Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.471.2024.2.RM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania nabywanych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 31 października 2024 r. (wpływ 4 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (…) a.s. (zwana dalej: „Spółką”) z siedzibą w Czechach - (…), Republika Czeska, jest spółką kapitałową prawa czeskiego wpisaną do rejestru handlowego Sądu Okręgowego w (…) sekcja (…).

Przedmiotem działalności Spółki jest:

  • działalność projektowa,
  • montaż, naprawa maszyn i urządzeń elektrycznych, elektronicznych i sprzętu telekomunikacyjnego,
  • instalacja, naprawa, przegląd i testowanie sprzętu elektrycznego.

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Czechach nr VAT UE (...).

Spółka kapitałowa prawa czeskiego nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce. Spółka była zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT w Polsce pod numerem NIP (…) w latach 2009-2011. Spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT z dniem (…) 2011 r. składając VAT-Z Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

Działalność Spółki w Polsce:

W Polsce Spółka prowadzi działalność usługową polegającą na montażu systemu automatyki i IT.

Spółka nie posiada i nie posiadała w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, oddziału, personelu, stałych przedstawicielstw, nie posiadała żadnego magazynu, warsztatu, pomieszczeń biurowych ani innego lokalu, zasobów technicznych, urządzeń sprzętów innych.

W Polsce, Spółka, w okresie od 2019 do 2023 roku, realizowała dwa projekty na podstawie zawartej w 2019 r. umowy Konsorcjum dotyczące:

1)Projektu nr A. z firmą C., który był realizowany od (...) 2022 r.,

2)Projektu nr B. z firmą Y. S.A. (nazwa firmy została zmieniona na Y. S.A.), który był realizowany od (…) r.

Projekt nr A. z firmą C., zgodnie z umową Konsorcjum, dotyczył usług świadczonych na rzecz C. S.A. w (...) polegający na dostawie i montażu systemu automatyki i IT dla Wielkiego Pieca (…) w (...) w szczególności był to:

  • projekt elektryczny podstawowy i wykonawczy do wymiany istniejącego systemu sterowania, zarządzania projektem, dokumentacja projektowa,
  • opracowanie oprogramowania aplikacyjnego dla istniejących i modernizowanych węzłów technologicznych Wielkiego Pieca,
  • dostawa nowych komponentów systemu sterowania urządzeniami technologicznymi to jest sterowniki (...) i zdalnie jednostki IO (zainstalowane w szafach elektrycznych), serwery systemu (...) wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym, stanowiska operatorskie, monitory inne,
  • demontaż istniejących szaf i montaż nowej wraz z elementami systemu sterowania, montaż światłowodów,
  • usługi inżynieryjnej na miejscu, tj. nadzór nad instalacją, uruchomienie urządzeń, szkolenie operatorów i zespołów konserwacyjnych,
  • zakres projektu nie obejmował robót budowlanych ani innych rozwiązań budowlanych.

Projekt nr B. z Y. zgodnie z zawartą umową Konsorcjum.

Spółka była podwykonawcą Spółki belgijskiej Y. świadczącej usługi na rzecz C. S.A.

Prace, zgodnie z umową, dotyczyły modernizacji linii (...) w C. S.A. w zakładzie w (...) w szczególności:

  • projekt elektryczny podstawowy i wykonawczy modernizowanych części technologicznych, zarządzanie projektem, dokumentacja projektowa,
  • opracowanie oprogramowania aplikacyjnego dla rozbudowanych i modernizowanych części procesu technologicznego,
  • dostawa urządzeń technologicznych dla części elektrycznej i automatyki projektu, tj. napędy, silniki, rozdzielnice technologiczne, elementy automatyk, aparatura (...) i sterownicza,
  • prace demontażowe i montażowe części technologicznych objętych modernizacją, wymiana okablowania,
  • usługi inżynieryjnej na miejscu, tj. nadzór nad instalacją, uruchomienie urządzeń, szkolenie operatorów i zespołów konserwacyjnych,
  • zakres projektu nie obejmował robót budowlanych ani innych rozwiązań budowlanych.

Spółka w Polsce w ramach swojej działalności występuje jako:

1)jeden z podwykonawców polskiej firmy C. S.A. w przypadku projektu nr A. dotyczącego dostawy i montażu systemu automatyki i IT dla Wielkiego Pieca (…) w (...);

2)jeden z podwykonawców belgijskiej firmy Y. będącej podwykonawcą polskiej firmy i C. S.A. w przypadku projektu nr B. z Y. dotyczącego świadczenia usług na rzecz C. S.A. w (...).

Spółka w ramach realizacji wyżej opisanych projektów korzystała z usług podwykonawców, którymi były polskie firmy będące czynnymi podatnikami podatku VAT w Polsce (podatnicy zarejestrowani dla celów podatku VAT w Polsce).

W uzupełnieniu wniosku, wskazali Państwo, że umowy z C. S.A. i Y. dopuszczały zawarcie przez Państwa umów z podwykonawcami w celu realizacji projektów.

Usługi zostały wykonanie przez polskich podwykonawców na rzecz Spółki. Podwykonawcy są czynnymi podatnikami VAT w Polsce.

Za wykonane usługi podwykonawcy wystawili na rzecz Spółki faktury z polskim podatkiem VAT.

Ponadto, w odpowiedzi na pytania odnoszące się do projektu nr A., dotyczące wskazania:

1) czy C. S.A. jest podatnikiem VAT,

2) czy i kiedy (proszę wskazać datę) zakończyli Państwo realizację ww. projektu,

3) co konkretnie jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z C. S.A. w związku z realizacją projektu nr A., co jest intencją (celem) nabycia przez C. S.A. od Państwa Spółki/jakiego świadczenia oczekuje od Państwa usługodawca,

4) wskazali Państwo, że projekt nr A. polegał na dostawie i montażu systemu automatyki i IT dla Wielkiego Pieca (…) w (...) - w związku z tym proszę wskazać:

  • co to jest Wielki Piec (…) w (...), czy jest to budynek/budowla trwale związany/a z podłożem, do czego służy, do kogo należy itd. - proszę opisać/wyjaśnić ogólnie, bez szczegółów technicznych,
  • w jaki sposób przebiega wykonanie przedmiotu umowy (należy opisać precyzyjnie „krok po kroku” z uwzględnieniem informacji co do zakresu realizowanego świadczenia),
  • jakie konkretnie usługi wykonuje Spółka/jakie towary dostarcza w ramach projektu (w tym za pomocą podwykonawcy),
  • czym konkretnie jest „system automatyki i IT dla Wielkiego Pieca”, z jakich elementów się składa, czy po zamontowaniu „systemu automatyki i IT” w (...) tworzy on całość większej instalacji (jakiej) - prosimy opisać zdarzenie,
  • na czym konkretnie polega „usługa inżynieryjna na miejscu”, czy ww. „usługa inżynieryjna” jest niezbędna dla montażu dostarczonego systemu automatyki i IT itd.,
  • który podmiot uczestniczący w transakcji dokonuje faktycznego montażu systemu automatyki i IT, jeżeli jest to podmiot trzeci to na czyją rzecz wykonuje montaż,
  • na czym polega montaż systemu automatyki i IT, z jakich elementów się składa, czy wykonanie montażu wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności, narzędzi, czy też są to proste czynności umożliwiające funkcjonowanie systemu zgodnie z jej przeznaczeniem niewymagające szczególnych umiejętności i wiedzy specjalistycznej  - należy krótko i precyzyjnie opisać, bez wskazywania szczegółów technicznych,

5) czy po zamontowaniu w (...), system automatyki i IT stał się integralną częścią nieruchomości (Wielkiego Pieca w (...)?),

6) czy celem świadczonych przez Państwa usług jest zmiana prawnego lub fizycznego stanu nieruchomości,

7) czy sposób zamontowania systemu automatyki i IT w ww. miejscu umożliwia łatwe jego zdemontowanie lub przeniesienie w inne miejsce,

8) czy po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu systemu automatyki i IT, wymaga on naprawy, traci wartość lub nie może już służyć żadnemu celowi (bądź temu samemu celowi),

9) w jaki sposób „fakturują” Państwo realizację transakcji, tj. jakie świadczenie znajduje się na fakturze wystawionej przez Państwa na rzecz C. S.A. w polu „Nazwa towaru/usługi”, tj. za wykonanie jakiego konkretnie świadczenia obciążają Państwa kontrahenta (usługodawcę) wystawiając fakturę sprzedaży (jakie elementy składają się na kwotę należnego Państwu wynagrodzenia), czy faktury wystawione przez Państwa na rzecz C. S.A. zawierają polski podatek VAT - prosimy opisać zdarzenie,

10) w jaki sposób rozliczyli Państwo podatek VAT w związku z tą transakcją,

wskazali Państwo, że:

1) C. S.A. jest czynnym podatnikiem VAT.

2)Projekt nr A. został zakończony (…) 2023 r. Zgodnie z protokołem podpisanym (…) 2023 r.

3)Przedmiotem umowy Spółki z C. S.A. w związku z realizacją projektu nr A. na rzecz C. S.A. była dostawa instalacji Automatyki i Systemu Informatycznego dla Wielkiego Pieca (…) w (...).

W zakresie robót inżynieryjnych przedmiotem umowy był:

  • Projekt elektryczny panelu wraz z komponentami systemu sterowania (moduły (...), moduły sygnałowe, moduły komunikacyjne itp.) oraz sieciami komunikacyjnymi.
  • Tworzenie oprogramowania aplikacyjnego dla systemów (…), (…) i systemów (...).
  • Nadzór nad montażem - wymiana starych paneli na nowe, wyciągnięcie nowych przewodów komunikacyjnych.
  • Uruchomienie całej instalacji nowego systemu sterowania.

W zakresie materiałów niezbędnych do realizacji umowy była:

  • Dostawa nowych paneli (szaf) systemu sterowania oraz komunikacyjnych.
  • Dostawa infrastruktury informatycznej dla systemu (...) - serwery, stacje operatorskie, monitory itp.
  • Dostawa odpowiedniego oprogramowania systemowego wraz z licencjami na infrastrukturę IT.
  • Dostawa mebli do sterowni.

W zakresie montażu przedmiotem umowy było:

  • Wykonanie prac instalacyjnych związanych z wymianą paneli systemu sterowania.
  • Wykonanie prac instalacyjnych związanych z doprowadzeniem nowych połączeń.

Spółka posiada wieloletnią tradycję w tej dziedzinie, doświadczenie w realizacji takich typów projektów, posiada wiedzę z zakresu technologii wielkich pieców i kilkukrotnie z sukcesem realizowała ww. zakres. Z firmą C., Spółka współpracuje od dłuższego czasu i jest jej niezawodnym partnerem. Są to główne powody, dla których C. wybrał firmę Spółka do realizacji kompletnej wymiany systemu sterowania wielkim piecem.

4)Projekt nr A. polegał na dostawie i montażu systemu automatyki i IT dla Wielkiego Pieca (…) w (...).

Wielki piec to urządzenie/obiekt technologiczny, który służy do produkcji ciekłego żelaza z rudy żelaza. Korpus pieca to połączenie konstrukcji stalowej i specjalnego wyłożenia. Temperatura wewnątrz pieca dochodzi do 1600°C. Do pracy pieca niezbędna jest duża ilość urządzeń technologicznych do transportu materiału do pieca, do osiągnięcia wysokiej temperatury wewnątrz pieca, do schłodzenia płaszcza pieca, do usunięcia spalin, do zbierania ciekłego żelaza itp. Te pomocnicze urządzenia technologiczne znajdują się w bliskim sąsiedztwie pieca, wokół pieca lub są instalowane bezpośrednio na samym piecu. Operator tego urządzenia procesowego znajduje się w pobliżu dna pieca. Ten obszar o średnicy do 100 m pokryty jest stalowymi płytami na stalowej konstrukcji. Ze względu na ciężar pieca i konstrukcję samego pieca sprzętu tego nie można przenosić. Właścicielem tego pieca jest C.

Przebieg wykonania przedmiotu umowy:

a)Projekt podstawowy i wykonawczy rozdzielnic elektrycznych - dokumentacja projektowa.

b)Sprawdzenie i zatwierdzenie dokumentacji przez klienta.

c)Zamawianie niezbędnych materiałów, urządzeń i usług (prace montażowe).

d)Produkcja paneli.

e)Opracowanie oprogramowania aplikacyjnego dla sterowników (...), (...) i systemów (...).

f)Testy i odbiór wyprodukowanych paneli z klientem (...).

g)Testy i akceptacja stworzonego oprogramowania aplikacyjnego z klientem (...).

h)Dostawa wyprodukowanych paneli na miejsce do klienta.

i)Dostawa elementów infrastruktury informatycznej wraz z oprogramowaniem systemowym na miejscu do klienta.

j)Dostawa urządzeń na miejscu do klienta.

k)Montaż nowych paneli i systemów.

l)Montaż nowego sprzętu w sterowni.

m)Uruchomienie całego systemu sterowania - sterowników (...), systemu (...), łączności, pomieszczeń operatorskich itp.

n)Pomoc podczas wdmuchiwania i obsługi wielkiego pieca.

o)Odbiory końcowe w trakcie eksploatacji pieca.

Usługi wykonane przez Spółkę, w tym towary dostarczone w ramach projektu:

  • Projektowanie elektryczne,
  • Produkcja paneli (…),
  • Tworzenie oprogramowania użytkowego,
  • Nadzór nad montażem,
  • Uruchomienie systemu sterowania,
  • Roboty instalacyjne - demontaż istniejących paneli, montaż nowych paneli, montaż nowych światłowodowych i metalowych urządzeń,
  • Dostawa infrastruktury IT - serwerów, stacji operatorskich i monitorów, systemów backupu danych itp.,
  • Dostarczenie oprogramowania systemowego - system (...) (...), oprogramowanie do zarządzania (...), oprogramowanie do monitorowania (...), itp.,
  • Dostawa mebli do sterowni,
  • Dostawa urządzeń.

Spółka sporadycznie korzystał z usług polskich podwykonawców, w tym głównie usług elektrycznych oraz sporadycznie kupował niektóre materiały zawsze po uzgodnieniu z C. S.A.

  • „System automatyki i IT” składa się ze sterownika (...) (…) i systemu (...) (…). Sterownik (...) zawiera oprogramowanie aplikacyjne, które umożliwia operatorowi pieca sterowanie urządzeniami technologicznymi, reagowanie na polecenia operatora, wykonywanie funkcji automatycznych lub reagowanie na sygnały z urządzeń technologicznych. System (...) lub (...) służy jako interfejs między operatorem a urządzeniem procesowym (za pośrednictwem sterownika (...)), umożliwia wprowadzanie poleceń i wizualizuje aktualny stan pracy lub usterki urządzeń procesowych. Odbiór sygnałów z urządzeń procesowych i procesu jest realizowany za pomocą modułów (…) (zdalne moduły wejściowe i wyjściowe). Sterowniki (...) i (...) są instalowane w rozdzielnicach elektrycznych. System (...) działa na serwerach, a operatorzy współpracują z systemem za pomocą stacji operatorskich lub paneli operatorskich.
  • Usługi inżynieryjne na miejscu są integralną częścią usług związanych z instalacją dostarczonego systemu automatyki i systemu informatycznego. Bez znajomości standardów Spółka stosowanych przy tworzeniu oprogramowania aplikacyjnego nie jest możliwe uruchomienie oprogramowania aplikacyjnego i uruchomienie urządzeń technologicznych.
  • Montaż i uruchomienie nowego systemu sterowania wielkim piecem „system automatyki i informatyki” zostały przeprowadzone przez firmę Spółka Jedynie fizyczny montaż paneli został wykonany przez firmę Z. (spółka zależna Spółka), a montaż okablowania światłowodowego przez firmę D. (partner C. w tej dziedzinie).

Do najważniejszych warunków wstępnych instalacji nowego systemu sterowania wielkim piecem należą:

  • znajomość technologii,
  • znajomość specyfiki systemu sterowania i (...) (wymagana przez klienta),
  • opracowany i debugowany standard oprogramowania dla oprogramowania aplikacyjnego (...) i (...),
  • doświadczenie w realizacji tego typu projektów (szczególnie w branży metalurgicznej),
  • zdolności kadrowe do realizacji projektu o tym zakresie,
  • złożoność zawodów przy realizacji projektu o tym zakresie,
  • podstawy do zapewnienia wsparcia klienta podczas pracy pieca po instalacji itd.

Instalacja systemu automatyki i informatyki dla technologii wielkich pieców wymaga oczywiście specjalistycznej wiedzy, umiejętności i narzędzi.

5)System automatyki nie jest bezpośrednio połączony z samym budynkiem wielkiego pieca. Jest on niezbędny do działania technologii wielkiego pieca, ale nie wpływa ani nie ma żadnego związku z samym budynkiem pieca. Można go po prostu zdemontować, zastąpić innym systemem, zastosować na innym wielkim piecu. „System automatyki i informatyki” jest zainstalowany w budynku wielkiego pieca i służy do pracy wielkiego pieca.

6)Celem świadczonych przez Spółka usług nie była zmiana prawna lub fizyczna stanu nieruchomości.

7)Dostarczone urządzenia sprzętowe wraz z zainstalowanym systemem automatyki można łatwo zdemontować i wykorzystać w innym miejscu. Nie zależy to od zastosowanej metody instalacji.

8)Wraz z usunięciem/przeniesieniem systemu sterowania, wielki piec nie miałby systemu sterowania. System sterowania służy operatorowi pieca do sterowania i obsługi samego pieca. Bez systemu sterowania piec nie może być eksploatowany.

9)Faktury na rzecz C. S.A. nie zawierają polskiego VAT.

Etapy fakturowania i dostawy/usługi wymienione na fakturach:

  • po potwierdzeniu zlecenia w sprawie wystawienia gwarancji bankowej,
  • po dostarczeniu podstawowej dokumentacji projektowej i zatwierdzeniu przez klienta,
  • po dostarczeniu dokumentacji projektu wykonawczego (status produkcji) i akceptacji klienta,
  • po teście FAT (końcowym teście odbiorczym) części programowej,
  • po dostarczeniu sprzętu,
  • po RFIO (gotowość do pierwszego uruchomienia (po instalacji i uruchomieniu),
  • po badaniach PAC i FAC (odbiór tymczasowy i końcowy).

10)Spółka nie rozliczyła podatku VAT w Polsce; w związku z tą transakcją zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT była Spółka C. S.A., zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W odpowiedzi na pytania dotyczące projektu nr B.:

11) czy i kiedy (proszę wskazać datę) zakończyli Państwo realizację ww. projektu,

12) czy belgijska spółka Y. (Y.) jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce,

13) czy belgijska spółka Y. (Y.) posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności (SMPD) - jeśli tak, to czy świadczą Państwo usługi na rzecz tego SMPD,

14) co konkretnie jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z belgijską spółką Y. w związku z realizacją projektu nr B., jakiego świadczenia oczekuje od Państwa belgijski usługodawca,

15) co jest „linia (...)”, do czego służy - proszę opisać/wyjaśnić ogólnie, bez szczegółów technicznych

16) na czym polega „modernizacja linii (...)” w C. S.A. w zakładzie w (...), z jakich etapów się składa oraz do wykonania jakich czynności zobowiązana jest Państwa Spółka w ramach tego projektu,

17) na czym polegają/w jaki sposób przebiegają „prace montażowe części technologicznych objętych modernizacją”, czy wykonanie montażu wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności, narzędzi, czy też są to proste czynności umożliwiające funkcjonowanie linii (...) zgodnie z jej przeznaczeniem niewymagające szczególnych umiejętności i wiedzy specjalistycznej - należy krótko i precyzyjnie opisać, bez wskazywania szczegółów technicznych,

18) który podmiot uczestniczący w transakcji wykonuje prace montażowe, jeżeli jest to podmiot trzeci to na czyją rzecz wykonuje prace montażowe,

19) na czym konkretnie polega „usługa inżynieryjna na miejscu”, czy ww. „usługa inżynieryjna” jest niezbędna dla wykonania „prac montażowych części technologicznych objętych modernizacją”,

20) czy celem świadczonych przez Państwa usług jest zmiana prawnego lub fizycznego stanu nieruchomości,

21) czy sposób zamontowania dostarczonych przez Państwa urządzeń umożliwia łatwe jego zdemontowanie lub przeniesienie w inne miejsce,

22) czy po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu dostarczonych urządzeń, wymagają one naprawy, tracą wartość lub nie mogą już służyć żadnemu celowi (bądź temu samemu celowi),

23) w jaki sposób „fakturują” Państwo realizację transakcji, tj. jakie świadczenie znajduje się na fakturze wystawionej przez Państwa na rzecz belgijskiej spółki Y. w polu „Nazwa towaru/usługi”, tj. za wykonanie jakiego konkretnie świadczenia obciążają Państwa kontrahenta (usługodawcę) wystawiając fakturę sprzedaży (jakie elementy składają się na kwotę należnego Państwu wynagrodzenia), czy faktury wystawione przez Państwa na rzecz belgijskiej spółki Y. zawierają polski podatek VAT - prosimy opisać zdarzenie,

24) w jaki sposób rozliczyli Państwo podatek VAT w związku z tą transakcją,

wskazali Państwo, że:

11)Projekt nr B. został zakończony w (…) 2024 r. Zasadnicza część projektu została zrealizowana do (…) 2023 roku. PAC (świadectwo odbioru wstępnego) zostało oficjalnie podpisane w (…) 2024 roku.

12)Belgijska spółka Y. (Y.) nie jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce.

13)Belgijska spółka Y. (Y.) nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności (SMPD).

14)Przedmiot umowy łączącej Spółka z belgijską spółką Y. w związku z realizacją projektu nr B. to:

  • Ogólna inżynieria projektu, zarządzanie projektem, dokumentacja projektowa związana z zakresem dostawy przez Spółka.
  • Dostawa Wybranych Silników (w oparciu o podział zakresu (...)).
  • Dostawa Wybranych Instrumentów (w oparciu o podział zakresu (...)).
  • Dostawa transformatora (...) do zasilania szaf sterowniczych silników prądu przemiennego o zmiennej prędkości sekcji wyjściowej (panele (...)).
  • Dostawa centrów sterowania silnikami o stałej prędkości obrotowej + panele zasilające ((...) dla silników z rozrusznikiem bezpośrednim i silników z rozrusznikami łagodnych).
  • Zasilanie sterownika silnika o zmiennej prędkości obrotowej (panele (...) z wbudowanymi jednostkami inwerterowymi, prostownikiem).
  • Rozbudowa istniejącego systemu automatyki (sterowniki (...), (...) i panele (...)) (z wyłączeniem sterowników (...) dla jednostek pakietowych i podzespołów).
  • Modyfikacja istniejących i nowych lokalnych pulpitów sterowniczych dla modyfikowanych i nowych urządzeń (...) (Wejście WB, Jednostka hydrauliczna, ruch chwytacza wyjściowego, manipulacja cewką wyjściową, dostęp do linii).
  • Wyrównanie potencjałów i uziemienie (wtórne) dla nowo zainstalowanych urządzeń.
  • System telewizji przemysłowej.
  • Modyfikacja/rozbudowa istniejących ścieżek kablowych.
  • Usługi montażowe.
  • Nadzór nad montażem.
  • Uruchomienie, strojenie linii i test parametrów wydajności.
  • Szkolenie.

15)Linia do ciągłego wytrawiania ((...)) jest stosowana w przemyśle stalowym do czyszczenia i obróbki taśm stalowych. Podstawowym celem (...) jest usunięcie tlenków powierzchniowych, zgorzeliny i innych zanieczyszczeń z taśmy stalowej, które tworzą się podczas procesu walcowania na gorąco. Osiąga się to dzięki procesowi chemicznemu z udziałem kwasów, zwykle kwasu solnego, który zapewnia czystą, wolną od kamienia powierzchnię.

16)Odnośnie „modernizacja linii (...)” w C. S.A. w zakładzie w (...) wyjaśnienia zawarto w punkcie 14.

17)Prace montażowe w zakresie Spółka obejmowały wykonanie robót elektroinstalacyjnych w obszarze Niskiego i Średniego Napięcia. Z tego względu działania te wymagają określonej wiedzy, narzędzi i umiejętności związanych z wykonaniem tych usług.

18)Prace związane z montażem elektrycznym zostały wykonane przez kilka firm zewnętrznych. Prace zostały wykonane przez firmy zewnętrzne na rzecz Spółki. Spółka sporadycznie korzystała z usług polskich podwykonawców w tym głównie usług elektrycznych oraz sporadycznie kupowała niektóre materiały zawsze po uzgodnieniu z Y.

19)Serwis inżynieryjny na miejscu obejmował zarządzanie projektem, nadzór nad montażem, prace rozruchowe i programistyczne, szkolenia dla operatorów i personelu utrzymania ruchu.

20)Celem świadczonych przez Spółkę usług nie była zmiana prawna lub fizyczna stanu nieruchomości.

21)Część projektu związana z elektryką i automatyką (zakres umowy ze Spółką) mogłaby zostać usunięta i przeniesiona w przypadku zaistnienia takich szczególnych potrzeb.

22)Wraz z usunięciem/przeniesieniem dostarczony sprzęt musi zostać wymieniony na inny, aby utrzymać system w stanie sprawności.

23)Faktury na rzecz Y. nie zawierają polskiego VAT.

Faktury na rzecz firmy Y. zostały wystawione:

  • po podstawach inżynierii (10%),
  • po Projekcie Wykonawczym (10%),
  • po dostarczeniu sprzętu (45%),
  • po pierwszym wyprodukowanym zwoju taśmowym,
  • po wstępnym odbiorze,
  • po odbiorze końcowym.

24)Spółka nie rozliczyła podatku VAT w Polsce w związku z tą transakcją zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT była Spółka Y. zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Pytania sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku

Czy prawidłowe jest stanowisko „Spółki” uznające, że:

1)Spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w związku z czym usługi świadczone przez podwykonawców w związku z realizacją projektów nr A. i B. na rzecz Spółki powinny być klasyfikowane jako świadczenie usług niepodlegających w Polsce opodatkowaniu, zgodnie z art. 28b ust 1 i 2 ustawy VAT?

2)W przypadku uznania przez Organ, że Spółka nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, Spółka nie ma prawa do odliczenia polskiego podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących zakup usług od podwykonawców w związku z realizacją projektów nr A. i B. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT?

3)Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółki zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT jest miejsce siedziby.

4)Miejscem siedziby Spółka są Czechy w związku z czym podatek od zakupionych usług „Spółka” powinna rozliczyć w Czechach?

Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku

1)Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski w rozumieniu art. 11 i art. 53 Rozporządzenie Wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 77, poz. 1).

2)Podatek VAT wykazany w fakturach dokumentujących zakup usług od polskich podwykonawców, podatników podatku VAT nie będzie podlegał odliczeniu w związku z realizacją projektów nr A. i B. zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

3)Dla usług wyżej opisanych nie zostało określone szczególne miejsce świadczenia w tym związane z nieruchomością określone w art. 28e ustawy VAT (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) i art. 31a Rozporządzenia nr 282/2011.

4)Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółka, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT jest miejsce siedziby, w związku z czym podatek od zakupionych usług Spółka powinna rozliczyć w Czechach, gdzie znajduje się siedziba (...) Spółki.

Uzasadnienie stanowiska

Istotą pytania jest prawidłowe ustalenie czy zakupione przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, czy też nie podlegają w Polsce opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,

w przypadku, gdy miejscem świadczenia (opodatkowania) tych czynności jest terytorium Polski, w związku z czym jeżeli miejsce świadczenia (opodatkowania) nie znajduje się w Polsce nie podlegają one opodatkowaniu w Polsce. W związku z czym zakup usług w Polsce powinien być udokumentowany za pomocą faktur nieobejmujących podatku VAT.

Miejsce świadczenia usług zależy również od tego czy są one świadczone na rzecz podatnika czy podmiotu niebędącego podatnikiem.

Za podatników, zgodnie z art. 28a ustawy VAT, dla celów określenia miejsca świadczenia usług uznaje się podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT lub działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami państw członkowskich UE lub krajów trzecich. Wynika z tego, że status podatnika posiadają zarówno podmioty polskie jak i zagraniczne.

Jak wskazano Spółka jest spółką kapitałową prawa czeskiego prowadzącą działalność gospodarczą w Czechach i zarejestrowaną dla celów podatku VAT w Czechach. Nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce.

Miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 11a, art. 28g ust. 1, art. 28I, art. 28j ust. 112 oraz art. 28n.

Zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Dla usług wyżej opisanych nie zostało określone szczególne miejsce świadczenia w tym związane z nieruchomościami określone w art. 28e ustawy VAT (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) i art. 31a Rozporządzenia nr 282/2011.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt a i b Rozporządzenia nr 282/2011, usługi związane z nieruchomościami obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością.

Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Zgodnie art. 31a ust. 3 pkt f, nie uznaje się za usługi związane z nieruchomościami instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.

Jak wykazano wyżej zakupione usługi są związane z montażem systemu automatyki i IT. Zakres usług nie obejmuje robót budowlanych ani innych rozwiązań budowlanych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, usługi świadczone przez Spółkę nie są związane z nieruchomościami oraz Spółka nie posiada w Polsce siedziby i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Regulacje w zakresie miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika w polskich przepisach są implementacją Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 i art. 53 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 15 marca 2011 r. (Dz.Urz.UE L Nr 77, poz. 1), na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług.

Spółka nie posiada i nie wynajmuje w Polsce nieruchomości, magazynów, pomieszczeń biurowych oraz nie posiada żadnych zasobów technicznych, urządzeń, sprzętów innych. Nie posiada również na terytorium Polski własnego zaplecza technicznego i personalnego i nie jest uprawniona do dysponowania zapleczem technicznym i personalnym.

W związku z powyższym tak jak podano na wstępie, zakup usług na terytorium Polski nie będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu, zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2 ustawy VAT (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 1570 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 i 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

Według art. 28e ustawy:

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższej regulacji wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.) - zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

 Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Według art. 31a ust. 2 lit. m rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość.

Natomiast stosownie do art. 31a ust. 3 lit. f rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.

Natomiast kwestię dokumentowania transakcji gospodarczych regulują przepisy rozdziału „Faktury” Działu XI.

Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. a) ustawy:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 10, 12-14 i 18 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

18) przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Natomiast z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy wynika, że:

Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik dokonujący sprzedaży zobowiązany jest do udokumentowania tej czynności poprzez wystawienie faktury. Faktura jest dokumentem (dowodem) potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego dokonanego przez podatnika VAT.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym, który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, wówczas podatnik wystawia fakturę korygującą (np. pomyłka w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury). Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Z wniosku wynika, że Spółka posiada siedzibę w Czechach i jest w tym kraju zarejestrowana dla celów podatku VAT. Spółka zajmuje się działalnością projektową, montażem i naprawą maszyn, urządzeń elektrycznych, elektronicznych i sprzętu telekomunikacyjnego oraz instalacją, naprawą, przeglądem i testowaniem sprzętu elektrycznego. W Polsce Spółka prowadzi działalność usługową polegającą na montażu systemu automatyki i IT. W okresie od 2019 do 2023 roku, Spółka realizowała w Polsce dwa projekty, tj. projekt nr A. z firmą C. oraz Projekt nr B. z Y. Projekty były realizowane na podstawie umowy Konsorcjum z 2019 r. Podczas realizacji ww. projektów Spółka korzystała z usług polskich podwykonawców. Podwykonawcy to polskie firmy będące czynnymi podatnikami podatku VAT w Polsce.

Z wniosku wynika, że wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania usług nabywanych od podwykonawców oraz prawa do odliczenia polskiego podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących zakup usług od podwykonawców w związku z realizacją projektów nr A. i B.

Spółka uważa, że skoro nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to usługi nabywane od podwykonawców należy opodatkować na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy. W konsekwencji, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawców.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji stałego miejsca prowadzenia działalności. Pojęcie to jest jednak pojęciem wspólnotowym.

Dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w Rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stosowanego w tym zakresie od dnia 1 lipca 2011 r. zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Z części wstępnej (preambuły) - punkt (4) wynika, że podstawowym celem niniejszego rozporządzenia 282/2011 jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Natomiast w punkcie (14) stwierdzono, że:

Aby zapewnić jednolite stosowanie zasad dotyczących miejsca dokonania transakcji podlegających opodatkowaniu, należy wyjaśnić pojęcia, takie jak: siedziba działalności gospodarczej podatnika, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu. Stosowanie możliwie jak najbardziej precyzyjnych i obiektywnych kryteriów powinno ułatwić stosowanie tych pojęć w praktyce; należy przy tym uwzględniać orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania następujących artykułów stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

  • art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;
  • począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;
  • do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;
  • art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.

Jak stanowi art. 11 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika jest brane pod uwagę wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Przy wykładni pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, odwołując się do orzeczeń TSUE, należy wskazać, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. W tym zakresie aktualne jest orzecznictwo TSUE, m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease BV, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory sp. z o.o.

Z uwagi na ww. definicję stałego miejsca prowadzenia działalności wynikającą z rozporządzenia wykonawczego 282/2011, jak również utrwalone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i polskich sądów administracyjnych w powyższym zakresie, wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Stałość prowadzonej działalności musi być odnoszona do czynnika czasu, czyli do długości okresu działalności, do jej zamierzonej lub faktycznej powtarzalności i systematyczności. Działalność gospodarcza w danym miejscu musi występować w sposób stały i nieprzemijający. Zamysłem podejmującego działalność gospodarczą na danym terytorium musi być zamiar prowadzenia działalności w sposób stały (ciągły, nieprzerwany, regularny, cykliczny). Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności, w ocenie tutejszego organu, nie sposób również rozpatrywać w oderwaniu od definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na wskazane w powołanym wyżej przepisie kryteria, stwierdzić należy, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w danym kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyjąć zatem należy, że infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem koniecznym jest dla uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności aby to miejsce nie tylko wykorzystywało towary i usługi, lecz także samo mogło wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Przy czym, nie jest konieczne dla uznania działalności podmiotu za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, aby przy wykorzystaniu wystarczających środków sam podmiot świadczył usługi czy też dokonywał dostaw towarów. Ważne również aby stworzona struktura działalności podmiotu miała możliwość odbioru i korzystania z usług dostarczonych na własne potrzeby.

Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym.

Na podstawie wymienionych przesłanek można uznać, że jeżeli dany podmiot posiada w danym miejscu personel oraz strukturę (w tym infrastrukturę techniczną), cechującą się odpowiednią stałością, to posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w tym państwie, w którym znajduje się to miejsce. Bez znaczenia pozostaje natomiast - co należy podkreślić - czy są to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez ten podmiot, czy też „własna” infrastruktura. Orzecznictwo TSUE wskazuje bowiem, że także korzystanie z zasobów ludzkich i technicznych innego podmiotu może prowadzić do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju.

Odnosząc powyższe do Państwa sytuacji należy wskazać, że jak wynika z wniosku - Spółka nie posiada i nie posiadała w Polsce oddziału, personelu, stałych przedstawicielstw, żadnego magazynu, warsztatu, pomieszczeń biurowych ani innego lokalu, zasobów technicznych, urządzeń sprzętów innych. Zatem, należy zgodzić się z Państwem, że Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Należy również rozważyć, czy usługi świadczone przez podwykonawców na rzecz Spółki, jak i usługi świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahentów (polska spółka C. S.A. - projekt nr A. oraz belgijska spółka Y. - projekt nr B.) nie stanowią usług, do których znajdują zastosowanie szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.

Projekt nr A. był realizowany od (…) 2022 r. do (…) 2023 r. W przypadku tego projektu, Spółka była jednym z podwykonawców polskiej firmy C. S.A. Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Spółką i C. S.A. była dostawa instalacji Automatyki i Systemu Informatycznego dla należącego do C. S.A. Wielkiego Pieca (…) w (...).

Wielki piec to urządzenie/obiekt technologiczny służące do produkcji ciekłego żelaza z rudy żelaza. Korpus pieca to połączenie konstrukcji stalowej i specjalnego wyłożenia. Temperatura wewnątrz pieca dochodzi do 1600°C. Do pracy pieca niezbędna jest duża ilość urządzeń technologicznych do transportu materiału do pieca, do osiągnięcia wysokiej temperatury wewnątrz pieca, do schłodzenia płaszcza pieca, do usunięcia spalin, do zbierania ciekłego żelaza itp. Te pomocnicze urządzenia technologiczne znajdują się w bliskim sąsiedztwie pieca, wokół pieca lub są instalowane bezpośrednio na samym piecu. Operator tego urządzenia procesowego znajduje się w pobliżu dna pieca. Ten obszar o średnicy do 100 m pokryty jest stalowymi płytami na stalowej konstrukcji. Ze względu na ciężar pieca i konstrukcję samego pieca sprzętu tego nie można przenosić.

System automatyki i IT, który był przedmiotem umowy, składa się ze sterownika (...) i systemu (...). Sterownik (...) zawiera oprogramowanie aplikacyjne, które umożliwia operatorowi pieca sterowanie urządzeniami technologicznymi, reagowanie na polecenia operatora, wykonywanie funkcji automatycznych lub reagowanie na sygnały z urządzeń technologicznych. System (...) lub (...) służy jako interfejs między operatorem a urządzeniem procesowym (za pośrednictwem sterownika (...)), umożliwia wprowadzanie poleceń i wizualizuje aktualny stan pracy lub usterki urządzeń procesowych. Odbiór sygnałów z urządzeń procesowych i procesu jest realizowany za pomocą modułów (...) (zdalne moduły wejściowe i wyjściowe). Sterowniki (...) i (...) są instalowane w rozdzielnicach elektrycznych. System (...) działa na serwerach, a operatorzy współpracują z systemem za pomocą stacji operatorskich lub paneli operatorskich. Integralną częścią usług związanych z instalacją dostarczonego systemu automatyki i systemu informatycznego są usługi inżynieryjne na miejscu (nadzór nad instalacją, uruchomienie urządzeń, szkolenie operatorów i zespołów konserwacyjnych).

Na realizację przedmiotu umowy składało się sporządzenie dokumentacji projektowej (projekt podstawowy i wykonawczy rozdzielnic elektrycznych), sprawdzenie i zatwierdzenie dokumentacji przez klienta, zamawianie niezbędnych materiałów, urządzeń i usług (prace montażowe), produkcja paneli, opracowanie oprogramowania aplikacyjnego dla sterowników (...), (...) i systemów (...), wykonanie testów oraz odbiór wyprodukowanych paneli (...) i stworzonego oprogramowania aplikacyjnego (...). Wyprodukowane panele, urządzenia i elementy infrastruktury informatycznej wraz z oprogramowaniem systemowym zostały dostarczone na miejsce do klienta, gdzie nastąpił montaż i uruchomienie całego systemu sterowania - sterowników (...), systemu (...), łączności, pomieszczeń operatorskich itp. oraz odbiory końcowe w trakcie eksploatacji pieca. Zakres projektu nie obejmował robót budowlanych ani innych rozwiązań budowlanych.

Zatem, w ramach projektu Spółka świadczyła usługi, tj. projektowanie elektryczne, produkcja paneli (…), tworzenie oprogramowania użytkowego, nadzór nad montażem, uruchomienie systemu sterowania, roboty instalacyjne - demontaż istniejących paneli, montaż nowych paneli, montaż nowych światłowodowych i metalowych urządzeń a także dostarczała towary niezbędne do realizacji umowy. Były to nowe panele (szafy) systemu sterowania oraz komunikacyjne, infrastruktura informatyczna dla systemu (...) (serwery, stacje operatorskie, monitory itp.), odpowiednie oprogramowanie systemowe wraz z licencjami na infrastrukturę IT (system (...) (...), oprogramowanie do zarządzania (...), oprogramowanie do monitorowania (...), itp.) oraz meble do sterowni i urządzenia. Spółka korzystała z usług polskich podwykonawców, w tym głównie usług elektrycznych.

Spółka wskazała, że uruchomienie oprogramowania aplikacyjnego i urządzeń technologicznych nie jest możliwe bez znajomości standardów Spółki stosowanych przy tworzeniu oprogramowania aplikacyjnego. Wstępna instalacja nowego systemu sterowania wielkim piecem wymaga znajomości technologii i specyfiki systemu sterowania i (...), opracowania i debugowania standardu oprogramowania dla oprogramowania aplikacyjnego (...) i (...), doświadczenia w realizacji tego typu projektów zwłaszcza w branży metalurgicznej), zdolności kadrowych do realizacji projektu o tym zakresie, możliwości zapewnienia klientowi wsparcia podczas pracy pieca po instalacji itd. Instalacja systemu automatyki i informatyki dla technologii wielkich pieców wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności i narzędzi. Spółka takie doświadczenie i wiedzę posiada. Z opisu sprawy wynika, że montaż i uruchomienie nowego systemu sterowania wielkim piecem (system automatyki i informatyki) zostały przeprowadzone przez Spółkę. Niemniej jednak fizyczny montaż paneli wykonała firma Z. (spółka zależna Spółka), natomiast montaż okablowania światłowodowego wykonała firma D. (partner C.).

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, system automatyki i informatyki jest zainstalowany w budynku wielkiego pieca i służy do jego pracy. Przy czym, system automatyki nie jest bezpośrednio połączony z samym budynkiem wielkiego pieca. Jest on niezbędny do działania technologii wielkiego pieca, ale nie ma żadnego związku z samym budynkiem pieca. Dostarczone urządzenia wraz z zainstalowanym systemem automatyki można łatwo zdemontować (zastąpić innym systemem) i wykorzystać w innym miejscu, niezależnie od zastosowanej metody instalacji. System sterowania służy operatorowi pieca do sterowania i obsługi samego pieca (bez tego systemu piec nie może być eksploatowany). Spółka wskazała, że celem usług świadczonych przez Spółkę nie była zmiana prawna lub fizyczna stanu nieruchomości. Oznacza to, że w tym przypadku (projekt nr A.), nie ma zastosowania art. 28e ust. 1 ustawy.

Jak wskazałem, Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest zarejestrowana w Polsce do celów VAT. Natomiast podwykonawcy są zarejestrowani jako podatnik VAT czynny w Polsce. Spółka korzystała z usług podwykonawców, głównie z usług elektrycznych. Przy czym, zakres projektu nie obejmował robót budowlanych. Jednocześnie do usług świadczonych przez podwykonawców na rzecz Spółki nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. W konsekwencji, do ww. usług stosuje się ogólne zasady ustalania miejsca świadczenia wynikające z art. 28b ust. 1 ustawy. Tym samym, miejscem świadczenia i opodatkowania usług świadczonych przez podwykonawców na rzecz Spółki w ramach projektu A. nie jest Polska lecz terytorium Czech.

Spółka realizowała również projekt nr B. z Y. W tym przypadku, Spółka była podwykonawcą belgijskiej spółki Y., która świadczyła usługi na rzecz C. S.A. Belgijska spółka Y. nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności i nie jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce. Zasadnicza część projektu nr B. została zrealizowana do (…) 2023 roku, natomiast świadectwo odbioru wstępnego (PAC) zostało podpisane w (…) 2024 roku. Umowa dotyczyła modernizacji linii (...) w C. S.A. w zakładzie w (...).

Linia do ciągłego wytrawiania ((...)) jest stosowana w przemyśle stalowym do czyszczenia i obróbki taśm stalowych. Podstawowym celem (...) jest usunięcie tlenków powierzchniowych, zgorzeliny i innych zanieczyszczeń z taśmy stalowej, które tworzą się podczas procesu walcowania na gorąco. Efekt ten osiąga się dzięki procesowi chemicznemu z udziałem kwasów, zwykle kwasu solnego, który zapewnia czystą, wolną od kamienia powierzchnię.

Przedmiot umowy łączącej Spółkę i Y. w związku z realizacją projektu nr B. to: ogólna inżynieria projektu, zarządzanie projektem, dokumentacja projektowa związana z zakresem dostawy przez Spółkę, dostawa Wybranych Silników (w oparciu o podział zakresu (...)), dostawa Wybranych Instrumentów (w oparciu o podział zakresu (...)), dostawa transformatora (...) do zasilania szaf sterowniczych silników prądu przemiennego o zmiennej prędkości sekcji wyjściowej (panele (...)), dostawa centrów sterowania silnikami o stałej prędkości obrotowej plus panele zasilające ((...) dla silników z rozrusznikiem bezpośrednim i silników z rozrusznikami łagodnych), zasilanie sterownika silnika o zmiennej prędkości obrotowej (panele (...) z wbudowanymi jednostkami inwerterowymi, prostownikiem), rozbudowa istniejącego systemu automatyki (sterowniki (...), (...) i panele (...)) z wyłączeniem sterowników (...) dla jednostek pakietowych i podzespołów, modyfikacja istniejących i nowych lokalnych pulpitów sterowniczych dla modyfikowanych i nowych urządzeń (...) (wejście WB, jednostka hydrauliczna, ruch chwytacza wyjściowego, manipulacja cewką wyjściową, dostęp do linii), wyrównanie potencjałów i uziemienie wtórne dla nowo zainstalowanych urządzeń, system telewizji przemysłowej, modyfikacja/rozbudowa istniejących ścieżek kablowych, usługi montażowe wraz z nadzorem nad montażem, uruchomienie, strojenie linii i test parametrów wydajności a także szkolenie.

Serwis inżynieryjny na miejscu obejmował zarządzanie projektem, nadzór nad montażem, prace rozruchowe i programistyczne, szkolenia dla operatorów i personelu utrzymania ruchu.

Prace montażowe leżące w gestii Spółki obejmowały wykonanie robót elektroinstalacyjnych w obszarze Niskiego i Średniego Napięcia. Działania te wymagają określonej wiedzy, narzędzi i umiejętności związanych z wykonaniem tych usług. Prace związane z montażem elektrycznym zostały wykonane na rzecz Spółki przez kilka firm zewnętrznych.

Spółka sporadycznie korzystała z usług polskich podwykonawców, głównie z usług elektrycznych.

Odnosząc się do wątpliwości związanych z ustaleniem miejsca opodatkowania usług nabywanych przez Spółkę od podwykonawców należy uznać, że również w przypadku projektu nr B., nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy. Spółka wskazała bowiem, że celem świadczonych przez Nią usług nie była zmiana prawna lub fizyczna stanu nieruchomości. Część projektu związana z elektryką i automatyką (zakres umowy Spółki) mogłaby zostać usunięta i przeniesiona w inne miejsce. Przy czym usunięty/przeniesiony dostarczony sprzęt musi zostać wymieniony na inny, aby utrzymać sprawność systemu.

Zatem, również w przypadku projektu nr B., usługi nabywane od podwykonawców nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, lecz w miejscu siedziby Spółki, tj. w Czechach, na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy.

Przechodząc do zagadnienia związanego z prawem do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy stanowi, że:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powołanymi przepisami, odliczeniu podlega kwota podatku naliczonego, która wynika z otrzymanych przez podatnika faktur - w przypadku gdy transakcja ma charakter transakcji krajowej i podatnik nabywa towar/usługę od kontrahenta, który działa jako polski podatnik VAT i wystawia fakturę na podstawie polskich przepisów o VAT.

Jednocześnie, stosownie do powołanego art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie dlatego, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z interpretacji tej wynika, że miejscem opodatkowania usług nabywanych przez Spółkę od podwykonawców w ramach projektów nr A. i B. - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy jest terytorium Czech. Oznacza to, że faktury dokumentujące wykonanie usług na rzecz Spółki nie powinny zawierać m.in. stawki i kwoty podatku (art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy) powinny jednak zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy. Jednocześnie z wniosku wynika, że Spółka nie jest zarejestrowana w Polsce do celów VAT. Zatem, z uwagi na art. 88 ust. 4 w zw. z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez polskich podwykonawców, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko, z którego wynika, że z uwagi na brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, usługi nabywane od podwykonawców nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, a w konsekwencji Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawców jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, wyjaśniamy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, ta interpretacja dotyczy tylko Państwa Spółki i nie wywołuje skutków podatkowych dla innych uczestników transakcji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).