Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 grudnia 2024 r. (data wpływu 12 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - stowarzyszenie (…) (dalej „Stowarzyszenie”) będący czynnym podatnikiem VAT, jest niezależną instytucją typu non-profit. Stowarzyszenie jest zarejestrowane, posiada osobowość prawną i działa według zasad statutu, zgodnie z którym celem działalności Stowarzyszenia jest ochrona przyrody, a w szczególności (...). Formami działalności Stowarzyszenia są m.in.: szerzenie wiedzy na temat dzikich zwierząt, roślin, miejsc ich bytowania, ich ochrony oraz możliwości rozwoju cennych przyrodniczo regionów w sposób przyjazny środowisku przyrodniczemu, współpraca z organizacjami samorządowymi i instytucjami państwowymi w egzekwowaniu obowiązków wynikających z przepisów dotyczących ochrony przyrody i środowiska i współpraca z innymi, krajowymi i zagranicznymi organizacjami społecznymi i naukowymi w zakresie propagowania i realizacji celów określonych statutem. Na mocy statutu Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w celu pozyskania środków na realizację jego celów statutowych. W ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT, m.in. wykonuje ekspertyzy na zlecenie podmiotów zewnętrznych.
W ramach realizacji zadań statutowych Wnioskodawca przystąpił do konkursu na Partnera do projektu „(…)” ogłoszonego przez X.
X w porozumieniu z (…) wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(…)”, ze środków Unii Europejskiej w ramach programu (…), działanie (…).
Jest to projekt ogólnopolski, realizowany przez Nadleśnictwa, na terenie (...) regionalnych dyrekcji (…). W ramach struktury (…) w projekcie weźmie udział ponad (...). nadleśnictw, które będą pełniły rolę podmiotów upoważnionych do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych.
Projekt będzie realizowany we współpracy z partnerami: dwoma jednostkami naukowo-badawczymi - Uniwersytetem (…) i Uniwersytetem (…) oraz z organizacją pozarządową – (…).
Głównym celem projektu jest:
- przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie (…) na obszarach Natura 2000 i poza nimi na łącznej powierzchni co najmniej 10450 ha do 30 czerwca 2029 r. Planowane działania będą ukierunkowane na ochronę siedlisk przyrodniczych oraz gatunków związanych z uwilgotnionymi (bagiennymi) obszarami zielonej infrastruktury, w szczególności wybranych siedlisk Natura 2000 tj.:
1)bagna, torfowiska i inne obszary podmokłe (...),
2) użytki zielone (...),
3) siedliska leśne (...).
- działania z zakresu ochrony czynnej siedlisk i gatunków, zmierzające do zachowania i renaturyzacji siedlisk hydrogenicznych na terenach zarządzanych przez (…), tj.: (...)
- działania edukacyjne oraz informacyjne ukierunkowane na podnoszenie świadomości odbiorców na temat zagrożeń ekologicznych stanu środowiska i konieczności ochrony różnorodności biologicznej (...) oraz ich funkcji i znaczenia dla całego społeczeństwa. Upowszechnianie wypracowanych metodyk i dobrych praktyk wśród pracowników (…) oraz innych zarządców i użytkowników siedlisk hydrogenicznych i ich partnerów, organizacja wydarzeń edukacyjno-przyrodniczych, przeszkolenie edukatorów leśnych z tematyki (...)ł
- .
Działania realizowane będą w ramach działalności statutowej nieodpłatnej, tj. w wyniku realizowanych działań Stowarzyszenie nie osiągnie zysku.
W przedmiotowym Projekcie Stowarzyszenie pełni rolę partnera upoważnionego do ponoszenia wydatków, które zostaną w całości pokryte przez dofinansowanie w ramach projektu o numerze (…), a także z wkładu własnego.
Do głównych zadań Stowarzyszenia będą należały:
1)Przygotowanie, we współpracy z Partnerem Wiodącym projektu, wkładu do opisu przedmiotu zamówienia dotyczącego oceny stanu siedlisk objętych projektem i zaplanowanie działań ochronnych oraz udział w odbiorze prac przygotowawczych.
2)Udział w ocenie merytorycznej proponowanego zakresu prowadzonych działań i wyznaczanie kierunków/wytycznych dotyczących ochrony siedlisk hydrogenicznych będących przedmiotem projektu w trakcie całego okresu realizacji projektu.
3)Przygotowanie założeń i nadzór merytoryczny nad monitoringiem przyrodniczym i hydrologicznym, celem określenia efektów środowiskowych projektu na powierzchni co najmniej 10450 ha.
4)Wsparcie eksperckie w przygotowaniu i prowadzeniu działań edukacyjnych oraz informacyjno-promocyjnych.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Obok wykonywania działalności statutowej nieodpłatnej wynikającej z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, uzyskuje dochody w ramach działalności statutowej odpłatnej (m.in. organizacja konferencji) oraz działalności gospodarczej (m.in. wykonywanie ekspertyz przyrodniczych, usług szkoleniowych i doradczych), od których nalicza i płaci podatek należny VAT, a które to nie mają związku z realizacją projektu.
Przy realizacji zadań związanych z Projektem „(…)” Stowarzyszenie nie będzie odliczać podatku VAT od dokonywanych zakupów. Zakupy realizowane w związku z realizacją projektu będą mogły być jednoznacznie wyodrębnione w systemie księgowym Stowarzyszenia jako bezpośrednio związane wyłącznie z realizacją projektu. Analizowane wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępnione wyłącznie nieodpłatnie. Realizacja projektu nie przyniesie w przyszłości Stowarzyszeniu dochodów.
W analogicznej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację indywidualną na rzecz (…) pod numerem 0114-KDIP4.4012.629.2018.1.AS z 23 października 2018 r. projekt pn.: „(…)”.
Pytanie
Czy Stowarzyszenie przystępując do projektu pn. „(…)” ma prawo, biorąc pod uwagę zakładane cele, którym ma służyć projekt, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych w przyszłości fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.
- odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz
- gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. takimi czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Projekt nie przewiduje pobierania w jakichkolwiek formie odpłatności z tytułu jego realizacji. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępniane wyłącznie nieodpłatnie.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe oznacza, że nie będzie spełniony podstawowy warunek umożliwiający obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jako że w ramach realizacji projektu Stowarzyszenie nie działa jako podatnik VAT oraz projekt nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Stowarzyszenie (nie występuje obrót opodatkowany). Nieodliczanie podatku naliczonego w toku realizacji projektu od podatku należnego jest zatem działaniem prawidłowym i jedynym możliwym w kontekście przedstawionego stanu faktycznego.
Powyższe potwierdza stanowisko organów podatkowych przedstawione w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tzn. dla podmiotów prowadzących nieodpłatną działalność w zakresie zadań związanych z ekologią i ochroną środowiska (por. m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 czerwca 2016 r., sygn. ITPP2/4512-361/16/AG oraz z 3 czerwca 2016 r., sygn. ITPP3/4512-207/15/AT, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 maja 2015 r., sygn. ILPP1/443-132/14-4/NS).
Reasumując, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie zostaną więc spełnione, gdyż towary i usługi nabywane przez Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.
Wobec powyższego, zdaniem Stowarzyszenia jako Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)” nie przysługuje.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach realizacji zadań statutowych przystąpili Państwo do konkursu na Partnera do projektu „(…)” ogłoszonego przez (…) Środowiskowych, które w porozumieniu z (…) wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Działania realizowane będą w ramach działalności statutowej nieodpłatnej, tj. w wyniku realizowanych działań, nie osiągną Państwo zysku. Wydatki związane z realizacją projektu, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie z zadań objętych projektem wykonywane będą w ramach Państwa nieodpłatnej działalności statutowej realizowanej w ramach przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wyniki projektu nie są przewidziane do sprzedaży i będą udostępnione wyłącznie nieodpłatnie.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przystępując do projektu pn. „(…)” będą mieć Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali wydatki związane z realizacją projektu, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
A zatem, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo mieć – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją opisanego projektu. W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie będą Państwo mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych w przyszłości fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).