województwo nie będzie wykonywać w związku z realizacją Projektu oraz w okresie utrzymywania trwałości Projektu odpłatnych czynności w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz nie będzie wykonywać odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług, ściśle z tymi usługami związanych, realizowanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z racji powyższego, towary i usługi nabyte przez Województwo (…) w ramach Projektu (z wyłączeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które będą przekazane nieodpłatnie podmiotom medycznym, a objętych pytaniem nr 1), będą docelowo ściśle związane ze świadczeniem usług (przez Partnerów) oraz umożliwiają realizację przez Partnerów rozwiązań, w tym usług, wdrożonych w ramach Projektu, natomiast Województwo będzie ww. towary i usługi wykorzystywało wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, iż nabyta przez Województwo w związku z realizacją przedmiotowego projektu infrastruktura oraz usługi (w tym m.in. zakup, wdrożenie i integracja oprogramowania, w tym opracowanie nowych oraz rozwój istniejących rozwiązań informatycznych, rozbudowa i modernizacja Data Center, zakup infrastruktury techniczno-informatycznej w celu podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa, archiwizacja i digitalizacja dokumentacji) będą służyć Województwu tylko do nieodpłatnej działalności w obszarze ochrony zdrowia.

W odpowiedzi na pytanie, jeżeli ww. towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą służyły różnym rodzajom działalności, to czy będą Państwo w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów czynności, podali Państwo, że jak wskazano w odp. na pytanie nr 2, towary i usługi nabyte w ramach Projektu (z wyłączeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które będą przekazane nieodpłatnie podmiotom medycznym, a objętych pytaniem nr 1), będą wykorzystywane przez Województwo tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Wnioskodawca potwierdza, że wykorzystanie przez Województwo wszystkich towarów/usług, które mają zostać nabyte w ramach Projektu, nie będzie przekładać się na obszar działalności Województwa, wiążącej się z wykonywaniem przez Województwo czynności opodatkowanych podatkiem VAT, oraz/lub zwolnionych od podatku VAT. Oznacza to, iż nabyta przez Województwo w związku z realizacją przedmiotowego projektu infrastruktura oraz usługi (w tym m.in.  zakup, wdrożenie i integrację oprogramowania, w tym opracowanie nowych oraz rozwój istniejących rozwiązań informatycznych, rozbudowa i modernizacja Data Center, zakup infrastruktury techniczno-informatycznej w celu podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa, archiwizacja  i digitalizacja dokumentacji), będą służyć Województwu tylko do nieodpłatnej działalności w obszarze ochrony zdrowia.

Pytania

1)Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem przez Województwo nabytych w ramach realizacji Projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do Partnerów, Województwo wykona czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

2)Czy w związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy - jako Liderowi Projektu - będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Jednakże ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne użycie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym, aby dana czynność podlegała VAT musi być ona realizowana przez „podatnika” w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Ponadto nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Istotnym elementem definicji działalności gospodarczej jest wykonywanie jej do celów zarobkowych. Oznacza to więc, że działalność wykonywana w celach niezarobkowych nie powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższa regulacja stanowi implementację art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym: Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Ponadto Województwo, jak wynika z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa (Dz.U.  z 2024 r., poz. 566), wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżone ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, województwo wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt. 2 ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Jak wskazano w przedmiotowym wniosku Projekt obejmuje:

1)budowę centrum opisowego zdjęć radiologicznych z modułem AI,

2)zakup, wdrożenie i integrację oprogramowania, w tym opracowanie nowych oraz rozwój istniejących rozwiązań informatycznych,

3)rozbudowę i modernizację Data Center,

4)zakup infrastruktury techniczno-informatycznej w celu podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa,

5)archiwizację i digitalizację dokumentacji.

Województwo jako Lider część nabytych w ramach Projektu środków trwałych oraz nabyte w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne przekaże nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT) Partnerom, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zakupione w toku realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, (tzn. do dalszej sprzedaży towarów i usług).

Skoro zatem wykonywanie przez Województwo czynności w ramach Projektu będzie stanowiło realizację zadań własnych, które nie są przy tym realizowane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, to w ocenie Wnioskodawcy, Województwo nie działa w roli podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który wykonuje w ramach Projektu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

Jak wynika z treści interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.304.2017.1.RW: „Projekt ma polegać na dostarczeniu dla pacjentów regionalnych usług e-rejestracji i e-dokumentacji w placówkach służby zdrowia na terenie województwa (…)”.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie (na podstawie technicznej czynności przekazania protokołem) na każdy szpital przez Województwo do użytkowania wytworzonej infrastruktury w ramach realizowanego projektu, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe wynika z faktu, że w odniesieniu do tej czynności Województwo nie będzie występowało jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a efekty planowanego projektu, które zostaną przekazane nieodpłatne szpitalom do użytkowania, nie posłużą Wnioskodawcy do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, z tytułu nabycia infrastruktury nie będzie przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wszystkie czynności wykonywane w ramach projektu nie będą związane z działalnością gospodarczą, a realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Województwa i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Reasumując, Wnioskodawca w przedmiotowym projekcie będzie występować jako organ władzy publicznej zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym przekazanie techniczne infrastruktury lokalnej na poszczególne szpitale nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Ponadto zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 maja 2012 r., sygn. IPTPP4/443-139/12-2/BM: „Realizacja projektu, ani też obiekty już zrealizowane, nie będą generowały obrotu dla Powiatu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, iż systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu wykorzystywany będzie przez szpital powiatowy w działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie szpitalowi mienia powstałego w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Powiat we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13  ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług”.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu zarówno środków trwałych, jak również wartości niematerialnych i prawnych nabytych w związku z realizacją Projektu, nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, że przekazanie odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Województwo zadań własnych.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

Jak wskazano w treści wniosku Województwo część środków trwałych nabytych w ramach Projektu oraz nabyte w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne zostaną nieodpłatnie przekazane (czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT) Partnerom, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zakres Projektu oraz oferowane w nim formy wsparcia na rzecz ostatecznych odbiorców nie dają podstaw do uznania, że w zakresie planowanych w projekcie czynności przysługiwałoby odliczenie podatku VAT. Oferowane usługi elektroniczne będą miały charakter nieodpłatny. Zakupione w toku realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, (tzn. do dalszej sprzedaży towarów i usług).

Wobec powyższego, w omawianych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia VAT związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji Projektu.

Skoro zatem wykonywanie przez Województwo czynności w ramach Projektu będzie stanowiło realizację zadań własnych, które nie są przy tym realizowane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, to w ocenie Wnioskodawcy, Województwo nie działa w roli podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który wykonuje w ramach Projektu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur dokumentujących poniesienie przez Województwo wydatków związanych z realizacją Projektu, bowiem wydatki te nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24). Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze.

Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3303/16, w zakresie włączenia do kręgu podatników VAT organów władzy publicznej działających na podstawie umów cywilnoprawnych – nie powinno budzić wątpliwości, że chodzi tu o przypadki, gdy wykonywać one będą na podstawie tej umowy działalność gospodarczą. Taką działalnością nie jest z całą pewnością działalność, której cel nie jest cel zarobkowy, lecz realizacja zadań ustawowych.

W podobnych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajmował stanowisko tożsame ze stanowiskiem Wnioskodawcy. Przykładowo:

1)interpretacja indywidualna z 8 maja 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.62.2020.2.KM, w której wskazano, że:

„Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT - warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony.

Jak wskazał Zainteresowany wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które będą nabywane w ramach Projektu będą przekazywane Partnerom nieodpłatnie w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, z kolei Partnerzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż ponoszone wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca, nabyte środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zostaną nieodpłatnie przekazane Partnerom w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, którzy będą je wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. W związku z tym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu”.

2)w interpretacji indywidualnej z 17 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.570.2021.1.SR wskazano, że:

„Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizacje projekt pn. „...”. Celem bezpośrednim projektu jest poprawa dostępności danych i usług medycznych, poprzez budowę platformy usług z zakresu e-zdrowia dla mieszkańców Powiatu. (…)

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazano w opisie sprawy, zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną”.

3)w interpretacji indywidualnej z 28 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.170.2024.1.AR, z której wynikało, iżGmina zamierzała aplikować o przyznanie środków w ramach konkursów dotyczących utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć przyrodniczych, mających na celu polepszenie warunków nauczania dzieci i młodzieży z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Dyrektor KIS potwierdził, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wskazał Organ „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania”.

4)w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.424.2024.1.PRP stwierdzono, że”

„jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”.

5)w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.612.2018.1.MD, w której wskazano, iż gmina miejska, która wdraża projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), mający służyć społeczeństwu i ułatwiać kontakty pomiędzy interesantami urzędu a jego pracownikami, Dyrektor KIS również potwierdził, że:

 „Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonuje przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o samorządzie powiatowym. Co prawda, w analizowanej sprawie, występują czynności cywilnoprawne, jednak jak wynika z opisu sprawy, są one znikome. W związku z powyższym należy stwierdzić, że czynności te nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT”.

6)interpretacja indywidualna z 21 marca 2017 r., sygn. 2461-IBPP1.4512.69.2017.2.SS, w której Dyrektor KIS wskazał, że:

„W ramach przedmiotowego Projektu Powiat i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilno-prawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Faktury za sprzęt na towary i usługi, które Wnioskodawca otrzyma w ramach projektu, będą wystawiane bezpośrednio na Gminę. Ponadto efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. (...) Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak wskazał zainteresowany, w ramach Projektu Powiat i Partnerzy nie będą dokonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do doliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT”.

Ponadto jak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 2 maja 2012 r., sygn. IPTPP4/443-139/12-2/BM:

„Realizacja projektu, ani też obiekty już zrealizowane, nie będą generowały obrotu dla Powiatu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, iż systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu wykorzystywany będzie przez szpital powiatowy w działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. (…)

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu, nie będzie miał możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie przez Wnioskodawcę spełniony, ponieważ towary i usługi, które będą nabywane w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu, ponieważ wydatki te w żaden sposób nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące odliczenie VAT wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

Przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Jak wyżej wskazano nieodpłatnie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, jak również wszelkie inne darowizny) podlega opodatkowaniu po łącznym spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli:

  • dokonujący nieodpłatnego przekazania jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
  • przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na  rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynikają z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

W tym miejscu należy zauważyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 20 marca 2014 r. wydał postanowienie w sprawie C-72/13 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, w którym orzekł, że:

„Dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz, iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.

Zauważyć należy, że zapis art. 15 ust. 6 ustawy, jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (...)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Mając na względzie powyższe należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy) w konkretnych okolicznościach stanu faktycznego sprawy.

W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo, że:

  • w związku z tym, że współczesne wyzwania związane z opieką zdrowotną, zarządzaniem danymi oraz bezpieczeństwem informacji wymagają innowacyjnych rozwiązań, umożliwiających m.in. skuteczną opiekę nad pacjentami, optymalne zarządzanie danymi oraz zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa, a także zwiększenie świadomości pacjentów, rozwój infrastruktury IT oraz integrację rozwiązań telemedycznych z dostępnymi systemami Województwo postanowiło zrealizować Projekt „(…)”,
  • w ramach realizacji Projektu Województwo nabędzie zarówno środki trwałe (m.in. sprzęt teleinformatyczny, profesjonalne stacje opisowe), jak również wartości niematerialne i prawne (m.in. licencje na oprogramowanie),
  • Województwo planuje część środków trwałych nabytych w ramach Projektu oraz nabyte w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne nieodpłatnie przekazać podmiotom medycznym. Natomiast część środków trwałych nabytych w ramach Projektu pozostanie własnością Województwa,
  • nabyte środki trwałe, jak również wartości niematerialne i prawne będą służyć wyłącznie dla celów Projektu i nie będą wykorzystywane w innym celu,
  • zgodnie z Projektem Województwo zrealizuje pięć kluczowych zadań, mających istotny wpływ na poprawę jakości i efektywności opieki zdrowotnej w regionie Województwa (...),
  • prawo własności do wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych/wytworzonych w związku z realizacją Projektu przysługiwać będzie Województwu (…), natomiast część środków trwałych, nabytych przez Województwo w ramach Projektu oraz nabyte przez Województwo w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne, na podstawie odrębnych przepisów, zostaną przekazanie podmiotom medycznym do nieodpłatnego użytkowania,
  • nabyta przez Województwo w związku z realizacją przedmiotowego projektu infrastruktura oraz usługi (w tym m.in. zakup, wdrożenie i integrację oprogramowania, w tym opracowanie nowych oraz rozwój istniejących rozwiązań informatycznych, rozbudowa i modernizacja Data Center, zakup infrastruktury techniczno-informatycznej w celu podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa, archiwizacja i digitalizacja dokumentacji) będą służyć Województwu tylko do nieodpłatnej działalności w obszarze ochrony zdrowia.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii ustalenia, czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem nabytych w ramach realizacji Projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do Partnerów, wykonają Państwo czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy. Jak Państwo wskazali, prawo własności do wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakupionych/wytworzonych w związku z realizacją Projektu przysługiwać będzie Województwu, natomiast część środków trwałych, nabytych przez Województwo w ramach Projektu oraz nabyte przez Województwo w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne, na podstawie odrębnych przepisów, zostaną przekazanie podmiotom medycznym do nieodpłatnego użytkowania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostały tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.

W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją ww. Projektu nie będą stanowiły ani dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym czynności zrealizowane w ramach Projektu „(…)”, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego, realizując ww. Projekt nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem przyszłe wykorzystywanie majątku powstałego w ramach ww. Projektu w sposób opisany powyżej, realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwo wykonując te czynności nie będą występować w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie nabytych w ramach realizacji Projektu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do Partnerów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ustawy. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w związku z nieodpłatnym przekazaniem nabytych w ramach realizacji Projektu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do Partnerów, nie będą Państwo wykonywać czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu - będzie Państwu przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wyżej wskazano, nieodpłatne przekazanie nabytych w ramach realizacji Projektu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do Partnerów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ustawy. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT. Podali Państwo, że towary i usługi nabyte w ramach Projektu (z wyłączeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które będą przekazane nieodpłatnie podmiotom medycznym, a objętych pytaniem nr 1), będą wykorzystywane przez Województwo tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. Projektu.

A zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).