Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- ustalenia czy czynności realizowane przez Państwa, które będą wykonywane w budynku użyteczności publicznej powstałym w ramach Inwestycji stanowią / będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT,
- braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 grudnia 2024 r. (wpływ 11 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)
Powiat (dalej: Powiat) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym) Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 3, 3a, 5 i 5a ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, wspierania osób niepełnosprawnych i polityki senioralnej.
Powiat zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej (dalej: Inwestycja). Powiat planuje pozyskać na realizację Inwestycji dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie 2021-2027 w ramach działania FELD.06.02 Infrastruktura społeczna.
Powiat będzie ponosił wydatki na Inwestycję, w szczególności wydatki na nabycie usług projektowych, roboty budowlane i wykończeniowe, zagospodarowanie terenu wokół budynku, nadzór inwestorski, promocję projektu. Wydatki, które Powiat poniesie na realizację Inwestycji zostaną udokumentowane przez dostawców / wykonawców wystawionymi na Powiat fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.
Po zakończeniu Inwestycji w budynku zostaną usytuowane: Powiatowe Centrum … (dalej: A) oraz jednostki podlegające pod A, tj. Powiatowy Zespół … (dalej: B), C … (dalej: C) oraz Powiatowe Centrum … (dalej: D), ponadto w budynku będą znajdowały się również mieszkania treningowe.
A jest jednostką budżetową Powiatu, objętą centralizacją VAT. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności A jest w szczególności realizacja zadań Powiatu z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, realizacja zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
B działa zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, ze zm.; dalej: ustawa o rehabilitacji). Zadania B obejmują:
1)wydawanie orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - wydawanie przez B (Powiat) wskazanych orzeczeń jest bezpłatne, następuje na wniosek osoby fizycznej złożony wraz z wymaganą dokumentacją,
2)wydawanie kart parkingowych - B (Powiat) pobiera opłatę w wysokości 21 PLN za wydanie karty parkingowej; wysokość opłaty jest ustalona na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie wysokości opłaty za wydanie karty parkingowej oraz warunków dystrybucji blankietów kart parkingowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 843); opłata za wydanie karty parkingowej stanowi dochód budżetu państwa;
3)wydawanie legitymacji osoby niepełnosprawnej - wydanie dokumentacji jest bezpłatne; tym niemniej, za wydanie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej B (Powiat) pobiera opłatę w wysokości 15 PLN; wysokość opłaty ustalona jest na podstawie art. 6cc ustawy o rehabilitacji; opłata za wydanie duplikatu legitymacji stanowi dochód budżetu państwa.
C zgodnie z art. 47 ustawy o pomocy społecznej będzie wielofunkcyjnym ośrodkiem wsparcia, świadczyć będzie pomoc osobom, które znalazły się w sytuacji kryzysowej na skutek zdarzenia losowego, sytuacji rodzinnej lub trudnych przeżyć osobistych. W Ośrodku udzielana będzie pomoc psychologiczna, środowiskowa z zakresu pracy socjalnej, pedagogiczna oraz prawna - osobom i rodzinom będącym ofiarami przemocy, znajdującymi się w innej sytuacji kryzysowej, osobom z niepełnosprawnością, z problemami opiekuńczo-wychowawczymi. Świadczenie usług specjalistycznych (pomoc psychologa, pedagoga, radcy prawnego) przez C (Powiat) będzie bezpłatne. Tym niemniej, Powiat planuje uruchomić funkcjonowanie Ośrodka całodobowo, tak aby C zapewniał doraźne schronienie (mieszkanie interwencyjne) w razie zagrożenia zdrowia, życia, bezpieczeństwa. Wówczas za pobyt w Ośrodku Powiat będzie pobierał opłatę, jeżeli dochód osoby korzystającej będzie przekraczał kryteria dochodowe określone w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283, ze zm.; dalej: ustawa o pomocy społecznej).
Powiat planuje również uruchomienie D, które będzie miejscem spotkań mieszkańców Powiatu niepełnosprawnych oraz w wieku 60 lat i więcej, nieaktywnych zawodowo, zainteresowanych różnymi formami aktywności i integracji. Celem D będzie aktywizacja społeczna, integracja, włączanie seniorów i osób niepełnosprawnych do społeczności lokalnej oraz organizacja wspólnego spędzania czasu wolnego. Zadania realizowane przez D będą miały na celu poprawę sprawności manualnej i ruchowej, dowartościowanie i wzrost samooceny osób starszych, nabycie wiedzy o zagrożeniach współczesnego świata, budowanie więzi międzypokoleniowej, wymianę doświadczeń i zainteresowań, promowanie wiedzy o regionie, kulturze i tradycjach.
Na potrzeby realizacji powyższych zadań Powiat będzie nieodpłatnie użyczał pomieszczenia D stowarzyszeniom i organizacjom pozarządowym w celu wsparcia i integracji osób niepełnosprawnych i seniorów poprzez organizację, np. zabaw tanecznych, koncertów, zajęć gimnastycznych i innych zajęć zależnie od pomysłu mieszkańców i możliwości finansowych Powiatu.
Powiat może pobierać opłaty za korzystanie przez mieszkańców Powiatu ze wskazanych czynności realizowanych przez D, na potrzeby pokrycia części wydatków ich organizacji.
W budynku powstałym w ramach Inwestycji będą znajdowały się również mieszkania treningowe dla potrzeb osób usamodzielnianych z rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zasady funkcjonowania mieszkań treningowych określa w szczególności art. 53 ustawy o pomocy społecznej.
Przyznanie świadczenia w formie pobytu w mieszkaniu treningowym odbywa się w drodze decyzji administracyjnej. Za pobyt w mieszkaniu treningowym odpłatność ponoszą osoby, których dochód przekracza kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Osoby przebywające w mieszkaniu treningowym mogą być w określonych przypadkach zwolnione w całości lub w części z odpłatności na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Wysokość odpłatności za pobyt w mieszkaniu treningowym ustala się w przedziale 20%-100% średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkania, ustalanego przez Dyrektora A corocznie na dzień 1 kwietnia w oparciu o rzeczywiste koszty utrzymania mieszkań treningowych w roku poprzednim – w zależności od wysokości dochodu osoby zainteresowanej. Odpłatność za pobyt w mieszkaniu treningowym jest ustalana przez Powiat (A) w drodze decyzji administracyjnej.
Powiat wskazuje, iż wykonywanie opisanych powyżej czynności, które będą realizowane w budynku, który powstanie w ramach Inwestycji jest / będzie podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu – jest będzie / realizowane na podstawie wskazanych ustaw i aktów do nich wykonawczych, a pobierane przez Powiat opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Odpłatność za przedmiotowe czynności nie jest / nie będzie ustalana według kryteriów rynkowych - ich wysokość nie ma związku z rzeczywistymi kosztami, które ponosi Powiat (co do zasady wysokość odpłatności powiązana jest z sytuacją majątkową beneficjenta lub jest wprost ustalona w przepisach).
Również warunki realizacji przedmiotowych zadań odbiegają od warunków, w jakich realizowane byłyby te czynności przez inne podmioty gospodarcze.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
1.Czy usługi wykonywane w Powiatowym Centrum .. (D) na rzecz mieszkańców Powiatu niepełnosprawnych oraz w wieku 60 lat i więcej, nieaktywnych zawodowo, zainteresowanych różnymi formami aktywności i integracji są/będą świadczone na podstawie odrębnych przepisów prawa i wiążą się z one realizacją konkretnych zadań nałożonych na D tymi przepisami, jeżeli tak - to na podstawie jakich konkretnie przepisów, a jeżeli nie - to na jakiej podstawie D świadczy ww. usługi (prosimy o podanie artykułu wraz z nazwą aktu prawnego stanowiącego podstawę świadczonych usług)?
Powiat wyjaśnia, iż D (Powiat) będzie realizował czynności na podstawie art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1283, ze zm.; dalej: ustawa o pomocy społecznej). Realizowane czynności będą podejmowane w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu pomocy społecznej wspierania osób niepełnosprawnych i polityki senioralnej.
Powiat podkreśla, że D zostanie utworzony dopiero w wyniku realizacji inwestycji opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i będzie podlegał pod A.
W części budynku na parterze, powstałego w ramach Inwestycji, przewiduje się utworzenie D - Klub Seniora, którego zadaniem będzie zwiększenie samodzielności oraz zdolności do uczestniczenia w życiu społecznym, zawodowym, edukacyjnym osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób starszych i/lub osób z niepełnosprawnościami, poprzez kompleksowe rozwijanie usług służących zaspokojeniu rosnących potrzeb.
Działania D - Klubu Seniora nakierowane będą na świadczenie usług w warunkach domowych i środowisku naturalnym oraz na przygotowanie najbliższego środowiska do pomocy osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Część budynku, w którym przewidziany jest D - Klub Seniora będzie składała się z:
·pracowni kulinarnej wraz z zapleczem technicznym,
·pracowni warsztatów teatralnych wraz z garderobą i zapleczem technicznym,
·pracowni warsztatów taneczno-sportowych wraz z zapleczem technicznym,
·toalet,
·wózkowni,
·gabinetów.
D - Klub Seniora będzie stanowił wydzieloną część budynku przeznaczoną na realizację środowiskowych form wsparcia, miejsce dedykowane seniorom, gdzie w przyjaznych warunkach będą mogli realizować swoje pasje, korzystać z pomocy specjalistów, szkolić się, a przede wszystkim nawiązywać relacje społeczne. W strukturze organizacyjnej Powiatu Klub Seniora będzie podlegał pod A.
2.Czy czynności realizowane w Powiatowym Centrum … (D) są świadczone przez Powiat w sposób stały (powtarzalny), w jakim czasie są one wykonywane (czy są jakieś ramy czasowe wykonywania tych usług)?
Powiat wskazuje, iż planowane jest, aby D - Klub Seniora działał w sposób stały i powtarzalny, w określonych godzinach od poniedziałku do piątku.
Powiat wskazuje, że czynności realizowane w D - Klubie Seniora będą bezpłatne i będą stanowiły realizację zadań własnych Powiatu z zakresu opieki społecznej.
3.W związku z informacją, że:
Powiat może pobierać opłaty za korzystanie przez mieszkańców Powiatu ze wskazanych czynności realizowanych przez D, na potrzeby pokrycia części wydatków ich organizacji.
proszę jednoznacznie wskazać, czy będą Państwo pobierali opłaty za korzystanie z czynności realizowanych przez D? Jeżeli tak, to:
a.Od kogo będą przez Państwa pobierane ww. opłaty i za jakie dokładnie czynności?
b.Jakie konkretnie wymagania musi spełniać osoba uprawniona do korzystania z tych usług?
c.W jakiej wysokości będą Państwo pobierać opłaty?
d.Prosimy szczegółowo opisać w jaki sposób będzie skalkulowana wysokość opłat?
e.Czy opłaty będą pobierane na podstawie na podstawie odrębnych przepisów prawa jeżeli tak - to na podstawie jakich konkretnie przepisów (prosimy o podanie artykułu wraz z nazwą aktu prawnego stanowiącego podstawę pobierania opłat)?
Powiat wyjaśnia, iż korzystanie przez mieszkańców z D - Klubu Seniora będzie bezpłatne, Powiat (A) nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat za uczestnictwo w D - Klubie Seniora. Przyjęcie do D - Klubu Seniora będzie wymagało złożenia przez zainteresowanego mieszkańca wniosku do A. Decyzja o skierowaniu do Klubu będzie podejmowana przez Dyrektora A w formie pisemnej.
Pytanie
Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję? (oznaczone we wniosku jako nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie
Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję.
Uzasadnienie stanowiska Powiatu
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
a)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
b)pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.
Jak Powiat wskazał w uzasadnieniu do pytania nr 1 powyżej, w ramach czynności wykonywanych w budynku, który powstanie w ramach Inwestycji Powiat nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, w majątku Inwestycji Powiat nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych VAT. Uwzględniając powyższe nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję.
Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 lipca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.444.2019.1.MD, w której organ stwierdził, że: „(...) w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca Powiat i A nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek, w którym przeprowadzona zostanie inwestycja nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności komercyjnej. Nie powstaną z tego tytułu dochody dla Powiatu oraz dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej, prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakup wyposażenia będą wykorzystywane przez Powiat oraz A do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie pomocy społecznej).”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonują Państwo określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, wspierania osób niepełnosprawnych i polityki senioralnej. Zamierzają Państwo zrealizować inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej, na realizację której planują Państwo pozyskać dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie 2021-2027. Będą Państwo ponosić wydatki na Inwestycję, w szczególności wydatki na nabycie usług projektowych, roboty budowlane i wykończeniowe, zagospodarowanie terenu wokół budynku, nadzór inwestorski, promocję projektu. Wydatki, które Państwo poniosą na realizację Inwestycji zostaną udokumentowane przez dostawców / wykonawców wystawionymi na Państwa fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Po zakończeniu Inwestycji w budynku zostaną usytuowane: Powiatowe Centrum … (A) oraz jednostki podlegające pod A, tj. Powiatowy … (B), C Interwencji … / C Wsparcia … (C) oraz Powiatowe Centrum … (D), ponadto w budynku będą znajdowały się również mieszkania treningowe. A jest jednostką budżetową Powiatu, objętą centralizacją VAT. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności A jest w szczególności realizacja zadań Powiatu z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, realizacja zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. B działa zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. C zgodnie z art. 47 ustawy o pomocy społecznej będzie wielofunkcyjnym ośrodkiem wsparcia, świadczyć będzie pomoc osobom, które znalazły się w sytuacji kryzysowej na skutek zdarzenia losowego, sytuacji rodzinnej lub trudnych przeżyć osobistych. Powiat planuje również uruchomienie D, które będzie miejscem spotkań mieszkańców Powiatu niepełnosprawnych oraz w wieku 60 lat i więcej, nieaktywnych zawodowo, zainteresowanych różnymi formami aktywności i integracji. Na potrzeby realizacji powyższych zadań Powiat będzie nieodpłatnie użyczał pomieszczenia D stowarzyszeniom i organizacjom pozarządowym w celu wsparcia i integracji osób niepełnosprawnych i seniorów poprzez organizację, np. zabaw tanecznych, koncertów, zajęć gimnastycznych i innych zajęć zależnie od pomysłu mieszkańców i możliwości finansowych Powiatu. Ponadto doprecyzowali Państwo, że D (Powiat) będzie realizował czynności na podstawie art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Realizowane czynności będą podejmowane w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu pomocy społecznej wspierania osób niepełnosprawnych i polityki senioralnej. Czynności realizowane w D - Klubie Seniora będą bezpłatne i będą stanowiły realizację zadań własnych Powiatu z zakresu opieki społecznej. Korzystanie przez mieszkańców z D - Klubu Seniora będzie bezpłatne, Powiat (A) nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat za uczestnictwo w D - Klubie Seniora. Przyjęcie do D - Klubu Seniora będzie wymagało złożenia przez zainteresowanego mieszkańca wniosku do A. Decyzja o skierowaniu do Klubu będzie podejmowana przez Dyrektora A w formie pisemnej. W budynku powstałym w ramach Inwestycji będą znajdowały się również mieszkania treningowe dla potrzeb osób usamodzielnianych z rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zasady funkcjonowania mieszkań treningowych określa w szczególności art. 53 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto wskazują Państwo, iż wykonywanie opisanych powyżej czynności, które będą realizowane w budynku, który powstanie w ramach Inwestycji jest / będzie podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu – jest będzie / realizowane na podstawie wskazanych ustaw i aktów do nich wykonawczych, a pobierane przez Państwa opłaty za wskazane we wniosku czynności nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Odpłatność w odniesieniu do wskazanych we wniosku czynności nie jest / nie będzie ustalana według kryteriów rynkowych - ich wysokość nie ma związku z rzeczywistymi kosztami, które Państwo ponoszą (co do zasady wysokość odpłatności powiązana jest z sytuacją majątkową beneficjenta lub jest wprost ustalona w przepisach). Również warunki realizacji przedmiotowych zadań odbiegają od warunków, w jakich realizowane byłyby te czynności przez inne podmioty gospodarcze.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej.
W świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów PT1.8101.3.2019 oraz wydanego postanowienia nr 0113-KDIPT1-3.4012.1031.1.KS, stwierdzającego, że Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej zakresu pytania nr 1 wniosku dotyczy:
·zagadnienia, którego dotyczy ww. interpretacja ogólna;
·tych samych przepisów, co ww. interpretacja ogólna (tego samego stanu prawnego),
realizowana przez Państwa Inwestycja polegająca na budowie budynku użyteczności publicznej będzie wykorzystywana do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ budynek powstały w ramach Inwestycji nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. Inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej.
Tak więc, stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Niniejszą interpretacją załatwiłem wniosek w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Inwestycję polegającą na budowie budynku użyteczności publicznej. Natomiast wniosek w części dotyczącej ustalenia czy czynności realizowane przez Państwa, które będą wykonywane w budynku użyteczności publicznej powstałym w ramach Inwestycji stanowią / będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT, został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).