Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z opisanym projektem dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1,2,4 i 5 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną stawkami podatku VAT.

Spółdzielnia będzie brała udział w naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w zasobach spółdzielni. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach (…). Dofinansowanie, o które będzie się starała Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie pochodzić z funduszy unijnych. Za wykonane prace Spółdzielnia będzie otrzymywała faktury VAT z naliczonym podatkiem. Wytyczne naborów umożliwiają wprowadzenie podatku od towarów i usług w koszty kwalifikowane projektu.

Otrzymane przez spółdzielnię faktury dotyczyć będą usług nabytych względem budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne. Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne wykorzystywane będą tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Przy ubieganiu się o dofinansowanie, konieczne jest przedstawienie aktualnej interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, czyli w zakresie w jakim Spółdzielnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie towarów i usług dot. termomodernizacji budynków mieszkalnych Spółdzielni.

Pytanie

Czy Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z opisanym projektem dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne?

Państwa stanowisko w sprawie

Z faktur dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT. Od takich faktur Spółdzielnia nie dokona odliczeń podatku VAT, traktując podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, że Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z opisanym projektem dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz działalność gospodarczą opodatkowaną stawkami podatku VAT. Będą Państwo brać udział w naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w Państwa zasobach. Dofinansowanie będzie pochodzić z funduszy unijnych. Za wykonane prace będą Państwo otrzymywać faktury VAT z naliczonym podatkiem. Otrzymane faktury dotyczyć będą usług nabytych względem budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne. Towary i usługi nabywane przez Państwa w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne wykorzystywane będą tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwa we wniosku – towary i usługi nabywane przez Państwa w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne wykorzystywane będą tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo mieć – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowego zadania.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług związanych z opisanym projektem dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne.

Wobec powyższego Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 324 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.