Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży udziału wynoszącego ½ w prawie własności działki niezabudowanej nr 1 i udziału wynoszącego ½ w prawie własności działki zabudowanej budynkiem trafostacji nr 2. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwania – pismami z 6 listopada 2024 r., 27 listopada 2024 r. oraz 4 grudnia 2024r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniach wniosku z 30 października 2024 r. i 27 listopada 2024 r.)
Starosta (...) jako organ reprezentujący Skarb Państwa prowadzi postępowanie w sprawie sprzedaży w trybie przetargu ustnego ograniczonego do osób, o których mowa w art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2023 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 423), tj. rolników indywidualnych, udziału Skarbu Państwa, wynoszącego 1/2 część w prawie własności nieruchomości gruntowej, stanowiącej współwłasność Skarbu Państwa i osoby fizycznej, położonej w (...) (obręb (...)), gmina (...), składającej się z dwóch działek oznaczonych geodezyjnie jako działki nr 1 i nr 2, przy czym jedna z nich zabudowana jest budynkiem nieczynnej trafostacji.
Przedmiotowa nieruchomość położona w (...), gmina (...), w granicach działek nr 1 o pow. 1,8512 ha oraz 2 o pow. 0,0081 ha, która to zabudowana jest budynkiem nieczynnej trafostacji o powierzchni zabudowy 12 m2, kwalifikującej się do rozbiórki, nie użytkowanej. Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta nr (...) przez Sąd Rejonowy w (...). Przedmiotowa nieruchomość nie jest obciążona prawami ani roszczeniami osób trzecich, dział III i IV księgi wieczystej jest wolny od wpisów.
Dla przedmiotowej nieruchomości nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy (...). W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (...), które zostało zatwierdzone Uchwałą Rady Gminy w (...) Nr (...) z dnia 29.11.2000 roku, dla ww. działek obowiązują zapisy: dla dz. nr 1 - w części tereny dopuszczalnego rozwoju osadnictwa oraz obszary harmonijnie kształtowanego krajobrazu kulturowego, w części tereny użytkowane rolniczo; dla dz. nr 2 - tereny dopuszczalnego rozwoju osadnictwa oraz obszary harmonijnie kształtowanego krajobrazu kulturowego. Dla nieruchomości nie zostały wydane decyzje ustalające warunki zabudowy bądź decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ani nie toczy się postępowanie w tym zakresie.
Skarb Państwa stał się właścicielem 1/2 udziału przedmiotowej nieruchomości na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w (...) nr (...) z dnia 1 października 1998 roku stwierdzającego nabycie spadku po zmarłym (...).
Zgodnie z ewidencją gruntów, działka nr 1 sklasyfikowana jest jako łąki trwałe klasy IV (ŁIV) oraz grunty pod rowami (W-ŁIV), natomiast działka nr 2 sklasyfikowana jest jako tereny przemysłowe (Ba) - zgodnie ze zmianą w danych ewidencyjnych z dnia 27.06.2023 roku i jest zabudowana budynkiem nieczynnej trafostacji jak wskazano wyżej.
Na pytania postawione w wezwaniu z 30 października 2024 r. o treści:
1.Która działka jest:
·zabudowana budynkiem trafostacji (należy podać numer działki)
·niezabudowana (należy podać numer działki)?
2.Czyją własnością jest budynek trafostacji?
3.Czy budynek trafostacji będzie przedmiotem sprzedaży?
4.Czy nieruchomość, na którą składają się działki nr 1 i nr 2 oraz budynek trafostacji, od momentu jej nabycia wykorzystywana była przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była nieruchomość, wykonywali Państwo - należy podać podstawę prawną zwolnienia? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki.
5.Czy budynek trafostacji, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
6.Czy ww. budynek jest trwale związany z gruntem?
7.Czy wskazany budynek będzie podlegał rozbiórce?
8.Czy będzie wydana decyzja o rozbiórce budynku?
9.Kiedy zostanie wydana decyzja o rozbiórce budynku, tj. czy decyzja będzie wydana przed sprzedażą czy po sprzedaży?
10.Kiedy rozpoczną się prace rozbiórkowe ww. budynku, tj. przed czy po sprzedaży działki?
11.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku trafostacji w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? [3] Jeśli tak to prosimy wskazać:
a)kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budynku (prosimy wskazać dokładną datę),
b)czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata,
c)w jaki sposób ww. budynek był/jest wykorzystywany?
12.Czy w stosunku dobudynku trafostacji były ponoszone wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)kto ponosił wydatki;
b)w jakim okresie były ponoszone te wydatki;
c)czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny;
d)do jakich czynności był wykorzystywany ulepszony budynek, tj. czy do czynności:
·opodatkowanych podatkiem VAT,
·zwolnionych od podatku VAT,
·niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
e)w jaki sposób budynku trafostacji był/jest użytkowany po dokonaniu ulepszeń;
f)czy po zakończonych ulepszeniach do momentu planowanej dostawy wystąpiło/wystąpi pierwsze zasiedleniebudynku trafostacji w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy; jeśli tak to należy wskazać:
·dzień, miesiąc i rok,
·kto dokonał/dokona pierwszego zasiedlenia budynku po ulepszeniu?
·czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Udzielili Państwo odpowiedzi:
ad 1) - działka nr 2 jest działką zabudowaną budynkiem trafostacji; działka nr 1 jest niezabudowana;
ad 2) - z oświadczenia (...) wynika, że budynek nieczynnej trafostacji nie stanowił i nie stanowi własności Spółki; stanowi on więc własność Skarbu Państwa i osoby fizycznej (w udziale 1/2);
ad 3) - tak;
ad 4) - obie działki nie były wykorzystywane na cele żadnej działalności;
ad 5) - tak;
ad 6) - tak;
ad 7) - nie, to kwestia dla ewentualnego przyszłego nabywcy;
ad 8) - nie;
ad 9) - nie dotyczy;
ad 10) - nie dotyczy;
ad 11) - brak informacji;
ad 12) - nie;
Następnie przytoczyli Państwo treść z wniosku wstępnego.
Na pytania postawione w wezwaniu z 20 listopada 2024 r. o treści:
1)Czy budynek trafostacji jest własnością osób trzecich innych niż (...) (np. innego przedsiębiorstwa przesyłowego? Jeśli, tak czy budynek trafostacji będzie przedmiotem sprzedaży?
2)Czy budynek trafostacji był wykorzystywany/używany przez osoby trzecie, inne niż (...), np. inne przedsiębiorstwo przesyłowe?
3)Czy od czasu kiedy budynek trafostacji był użytkowany (np. przez osoby trzecie, inne niż (...) przedsiębiorstwo przesyłowe) do czasu jego sprzedaży przez Państwa upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
4)Czy budynek trafostacji nie był przez żaden podmiot, nigdy używany?
Udzielili Państwo odpowiedzi w piśmie z 27 listopada 2024 r. oraz przedstawili Państwo treść wniosku:
ad 1) - nie;
ad 2) - nie;
ad 3) - nie dotyczy;
ad 4) - nie;
Następnie przytoczyli Państwo treść z wniosku wstępnego.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 4 grudnia 2024 r.)
Czy w omówionym przypadku sprzedaż w drodze przetargu ustnego ograniczonego, w oparciu o art. 40 ust. 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 1145) do osób, o których mowa w art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2023 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 423), tj. rolników indywidualnych, udziału Skarbu Państwa, wynoszącego ½ część w prawie własności nieruchomości gruntowej, oznaczonej nr działki 1 i nr 2, stanowiącej współwłasność Skarbu Państwa i osoby fizycznej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź jest zwolnione z podatku VAT? Czy w tym przypadku należy uznać Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę (...) za podatnika podatku VAT oraz czy sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT lub też czy jest zwolniona z podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W przedmiotowej sprawie należy rozpatrzyć w pierwszej kolejności czy przedmiotową nieruchomość należy uznać za zabudowaną czy niezabudowaną. Art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o podatku od towarów i usług określa zwolnienie sprzedaży nieruchomości z podatku VAT w przypadku terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W świetle tego przepisu zwolnione są nieruchomości spełniające jednocześnie dwie przesłanki: są niezabudowane i nie stanowią terenów budowlanych.
Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem nieczynnej trafostacji, co wskazuje zapis w ewidencji gruntów i budynków, gdzie do działki nr 2 przypisano ten budynek.
Ponadto w księdze wieczystej nie istnieje wzmianka na temat budynku. Jak wskazano, jest to budynek kwalifikujący się do rozbiórki, nie użytkowany, nie stanowiący odrębnej własności. Ponadto w orzeczeniu NSA z dnia 8 kwietnia 2021 roku (sygn. akt I FSK 560/16 NSA) wskazuje, że oceniając, czy grunt jest terenem niezabudowanym należy mieć na względzie przede wszystkim stan faktyczny, czy obiekty posadowione na gruncie mają znaczenie wiodące dla określenia charakteru gruntu, przy czym w przypadku omawianej nieruchomości, budynek trafostacji nie ma żadnego znaczenia dla sensu ekonomicznego całej transakcji. Uznać należy więc nieruchomość za teren niezabudowany na potrzeby ustalenia stawki podatku VAT. Przez tereny budowlane natomiast, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Takie grunty zgodnie z ustawą o VAT będą opodatkowane podatkiem VAT.
Ponieważ przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały w stosunku do niej wydane decyzje ustalające warunki zabudowy, należy uznać, że sprzedaż tego gruntu będzie zwolniona z podatku VAT.
Również w interpretacji ogólnej z dnia 14 czerwca 2013 roku, znak: PT10/033/12/207/WLI/13/RD Minister Finansów uznał, że: „dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług”.
Zatem, sprzedaż ww. nieruchomości w drodze przetargu ustnego ograniczonego, w oparciu o art. 40 ust. 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 1145) do osób, o których mowa w art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2023 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 423), tj. rolników indywidualnych, udziału Skarbu Państwa, wynoszącego 1/2 część w prawie własności nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem nieczynnej trafostacji, stanowiącej współwłasność Skarbu Państwa i osoby fizycznej, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361).
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt (działka) spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Na mocy art. 195 ustawy Kodeks cywilny:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Jak stanowi art. 196 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
Na podstawie art. 196 § 2 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.
Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ustawa Kodeks cywilny.
Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży – art. 535 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 ustawy Kodeks cywilny, w myśl którego:
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2(...) r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Dokonując wykładni powołanego wyżej przepisu art. 15 ust. 6 ustawy, należy rozgraniczyć sferę imperium, która jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług od sfery dominium, w której stosownie do wskazanych wyżej przepisów, organy powinny być traktowane jak podatnicy tego podatku. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Z tego właśnie względu, ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy, że organy nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis nie jest samodzielną podstawą do określenia, kiedy organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT. Nie można go bowiem interpretować w oderwaniu od wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy definicji podatnika jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu ust. 2 tego artykułu, przy czym działalność ta musi być wykonywana samodzielnie – we własnym imieniu i na własny rachunek.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać udział wynoszący ½ w prawie własności działek oznaczonych nr 1 i nr 2. Działka nr 1 jest niezabudowana natomiast działka nr 2 jest działką zabudowaną budynkiem trafostacji.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności należy wskazać, że Gmina nie będzie dokonywała planowanej dostawy udziału wynoszącego ½ w prawie własności nieruchomości gruntowej, składającej się z działek nr 1 i nr 2, w reżimie publicznoprawnym (nie będzie działała jako organ władzy publicznej), bowiem czynność ta będzie miała charakter cywilnoprawny.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że transakcja zbycia udziału wynoszącego ½ w prawie własności (działek nr 1 i nr 2) jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną). W konsekwencji, w analizowanej sprawie Gmina nie będzie mogła korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Zatem, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w związku z dostawą udziału wynoszącego ½ w prawie własności działek nr 1 i nr 2, Gminę należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania zwolnienia przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Jak wynika z opisu sprawy działka nr 1 jest niezabudowana. Dla działki nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane decyzje ustalające warunki zabudowy bądź decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, ani nie toczy się postępowanie w tym zakresie.
Tym samym, skoro niezabudowana działka nr 1 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz w momencie sprzedaży nie będzie wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie zostanie wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, to działka ta nie będzie stanowiła terenu budowlanego, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. Zatem sprzedaż udziału wynoszącego ½ w prawie własności niezabudowanej działki nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Natomiast odnośnie dostawy udziału wynoszącego ½ w prawie własności działki nr 2, która jest zabudowana budynkiem trafostacji należy przeanalizować przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy oraz kolejno art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy nieruchomości zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (działki) stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynku budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”.
Według art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach
Z opisu sprawy wynika, że działka nr 2 jest działką zabudowaną budynkiem trafostacji, który stanowi własność Skarbu Państwa i osoby fizycznej (w udziale 1/2) i będzie przedmiotem sprzedaży. Budynek trafostacji, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Wskazali Państwo, że budynek trafostacji nie był przez żaden podmiot, nigdy używany. Ponadto działka nie była wykorzystywana na cele żadnej działalności. W stosunku do budynku trafostacji nie były ponoszone wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku.
W związku z tym, że budynek trafostacji nie był przez żaden podmiot, nigdy używany, jego sprzedaż będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem.
W konsekwencji, planowana dostawa udziału wynoszącego ½ w prawie własności budynku trafostacji nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ przed planowaną dostawą nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia, tym samym nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące to zwolnienie.
Z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy udziału wynoszącego ½ w prawie własności budynku trafostacji, który posadowiony jest na działce nr 2, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy zbadać możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w art.43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Jak już wspomniano, aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz brak wydatków na ulepszenie, w stosunku do których sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku ponoszenia takich wydatków, muszą być one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym, aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu oba warunki wskazane w tym przepisie muszą być spełnione łącznie.
Uzasadniając zaprezentowane wyżej stanowisko należy podkreślić, że z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że przy ocenie możliwości skorzystania ze zwolnienia w oparciu o ten przepis istotne jest to, czy prawo do odliczenia przy nabyciu lub wytworzeniu nieruchomości przysługiwało, a nie czy z prawa tego skorzystano.
Wskazali Państwo, że Skarb Państwa, który Państwo reprezentują, został właścicielem m.in. udziału wynoszącego ½ w prawie własności działki nr 2, na którym znajduje się budynek trafostacji, na podstawie postanowienia sądu z 1 października 1998 roku stwierdzającego nabycie spadku po zmarłym (...). Zatem była to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia udziału wynoszącego ½ udziału w prawie własności w działce nr 2.
Ponadto, w stosunku do budynku trafostacji nie były ponoszone wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku.
W związku z tym, sprzedaż udziału wynoszącego ½ w prawie własności budynku trafostacji będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Odpowiednio także dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek trafostacji, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Ponieważ planowana sprzedaż udziału wynoszącego ½ w prawie własności budynku trafostacji będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zatem:
·w związku z dostawą udziału wynoszącego ½ w prawie własności działek nr 1 i nr 2, będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług a dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy;
·sprzedaż udziału wynoszącego ½ w prawie własności niezabudowanej działki nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy;
·sprzedaż udziału wynoszącego ½ w prawie własności budynku trafostacjiwraz z gruntem, na którym posadowiony jest budynek, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Państwa stanowisko, uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym
egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art.
47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).