Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 grudnia 2024 r. (wpływ 10 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT. Powiat wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Większość z tych zadań jest realizowana przez Powiat w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności Powiat wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje powyższe czynności samodzielnie lub poprzez powołane powiatowe jednostki organizacyjne. Od stycznia 2017 roku Powiat dokonał centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz z wszystkimi jednostkami budżetowymi.
W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący Powiat dokonuje:
- transakcji według odpowiednich stawek VAT, między innymi sprzedaży gruntów, sprzedaży nieruchomości, dzierżawa gruntów, głównie działając jako przedstawiciel Skarbu Państwa itp. Transakcje te dokumentowane są fakturami, wykazywane są w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT,
- transakcji zwolnionych z podatku VAT między innymi sprzedaż gruntów rolnych, dzierżawa gruntów rolnych itp. Transakcje te również dokumentowane są fakturami z oznaczeniem „zw” oraz są wykazane w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione z podatku.
W ramach czynności niepodlegających VAT Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący Powiat wykonuje czynności:
- pobiera opłaty publicznoprawne i administracyjne tj. m.in. opłaty związane z rejestracją samochodów, opłata geodezyjne itp., stanowią one dochód budżetu Powiatu,
- związane z wykonywaniem zadań własnych tj. m.in. budowa ogólnodostępnej infrastruktury powiatowej jak drogi, chodniki, place zabaw, promocja Powiatu itp., za które kontrahenci na rzecz Powiatu wystawiają faktury z wykazanymi kwotami VAT i stanowią one wydatek z budżetu Powiatu.
Powiatowy Zarząd dróg jest jednostką organizacyjną Powiatu, jest scentralizowana w celu rozliczania podatku VAT. W budynku Powiatowego Zarządu Dróg jest prowadzona działalność statutowa, realizująca zadania określone ustawą o drogach publicznych (ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 655), oraz ustawą o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz.107)).
Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną Powiatu, jest scentralizowana w celu rozliczania podatku VAT. W budynku Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji jest prowadzona działalność statutowa, realizująca zadania określonych w ustawie o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107) oraz działalność opodatkowana - usługowa tj. wynajem hali, wstępy na zajęcia zorganizowane, wynajem powierzchni pod automaty, wynajem powierzchni pod reklamy.
Powiatowy Urząd Pracy jest jednostką organizacyjną Powiatu, nie jest scentralizowana w celu rozliczania podatku VAT. Jednostka nie jest podatnikiem VAT. W budynku Powiatowego Urzędu Pracy jest prowadzona działalność statutowa, realizująca zadania określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. nr 123, poz. 776 z późń. zm.) , oraz ustawą o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., (tj. Dz.U. z 2024 r., poz. 107).
W ramach swojej działalności Powiat wykonuje szereg czynności zarówno podlegających VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz niepodlegających VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na Powiat w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej ustawa o VAT) w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, Powiat odlicza podatek naliczony w następujący sposób:
- w przypadku, kiedy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych - odlicza podatek w 100%;
- w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;
- odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Powiat nie odlicza podatku.
Powiat od lat na bieżąco dostosowuje sprzęt oraz oprogramowanie w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Identyfikuje się pilne wzmocnienie odporności systemów IT i OT wykorzystywanych w powiecie. Powiat dla Starostwa oraz trzech Jednostek (Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji i Powiatowego Zarządu Dróg) złożył wniosek „…” w ramach którego planuje się:
-wykonanie audytów bezpieczeństwa, zakup serwera domenowego,
-rozbudowa głównej macierzy serwerowej w Starostwie o kolejne dwie jednostki (wzrost mocy obliczeniowej oraz przestrzeni dyskowej),
-zastąpienie aktualnego routera brzegowego w Starostwie rozwiązaniem opartym o klaster dwóch mocniejszych routerów,
-zakup switchy zarówno do serwerowni jak i do szaf na korytarzach (modernizacja sieci wewnętrznej),
-zakup macierzy dyskowych (NAS) wraz z kompletem dysków i oprogramowaniem celem lepszego zabezpieczenia backupów,
-szkolenia użytkowników i administratorów z zakresu cyberbezpieczeństwa,
-zakup nowych routerów brzegowych dla Jednostek.
Audytem objęty zostanie Urząd jak i jednostki: PUP (Powiatowy Urząd Pracy), PZD (Powiatowy Zarząd Dróg) oraz POSiR (Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji). Pracownicy nie są objęci programem cyklicznych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa. Przewidziano zlecenie opracowania kompleksowego programu szkoleniowego z zakresu cyberbezpieczeństwa w celu zapewnienia regularnego podnoszenia poziomu świadomości cyberbezpieczeństwa u pracowników Urzędu oraz jednostek: PUP, PZD oraz POSiR. Dodatkowo planują Państwo zakup szkoleń specjalistycznych z zakresu cyberbezpieczeństwa dla specjalistów IT.
Realizacja projektu „…” przyczyni się do realizacji celu jakim jest zwiększenie jakości realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprzez zwiększenie cyfryzacji powiatu i jednostek podległych, oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji powiatu i jego jednostek. Realizacja projektu pozwoli na skuteczne zapobieganie i reagowanie na incydenty w systemach informacyjnych.
Faktury za realizację projektu wystawiane będą na Powiat, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie służyła działalności Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Powiat nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Celem realizowanego projektu będzie wykonywanie działań publicznych. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie mieszczące się w katalogu zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 pkt 1 ust. 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107).
Okres realizacji projektu to czerwiec 2023 r. do czerwiec 2026 r.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Powiat. Dokumentować będą wydatki odrębnie dla każdej jednostki tj. dla Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Zarządu Dróg oraz Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
W związku z realizacją projektu można przyporządkować wydatki do każdej ww. jednostki organizacyjnej.
W związku z możliwością przyporządkowania wydatków związanych z realizacją projektu wykazali Państwo odrębnie dla każdej jednostki:
Starostwo Powiatowe:
a)Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem lokalu w budynku Starostwa Powiatowego (powiat), dzierżawy i najmy nieruchomości Skarbu Państwa. Czynności niepodlegające, które wykonuje Urząd to wszystkie działania statutowe — art. 4 ust 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
b)Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie Starostwa Powiatowego nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast będą one wykorzystywane do działań statutowych niepodlegających VAT.
c)Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.
d)Starostwo Powiatowe nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem.
Powiatowy Urząd Pracy
a)Czynności niepodlegające, które wykonuje Powiatowy Urząd Pracy to wszystkie działania statutowe zawarte w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powiatowy Urząd Pracy nie wykonuje czynności opodatkowanych, zwolnionych.
b)Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie Powiatowego Urzędu Pracy nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, będą wykorzystywane do działań statutowych niepodlegających VAT.
c)Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.
d)Powiatowy Urząd Pracy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem.
Powiatowy Zarząd Dróg
a)Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług występują okazjonalnie, są związane z zdarzeniami losowymi i jest to głównie sprzedaż drewna pochodzącego z wiatrołomu. Czynności niepodlegające, które wykonuje Powiatowy Urząd Pracy to wszystkie działania statutowe zawarte w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz w ustawie o samorządzie powiatowym.
b)Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie Powiatowego Zarządu Dróg nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast będą one wykorzystywane do działań statutowych niepodlegających VAT.
c)Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.
d)Powiatowy Zarząd Dróg nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem.
Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji
a)Opodatkowane podatkiem VAT:
- Wynajem powierzchni pod reklamy (23% VAT);
- Wynajem powierzchni użytkowej pod urządzenia vendingowe (23% VAT);
- Wynajem hali sportowej w celach komercyjnych (23% VAT);
- Udostępnienie hali sportowej (8% VAT);
- Udostępnienie salki gimnastycznej, salki konferencyjnej (8% VAT);
- Bilet/karnet za udział w zajęciach aerobiku (8% VAT);
- Wynajem kortu do badmintona/pickleballa (8% VAT);
- Wynajem stołu do tenisa stołowego (8% VAT).
Nieopodatkowane: nieodpłatne udostępnienie hali sportowej jednostkom organizacyjnym Powiatu oraz powiatowym służbom, inspekcjom i strażom, sekcjom sportowym prowadzonym przez Ośrodek, Weteranom i weteranom poszkodowanym za okazaniem dokumentu potwierdzającym prawo do korzystania z uprawnień.
b)Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza.
c)Nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.
d)Nie istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności. Jednostka rozlicza podatek VAT naliczony według struktury sprzedaży i prewspółczynik.
Pytanie
Czy Powiat będąc czynnym podatnikiem VAT, ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w pismie z 10 grudnia 2024 r.)
Powiat będąc podatnikiem VAT czynnym, ma możliwość odliczenia podatku VAT. Zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy Powiatowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, ale także w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych, wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz stanowiska Komisji Europejskiej, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie takiego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet, jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na nie podjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.
Analizując powyższe, Powiat uważa, że w zamierzonym projekcie nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w przypadku Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, Powiatowego Zarządu Dróg, Powiatowego Urzędu Pracy. W przypadku Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji podatek VAT zaistnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.
Grantodawca w swoim regulaminie zawarł warunek braku możliwości częściowego odliczenia. Podatek od towarów i usług w projekcie pn. „…” będzie możliwy do odliczenia z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Według art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
W myśl § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1. określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2. wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu są m. in. jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 15 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i planują Państwo zrealizować projekt pn. „…”. Projektem objęte zostaną jednostki organizacyjne Powiatu tj. Starostwo Powiatowe, Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowy Zarząd Dróg oraz Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji ww. projektu.
Przypomnieć raz jeszcze należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Zauważyć należy, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, uzasadnione jest – pomimo, że podatnikiem podatku VAT jest Gmina – wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposób określenia proporcji, obliczony odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej.
Wyliczony dla danej jednostki organizacyjnej sposób określania proporcji znajdzie zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tę jednostkę organizacyjną, jak i przez jednostkę samorządu terytorialnego, wykorzystywanych jednak przez tę jednostkę organizacyjną do celów tzw. „mieszanych”.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na Powiat. Faktury dokumentować będą wydatki odrębnie dla każdej jednostki tj. dla Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Zarządu Dróg oraz Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji. W związku z realizacją projektu można przyporządkować wydatki odrębnie do każdej z ww. jednostek organizacyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy oraz Powiatowego Zarządu Dróg nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT, natomiast będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających VAT.
Zatem analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie w odniesieniu do realizacji projektu w zakresie Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy oraz Powiatowego Zarządu Dróg nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – realizacja projektu w zakresie ww. jednostek nie będzie służyła działalności Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu w zakresie wydatków dotyczących Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy oraz Powiatowego Zarządu Dróg.
Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu w zakresie Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji podali Państwo, że Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji, będący jednostką organizacyjną Powiatu scentralizowaną w celu rozliczania podatku VAT, prowadzi czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające podatkowi VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie ww. jednostki będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do innych celów niż działalność gospodarcza. Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.
W takiej zatem sytuacji w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację ww. projektu przypisanych do Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji powinni Państwo obliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Podsumowując należy stwierdzić, że Powiat, realizując projekt pn. „…”, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji ww. projektu w odniesieniu do wydatków dotyczących Starostwa Powiatowego, Powiatowego Urzędu Pracy oraz Powiatowego Zarządu Dróg. Natomiast Powiatowi będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług od wydatków dotyczących Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym Powiat w zamierzonym projekcie nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w przypadku Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat, Powiatowego Zarządu Dróg, Powiatowego Urzędu Pracy, a w przypadku Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji zaistnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług – należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.