Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 28 listopada 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadania nałożone na nią zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. 2024 r. poz. 609 ze. zm., dalej „ustawa o samorządzie gminnym”).
Gmina jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy, do zakresu działań Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Obecnie Gmina zrealizuje inwestycję pn. „(...)” (dalej: „Inwestycja”).
W ramach wspomnianej Inwestycji wykonane zostaną następujące zadania:
- nasadzenia zieleni i wysianie trawników,
- sporządzenie nawierzchni z kostki oraz nawierzchni bezpiecznej,
- montaż elementów małej architektury w postaci ławek, koszy na śmieci, stojaków na rowery, urządzeń do zabawy, huśtawki, urządzeń siłowni plenerowej, domku ogrodowego oraz piaskownicy.
Inwestycja ta umożliwi lokalnym mieszkańcom i osobom z pobliskich miejscowości aktywne spędzanie czasu wraz z rodziną.
W wyniku jej realizacji nastąpi poprawa atrakcyjności miejscowości (...), a także miejscowości znajdujących się w jej pobliżu. Celem Inwestycji jest ponadto zwiększenie atrakcyjności Gminy (...) poprzez poszerzenie gminnej oferty turystycznej. Wskazane powyżej miejscowości są położone w obszarze atrakcyjnym przyrodniczo i kulturowo, niemniej dotychczas nie posiadały miejsca umożliwiającego na aktywne spędzanie wolnego czasu społeczności lokalnej oraz osobom przebywającym na obszarze gminy w celach turystycznych i rekreacyjnych. Zagospodarowanie terenu przy świetlicy wiejskiej umożliwi rozwój turystyki weekendowej i turystyki pieszo-rowerowej, a także promocję aktywnej formy spędzania wolnego czasu wśród lokalnej społeczności.
Omawiana inwestycja zostanie przez Gminę zrealizowana w ramach wykonania zadań własnych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Teren ten jest i będzie terenem ogólnodostępnym i będzie pełnił funkcję infrastruktury niekomercyjnej, udostępnionej mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.
Po zakończeniu Inwestycji, wytworzone w jej rezultacie składniki majątku będą ogólnodostępne dla zainteresowanych osób (mieszkańców, turystów, etc.).
Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat za korzystanie z wytworzonych w ramach Inwestycji obiektów, a zatem majątek, który powstanie w wyniku realizacji Inwestycji będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do jej zadań statutowych, nałożonych na nią zgodnie z odpowiednimi przepisami, nie będzie zaś związany z wykonywaniem jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.
Wydatki, które Gmina poniesie na realizację Inwestycji zostaną udokumentowane przez dostawców i wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami należnego podatku.
Gmina ubiega się o pozyskanie dofinansowania na realizację Inwestycji ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.”
Pytanie
Czy Gminie, w związku z realizacją opisanej Inwestycji, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby realizacji wyżej opisanej Inwestycji.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w takim zakresie w jakim towary i usługi, które podatnik ten nabywa (i z którymi związany jest przedmiotowy podatek naliczony) są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z określonymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w rozpatrywanym przypadku).
Z brzmienia powyżej regulacji wynika zatem, że uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego z tytułu ponoszonych przez dany podmiot wydatków uzależnione jest od spełnienia dwóch podstawowych warunków, tj.:
1)działania przez ten podmiot w ramach danej transakcji w charakterze podatnika VAT, oraz
2)związku nabywanych przez niego towarów i usług z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.
Ad 1
Status Gminy w odniesieniu do realizacji Inwestycji
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą natomiast, w myśl ust. 2 przywołanego przepisu, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Ponadto, działalność gospodarcza obejmuje także czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przywołany art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. ze zm., „Dyrektywa VAT”), w myśl którego krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 przywołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami dla innych podmiotów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują przy tym m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że - nabywając towary oraz usługi celem realizacji Inwestycji - Gmina nie nabędzie ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Inwestycję będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a więc czynności w odniesieniu do których Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina nie będzie również wykorzystywała towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji na potrzeby jakichkolwiek czynności (dostaw towarów lub świadczenia usług), które stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy, w rozumieniu ustawy o VAT i podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Inwestycji będą więc dotyczyły obszaru zadań własnych Gminy, pozostających poza jej działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym, nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z którą prawo takie przysługuje podatnikowi tego podatku ponoszącemu wydatki w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Ad 2
Związek wydatków na Inwestycję z działalnością opodatkowaną VAT Gminy
Drugim warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającym z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest związek ponoszonych wydatków, z tytułu których powstał ten podatek, z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.
W omawianym przypadku - zdaniem Gminy - związek taki nie wystąpi. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, infrastruktura powstała w wyniku realizacji Inwestycji będzie dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych - mieszkańców Gminy, turystów, etc. Wnioskodawca nie będzie pobierać jakichkolwiek opłat za korzystanie z wytworzonych obiektów. Nie będą one również wykorzystywane na potrzeby innych czynności, w szczególności najmu czy dzierżawy. Ponadto, opodatkowanie VAT nie wystąpi z uwagi na status w jakim Gmina występuje w odniesieniu zarówno do realizacji Inwestycji, jak i późniejszego korzystania z wytworzonego w jej efekcie mienia. Jak wskazano powyżej, sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych Gminy, a co za tym idzie, Wnioskodawca nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. To z kolei, niezależnie od braku odpłatności, wyklucza opodatkowanie VAT udostępnienia powstałej w ramach Inwestycji infrastruktury zainteresowanym. W konsekwencji, także druga przesłanka odliczenia wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostanie w omawianym przypadku spełniona.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych. Tytułem przykładu można tu wskazać interpretację z 23 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.42.2024.1.TK, w której organ potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy odnośnie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na realizację projektu modernizacji placu zabaw, stanowiącego - analogicznie jak w przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku - realizację zadań własnych wnioskodawcy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, finansowanych z tego samego Programu, w ramach tego samego poddziałania.
W świetle powyższego, w ocenie Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji, gdyż infrastruktura powstała w jej efekcie będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, a tym samym nie będzie służyła w jakimkolwiek zakresie wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 r. ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym, tj. realizowanych przez nie na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie czynności realizowane przez te jednostki w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Realizują Państwo projekt pn. „(...)” (Inwestycja). Inwestycja obejmuje wykonanie nasadzeń i wysianie trawników, wykonanie nawierzchni z kostki i nawierzchni bezpiecznej oraz montaż elementów małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, urządzenia do zabawy, huśtawki, urządzenia siłowni plenerowej, domek ogrodowy oraz piaskownica). Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach zadań własnych Gminy, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina ubiega się o pozyskanie dofinansowania na realizację Inwestycji ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.” Zagospodarowanie terenu przy świetlicy wiejskiej umożliwi rozwój turystyki i promocję aktywnego spędzania czasu wśród lokalnej społeczności. Teren ten jest/będzie ogólnodostępny i będzie pełnił funkcję infrastruktury niekomercyjnej. Po zakończeniu Inwestycji, Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z obiektów wykonanych w ramach Inwestycji. Majątek, który powstanie w wyniku realizacji Inwestycji nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację opisanej Inwestycji.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione. Jak wynika z opisu sprawy, nie będą Państwo pobierać żadnych opłat za korzystanie z obiektów wykonanych w ramach Inwestycji. Infrastruktura, która powstanie w ramach opisanego projektu będzie ogólnodostępna nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zatem, podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją Inwestycji nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług służących realizacji inwestycji pn. „(...)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).