Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.534.2024.4.DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.534.2024.4.DP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2024 r. (wpływ 29 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, co jest potwierdzone stosownym wpisem w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Spółka planuje uruchomienie nowej usługi, której częścią będzie udostępnienie, na czas określony przez Spółkę, bezpłatnego dostępu do sieci Internet (o ograniczonej i niskiej prędkości transmisji danych do 512 kb/s za pomocą (...) zainstalowanej w Urządzeniu Telekomunikacyjnym (dalej jako „Usługa”). Usługa będzie skierowana do pełnoletnich osób fizycznych, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, które będąc zainteresowanymi uzyskaniem bezpłatnego dostępu do sieci Internet zawrą umowę ze Spółką (w dalszej części wniosku zwanych „Korzystającymi”).

Usługa umożliwia transmisję danych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w technologii udostępnionej w zasięgu i w ramach (...) Wnioskodawcy.

Korzystający jako jedyni będą mieli możliwość odpłatnego nabycia usługi dostępu do Internetu z pełną prędkością dostępną w sieci Spółki, w określonych parametrach komercyjnych, na określony z góry czas. Innymi słowy, Korzystający będą korzystali z odpłatnych ofert Spółki innych niż dostępne dla pozostałych klientów Spółki. Po upływie ustalonego przez Spółkę okresu, prędkość transmisji danych będzie przywracana do „wyjściowej”, ograniczonej prędkości.

Celem wprowadzenia składowej Usługi w postaci bezpłatnego dostępu do sieci Internet jest umożliwienie potencjalnym lub aktualnym klientom Wnioskodawcy bezpłatnego wypróbowania usługi dostępu do sieci Internet (w ograniczonym zakresie), promocja i reklama Spółki oraz zachęcenie Korzystających do nabycia odpłatnej usługi dostępu do sieci Internet (w pełnym zakresie bez ograniczenia prędkości transmisji danych) lub innych (odpłatnych) usług z oferty Spółki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Urządzenie Telekomunikacyjne o którym mowa we wniosku może być każdym urządzeniem obsługującym karty SIM. Z punktu widzenia Spółki oraz przedmiotu wniosku nie ma znaczenia czy Urządzenie Telekomunikacyjne będzie stanowiło własność Korzystającego czy innego podmiotu, w szczególności Spółka nie będzie zawężała możliwości skorzystania z Usługi do Urządzeń Telekomunikacyjnych nabytych od Spółki. Spółka nie oferuje usługi udostępniania Urządzeń Telekomunikacyjnych za odpłatnością, a jedynie je sprzedaje.

Skorzystanie z Usługi nie wiąże się z koniecznością nabycia innej usługi lub towaru z oferty Spółki.

Klienci inni niż Korzystający będą mogli korzystać z usługi odpłatnego dostępu do Internetu z pełną prędkością.

W ocenie Spółki korzystanie z Usługi będzie pełniło funkcję próbki produktów Spółki. Klient korzystający z Usługi będzie miał możliwość sprawdzenia czy usługa dostępu do Internetu oferowana przez Spółkę funkcjonuje dobrze w miejscach, gdzie zwykle przebywa (faktyczna przepustowość usługi dostępu do Internetu różni się zależnie od konkretnej lokalizacji) oraz przekonać się o jej jakości. Klient który uzna Usługę za odpowiednią dla swoich potrzeb może być bardziej skłonny skorzystać z odpłatnej, „lepszej” wersji usługi dostępu do Internetu, oraz będąc już przekonanym o jakości produktów Spółki, może zechcieć nabyć inne produkty Spółki. Oferując Usługę Spółka odwołuje się do mechanizmów powszechnie stosowanych w odniesieniu do różnych produktów na rynku, gdzie niejednokrotnie oferuje się potencjalnemu klientowi możliwość „wypróbowania” produktu w celu zachęcenia go do jego nabycia (np. jazdy próbne, próbne zajęcia dodatkowe dla dzieci, nieodpłatne, ograniczone czasowo, wersje aplikacji, itd.).

Wartość świadczenia uzależniona jest od długości okresu bezpłatnego korzystania z usługi (okresu ważności konta). Okres ten bez korzystania z oferty płatnej nie może przekroczyć roku. Biorąc pod uwagę ograniczenie prędkości transmisji danych do 512 kb/s, wartość miesięczna świadczenia jest niższa od jakiejkolwiek oferty płatnej transmisji danych oferowanej na rynku telekomunikacyjnym. Najtańszy zidentyfikowany przez Spółkę na dzień sporządzenia odpowiedzi pakiet to pakiet podstawowy od (…) - 10 GB (...). W żadnym wypadku wartość świadczenia Wnioskodawcy nie przekroczy więc 200 złotych w okresie obowiązywania Umowy, w sytuacji nie skorzystania przez danego abonenta z oferty płatnej.

Grono Korzystających będzie nieograniczone, tj. Korzystającym będzie mogła być każda osoba fizyczna, która zawrze ze Spółką stosowną umowę, a Spółka nie będzie ograniczała możliwości zawarcia umowy do określonych kategorii potencjalnych klientów.

Każdy Korzystający będzie korzystał z Usługi na tych samych zasadach.

Spółka nie wyklucza, że wśród grona Korzystających będą również pracownicy lub osoby związane ze Spółką umową cywilnoprawną jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale Spółka nie będzie weryfikować tej kwestii w związku ze świadczeniem Usługi. Ewentualni Korzystający będący pracownikami lub osobami związanymi ze Spółką umową cywilnoprawną jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będą korzystać z Usługi na takich samych zasadach jak inni Korzystający.

Spółka nie wyklucza żadnych kategorii klientów z możliwości korzystania z Usługi, więc potencjalnie Korzystającymi będą również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających? (oznaczone we wniosku nr 3)

2.Czy Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z dnia 13 marca 2024 r. ze zm.; dalej: ustawa o VAT) związanego z wydatkami ponoszonymi w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających? (oznaczone we wniosku nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1 (oznaczone we wniosku nr 3)

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT „Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: [...] nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”.

W świetle powyższego więc, za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, uznaje się również przypadki gdy usługi są świadczone nieodpłatnie, ale dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. A contrario, w sytuacji gdy usługi są świadczone nieodpłatnie dla celów związanych z działalnością gospodarczą podatnika, obowiązek naliczenia podatku należnego nie wystąpi.

W analizowanym przypadku, jak już zostało wykazane powyżej, nieodpłatne świadczenie usług w gruncie rzeczy stanowi element działalności marketingowej Spółki i ma służyć zwiększeniu sprzedaży produktów Spółki. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w analizowanym stanie faktycznym, usługi nieodpłatnie świadczone na rzecz Korzystających mają oczywisty i bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki, a co za tym idzie, obowiązek naliczenia podatku należnego nie wystąpi.

Pytanie 4 (oznaczone we wniosku nr 4)

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Jak więc wynika z powyższego, jeśli wydatki są związane z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT to w odniesieniu do nich przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z zastrzeżeniem szczególnych przepisów, które nie mają zastosowania w analizowanym stanie faktycznym).

Jak zostało wykazane już powyżej, usługi nieodpłatnie świadczone na rzecz Korzystających mają oczywisty i bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki, która niewątpliwie podlega opodatkowaniu VAT (szeroko pojęta działalność w segmencie telekomunikacyjnym nie jest wyłączona z opodatkowania VAT i nie korzysta ze zwolnień z VAT). W tym świetle, zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związanego z wydatkami ponoszonymi w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego. Stronami tego stosunku są:

  • odbiorca (nabywca) usługi, oraz
  • podmiot świadczący usługę.

Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna, czyli gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi wypłacane jest wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że ze stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ściśle określonych przypadkach opodatkowaniu podatkiem VAT podlega również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług.

Art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby ustalić, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności, wówczas nie można uznać takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu.

Opodatkowaniu podlegają natomiast te usługi, których cel nie wiąże się z prowadzoną działalnością. Usługi niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej to wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami tej działalności. Oznacza to usługi, które nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Stwierdzenie takie uzależnione jest od konkretnych okoliczności, jakie występują w danej sprawie.

Aby czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność w zakresie (...). Planują Państwo uruchomienie nowej usługi, której częścią będzie udostępnienie bezpłatnego dostępu do sieci Internet na określony przez Państwa czas. Dostęp do Internetu będzie charakteryzował się ograniczoną niską prędkością transmisji danych do 512 kb/s. Będzie możliwy za pomocą (...) zainstalowanej w Urządzeniu Telekomunikacyjnym posiadanym przez Korzystającego. Aby skorzystać z Usługi, Korzystający nie musi nabyć innej usługi lub towaru z Państwa oferty, ale musi zawrzeć z Państwem umowę.

Korzystający jako jedyni będą mieli możliwość odpłatnego nabycia usługi dostępu do Internetu z pełną prędkością dostępną w Państwa (...), w określonych parametrach komercyjnych, na określony z góry czas. Innymi słowy, Korzystający będą korzystali z Państwa odpłatnych ofert innych niż dostępne dla pozostałych Państwa klientów.

Po upływie ustalonego przez Państwa okresu, prędkość transmisji danych będzie przywracana do „wyjściowej”, ograniczonej prędkości.

Grono potencjalnych Korzystających jest nieograniczone. Korzystającym będzie mogła być każda osoba fizyczna, która zawrze z Państwem stosowną umowę. Nie wykluczają Państwo żadnych kategorii klientów z możliwości korzystania z Usługi.

Każdy Korzystający będzie korzystał z Usługi na tych samych zasadach.

Natomiast Klienci inni niż Korzystający będą mogli korzystać z usługi odpłatnego dostępu do Internetu z pełną prędkością.

Celem wprowadzenia składowej Usługi w postaci bezpłatnego dostępu do Internetu jest:

  • umożliwienie potencjalnym lub aktualnym klientom bezpłatnego wypróbowania usługi dostępu do Internetu (w ograniczonym zakresie),
  • promocja i reklama Spółki,
  • zachęcenie Korzystających do nabycia odpłatnej usługi dostępu do Internetu (w pełnym zakresie – bez ograniczenia prędkości transmisji danych) lub innych (odpłatnych) usług z Państwa oferty.

W Państwa ocenie, korzystanie z Usługi będzie pełniło funkcję próbki Państwa produktów. Klient korzystający z Usługi będzie miał możliwość sprawdzenia, jak oferowana przez Państwa usługa dostępu do Internetu funkcjonuje w miejscach, gdzie zwykle przebywa. Może go to skłonić do zakupu usługi dostępu do Internetu, która ma wyższe parametry i jest odpłatna, jak również do zakupu innych produktów z Państwa oferty.

Wskazali Państwo również, że oferując usługę odwołują się Państwo do mechanizmów powszechnie stosowanych na rynku, gdzie niejednokrotnie oferuje się potencjalnemu klientowi możliwość „wypróbowania” produktu w celu zachęcenia go do jego nabycia (np. jazdy próbne, próbne zajęcia dodatkowe dla dzieci, nieodpłatne, ograniczone czasowo, wersje aplikacji, itd.).

Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających z bezpłatnego dostępu do (...) Internet na określony czas.

W analizowanej sprawie nie można uznać, że będą Państwo wykonywać czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług udostępniając bezpłatny dostęp do Internetu na określony przez Państwa czas. Jak wynika z opisu sprawy, zamierzają Państwo umożliwić wypróbowanie dostępu do Internetu, aby zachęcić potencjalnych Klientów do skorzystania z odpłatnych usług świadczonych przez Państwa. Podkreślili Państwo, że jest to typowa praktyka marketingowa na rynku, stosowana przez podmioty z różnych branż, które oferują jazdy próbne, próbne zajęcia dodatkowe dla dzieci, nieodpłatne i ograniczone czasowo, wersje aplikacji.

Zatem, w przedstawionych przez Państwa okolicznościach, nieodpłatne udostępnienie dostępu do Internetu w ramach planowanej nowej usługi ma związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Tym samym nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów. Nie są Państwo zatem zobowiązani do naliczenia podatku należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz Korzystających.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, oznaczonego we wniosku nr 3, jest prawidłowe.

Sformułowali Państwo także wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

W art. 88 ustawy określone są wyjątki, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

W systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia. Jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Zatem wystarczy, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, zatem istnienie prawa do odliczenia ocenia się w kontekście zamierzonego (deklarowanego) związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Bezpośredni związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy pojawia się, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wówczas mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, itp.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że towary i usługi, które będą Państwo nabywać w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających, będą wykorzystywane do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Tym samym, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na towary i usługi nabywane w celu bezpłatnego świadczenia usług na rzecz Korzystających z bezpłatnego dostępu do Internetu na określony czas. Prawo to przysługuje Państwu, o ile nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, oznaczonego we wniosku nr 4, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

    Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.