Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest
- prawidłowe - w zakresie uznania realizowanych dostaw za eksport towarów opodatkowany stawką VAT 0% oraz
- nieprawidłowe - w zakresie okresu rozliczeniowego w jakim Spółka powinna wykazać eksport towarów opodatkowany stawką VAT 0% w pliku JPK_V7M.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania realizowanej transakcji za eksport towarów opodatkowany stawką VAT 0% oraz jej wykazywania w pliku JPK_V7M. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 października 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 31 października 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 24 października 2024 r. oraz pismem z 19 listopada 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 20 listopada 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie z 15 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
„(…)” S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski; jest również czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatnikiem podatku VAT-UE. Spółka jest zarejestrowana w systemie usług celnych PUESC - Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych oraz uzyskała numer EORI.
Spółka nie posiada oddziału na terenie poza Rzeczpospolitą Polską oraz nie jest zarejestrowana jako płatnik podatku VAT poza granicami kraju.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka prowadzi (…). Dodatkowo prowadzi również działalność w zakresie (…). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (…) nowoczesnych zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu. W zakresie swojej działalności Spółka dokonuje także dostaw towarów, które są transportowane z Polski do krajów trzecich (tj. niewchodzących w skład Unii Europejskiej) przez Przewoźnika zewnętrznej firmy spedycyjnej, działającej na podstawie zlecenia usługi transportowej.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przez eksport towarów, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, zgłoszenie wywozowe może mieć trzy formy:
1)elektroniczną, pochodzącą z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu, czyli komunikat IE-599;
2)elektroniczną, pochodzącą z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, uzyskaną poza tym systemem z zapewnioną autentycznością takiego dokumentu;
3)papierową - złożoną poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo papierowa kopia potwierdzona przez właściwy organ celny, czyli dokument SAD.
Działając w zgodzie z powyższymi zapisami Ustawy o VAT, Wnioskodawca gromadzi wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów, a co za tym idzie stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
We współczesnym otoczeniu biznesowym, w zakresie handlu oraz transportu, zarówno krajowym jak i międzynarodowym, firmy spedycyjne są wyspecjalizowane w zakresie redukcji kosztów, oraz szeroko rozumianej optymalizacji wykorzystania środków transportu, dodatkowo bazują na Platformach Logistycznych, za pośrednictwem których pracownicy Spółki mają dostęp do informacji systemowych opatrzonych datą i godziną zakończenia poszczególnych etapów transportu, a także do skanu dokumentów potwierdzających dostawę w ramach eksportu. Procesy logistyczne w zakresie transportu, dystrybucji czy magazynowania, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych systemów informatycznych, są wykonywane z ogromną precyzją z możliwością śledzenia wysyłki. Już sama definicja transportu jest określana bardzo szeroko, przykładowo w słowniku PWN jest zdefiniowana jako zespół czynności związany z przemieszczaniem osób i dóbr materialnych za pomocą odpowiednich środków: obejmuje zarówno samo przemieszczanie z miejsca na miejsce, jak i wszelkie czynności konieczne do osiągnięcia tego celu, tj. czynności ładunkowe (załadunek, wyładunek, przeładunek) oraz czynności manipulacyjne.
Wątpliwości Spółki pojawiły się co do potwierdzenia przesłanek uznania transakcji jako eksport towaru w sytuacji, gdy Wnioskodawca przy organizacji transportu korzysta z profesjonalnych, zewnętrznych firm spedycyjnych. Spółka musi we własnym zakresie dostarczyć towar do magazynu firmy spedytorskiej, który jest docelowo przeznaczony w ramach eksportu na terytorium poza państwa członkowskie Unii Europejskiej.
W trakcie tak zorganizowanego całego procesu transportowego z wykorzystaniem zewnętrznych firm spedycyjnych, oprócz dostawy towarów bezpośredniego do miejsca docelowego, zdarza się właśnie transport dwuetapowy związany z obowiązkiem dostawy konkretnego towaru do magazynu firmy spedycyjnej, gdzie następuje przeładunek, który jest istotny z punktu widzenia optymalizacji kosztów wykonania usługi transportowej, między innymi dopasowania środka transportu do rodzaju towarów, które są przedmiotem eksportu towaru.
Spółka, na podstawie danych systemowych uzyskanych poprzez system Kontroli Eksportu (ECS), udostępnionych za pośrednictwem Platformy Logistycznej dokumentów oraz otrzymanemu komunikatowi IE-599, potwierdza eksport towaru uwzględniając te transakcje w składanych miesięcznych deklaracjach podatkowych.
Przyjęte przez Spółkę zasady uwzględnienia eksportu towaru w pliku JPK_V7M przedstawiają się następująco:
- eksport towaru dokonany jest w danym miesiącu (M);
- do 25 dnia miesiąca następującego (M+1) po dokonaniu eksportu Wnioskodawca dysponuje dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (komunikat IE-599 - zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT), rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu eksportu stosując stawkę VAT 0% w deklaracji za miesiąc, w którym nastąpił eksport (M);
- do 25 dnia miesiąca następującego (M+1) po dokonaniu eksportu Wnioskodawca nie dysponuje dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (komunikat IE-599 - zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT), wtedy w pliku JPK_V7M nie wykazuje eksportu towaru (M);
- do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) po dokonaniu eksportu Wnioskodawca dysponuje dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (komunikat IE-599 - zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT), rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu eksportu stosując stawkę VAT 0% w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał dokumentację, tj. M+1;
- do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) Spółka nie dysponuje ani komunikatem IE-599 - zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT ani dokumentem celnym potwierdzającym procedurę wywozu - zgodnie z art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o VAT. W takiej sytuacji Wnioskodawca rozpoznaje obowiązek podatkowy i wykazuje sprzedaż ze stawką krajową w terminie dwóch miesięcy od miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż (M+2).
Wnioskodawca ma również wątpliwość czy składając w Urzędzie Skarbowym wcześniej plik JPK_V7M zgodnie z przyjętymi wewnętrznymi zasadami, to znaczy do 15 dnia roboczego następnego miesiąca po zakończeniu księgowania miesiąca poprzedniego i otrzymując dokumenty potwierdzające (M+2) wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT do dnia 25 kolejnego miesiąca, ma prawo rozpoznania eksportu towaru w deklaracji podatkowej za następny miesiąc, w którym nastąpił eksport (tj. M+1). Uwzględnienie eksportu towaru po otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów do dnia 25 kolejnego miesiąca (M+2) Spółka dokonuje na podstawie korekty pliku JPK_V7M za miesiąc poprzedni (M+1). Powyższa zasada wcześniejszej wysyłki deklaracji podatkowej została wprowadzona, w celu uniknięcia sytuacji, w której termin składania deklaracji podatkowej do Urzędu Skarbowego mija, a z różnych przyczyn np.: awarii systemu w Resorcie Finansów czy też wystąpienia problemu po stronie Wnioskodawcy, Spółka nie jest w stanie dostarczyć deklaracji. Spółka w ten sposób zabezpiecza się przed konsekwencjami karno-skarbowymi, które zostały ujęte w art. 54 Kodeksu karnego skarbowego (dalej: KKS).
W uzupełnieniu wniosku z 30 października 2024 r. wskazali Państwo następująco:
1)Kiedy miała miejsce transakcja będąca przedmiotem zapytania?
Ostatnia transakcja wywozu towaru przy użyciu magazynu firmy spedycyjnej miała miejsce w (…) 2024 roku.
2)Czy w przypadku transakcji, której dotyczy pytanie - towar został wywieziony z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w wyniku sprzedaży dokonanej przez Państwa na rzecz nabywcy?
Tak, Wnioskodawca dokonał sprzedaży towaru na rzecz nabywcy spoza Unii Europejskiej. Spółka posiada fakturę sprzedażową z wykazanymi towarami wraz z towarzyszącą dokumentacją między innymi: list przewozowy opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika, oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów.
3)Czy w przypadku transakcji, której dotyczy pytanie - firma spedycyjna przetransportowała towar z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w Państwa imieniu/na Państwa rzecz, czy w imieniu/na rzecz nabywcy towarów - prosimy wskazać który uczestnik transakcji miał podpisaną umowę na wykonanie transportu towarów, tj. Państwo czy nabywca?
Wnioskodawca zawarł umowę współpracy z firmą spedycyjną, która w Państwa imieniu przetransportowała towar z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Warunki dostawy towaru wg Incoterms określone są jako CIP (Carriage and Insurance Paid To) - oznacza, że sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego przez przekazanie ich przewoźnikowi zaangażowanemu przez sprzedającego lub przez dostawę towarów (tutaj CIP z miejscem w Wielkiej Brytanii).
4)Gdzie (na terenie jakiego kraju) rozpoczynała się procedura wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej?
Procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej zawsze rozpoczynała się na terytorium kraju to jest Polski.
5)Kto/jaki podmiot (Państwa Spółka, nabywca, względnie podmiot trzeci działający na rzecz Państwa Spółki lub nabywcy) zgłosił towar do procedur celnych (wywozowych) oraz jaki podmiot widnieje w dokumentach celnych jako eksporter?
Firma spedycyjna, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę współpracy, zgłasza towar w procedurze celnej natomiast na dokumentach celnych Spółka widnieje jako eksporter. Firma spedycyjna posiada świadectwo AEOF, które pozwala reprezentować interesy zlecających klientów bezpośrednio przed administracją celną zarówno w Polsce (Krajowa Administracja Skarbowa), Wielkiej Brytanii (Her Majesty Revenue & Customs) jaki i w Irlandii (Revenue Irish Tax & Customs).
6)Czy wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej został potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych oraz jakie konkretnie dokumenty celne potwierdzające wywóz towarów z Polski poza Unię Europejską Państwo posiadają w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, w tym czy posiadają Państwo komunikat IE-599?
Działając w zgodzie z art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT Wnioskodawca gromadzi wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów. Spółka oprócz faktury eksportowej posiada list przewozowy opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika, oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia poza UE oraz po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Celny i potwierdzeniu fizycznego wywozu towarów system AES automatycznie generuje komunikat IE-599, w którym to komunikacie Spółka widnieje jako nadawca (w komunikacie widnieje także numer faktury Wnioskodawcy).
7)Kiedy otrzymali Państwo dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski poza Unię Europejską (proszę podać datę)?
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru z Polski poza granice Unii Europejskiej zwyczajowo spływają do Spółki do 12-13 dnia roboczego następnego miesiąca po zakończeniu księgowania miesiąca poprzedniego. Jednakże zdarza się, że dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza Unię Europejską wpływają po 15 dni roboczym lecz przed 25 dniem miesiąca.
8)Czy posiadane przez Państwa dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?
W dokumentacji potwierdzającej wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej (komunikat IE-599) są wskazane z nazwy oraz ilości towary będące przedmiotem wywozu, a także numer faktury co umożliwia w szybki sposób Wnioskodawcy powiązać dokument potwierdzający z fakturą sprzedażową.
9)W jaki sposób rozliczyli Państwo transakcję będącą przedmiotem zapytania, jaką stawkę podatku VAT Państwo zastosowali, w jakim pliku JPK_V7M (złożonym za jaki okres rozliczeniowy) wykazali Państwo tę transakcję itp.?
Daną transakcję Spółka rozliczyła w miesięcznym pliku JPK_V7M za okres sierpień wykazując podstawę opodatkowania w pozycji P22 - Eksport towaru. Działając w zgodzie z zapisami art. 2 pkt 8 oraz art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT Wnioskodawca gromadzi wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów, a co za tym idzie stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
10)Jeżeli korygowali Państwo ww. rozliczenie - prosimy opisać zdarzenie.
Wnioskodawca przyjął wewnętrzną ostrożnościową zasadę, iż do 15 dnia roboczego następnego miesiąca po zakończeniu księgowania miesiąca poprzedniego Spółka dokona wcześniejszej wysyłki deklaracji podatkowej do Urzędu Skarbowego. Powyższa zasada wcześniejszej wysyłki deklaracji podatkowej została wprowadzona w celu uniknięcia sytuacji, w której termin składania deklaracji podatkowej do Urzędu Skarbowego mija, a z różnych przyczyn np. awarii systemu w Resorcie Finansów czy też wystąpienia problemu po stronie Wnioskodawcy, Spółka nie jest w stanie dostarczyć deklaracji.
Wnioskodawca funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (..) nowoczesnych zakładów produkcyjnych. I właśnie z tych Oddziałów Spółka otrzymuje dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej wymienione w art. 41 ust 6a ustawy o VAT. Zdarza się jednak, iż wymagana dokumentacja dotrze do siedziby Spółki po 15 dniu roboczym ale przed 25 dniem miesiąca. W takim przypadku Wnioskodawca pomimo otrzymania dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów poza Unię Europejską po złożeniu deklaracji podatkowej rozpoznaje transakcję jako eksport towarów w terminie za jaki złożył pierwotną deklarację podatkową. Po potwierdzeniu z Oddziałami Spółki eksportu towaru Wnioskodawca składa korektę pliku JPK_V7M w terminie 14 dniu, zgodnie z art. 109 ust. 3e ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wniosku z 19 listopada 2024 r., w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy w przypadku transakcji objętej pytaniem nr 2 - Spółka posiada/posiadała dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka dokonała eksportu towarów, wskazali Państwo, że po potwierdzeniu z Oddziałami Spółki otrzymania dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania eksportu Wnioskodawca dokonuje rozpoznania eksportu towaru w pliku JPK_V7M za dany okres rozliczeniowy w którym dokonał dostawy towarów poza granice UE.
Natomiast działając zgodnie z art. 41 ust 7 i ust. 8 Ustawy o VAT jeżeli Spółka nie otrzymała wymaganej dokumentacji potwierdzającej wywóz towaru poza UE w terminie złożenia deklaracji (określonej w art. 99 ust. 1 Ustawy o VAT) za okres rozliczeniowy następny po okresie dokonania eksportu nie wykazuje dostawy w ewidencji lecz dopiero w następnym okresie, po spełnieniu warunku otrzymaniu wymaganych dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT.
Pytania
1)Czy na gruncie Ustawy o podatku od towarów i usług w przedstawionym zdarzeniu faktycznym Spółka, która dostarcza towar do magazynu na terytorium kraju firmie spedycyjnej, a następnie firma spedycyjna (zewnętrzna) transportuje towar poza granice Unii Europejskiej, może rozpoznać taką transakcję jako eksport towaru a tym samym ma prawo do skorzystania ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%?
2)Czy prawidłowe jest działanie Spółki polegające na tym, iż otrzymując komunikat IE-599 do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) po rozpoznaniu eksportu towaru, Spółka wykaże tą dostawę w pliku JPK_V7M w miesiącu poprzednim (M+1), pomimo złożenia wcześniej pliku JPK_V7M?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko do pytania nr 1
Państwa zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka posiada dowody, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do skorzystania ze stawki 0%, jednocześnie potwierdzające że towary będące przedmiotem eksportu towaru zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa poza granice Unii Europejskiej.
Dodatkowo z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. W konsekwencji z eksportem towarów możemy mieć do czynienia wyłącznie, gdy dochodzi do fizycznego przemieszczenia towaru z Polski do kraju znajdującego się poza UE.
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż Spółka spełnia zarówno materialne jak i formalne przesłanki umożliwiające rozpoznanie eksportu towaru oraz uprawniające do zastosowanie stawki VAT 0%.
Przesłanki materialne są spełnione w sytuacji gdy Wnioskodawca (dostawca) jest zarejestrowany dla celów podatku VAT, a dokonywane dostawy są uwzględniane w deklaracji VAT składanych przez Spółkę, co jest potwierdzone w opisanym stanie faktycznym.
Przesłanki formalne wynikają ze spełnienia warunków odpowiedniego udokumentowania dostawy w myśl art. 41 ust. 6 ustawy o VAT. Spółka stosuje dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE komunikaty IE-599 wygenerowane z systemu AES oraz oprócz faktury eksportowej posiada list przewozowy opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika, oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia poza UE, który można bezpośrednio powiązać z fakturą.
Z przepisu tego wynika, że eksport towaru podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0% pod warunkiem, że w myśl art. 41 ust. 6 dostawca posiada wymienione dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem eksportu towaru zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy w innym kraju spoza Unii Europejskiej. Zgodnie z zapisami przytoczonego art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;
Zgodnie z przytoczonym wyżej art. 41 ust. 6 pkt ustawy o podatku od towarów i usług, jednym z warunków opodatkowania dostaw w ramach eksportu towaru stawką podatku w wysokości 0% jest posiadanie przez podatnika w swojej dokumentacji dowodów, które zostały potwierdzone przez właściwy organ celny. Dopuszczalne są 3 formy otrzymania dokumentów potwierdzających:
- elektroniczną, pochodzącą z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu, czyli komunikat IE-599;
- elektroniczną, pochodzącą z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, uzyskaną poza tym systemem z zapewnioną autentycznością takiego dokumentu;
- papierową - złożoną poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo papierowa kopia potwierdzona przez właściwy organ celny, czyli dokument SAD.
W myśl przytoczonego art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka posiadając wymaganą dokumentację w postaci dokumentu potwierdzającego wywóz towaru (komunikat IE-599) poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy może zastosować stawkę podatku 0%. Z przedstawionej definicji wynika, że elementem kluczowym do uznania danej transakcji za eksport towarów jest, aby towar będący przedmiotem dostawy był wysyłany lub transportowany z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka zwraca również szczególną uwagę, iż na wygenerowanej na Platformie Logistycznej informacji oprócz statusu wywozu załączone dokumenty zawierają bardzo szczegółowe dane umożliwiające identyfikację towaru, identyfikację osób potwierdzających fakt dostawy, co jest dodatkowym walorem wiarygodności.
Stanowisko do pytania nr 2
Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje na zasadach ogólnych zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, który to przepis stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi (...).
Artykuł 41 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, iż stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu (dokumentem tym jest komunikat IE 599);
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.
Jak stanowi natomiast art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
W świetle powyższego podatnicy składający deklaracje VAT za okresy miesięczne są obowiązani przesyłać plik JPK_V7M w pełnym zakresie (tj. z wypełnioną zarówno częścią deklaracyjną, jak i częścią ewidencyjną) co miesiąc, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, według art. 99 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże ustawodawca nie zabrania składania wcześniej pliku JPK_V7M. Spółka przyjęła zasadę, iż plik JPK_V7M będzie składany do właściwego Urzędu Skarbowego do 15 dnia roboczego następnego miesiąca po zakończeniu księgowania za poprzedni miesiąc. Powyższa zasada została przyjęta przez Spółkę w trosce o zachowanie bezpiecznego terminu oraz uniknięcia odpowiedzialności karno-skarbowej zgodnie z art. 54 KKS, według którego podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Reasumując
Ad 1
W zakresie skutków podatkowych wynikających z rozpoznania eksportu towaru i zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku korzystania z usług zewnętrznych firm spedycyjnych zajmujących się profesjonalną obsługą transportu towarów, w przypadku transportu z wykorzystaniem magazynów logistycznych firm spedycyjnych, a więc towar jest transportowany z magazynu Spółki, który znajduje się w Polsce do centralnego magazynu firmy spedycyjnej znajdującego się również na terenie naszego kraju, a następnie z krajowego magazynu firmy spedycyjnej do magazynu finalnego Nabywcy towarów, który znajduje się na terytorium państwa trzeciego Spółka taką transakcję rozpoznać taką transakcję jako eksport towaru a tym samym ma prawo do skorzystania ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Należy zwrócić uwagę, iż według art. 5 ust. 1 ustawy o VAT wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Z eksportem towarów mamy do czynienia wyłącznie, gdy dochodzi do fizycznego przemieszczenia towaru z Polski do kraju znajdującego się poza UE.
Ad 2
Spółka stoi na stanowisku, iż pomimo wprowadzenia wewnętrznych zasad składania pliku JPK_V7M w terminie wcześniejszym niż graniczny termin wskazany w ustawie o VAT art. 99 ust. 1, Wnioskodawca po otrzymaniu dokumentacji potwierdzającej wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej do dnia 25 kolejnego miesiąca (M+2) po dokonaniu eksportu ma prawo do skorzystania ze stawki 0% oraz ujęcia eksportu w miesiącu następnym po rozpoznaniu tej transakcji (M+1).
Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej może zastosować stawkę podatku 0%. Termin upływu złożenia deklaracji podatkowej został wymieniony w art. 99 ust. 1 i jest określony jako termin do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Spółka składając wcześniej deklarację podatkową nie może zostać pozbawiona prawa do ujęcia eksportu towaru ze stawką 0% w korekcie pliku JPK_V7M jeżeli do dnia 25 kolejnego miesiąca posiada wymagana dokumentację. Terminy wymienione w art. 99 ust. 1 i art. 41 ust. 6 ustawy o VAT nie zostały przekroczone, a tym samym Wnioskodawca może złożyć korektę deklaracji podatkowej uwzględniając poprawne dane w pliku JPK_V7M.
Reasumując skutkiem prawno-podatkowym wynikającym z wydania interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów podatku od towarów i usług w korespondencji z przytoczonymi przepisami będzie potwierdzenie prawidłowości postępowania Spółki w zakresie:
- prawa do rozpoznania transakcji jako eksport towarów towar w sytuacji kiedy Spółka dostarcza towar do magazynu na terytorium kraju firmie spedycyjnej, a następnie firma spedycyjna (zewnętrzna) transportuje towar poza granice Unii Europejskiej. A także otrzymując komunikat IE-599 do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) po rozpoznaniu eksportu towaru, Spółka ma prawo wykazać tę dostawę w pliku JPK_V7M w miesiącu poprzednim (M+1), pomimo złożenia wcześniej pliku JPK_V7M za ten okres.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Definiując pojęcie eksportu towarów, ustawodawca dokonał rozróżnienia sytuacji, w zależności od tego czy towar będący przedmiotem eksportu jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, czy też przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium UE stanowi, tzw. eksport bezpośredni (art. 2 pkt 8 lit. a ustawy). Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z Polski poza terytorium UE, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz (art. 2 pkt 8 lit. b ustawy). W tym przypadku polski eksporter sprzedaje towar nabywcy zagranicznemu, który wywozi go lub zleca jego wywóz poza granicę UE.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powołany art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
Przy ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów stosuje się te same zasady jak przy krajowej dostawie towarów.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Według art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Zgodnie z tym przepisem zasady wskazane w ust. 7 stosuje się, jeśli podatnik (dostawca) posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. Jeżeli podatnik nie posiada tego dokumentu, wówczas nie ma prawa do przesunięcia okresu wykazania eksportu, lecz ma obowiązek wykazać sprzedaż ze stawką krajową w okresie, w którym została ona dokonana.
Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Przy czym, należy zwrócić uwagę, że w art. 41 ust. 11 ustawy nie odwołano się do art. 41 ust. 8 ustawy.
Według art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Powyższy przepis obliguje czynnych podatników podatku VAT do wykazywania określonych czynności w ewidencji oraz do przesyłania do urzędu skarbowego ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z uwagi na to, że podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia, dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe (plik JPK_VAT z deklaracją). Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Deklaracja podatkowa (plik JPK_VAT z deklaracją) stanowi zatem opis zdarzeń, zaistniałych w określonym przedziale czasowym, który w efekcie ma doprowadzić do wykonania przez podatnika obowiązku zapłaty podatku lub zrealizowania swojego uprawnienia w postaci uzyskania zwrotu podatku od organu podatkowego.
Przy czym, na podstawie art. 109 ust. 3e ustawy:
W terminie 14 dni od dnia:
1)stwierdzenia przez podatnika, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, lub
2)zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji
- podatnik jest obowiązany przesłać korektę ewidencji na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c.
Zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Korekta deklaracji ma więc na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej pozycji deklaracji np. wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorzystanie przez podatnika z instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej. Korekta deklaracji ma na celu skorygowanie błędu poprzez zastąpienie go właściwym zapisem.
Z wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (…) zakładów produkcyjnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje m.in. dostaw towarów, które są transportowane z Polski do krajów trzecich przez firmę spedycyjną, działającą na podstawie zlecenia usługi transportowej. Ostatnia transakcja wywozu towaru przy użyciu magazynu firmy spedycyjnej miała miejsce w (…) 2024 roku.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy transakcja objęta wnioskiem stanowi eksport towarów opodatkowany stawką VAT w wysokości 0% (pytanie 1).
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- musi mieć miejsce dostawa towarów,
- w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z Polski poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),
- wywóz towaru poza terytorium UE musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Przy czym, ww. warunki muszą być spełnione co oznacza, że niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku VAT w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
W tym miejscu wskazać również należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 System AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
Z wniosku wynika, że Spółka sprzedała towar nabywcy spoza Unii Europejskiej. Spółka we własnym zakresie dostarczyła ten towar do magazynu firmy spedytorskiej, gdzie ma miejsce przeładunek towarów związany z optymalizacją kosztów usługi transportowej (dopasowanie środka transportu do rodzaju eksportowanych towarów). Następnie, firma spedycyjna, z którą Spółka zawarła umowę o współpracy, przetransportowała towar w imieniu Spółki z Polski poza terytorium UE. Procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej rozpoczynała się w Polsce, a zgłoszenia towarów do procedury celnej dokonała ww. firma spedycyjna. Spółka widnieje w dokumentach celnych jako eksporter. Po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Celny i potwierdzeniu fizycznego wywozu towarów, system AES automatycznie generuje komunikat IE-599, w którym Spółka widnieje jako nadawca.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej nastąpił w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy spoza UE oraz, że wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej został potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Zatem, należy uznać, że transakcja objęta wnioskiem stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, tj. eksport bezpośredni.
Odnosząc się do wątpliwości dotyczących prawa do opodatkowania dokonywanych dostaw stawką VAT 0% należy wskazać, że zgodnie z powołanym art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku VAT 0% - muszą Państwo posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania jakie konkretnie dokumenty celne potwierdzające wywóz towarów z Polski poza UE posiadają Państwo w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, w tym czy posiadają Państwo komunikat IE-599, wskazali Państwo, że działając zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy, Spółka gromadzi wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów. Spółka posiada fakturę eksportową, list przewozowy opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika, oświadczenie przewoźnika odpowiedzialnego za transport towarów o tym, że będące przedmiotem dostawy towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia poza UE. Jednocześnie wskazali Państwo, że po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Celny i potwierdzeniu fizycznego wywozu towarów, system AES automatycznie generuje komunikat IE-599, w którym Spółka widnieje jako nadawca. W komunikacie IE-599 potwierdzającym wywóz towaru poza UE wskazane są nazwy i ilości towarów będące przedmiotem wywozu, oraz numer faktury co umożliwia powiązanie dokumentów potwierdzających wywóz z fakturą sprzedażową.
Zatem, skoro na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej Spółka posiada komunikat IE-599 należy przyjąć, że Spółka ma prawo do opodatkowania realizowanej dostawy towarów stanowiącej eksport towarów stawką VAT w wysokości 0%.
Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Spółka powzięła również wątpliwości, czy postąpi prawidłowo w sytuacji, gdy otrzymując komunikat IE-599 do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) po rozpoznaniu eksportu towaru, wykaże tę dostawę w pliku JPK_V7M w miesiącu poprzednim (M+1), pomimo złożenia wcześniej pliku JPK_V7M (pytanie 2).
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy w przypadku transakcji objętej pytaniem nr 2 - Spółka posiada/posiadała dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, o którym mowa w art. 41 ust. 8 ustawy o VAT - do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka dokonała eksportu towarów, wskazali Państwo, że po potwierdzeniu z Oddziałami Spółki otrzymania dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania eksportu Spółka dokonuje rozpoznania eksportu towaru w pliku JPK_V7M za dany okres rozliczeniowy w którym dokonała dostawy towarów poza granice UE. Natomiast działając zgodnie z art. 41 ust 7 i ust. 8 ustawy o VAT jeżeli Spółka nie otrzymała wymaganej dokumentacji potwierdzającej wywóz towaru poza UE w terminie złożenia deklaracji (określonej w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT) za okres rozliczeniowy następny po okresie dokonania eksportu, nie wykazuje dostawy w ewidencji lecz dopiero w następnym okresie, po spełnieniu warunku otrzymania wymaganych dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT.
Odnosząc się do wątpliwości dotyczących okresu rozliczeniowego, w którym Spółka może wykazać eksport towarów opodatkowany stawką VAT w wysokości 0% należy zwrócić uwagę, że z przyjętego rozstrzygnięcia wynika, że dostawa dokonana przez Spółkę stanowi eksport bezpośredni, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy. Wskazać zatem należy, że w przypadku eksportu bezpośredniego (gdzie towar wywozi sprzedawca) rozliczenie transakcji można przesunąć na następny okres rozliczeniowy, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w art. 41 ust. 6 ustawy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres (art. 41 ust. 7 ustawy). Jednakże należy podkreślić, że przepis art. 41 ust. 7 ustawy stosuje się, jeśli podatnik (dostawca) posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (stanowi o tym art. 41 ust. 8 ustawy). Jeżeli podatnik nie posiada tego dokumentu, wówczas nie ma prawa do przesunięcia okresu wykazania eksportu, lecz ma obowiązek wykazać sprzedaż ze stawką krajową w okresie, w którym została ona dokonana.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do sytuacji przedstawionej w pytaniu nr 2 wskazać należy, że w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że jeżeli Spółka nie otrzymała wymaganej dokumentacji, o której mowa w art. 41 ust. 7 i ust. 8 ustawy potwierdzającej wywóz towaru poza UE w terminie złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy następny po okresie dokonania eksportu, nie wykazuje dostawy w ewidencji lecz dopiero w następnym okresie, po spełnieniu warunku otrzymania wymaganych dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy. A zatem, skoro do 25. dnia miesiąca następującego po dokonanym eksporcie nie posiadają Państwo dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu, nie mają Państwo prawa do przesunięcia okresu wykazania eksportu, lecz mają Państwo obowiązek wykazać sprzedaż ze stawką krajową w okresie, w którym została ona dokonana.
Tym samym nieprawidłowo postąpią Państwo w sytuacji, gdy otrzymując komunikat IE-599 do 25 dnia kolejnego miesiąca (M+2) po rozpoznaniu eksportu towaru, wykażą Państwo tę dostawę w pliku JPK_V7M w miesiącu poprzednim (M+1), pomimo złożenia wcześniej pliku JPK_V7M. Jak już wskazałem w opisanej sytuacji, przy braku do 25. dnia miesiąca następującego po dokonanym eksporcie dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu mają Państwo obowiązek wykazania tej sprzedaży ze stawką krajową w okresie, w którym została ona dokonana.
Przy czym, stosownie do ww. 41 ust. 9 ustawy otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w późniejszym okresie umożliwia uwzględnienie korekty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka otrzymała ten dokument.
Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).