Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy użyczenie nieruchomości przez Fundatora na rzecz Fundacji rodzinnej będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 25 października 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest właścicielem kilkudziesięciu lokali mieszkalnych i miejsc postojowych/garaży (dalej nazywanym również: „Właścicielem” lub „Fundatorem”). Nieruchomości te wynajmuje długoterminowo osobom fizycznym. Dawniej nieruchomości te Wnioskodawca wynajmował w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Z dniem 1 września 2024 r. Wnioskodawca wycofał całość wynajmowanych nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego.

Obecnie Wnioskodawca wynajmuje je w ramach tzw. „najmu prywatnego” opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym zakresie Wnioskodawca uzyskał korzystną interpretację indywidualną z dnia 9 sierpnia 2023 r. znak. 0113-KDIPT2-1.4011.413.2023.2.HJ potwierdzającą, że skoro wycofał nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego, a umowy najmu nie będą zawierane w ramach działalności gospodarczej, to wówczas przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. Zatem najem ten stanowić będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody osiągnięte z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych na zasadach najmu prywatnego, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 2 ust. 1a w zw. z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z wycofaniem nieruchomości z działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł z najemcami nowe umowy najmu lub aneksował dotychczasowe. W związku z faktem, iż przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy był wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, sklasyfikowany w PKD pod numerem 68.20.Z., działalność gospodarcza Wnioskodawcy zostanie zawieszona, po wycofaniu z niej nieruchomości. Wybór opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest dla Wnioskodawcy korzystniejszy, z uwagi na uproszczenie rozliczeń podatkowych oraz brak obciążeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przychody osiągane z najmu przekraczają u Wnioskodawcy kwotę 200 000 zł rocznie i są głównym źródłem utrzymania, ale nie przekroczą limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy. Wnioskodawca ma status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i czynności najmu dokumentuje wystawianymi na rzecz najemców fakturami. W zakresie przygotowywania plików JPK Wnioskodawca korzysta również z usług biura rachunkowego. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.

Przychody z najmu Wnioskodawca chce opodatkować jako „najem prywatny” do czasu utworzenia przez Wnioskodawcę fundacji rodzinnej (dalej zwaną również: „Fundacją”). W 2023 roku ustawodawca wprowadził nowe rozwiązanie na rynek prawny - fundację rodzinną. W latach 2025-2026 Wnioskodawca planuje utworzyć fundację rodzinną, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, której będzie fundatorem, a zarazem początkowo beneficjentem. W opinii z 21 maja 2021 r. o projekcie ustawy o fundacji rodzinnej - przygotowanej przez Radę Legislacyjną wskazano, że zgodzić się należy z Projektodawcą, że fundacja rodzinna może stanowić, jak przewiduje to Projekt, narzędzie prawne służące do przeprowadzenia procesów sukcesyjnych - jako instytucja służąca do kumulowania rodzinnego majątku. Aby tak się jednak stało, wymaga to odpowiedniego ukształtowania całego procesu sukcesyjnego, którego jednym z elementów może być właśnie fundacja rodzinna.

W sytuacji Wnioskodawcy fundacja rodzinna umożliwi Wnioskodawcy zaplanowanie sukcesji majątku, tj. zapewnieni jego integralność i zapobiegnie jego rozdrobnieniu a także zabezpieczy majątkowo najbliższą rodzinę. Zapewni Wnioskodawcy jako fundatorowi kontrolę nad zgromadzonym w fundacji rodzinnej majątkiem poprzez ustalenie warunków chroniących go przed podziałem oraz będzie formą oddzielenia majątku fundacji rodzinnej w celu ochrony Wnioskodawcy przed ryzkami m.in. ciążącymi osobiście na beneficjentach (np. innych członkach najbliższej rodziny).

Jako fundator Wnioskodawca zamierza przekazać mienie w postaci środków pieniężnych na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł. Aby zapewnić fundacji rodzinnej środki, Wnioskodawca planuje również użyczyć fundacji nieruchomości, których jest właścicielem (lokale mieszkalne, miejsca postojowe/garaże), a które zostały przez Wnioskodawcę wycofane z działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie planuje na tym etapie wnosić posiadanych nieruchomości do fundacji rodzinnej (przekazywać fundacji rodzinnej ich własności), m.in. ponieważ:

·fundacja rodzinna jest nową instytucją prawną, stąd Wnioskodawca ma obawy czy spełni jego oczekiwania w zakresie zaplanowania sukcesji majątku w ramach rodziny, natomiast wnoszenie i ewentualne wycofywanie nieruchomości z fundacji rodzinnej wiąże się z dodatkowymi kosztami prawnymi, sądowymi i podatkowymi,

·przychody osiągane z najmu są Wnioskodawcy głównym źródłem utrzymania, stąd nieruchomości zabezpieczają również potrzeby życiowe Wnioskodawcy - nie jest więc zasadne, aby fundacja czerpała pożytki z wszystkich nieruchomości, a następnie przekazywała je Wnioskodawcy na konsumpcję, gdyż jest to niezgodne z celem fundacji, czyli zapewnieniem sukcesji rodzinnego majątku, natomiast dzięki użyczeniu fundacji rodzinnej wybranych (większości) posiadanych przez Wnioskodawcę nieruchomości, z których środki dotychczas Wnioskodawca gromadził w formie oszczędności, to środki te staną się zabezpieczeniem finansowym dla fundacji rodzinnej do gromadzenia oszczędności i fundacja będzie mogła z nich realizować nowe inwestycje w nieruchomości stając się już ich właścicielem, a w efekcie fundacja rodzinna stanowić będzie skuteczne narzędzie kumulacji rodzinnego majątku,

·w przypadku pogorszenia stanu zdrowia Wnioskodawcy lub wypadku losowego, gdyby Wnioskodawca był obowiązany sprzedać jakieś z posiadanych nieruchomości, to obecnie może to uczynić natychmiast uzyskując środki bez podatku z uwagi, że posiada większość nieruchomości od kilkunastu lat, natomiast sprzedaż nieruchomość przez fundację rodzinną i przekazanie środków Wnioskodawcy, np. na leczenie, wiązałoby się z koniecznością spełnienia przez Wnioskodawcę odpowiednich wymogów jako beneficjenta fundacji rodzinnej (musiałoby się to odbyć zgodnie ze statutem fundacji rodzinnej) oraz wiązałoby się z dodatkowym opodatkowaniem po stronie fundacji rodzinnej.

Mając to na uwadze nieruchomości zostaną oddane Fundacji do używania na podstawie umowy użyczenia. Fundacja następnie będzie wynajmowała ww. nieruchomości, czerpiąc z nich pożytki w postaci przychodów z tytułu najmu i realizując za ich pomocą cele statutowe. Umowa użyczenia między Fundacją a Właścicielem (Fundatorem) będzie zgodna z zapisami umowy użyczenia wynikającymi z art. 710-719 Kodeksu cywilnego (zapisami ustawowymi). W sprawach nie uregulowanych w tym przepisach będą miały zastosowanie pozostałe przepisy Kodeksu cywilnego. Oznacza to m.in. że:

1.Użyczenie będzie mieć charakter nieodpłatny (Wnioskodawca jako właściciel nie będzie otrzymywał wynagrodzenia z tyt. użyczenia).

2.Umowa będzie zawarta na czas nieoznaczony - takie użyczenie ma trwać przynajmniej kilka/kilkanaście lat, chyba, żeby nastąpiły zmiany prawne lub podatkowe, które skutkowałyby koniecznością wcześniejszego rozwiązania takiej umowy lub jej kontynuowanie byłoby nieefektywne jako narzędzie kumulacji rodzinnego majątku.

3.Fundacja będzie ponosiła zwykłe koszty utrzymania nieruchomości, w tym wydatki remontowe mające na celu utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym (koszty konserwacji i drobnych napraw).

4.W razie konieczności poniesienia nakładów zwiększających wartość nieruchomości, fundacji będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu wartości takich nakładów od Wnioskodawcy jako właściciela.

W użyczonych lokalach umowy z dostawcami mediów pozostaną zawarte z właścicielem (Fundatorem). Fundacja Rodzinna będzie opłacać ww. koszty bezpośrednio na rzecz dostawców mediów/wspólnoty/spółdzielni, ewentualnie właściciel (Fundator) będzie opłacał te koszty ze środków otrzymanych od Fundacji Rodzinnej, gdyż zgodnie z umową użyczenia jako zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej będą obciążać Fundację Rodzinną, nie Właściciela. Fundacja będzie także ponosić wydatki remontowe, tak aby utrzymać nieruchomości w stanie niepogorszonym, np. koszty konserwacji i drobnych napraw (np. naprawa lub wymiana zużytych baterii wod.-kan., oświetlenia, naprawa lub wymiana uszkodzonych elementów stałych lub wyposażenia).

Wydatki ponoszone na te cele przez fundację nie będą jej zwracane przez Wnioskodawcę na zasadzie regresu. Będą to bowiem bieżące wydatki powiązane ze zwykłymi kosztami utrzymania rzeczy użyczonej ciążące na Fundacji Rodzinnej jak biorącym nieruchomości w użyczenie i również związane stricte z osiąganiem przychodów z najmu, który fundacja rodzinna będzie świadczyć na rzecz najemców przedmiotowych lokali. Wynikają one z istoty umowy użyczenia - zgodnie bowiem z art. 713 k.c. biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.

Jeżeli zaś pojawią się inne wydatki lub nakłady niż zwykłe koszty utrzymania, np. prowadzące do zwiększenia wartości lokali mieszkalnych (np. instalacja klimatyzatora, położenie glazury w łazience, remont generalny mieszkania, które dotychczas nie przechodziło remontów), to Fundacja i właściciel (fundator) będą stosować art. 713 kodeksu cywilnego, mówiący że w takim przypadku stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia, m.in. że w takim wypadku fundacja może żądać zwrotu uzasadnionych wydatków i nakładów wraz z ustawowymi odsetkami od właściciela (fundatora).

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie zwracał Fundacji rodzinnej wydatki przez nią poniesione w sytuacji gdy biorący do używania (Fundacja rodzinna) będzie ponosić inne wydatki niż zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.

Zwrotowi nie będą podlegać zaś wydatki związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości (tj. opłaty administracyjne, opłaty za media, także w czasie braku najemcy, nakłady utrzymujące rzecz w stanie niepogorszonym). Jako właściciel przedmiotowych lokali Wnioskodawca będzie uiszczał podatek od nieruchomości od przedmiotowych lokali mieszkalnych użyczonych Fundacji rodzinnej.

Fundacja rodzinna użyczone nieruchomości będzie wynajmować zatrzymując z tego tytułu zyski z najmu. Wszystkie nieruchomości będą przeznaczone pod najem długoterminowy z przeznaczeniem na cele mieszkalne. Zatem fundacja nie będzie zajmować się najmem krótkoterminowym. Przedmiotowe nieruchomości nie będą wynajmowane na prowadzenie działalności gospodarczej - tj. dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i w celu jej wykonywania. Wynajem będzie realizowany bezpośrednio przez Fundację Rodzinną, a nie przykładowo za pośrednictwem Operatora. Fundacja Rodzinna świadcząc usługi najmu przedmiotowych lokali nie będzie korzystała z pośredników.

Fundacja będzie wynajmować użyczone przez Wnioskodawcę jako fundatora nieruchomości na rzecz osób fizycznych (m.in. rodzin z dziećmi, samotnych osób pracujących), które będą tam realizować własne cele mieszkaniowe. Najemcami Fundacji Rodzinnej nie będą podmioty powiązane z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem w rozumieniu przepisów art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, wynosi co najmniej 5%.

Fundacja będzie zawierała umowy z najemcami w formie pisemnej. Najemca będzie zobowiązany do zapłaty czynszu w stałej wysokości oraz do ponoszenia opłat zmiennych, związanych z korzystaniem z nieruchomości, tj. opłat do wspólnoty mieszkaniowej, opłat za media (woda, wywóz nieczystości, prąd, gaz, internet, ciepło). De facto więc Fundacja przerzuci ciężar ekonomiczny utrzymania nieruchomości na najemcę. Opłaty te najemca będzie uiszczał za pośrednictwem Fundacji (przelew na konto Fundacji, po czym to Fundacja będzie regulować zobowiązania). W wyjątkowych sytuacjach, np. w przypadku pustostanu, tj. chwilowego braku najemcy lub zalegania z płatnościami przez najemcę, to fundacja będzie ponosiła ekonomicznie ww. koszty utrzymania nieruchomości: tj. opłaty eksploatacyjne, koszty mediów.

Podsumowując wobec Wnioskodawcy jako właściciela (Fundatora) to Fundacja będzie prawnie zobligowana do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania nieruchomości, natomiast ekonomicznie rzecz ujmując, Fundacja będzie te koszty przerzucać dalej na najemców.

Ponieważ nieruchomości były przez Wnioskodawcę nabywane głównie na rynku pierwotnym i są zachowane w dobrym stanie, Fundacja będzie czerpała znaczne zyski z wynajmu a ryzyko pustostanów czy konieczności ponoszenia nakładów na nieruchomość jest bardzo małe. Dzięki umowie użyczenia Fundacja otrzyma więc środki na działalność statutową. Z biegiem czasu zatem osobisty majątek Wnioskodawcy będzie utrzymywał się na stałym poziomie, natomiast w wyniku zawarcia umowy użyczenia rosnąć będzie majątek fundacji rodzinnej.

Pomiędzy Wnioskodawcą a utworzoną Fundacją rodzinną będą występować relacje, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi, w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 w zw. z pkt 4 lit. a) lub lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zdecydowanej większości posiadanych nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy ani w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia lub ich części składowych. Są jednak pojedyncze nieruchomości w stosunku do których Wnioskodawcy przysługiwało w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia lub ich części składowych, z którego to prawa Wnioskodawca nie skorzystał (tj. nie skorzystał z prawa od odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia miejsc postojowych/garaży, które obecnie jako podatnik VAT czynny wynajmuje doliczając podatek VAT według stawki podstawowej 23%, które to nieruchomości jednak nabył na „rynku pierwotnym” będąc podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT).

Minęły już 2 lata od pierwszego zasiedlenia ww. nieruchomości. W tym zakresie Wnioskodawca nabrał wątpliwości jak Wnioskodawca oraz fundacja rodzinna, którą Wnioskodawca planuje założyć, będą rozliczać podatki z tytułu użyczenia nieruchomości. W tym zakresie Wnioskodawca występował już wcześniej z wnioskami o interpretacje indywidualne. Nie uzyskał jednak dotychczas odpowiedzi na jego wątpliwości przez co musiał się wstrzymać się z utworzeniem własnej fundacji rodzinnej.

W dniu 19 lutego 2024 r. składając innej treści zapytanie Wnioskodawca uzyskał postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.3.2024.2.JŚ, 0111-KDIB1-2.4010.6.2024.3.ANK, 0113-KDIPT1-1.4012.11.2024.3.RG) z uwagi, że złożony przez Wnioskodawcę wniosek miał charakter poglądowy (niezindywidualizowany) - opis zdarzenia przyszłego nie przedstawiał skonkretyzowanej przyszłej sytuacji faktycznej.

Mając na uwadze zdeterminowanie Wnioskodawcy do założenia fundacji rodzinnej wystąpił z kolejnym wnioskiem o interpretację indywidualną. W dniu 12 czerwca 2024 r. Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.217.2024.4.RG w zakresie podatku od towarów i usług uznającą jego stanowisko za nieprawidłowe, gdyż w ocenie Organu użyczenie nieruchomości stanowiło będzie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W dniu 19 czerwca 2024 r. Wnioskodawca uzyskał postanowienie o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.237.2024.3.JŚ o pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwagi na brak uzupełnienia braków w zdarzeniu przyszłym wniosku.

W dniu 4 lipca 2024 r. Wnioskodawca uzyskał postanowienie o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.153.2024.2.ANK o odmowie wydania interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na uzasadnione przypuszczenie, że zapytanie Wnioskodawcy może być czynnością określoną w art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej (unikaniem opodatkowania) lub elementem takiej czynności.

W uzupełnieniu do ww. stanowisk Wnioskodawca podnosi że:

·umowa użyczenia będzie zawarta na czas nieoznaczony - takie użyczenie ma trwać przynajmniej kilka/kilkanaście lat chyba, że nastąpią zmiany prawne lub podatkowe, które wymuszą na Wnioskodawcy lub fundacji rodzinnej wcześniejsze rozwiązanie takiej umowy lub uczyniłyby jej kontynuowanie nieopłacalne jako skutecznego narzędzia kumulacji rodzinnego majątku - tym samym będzie to trwała zmiana przeznaczenia przez Wnioskodawcę sposobu wykorzystania jego nieruchomości, gdyż w sposób trwały nie będzie zajmował się już wynajmem tych nieruchomości,

·dzięki użyczeniu fundacji rodzinnej nieruchomości uzyska ona środki finansowe z najmu, a dzięki temu fundacja rodzinna stanie się skutecznym narzędziem kumulacji rodzinnego majątku Wnioskodawcy już w ramach fundacji rodzinnej, a w efekcie tych działań właścicielem środków z najmu stanie się fundacja rodzinna, którą Wnioskodawca planuje założyć.

Jednocześnie w ramach niniejszego wniosku Wnioskodawca nie wnioskuje o uzyskanie odpowiedzi jak będzie opodatkowana późniejsza wypłata tych środków na rzecz beneficjentów, gdyż kwestia ta nie budzi większych wątpliwości, że będzie ona opodatkowana stawką 15% CIT, czyli wyższą, niż w przypadku „prywatnego najmu”, tj. 8,5% oraz 12,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że nie jest zainteresowany i w najbliższym czasie nie będzie, wprowadzeniem posiadanych nieruchomości do fundacji rodzinnej, z uwagi na ryzyka prawne, polityczne i podatkowe towarzyszące tej nowo wprowadzonej instytucji, w szczególności w kontekście zapowiadanych zmian opodatkowania fundacji rodzinnych, m.in. zasad opodatkowania wynajmowania przez nie składników majątku. Planem Wnioskodawcy jest akumulacja majątku rodzinnego w ramach fundacji rodzinnej „na przyszłość”, tj. z przyszłych zysków jakie wygenerują posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości. Jednocześnie Wnioskodawca nie widzi powodów, aby takie przekazanie środków do fundacji rodzinnej dzielić na dwie czynności, tj. wynajem nieruchomości przez Wnioskodawcę, a następnie wnoszenie tak uzyskanych środków do fundacji rodzinnej, gdyż to fundacja rodzinna będzie czerpać korzyści i benefity z tego tytułu, a Wnioskodawca dzięki temu całkowicie zakończy lub istotnie ograniczy swoją aktywność w tym zakresie.

Przy tym jak Wnioskodawca wspominał nie jest zainteresowany wnoszeniem już posiadanych nieruchomości do fundacji rodzinnej ze względu na wspomniane wcześniej skutki i ryzyka prawne, polityczne i podatkowe, co finalnie w ocenie Wnioskodawcy byłoby dla niego i jego rodziny działaniem niekorzystnym i ryzykownym.

Mając na uwadze powyższe budzi jednak wątpliwości Wnioskodawcy, m.in. czy taka forma akumulacji majątku w ramach fundacji rodzinnej opisana przez Wnioskodawcę we wniosku, tj. bez wnoszenia nieruchomości do fundacji rodzinnej, również korzysta z preferencji przewidzianych dla tej instytucji, czyli „odroczenia” opodatkowania do czasu, m.in. wypłaty środków przez fundację rodzinną beneficjentom.

Jak już Wnioskodawca wskazał w wyniku zawarcia umowy użyczenia rosnąć będzie majątek fundacji rodzinnej, natomiast z biegiem czasu zatem osobisty majątek Wnioskodawcy będzie utrzymywał się na stałym poziomie. Mając powyższe na uwadze podsumowując Wnioskodawca nabrał wątpliwości co do skutków podatkowych czynności jaką jest zawarcie umowy użyczenia nieruchomości, aby założona przez Wnioskodawcę fundacja rodzinna mogła akumulować „na przyszłość” majątek jego rodziny wynajmując te nieruchomości. W szczególności Wnioskodawca nabrał wątpliwości czy taka forma akumulacji majątku w ramach fundacji rodzinnej z jednej strony również korzysta z preferencji podatkowych właściwych dla fundacji rodzinnych, tj. „odroczenia” opodatkowania (w zakresie podatku CIT i PIT), a z drugiej strony nie wiąże się z innymi niekorzystnymi skutkami podatkowymi (w zakresie podatku VAT). Niniejszy wniosek Wnioskodawca składa w swoim imieniu i jako fundator planujący utworzenie fundacji rodzinnej, w zakresie działalności tej fundacji.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

a)Czy przysługiwało Panu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nieruchomości z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych? Należy opisać czy przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, czy w części.

W stosunku do większości nieruchomości (tj. wszystkich lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym) nie przysługiwało Wnioskodawcy w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, gdyż są one przez cały czas wykorzystywane do czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT, a wcześniej art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. Podsumowując nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości, ani części w stosunku do lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W stosunku do pojedynczych nieruchomości (tj. garaży oraz miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym) Wnioskodawcy przysługiwało w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia na zasadzie korekty odliczonego podatku naliczonego z tytułu zmiany ich przeznaczenia. Wnioskodawca nabywał te garaże i miejsca postojowe jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT, dlatego nie odliczył VAT-u z tytułu ich nabycia, gdyż były one wykorzystywane wyłącznie do czynność zwolnionych na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT. Z uwagi jednak na przekroczenie limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT, Wnioskodawca stał się podatnikiem VAT czynnym, w efekcie garaże i miejsca postojowe wynajmował opodatkowując taki wynajem stawką podstawową 23% VAT, a same garaże i miejsca postojowe zaczęły służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Podsumowując Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym w części z tytułu ich nabycia na zasadzie korekty odliczonego podatku naliczonego z tytułu zmiany przeznaczenia.

b)Na jakiej podstawie prawnej przysługiwało Panu prawo do odliczenia?

Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w części na zasadzie tzw. korekty wieloletniej określonej w art. 91 ust. 2 ustawy VAT w związku z art. 91 ust. 7 i następnych ustawy VAT. Wnioskodawca rozpoczął wykorzystywanie garaży i miejsc postojowych wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Jednak był uprawniony do korekty podatku naliczonego z uwzględnieniem 10-letniego okresu, licząc od roku, w którym garaże/miejsca postojowe zostały oddane do użytkowania, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy. W ramach tego 10-letniego okresu Wnioskodawca zmienił wykorzystywanie danego garażu/miejsca postojowego na wykorzystanie ich wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stąd Wnioskodawca był uprawniony do dokonania korekty podatku naliczonego w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych garaży/miejsc postojowych za rok, w którym doszło do zmiany przeznaczenia oraz lata, w których służyły one wyłącznie do czynności opodatkowanych.

c)Czy odliczył Pan podatek naliczony ? Jeśli nie, prosimy opisać dlaczego Pan nie odliczył Podatku naliczonego.

Wnioskodawca dobrowolnie nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadzie korekty podatku naliczonego przy nabyciu tych garaży/miejsc postojowych za rok, w którym doszło do zmiany przeznaczenia oraz lata, w których garaże i miejsca postojowego służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych (w 10-letniem okresie, licząc od roku, w którym garaże/miejsca postojowe zostały oddane do użytkowania), ponieważ możliwe do odliczenia kwoty podatku naliczonego były zbyt małe.

d)Czy dokonał Pan korekty odliczonego podatku naliczonego? Jeśli tak, prosimy wskazać przepis na podstawie, którego dokonał Pan korekty.

Wnioskodawca dobrowolnie nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadzie korekty podatku naliczonego przy nabyciu tych garaży/miejsc postojowych za rok, w którym doszło do zmiany przeznaczenia oraz lata, w których garaże i miejsca postojowego służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych (w 10-letniem okresie, licząc od roku, w którym garaże/miejsca postojowe zostały oddane do użytkowania), ponieważ możliwe do odliczenia kwoty podatku naliczonego były zbyt małe.

Dalsze doprecyzowanie opisu sprawy w poz. 61 wniosku ORD-IN w zakresie podatku od towarów i usług:

a)Czy po wycofaniu majątku z działalności gospodarczej prowadził Pan „najem prywatny”?

Tak, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych po wycofaniu majątku z działalności gospodarczej, Wnioskodawca przyporządkował te składniki majątku do źródła przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie Wnioskodawca uzyskał korzystną interpretację indywidualną z dnia 9 sierpnia 2023 r. znak. 0113-KDIPT2-1.4011.413.2023.2.HJ potwierdzającą, że skoro wycofał nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego, a umowy najmu nie będą zawierane w ramach działalności gospodarczej, to wówczas przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. Zatem najem ten stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, na gruncie podatku VAT, Wnioskodawca dalej jest podatnikiem VAT czynnym. Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Podsumowując wycofanie całości wynajmowanych nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego miało zatem wyłącznie skutek na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i nie rodziło żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług.

b)Czy w sposób ciągły dla celów zarobkowych wykorzystuje Pan nieruchomości o których mowa we wniosku do czasu użyczenia tych nieruchomości Fundacji? Jeśli nie, kiedy (w jakim okresie nie wykorzystywał Pan nieruchomości w celach zarobkowych? Prosimy podać datę wyrejestrowania się Pana z rejestru podatników VAT czynnych z tytułu zaprzestania najmu prywatnego.

Tak, w sposób ciągły dla celów zarobkowych Wnioskodawca będzie wykorzystywał nieruchomości o których mowa we wniosku do czasu użyczenia tych nieruchomości Fundacji. Następnie nieruchomości zostaną oddane Fundacji do używania na podstawie umowy użyczenia na czas nieoznaczony – takie użyczenie, co do zasady, ma trwać przynajmniej kilka/kilkanaście lat. Jednocześnie Wnioskodawca rozwiąże dotychczasowe umowy najmu z dotychczasowymi lokatorami. Natomiast Fundacja podpisze nowe umowy najmu we własnym imieniu i na swoją rzecz. W sytuacji, gdy lokator nie wyrazi zgody na rozwiązanie umowy najmu to oddanie Fundacji do używania danej konkretnej nieruchomości na podstawie umowy użyczenia odsunie się w czasie do czasu zmiany decyzji przez danego lokatora lub jego wyprowadzki. Wnioskodawca planuje jak najszybciej wyrejestrować się z rejestru podatników VAT czynnych w pierwszym terminie w jakim pozwolą na to obowiązujące przepisy.

c)Czy w związku z wycofaniem majątku z działalności gospodarczej opodatkował Pan składniki majątku od których przysługiwało Panu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu? Jeśli nie, prosimy opisać z jakiego powodu, na podstawie jakiego przepisu prawa nie opodatkował Pan wycofania składników majątku.

Wycofanie całości wynajmowanych nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego miało wyłącznie skutek na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i nie rodziło żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług.

d) Prosimy podać datę utworzenia Fundacji.

Wnioskodawca planuje utworzenie fundacji rodzinnej jak najszybciej. Obecnie realny termin to 1 marca 2025 rok. Wnioskodawca chciał utworzyć ją już wcześniej. Napotykał jednak problemy m.in. z uzyskaniem odpowiedzi na wątpliwości czy Wnioskodawca oraz fundacja rodzinna, którą planuje założyć, będą prawidłowo rozliczać podatki. Wnioskodawca chce najpierw w tym zakresie uzyskać odpowiedź, aby nie narazić się na ryzyko osobiste, gdyby własne stanowisko Wnioskodawcy różniło się od stanowiska organów podatkowych lub Dyrektora KIS.

4) Czy Fundacja od momentu jej założenia będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Tak, fundacja od momentu jej utworzenia tj. od dnia 1 marca 2025 roku, będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, aby jej sytuacja na gruncie podatku VAT była, co do zasady, identyczna do Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy użyczenie nieruchomości przez Wnioskodawcę (Fundatora) na rzecz Fundacji rodzinnej będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 2 tej ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy VAT w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z kolei zgodnie z ust. 2 tego artykułu przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)wynikające ze stosunku pracy;

3)wynikające z tytułu przysposobienia.

Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 27b ustawy VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 20.11.2023 r. sygn., 0112-KDIL1-3.4012.425.2023.1.KK w sytuacji wykorzystywania przez Fundację Aktywów (nieruchomości) w sposób mieszany, tj. częściowo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (Usługi), częściowo do wykonywania nieodpłatnych świadczeń na rzecz Beneficjentów (Świadczeń), prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Aktywów (nieruchomości) będzie realizowane w oparciu o art. 86 ust. 7b ustawy (ewentualnie z uwzględnieniem art. 90a ustawy).

W niniejszej sytuacji będzie miała miejsce sytuacja odwrotna, czyli nieodpłatne świadczenia na rzecz fundacji rodzinnej przez właściciela (fundatora). Mając powyższe na uwadze umowa użyczenia będzie zawarta na czas nieoznaczony - takie użyczenie ma trwać przynajmniej kilka/kilkanaście - tym samym będzie to trwała zmiana przeznaczenia przez Wnioskodawcę sposobu wykorzystania nieruchomości, gdyż w sposób trwały nie będzie zajmował się już wynajmem tych nieruchomości. W tej sytuacji ma miejsce przekazanie towarów na cele osobiste Wnioskodawcy (którymi jest chęć wsparcia finansowego fundacji rodzinnej), gdyż w sposób trwały i definitywny w stosunku do tych nieruchomości zaprzestanie On wykonywania działalności gospodarczej (polegającej na wynajmie nieruchomości), zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy oraz dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu (pobierania czynsz z tytułu najmu), określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W tej sytuacji może znaleźć zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy VAT zrównujący z odpłatną dostawą towarów przekazanie ich na cele osobiste Wnioskodawcy. Z uwagi jednak, że w stosunku do większości nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to czynność ta w tym zakresie nie będzie opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT.

Natomiast w stosunku do nieruchomości co do których przysługiwało Wnioskodawcy w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to czynność ta w tym zakresie będzie opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT, ale jednocześnie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, z uwagi, że minęły już 2 lata od pierwszego zasiedlenia ww. nieruchomości.

W tej sytuacji nie powinien znaleźć zastosowanie art. 8 ust. 2 ustawy zrównujący z odpłatnym świadczeniem usług również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, gdyż te nieruchomości przestaną być powiązane z przedsiębiorstwem Wnioskodawcy. Po użyczeniu wynajem będzie realizowany przez Fundację Rodzinną, która to samodzielnie będzie wynajmować przedmiotowe lokale. Zatem użyczając swoje nieruchomości fundacji rodzinnej jako właściciel (Fundator) Wnioskodawca nie będzie już występował w roli podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, tylko w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W szczególności jako celów zarobkowych nie można uznać, ponoszenie przez fundację rodzinną zwykłych kosztów utrzymania nieruchomości jakie fundacja rodzinna biorąca nieruchomości do używania będzie ponosić (m.in. opłaty do wspólnoty/spółdzielni czy opłaty za media) zgodnie z umową użyczenia. Stąd do przedmiotowego użyczenia z uwagi na planowane wcześniejsze wycofanie ww. nieruchomości do majątku osobistego Wnioskodawcy nie znajdą zastosowanie art. 2 pkt 27b, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 15 ust. 1 i 2 oraz art. 32 ust. 1 i 2 ustawy VAT, ani interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 12 października 2021 r., sygn. PT1.8101.1.2021.

Podsumowując w wyniku użyczenia nastąpi wycofanie nieruchomości na cele osobiste Wnioskodawcy, opodatkowane na ww. zasadach, a samo użyczenie będzie odbywało się już w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisu sprawy w zakresie podatku od towarów i usług nie uległo zmianie.

Wnioskodawca doprecyzował pewne fragmenty stanowiska. We własnym stanowisku w poz. 76 wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał, że: Natomiast w stosunku do nieruchomości co do których przysługiwało Wnioskodawcy w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to czynność ta w tym zakresie będzie opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT, ale jednocześnie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, z uwagi, że minęły już 2 lata od pierwszego zasiedlenia ww. nieruchomości.

Mając na uwadze ww. uzupełnienie Wnioskodawca doprecyzował ten fragment, że: Natomiast w stosunku do nieruchomości co do których Wnioskodawcy przysługiwało w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia (na zasadzie korekty podatku naliczonego przy nabyciu garaży/miejsc postojowych z rynku pierwotnego za rok, w którym doszło do zmiany przeznaczenia oraz lata, w których garaże i miejsca postojowego służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych w 10-letniem okresie, licząc od roku, w którym garaże/miejsca postojowe zostały oddane do użytkowania), to czynność ta w tym zakresie będzie opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT, ale jednocześnie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, z uwagi, że minęły już 2 lata od pierwszego zasiedlenia ww. nieruchomości.

Również we własnym stanowisku w poz. 76 wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał, że: Stąd do przedmiotowego użyczenia z uwagi na planowane wcześniejsze wycofanie ww. nieruchomości do majątku osobistego Wnioskodawcy nie znajdą zastosowanie art. 2 pkt 27b, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 15 ust. 1 i 2 oraz art. 32 ust. 1 i 2 ustawy VAT, ani interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 12 października 2021 r., sygn. PT1.8101.1.2021.

Mając na uwadze ww. uzupełnienie Wnioskodawca doprecyzował ten fragment, że:

Stąd wydanie nieruchomości w użyczenie Fundacji, które z założenia ma trwać przynajmniej kilka/kilkanaście lat, będzie stanowić trwałe przekazanie towarów na cele osobiste Wnioskodawcy, którymi jest chęć wsparcia finansowego fundacji rodzinnej Wnioskodawcy, gdyż w sposób trwały i definitywny w stosunku do tych nieruchomości Wnioskodawca zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej (polegającej na wynajmie nieruchomości), zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy oraz dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu (pobierania czynsz z tytułu najmu), określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast do samej umowy użyczenia nie znajdą zastosowanie art. 2 pkt 27b, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 15 ust. 1 i 2 oraz art. 32 ust. 1 i 2 ustawy VAT, ani interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 12 października 2021 r., sygn. PT1.8101.1.2021, gdyż samo użyczenie będzie odbywało się już w ramach zarządu majątkiem prywatnym Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Z art. 15 ust. 2 ustawy jednoznacznie wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć także czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku decydujące znaczenie ma ciągłość wykorzystywania majątku. Wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne, np. w najem, dzierżawę itp. Przy czym przez ciągłość wykorzystywania składników majątku rozumieć należy także wykorzystanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, że wykorzystuje Pan nieruchomości do tzw. „najmu prywatnego”. Nieruchomości zostaną oddane Fundacji do używania na podstawie umowy użyczenia. Fundacja następnie będzie wynajmowała ww. nieruchomości, czerpiąc z nich pożytki w postaci przychodów z tytułu najmu i realizując za ich pomocą cele statutowe. Umowa użyczenia między Fundacją a Panem (Fundatorem) będzie zgodna z zapisami umowy użyczenia wynikającymi z art. 710-719 Kodeksu cywilnego. Użyczenie będzie mieć charakter nieodpłatny. Umowa będzie zawarta na czas nieoznaczony. Fundacja będzie ponosiła zwykłe koszty utrzymania nieruchomości, w tym wydatki remontowe mające na celu utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym (koszty konserwacji i drobnych napraw). W razie konieczności poniesienia nakładów zwiększających wartość nieruchomości, fundacji będzie przysługiwało prawo żądania zwrotu wartości takich nakładów od Pana jako właściciela. Zwrotowi nie będą podlegać zaś wydatki związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości (tj. opłaty administracyjne, opłaty za media, także w czasie braku najemcy, nakłady utrzymujące rzecz w stanie niepogorszonym). Jako właściciel będzie Pan uiszczał podatek od nieruchomości.

W stosunku do większości nieruchomości (tj. wszystkich lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym) nie przysługiwało Panu w całości ani w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, gdyż są one przez cały czas wykorzystywane do czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT, a wcześniej art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT.

Z uwagi na przekroczenie limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT, stał się Pan podatnikiem VAT czynnym, w efekcie garaże i miejsca postojowe wynajmował Pan opodatkowując taki wynajem stawką podstawową 23% , a same garaże i miejsca postojowe zaczęły służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Zatem miał Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zmiany przeznaczenia garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym w drodze korekty.

Jest Pan podatnikiem VAT czynnym. Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

W sposób ciągły dla celów zarobkowych będzie Pan wykorzystywał nieruchomości, o których mowa we wniosku, do czasu użyczenia tych nieruchomości Fundacji. Fundacja od momentu jej utworzenia, będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Zasada swobody umów zapisana została w art. 3531 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Wskazać należy, że umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy. Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, zgodnie bowiem z art. 710 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas i nieodpłatność. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Oznacza to, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów/świadczenie usług podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne do określenia, czy w odniesieniu do konkretnej transakcji mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zasadne zatem jest wyłączenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny, użyczenia towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Jak wynika z okoliczności sprawy nieruchomości będące przedmiotem wniosku są przez Pana odpłatnie wynajmowane osobom trzecim. Tym samym, uznać należy, że nieruchomości mieszkalne, garaże i miejsca postojowe są przez Pana wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem nigdy nie nabrały one charakteru majątku prywatnego.

Jak wynika z art. 659 § 1 cytowanego powyżej Kodeksu cywilnego:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji, najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

Nie można zgodzić się z Panem, że wycofał Pan całość wynajmowanych nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego, ponieważ wykorzystuje Pan w sposób ciągły dla celów zarobkowych nieruchomości mieszkalne, garaże i miejsca postojowe. Zatem nieruchomości te są wykorzystywane w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a nie w ramach Pana majątku osobistego.

Zatem, w odniesieniu do planowanego nieodpłatnego użyczenia nieruchomości mieszkalnych, garaży i miejsc postojowych będzie Pan działał w charakterze podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a nieodpłatne użyczenie będzie dokonywane w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z powołanych powyżej unormowań zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu.

W rozpatrywanej sprawie zamierza Pan nieruchomości (tj. wszystkie lokale mieszkalne nabyte na rynku pierwotnym i wtórnym), garaże i miejsca postojowe użyczyć fundacji rodzinnej, której będzie Pan fundatorem, a zarazem beneficjentem, na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Fundacja rodzinna użyczone nieruchomości będzie wynajmować zatrzymując z tego tytułu zyski z najmu. Zatem przedstawiona w opisie zdarzenia sytuacja będzie mieściła się w założeniach przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, z uwagi na użycie towarów stanowiących część Pana przedsiębiorstwa.

Przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy zawęża się wyłącznie do tych spośród usług nieodpłatnych, które spełniają dwa warunki w nim wymienione. Po pierwsze dotyczy tylko użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, a po drugie tylko tych sytuacji, w których podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu przedmiotowych towarów.

Innymi słowy przepis powyższy znajduje zastosowanie jedynie do tych usług nieodpłatnych, wskazanych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, które służą celom innym niż działalność gospodarcza podatnika, a podatnikowi przysługiwało w związku z nimi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli któryś z wymienionych warunków nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej.

W stosunku do wszystkich lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym będziemy mieli do czynienia z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości do celów innych niż prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, tj.: do celów działalności odrębnego podmiotu – fundacji rodzinnej, jednakże nie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych lokali lub ich części składowych. Zatem nie zostaną wypełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy i opisana czynność nieodpłatnego użyczenia nieruchomości (tj. wszystkich lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym) będzie stanowić czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W stosunku do garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym będziemy mieli również do czynienia z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości do celów innych niż prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, tj. do celów działalności odrębnego podmiotu – fundacji rodzinnej. Jednakże w stosunku do garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym przysługiwało Panu prawo do obniżenia w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia na zasadzie korekty z tytułu zmiany przeznaczenia. Przeznaczenie zmieniło się, gdy jako podatnik VAT czynny ww. garaże i miejsca postojowe wynajmował Pan opodatkowując taki wynajem stawką podstawową 23% VAT, a same garaże i miejsca postojowe zaczęły służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Bez znaczenia jest fakt, że nie skorzystał Pan z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadzie korekty podatku naliczonego przy nabyciu tych garaży, miejsc postojowych za rok, w którym doszło do zmiany przeznaczenia oraz lata, w których garaże i miejsca postojowe służyły wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Zatem zostaną wypełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy i opisana czynność nieodpłatnego użyczenia garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślić należy, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy odnoszący się do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do tych czynności, które w razie ich uznania za podlegające opodatkowaniu zostałyby zwolnione od podatku. W tym przypadku pozostawienie ich poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie prowadzi do naruszenia powołanych powyżej zasad, które należy uznać za uzasadniające zrównanie takich czynności z czynnością odpłatnego świadczenia usług.

Jednakże przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych nie przewidują zwolnienia dla usługi użyczenia zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług.

Zatem w stosunku do garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym w stosunku do których przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będziemy mieli do czynienia z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości do celów innych niż prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, tj.: do celów działalności odrębnego podmiotu – fundacji rodzinnej. Zatem zostaną wypełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy i opisana czynność nieodpłatnego użyczenia garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem nieodpłatne użyczenie:

·lokali mieszkalnych nabytych na rynku pierwotnym i wtórnym, nie będzie podlegało VAT a tym samym nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

·garaży i miejsc postojowych nabytych na rynku pierwotnym będzie podlegało VAT i będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki.

Zatem, Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane/wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).