Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży wydrukowanych książek w ramach A, na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, podczas gdy w odniesieniu do pozostałej sprzedaży wysyłkowej prowadzą Państwo ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, dobrowolnie z niego rezygnując.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Akcyjna (dalej: Spółka, Wnioskodawca, (...)) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Polski. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna, w tym przede wszystkim (...), jak również innego rodzaju towarów, realizowana:

  • stacjonarnie poprzez sieć salonów sprzedaży,
  • przez Internet, wprost z magazynu.

Dokonywana przez Wnioskodawcę w standardowej procedurze sprzedaż wysyłkowa towarów z magazynu jest realizowana za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Zapłata jest realizowana przez klientów zazwyczaj online (tj. przelewem bankowym, za pośrednictwem (...), kartą płatniczą lub za pośrednictwem jednego z operatorów płatniczych (...) lub innych pośredników tego typu). Zdarza się jednak, iż klient wybiera opcję płatności kartą podarunkową lub w inny sposób z pominięciem rachunku bankowego Wnioskodawcy. Z dokumentów dotyczących danej transakcji i zapłaty każdorazowo wynika, jakiego konkretnie towaru dotyczy zapłata, a także wynikają dane (w tym adresowe) nabywcy.

Dokonywana przez Spółkę sprzedaż towarów z magazynu jest w standardowej procedurze ewidencjonowana z wykorzystaniem kas rejestrujących oraz dokumentowana paragonami fiskalnymi. Spółka ma świadomość, że zgodnie z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605; dalej: Rozporządzenie), dostawa towarów w systemie wysyłkowym, po spełnieniu warunków określonych w ww. przepisie, podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji do 31 grudnia 2024 r. Jednakże z przyczyn biznesowych (przede wszystkim ze względu na to, że część sprzedaży towarów z magazynu nie może korzystać ze zwolnienia określonego w Rozporządzeniu, z uwagi na m.in. inny sposób płatności niż za pośrednictwem banku, co powodowałoby konieczność wdrożenia dodatkowej procedury mającej na celu ich oddzielne fiskalizowanie), Spółka nie stosuje zwolnienia w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej towarów na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia i ewidencjonuje całą sprzedaż na kasach rejestrujących. Spółka dysponuje kasami fiskalnymi w każdym z magazynów, z których prowadzona jest sprzedaż wysyłkowa.

Wyjątkiem od przyjętej przez Spółkę praktyki ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących jest sprzedaż książek w ramach nowowprowadzonego przez Wnioskodawcę procesu tzw. „A” (dalej: A), dedykowanego (...). W ramach tego procesu twórca może wgrać swoją (...) na dedykowaną platformę internetową, dzięki czemu trafi ona do dystrybucji poprzez stronę internetową oraz aplikację mobilną Spółki. Następnie klient chcący nabyć określoną (...) w formie papierowej ma możliwość zamówienia jej na stronie internetowej (...). W takiej sytuacji, po otrzymaniu zamówienia, Wnioskodawca zleca wydrukowanie zamówionej liczby egzemplarzy jednej ze współpracujących z nim drukarni. Następnie drukarnia realizuje zamówienie i przesyła gotowy produkt bezpośrednio klientowi.

W przypadku towarów sprzedawanych drogą wysyłkową w ramach A, względy logistyczne (przesyłka realizowana bezpośrednio przez drukarnię) powodują, że zaewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej przez Spółkę byłoby utrudnione i wiązałoby się ze znacznymi nakładami pracy i środków. Ponadto, sprzedaż towarów w tej procedurze wypełnia warunki zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasach fiskalnych, określone w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia i § 4 Rozporządzenia:

1)Dostawy towarów są realizowane z drukarni bezpośrednio do odbiorcy wyłącznie systemem wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi (bezpośrednio na adres klienta lub do kiosku czy paczkomatu).

2)Zapłata za dostawę (...) w ramach A możliwa jest wyłącznie: przelewem na rachunek bankowy Spółki, za pośrednictwem przelewu bankowego, (...), karty płatniczej, operatorów płatności takich jak (...) lub innych pośredników tego typu. Każdorazowo płatność jest dokonywana online i trafia na rachunek bankowy Spółki.

3)Z dokumentów dotyczących danej transakcji i zapłaty każdorazowo wynika, jakiego konkretnie towaru dotyczy zapłata, a także wynikają z nich dane (w tym adresowe) nabywcy.

4)Jednocześnie w odniesieniu do sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę nie występuje żadna z przesłanek negatywnych określonych w § 4 Rozporządzenia.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie korzystać ze zwolnienia z obowiązkowego ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących wyłącznie w odniesieniu do towarów sprzedawanych wysyłkowo w ramach A.

Sprzedaż w ramach procesu A na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie dokumentowana przy pomocy faktur imiennych wystawianych takim nabywcom bez wezwania, najpóźniej w dniu wysyłki zamówienia. Faktury te będą zawierały wszystkie niezbędne elementy określone przez art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Niezwłocznie po wystawieniu ww. faktury będą przesyłane nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej, na której została zawarta transakcja.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia do sprzedaży książek w ramach A, podczas gdy w odniesieniu do pozostałych czynności sprzedaży wysyłkowej prowadzi ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, dobrowolnie rezygnując z ww. zwolnienia?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy, jest On uprawniony do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia do sprzedaży książek w ramach A, podczas gdy w odniesieniu do pozostałych czynności sprzedaży wysyłkowej prowadzi ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, dobrowolnie rezygnując z ww. zwolnienia.

Uzasadnienie

Zgodnie z § 1 Rozporządzenia, akt ten określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanej dalej „ewidencją”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, do czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji zalicza się dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

§ 4 ust. 1 i 2 Rozporządzenia zawiera enumeratywnie wymienione rodzaje dostaw towarów i usług, które nie podlegają zwolnieniom określonym m.in. w § 2 Rozporządzenia.

Z ww. przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z prowadzenia ewidencji w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej towarów jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1)Dokonywanie dostawy towarów w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub kuriera;

2)Przyjmowanie całości zapłaty za ww. dostawy za pośrednictwem poczty, banku lub (...) na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)Prowadzenie ewidencji i posiadanie dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

4)Brak wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w § 4 Rozporządzenia.

W ugruntowanych stanowiskach organów interpretacyjnych uznaje się, że warunek dokonania wpłaty za pośrednictwem banku na rachunek podatnika pozostaje spełniony również w przypadku przyjmowania wpłat za pośrednictwem kart płatniczych, operatorów płatniczych, takich jak (...), czy też za pobraniem (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS, Organ) z 7 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.412.2021.2.MN; interpretacja indywidualna DKIS z 20 maja 2021 r. - obie interpretacje wydane w poprzednim stanie prawnym, jednak przy analogicznym brzmieniu przepisów).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana przez Niego sprzedaż wysyłkowa towarów w ramach A. spełnia wszystkie przesłanki zwolnienia z obowiązku ewidencji na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia i § 4 Rozporządzenia:

1)Dostawy towarów są realizowane z drukarni bezpośrednio do odbiorcy wyłącznie systemem wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;

2)Zapłata za dostawę książki wydrukowanej w ramach A możliwa jest wyłącznie na rachunek bankowy Spółki, za pośrednictwem przelewu bankowego, kodu (...), karty płatniczej, operatorów płatności takich jak (...) lub innych pośredników tego typu; każdorazowo płatność trafia na rachunek bankowy Spółki;

3)Z ewidencji i dokumentów dotyczących danej transakcji i zapłaty każdorazowo wynika, jakiego konkretnie towaru dotyczy zapłata, a także wynikają z nich dane (w tym adresowe) nabywcy;

4)Jednocześnie w odniesieniu do sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę nie występuje żadna z przesłanek negatywnych określonych w § 4 Rozporządzenia.

W opinii Wnioskodawcy, realizowana przez Niego sprzedaż wysyłkowa towarów w ramach A. podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kasy rejestrującej.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasach rejestrujących wyłącznie w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej towarów w ramach A, przy jednoczesnej dobrowolnej rezygnacji z prawa do analogicznego zwolnienia w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej towarów w procesie poza A.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, iż stosowanie zwolnienia z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie jest obowiązkowe, lecz fakultatywne. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów Rozporządzenia, ww. regulacja odnosi się do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji, a nie do pozbawienia podatnika prawa do jej prowadzenia. Oznacza to, że przy spełnieniu warunków wynikających z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, podatnik może, ale nie jest zobowiązany do skorzystania ze zwolnienia i w dalszym ciągu ma prawo do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, jeśli uzna to za stosowne.

Ponadto, żaden przepis Rozporządzenia nie uzależnia prawa do zastosowania zwolnienia od objęcia nim całości danego rodzaju sprzedaży podatnika. Wykładnia językowa poz. 36 załącznika do Rozporządzenia wskazuje, że analizie pod kątem możliwości jego zastosowania należy poddać każdą konkretną transakcję, a nie ogół czynności dokonanych w ramach danego rodzaju sprzedaży. Taka interpretacja treści przepisu wynika z następujących sformułowań:

  • „jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej”;
  • „z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.

Ponieważ wykładnia językowa nie pozostawia wątpliwości co do zakresu zastosowania zwolnienia, to należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z niego w odniesieniu do konkretnych czynności wykonanych w ramach procesu A. i równocześnie ma prawo do niekorzystania z niego w odniesieniu do konkretnych czynności wykonanych w standardowej procedurze sprzedaży towarów drogą wysyłkową.

W sytuacji jednak, gdyby Organ stanął na stanowisku, iż przedstawionych w niniejszym wniosku wątpliwości co do treści przepisów nie da się usunąć, to wówczas zajdzie okoliczność określona w art. 2a Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Zgodnie z tą regulacją, niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że uznanie prawa do stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej w odniesieniu dla wybranych rodzajów sprzedaży, które spełniają warunki określone w Rozporządzeniu, przy jednoczesnym niestosowaniu ww. zwolnienia do innej kategorii czynności, sprzyja przystosowaniu sposobu rozliczeń do formy i dynamiki działalności gospodarczej podatnika, co jest niewątpliwie rozwiązaniem dla niego korzystnym.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że wykładnia celowościowa omawianego przepisu wskazuje na intencję ustawodawcy, aby wprowadzić rozwiązania upraszczające proces rozliczeń, a nie go utrudniające. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w odniesieniu do wybranych rodzajów czynności, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów, ma na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza w obszarach, gdzie transakcje odbywają się w systemie wysyłkowym, a płatności są dokonywane w sposób bezgotówkowy.

Końcowo, Wnioskodawca pragnie podkreślić, ze sprzedaż w ramach procesu A. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie dokumentowana przy pomocy faktur imiennych wystawianych takim nabywcom bez wezwania, najpóźniej w dniu wysyłki zamówienia. Faktury te będą zawierały wszystkie niezbędne elementy określone przez art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Niezwłocznie po wystawieniu, ww. faktury będą przesyłane nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej, na której została zawarta transakcja.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, Wnioskodawca wnosi o uznanie Jego stanowiska za prawidłowe, tj., że jest On uprawniony do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia do sprzedaży książek w ramach A., podczas gdy w odniesieniu do pozostałych czynności sprzedaży wysyłkowej prowadzi ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, dobrowolnie rezygnując z ww. zwolnienia.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Ponadto, treść art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy wskazuje, że:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących.

Natomiast zgodnie § 2 pkt 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

Zatem w momencie dokonania sprzedaży rejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstaje obowiązek wydania paragonu nabywcy. Sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań aby przekazać do dyspozycji nabywcy wydrukowany z kasy rejestrującej dokument potwierdzający sprzedaż, w momencie dokonania tej sprzedaży.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „Rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone m.in. w § 2 Rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 Rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do Rozporządzenia została wymieniona:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa m.in. w przepisach § 2  Rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Należy także wskazać, że na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W treści art. 106e ust. 1 ustawy wymieniono elementy jakie powinna zawierać faktura.

Natomiast w myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Według art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Ustawodawca nie nakłada jednak na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy niebędącego podatnikiem, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy mają Państwo prawo zastosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży książek w ramach A., w myśl § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, podczas gdy w odniesieniu do pozostałych czynności sprzedaży wysyłkowej prowadzą Państwo ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, dobrowolnie rezygnując z ww. zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedają Państwo (...) w ramach nowowprowadzonego przez Państwa procesu tzw. A., skierowanego do osób (...). W procesie tym autor może wgrać swoją (...) na dedykowaną platformę internetową, dzięki czemu trafi ona do dystrybucji poprzez Państwa stronę internetową oraz aplikację mobilną. Państwa klient chcąc nabyć określoną (...) w formie papierowej ma możliwość zamówienia jej na Państwa stronie internetowej. Po otrzymaniu zamówienia od klienta zlecają Państwo wydrukowanie zamówionej liczby egzemplarzy jednej ze współpracujących z Państwem drukarni. Następnie drukarnia realizuje zamówienie i przesyła gotowy produkt bezpośrednio klientowi.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia dotyczy dostawy towarów na warunkach w nim opisanych.

Przede wszystkim należy wskazać, że dostawa przez Państwa na rzecz klienta wydrukowanych książek sprzedanych w ramach nowowprowadzonego procesu tj. A nie została wymieniona w § 4 Rozporządzenia.

Ponadto, w omawianej sprawie dostawa książek wydrukowanych w ramach A odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi (bezpośrednio na adres klienta lub do paczkomatu). Zapłata za wydrukowaną książkę możliwa jest przelewem na rachunek bankowy Spółki, za pośrednictwem przelewu bankowego, kodu (...), karty płatniczej, operatorów płatności takich jak (...) lub innych pośredników tego typu. Niezależnie od sposobu wyboru zapłaty przez klienta każda płatność jest dokonywana online i trafia na Państwa rachunek bankowy. Z dokumentów dotyczących danej transakcji i zapłaty każdorazowo wynika, jakiego konkretnie towaru dotyczy zapłata, a także wynikają z nich dane (w tym adresowe) nabywcy wydrukowanej książki. Ponadto sprzedaż w A na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie dokumentowana fakturami wystawianymi takim nabywcom bez wezwania, najpóźniej w dniu wysyłki zamówienia. Faktury te będą zawierały wszystkie niezbędne elementy określone przez art. 106e ustawy i będą przesyłane nabywcy w formacie PDF na adres e-mail podany przez niego obligatoryjnie przy zawieraniu transakcji lub przy założeniu konta na elektronicznej platformie sprzedażowej, na której została zawarta transakcja.

Tym samym stwierdzić należy, że mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży wydrukowanych książek sprzedanych w ramach A. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia. Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.

Fakt, że w omawianej sprawie mogą Państwo zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia do sprzedaży wydrukowanych książek w ramach A., nie stoi na przeszkodzie ewidencjonowania pozostałej sprzedaży wysyłkowej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej jest dobrowolna.

Państwa stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W przedstawionym przez Państwa opisie sprawy, pytaniu i stanowisku wskazują Państwo na możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia. Wskazujemy, że ww. opisana przez Państwa możliwość korzystania ze zwolnienia wynika z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia. Powyższe uznaliśmy za oczywistą omyłkę.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).