Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przeniesieniem majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę wpłynął 8 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka pod firmą (X) sp. z o.o. z siedzibą w B. (NIP (…); zwana dalej „Wnioskodawcą”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (zwanego dalej „CIT”) i podlega (oraz na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej „Ustawą o CIT”). Jednocześnie Wnioskodawca posiada (oraz na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie posiadać) status czynnego podatnika podatku od towarów i usług (zwanego dalej „VAT”) zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej „Ustawą o VAT”).
Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej (A.), która prowadzi działalność w branży specjalistycznych robót budowlanych, w tym m.in. w zakresie budowy obiektów budownictwa (…) i (…), farm wiatrowych oraz elektrowni fotowoltaicznych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest PKD (…) - Działalność firm (…) ((…) (…)) i (…), z wyłączeniem (…) finansowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca tworzy spółki celowe zajmujące się wytwarzaniem i sprzedażą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, tj. wiatru oraz słońca, a następnie świadczy na ich rzecz różnego rodzaju usługi zarządzania aktywami, w tym m.in. usługi obsługi księgowej oraz finansowej.
Wnioskodawca jest obecnie jedynym wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (Y.) sp. z o.o. z siedzibą w B. (NIP (…); zwanej dalej „Spółką Przejmowaną”). Kapitał zakładowy Spółki Przejmowanej wynosi (…) zł i dzieli się na (…) udziałów, a Wnioskodawca jest właścicielem 100% udziałów Spółki Przejmowanej. Głównym przedmiotem działalności Spółki Przejmowanej jest wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej. Spółka Przejmowana prowadzi tę działalność gospodarczą przy wykorzystaniu zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedsiębiorstwo. Spółka Przejmowana jest podatnikiem CIT i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT. Jednocześnie Spółka Przejmowana posiada status czynnego podatnika VAT zgodnie z przepisami Ustawy o VAT.
W najbliższym czasie planowane jest połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Ze względu na to, że Spółka Przejmowana jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu art. 156 KSH, a jej jedynym wspólnikiem jest obecnie oraz pozostanie aż do dnia połączenia Wnioskodawca, połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej nastąpi w trybie uproszczonym (bezemisyjnym) określonym w art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH. Oznacza to m.in., że w ramach planowanej transakcji połączenia Wnioskodawca jako spółka przejmująca nie dokona podwyższenia kapitału zakładowego oraz utworzenia nowych udziałów w celu ich wydania wspólnikowi Spółki Przejmowanej w zamian za majątek Spółki Przejmowanej. Jednocześnie Wnioskodawca jako jedyny wspólnik Spółki Przejmowanej nie obejmie żadnych nowych udziałów własnych w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Zaplanowany przebieg transakcji połączenia wynika bezpośrednio z ustawowego zakazu obejmowania udziałów własnych przez spółkę-matkę w wyniku jej połączenia ze spółką-córką. Zgodnie bowiem z art. 514 § 1 KSH spółka przejmująca nie może objąć udziałów własnych za udziały, które posiada w spółce przejmowanej.
W tym miejscu należy wyraźnie wskazać, że składniki majątku Spółki Przejmowanej otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia zostaną przyjęte przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki Przejmowanej. Tym samym Wnioskodawca będzie kontynuować wycenę podatkową majątku Spółki Przejmowanej. Ponadto składniki majątku otrzymane przez Wnioskodawcę od Spółki Przejmowanej w wyniku połączenia zostaną przypisane do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie dotychczasowa działalność prowadzona przez Spółkę Przejmowaną będzie kontynuowana przez Wnioskodawcę jako spółkę przejmującą.
W ocenie Wnioskodawcy, ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku Spółki Przejmowanej otrzymanego przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia może przewyższać wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, ale nie będzie wyższa od wartości rynkowej tego majątku. Wynika to z tego, że wartość podatkowa uwzględnia zasadniczo amortyzację i z reguły jest niższa od aktualnej wartości rynkowej danego składnika majątkowego. Jednakże należy podkreślić, że w wyniku planowanego połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej nie dojdzie do żadnego przeszacowania składników majątku Spółki Przejmowanej. W szczególności takie przeszacowanie nie zostanie w żaden sposób odnotowane w księgach podatkowych podmiotów uczestniczących w planowanej transakcji połączenia. Wnioskodawca jest świadomy tego, że gdyby wartość składników majątku Spółki Przejmowanej miałaby zostać ustalona według wartości rynkowej, to prawdopodobnie byłaby ona wyższa niż wartość tych samych składników majątku wynikająca z ksiąg podatkowych Spółki Przejmowanej. Natomiast Wnioskodawca nie planuje ustalenia wartości rynkowej tych składników majątku i nie będzie ona w żaden sposób uwzględniona w księgach podatkowych Wnioskodawcy jako spółki przejmującej.
W ocenie Wnioskodawcy, połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Planowana transakcja połączenia zapewni sukcesję praw i obowiązków Spółki Przejmowanej, tzn. Wnioskodawca stanie się automatycznie i z mocy prawa następcą prawnym Spółki Przejmowanej, zgodnie z art. 494 KSH oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 OP. Jednocześnie planowana transakcja połączenia doprowadzi do uproszczenia struktury prawno-organizacyjnej grupy kapitałowej (A.) poprzez redukcję podmiotów funkcjonujących w ramach tej grupy. Umożliwi to eliminację wzajemnych transakcji oraz rozliczeń, uproszczenie procesów wewnętrznych, poprawę efektywności przepływów pieniężnych, a także zwiększenie efektywności oraz skuteczności zarządzania podmiotami funkcjonującymi w ramach grupy. Transakcja połączenia powinna zapewnić również oszczędność kosztów administracyjnych oraz innych kosztów związanych z samodzielnym funkcjonowaniem Spółki Przejmowanej. Ponadto przejęcie składników majątkowych Spółki Przejmowanej powinno wzmocnić pozycję rynkową Wnioskodawcy poprzez rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Planowana transakcja połączenia nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.
W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza uzyskać potwierdzenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zwanego dalej „Dyrektorem KIS”), że planowana transakcja połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH będzie neutralna podatkowo w zakresie CIT przy założeniu, że:
1)połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych;
2)głównym lub jednym z głównych celów połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Ponadto Wnioskodawca zamierza uzyskać potwierdzenie Dyrektora KIS, że planowana transakcja połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 § 1 pkt 1 w zw. zart.516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH będzie neutralna podatkowo w zakresie VAT oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (zwanego dalej „PCC”) na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (zwanej dalej „Ustawą o PCC”).
Państwa pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2)
Czy w wyniku planowanego połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 §1 pkt 1 w zw. z art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia kwoty VAT naliczonego?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
W ocenie Wnioskodawcy, na pytanie przedstawione powyżej należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.
W ocenie Wnioskodawcy, w wyniku planowanego połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia kwoty VAT naliczonego.
Wynika to z tego, że transakcja połączenia Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art. 492 §1 pkt 1 w zw. z art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH, została wprost wyłączona z zakresu opodatkowania VAT jako transakcja zbycia przedsiębiorstwa. W konsekwencji tego Wnioskodawca nie powinien otrzymać od Spółki Przejmowanej faktury dokumentującej transakcję połączenia oraz wykazującej kwotę VAT do zapłaty.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w treści przepisów Ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, przepisów Ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w działalności interpretacyjnej Dyrektora KIS, w tym m.in. w:
1)interpretacji podatkowej z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie 0111‑KDIB3‑1.4012.491.2023.2.AB, w której Dyrektor KIS uznał, że:
„(...) połączenie Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną poprzez przejęcie Spółki Przejmowanej, stanowi w istocie zbycie całości przedsiębiorstwa tej spółki. Transakcję tę, należy zatem uznać za zbycie przedsiębiorstwa, która to czynność podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 VATU.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że planowana transakcja połączenia, którego skutkiem jest przejęcie całego majątku (przedsiębiorstwa) Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż do czynności tej zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Wskazali Państwo bowiem, że połączenie będzie dokonane poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na podstawie art.492 § 1 pkt 1 KSH. Przedmiotem przeniesienia będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Zatem mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja połączenia spółek dokonana na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH i skutkująca przeniesieniem całego majątku Spółki Przejmowanej do Spółki Przejmującej mieści się w pojęciu „zbycia przedsiębiorstwa”.
W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, transakcja połączenia spółek przez przejęcie jednej z nich będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, opisane Połączenie Spółek w trybie łączenia przez przejęcie całości majątku Spółki Przejmowanej nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług”.
2)interpretacji podatkowej z dnia 03 lutego 2023 r. w sprawie 0111‑KDIB3‑2.4012.767.2022.4.MGO, w której Dyrektor KIS uznał, że:
„(...) planowana transakcja połączenia, którego skutkiem jest przejęcie całego majątku (przedsiębiorstwa) Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż do czynności tej zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Wskazali Państwo bowiem, że połączenie będzie dokonane poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę (na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 KSH). Przedmiotem przeniesienia (połączenia transgranicznego) jest/będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. W następstwie połączenia, Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego i - finalnie - przestanie istnieć, a cały jej majątek przeniesiony zostanie na Spółkę Przejmującą w drodze sukcesji generalnej. Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątku przedsiębiorstwa Spółki Przejmowanej, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych nieobjętych transakcją.
Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność Spółki Przejmowanej w tym samym zakresie, w jakim prowadziła ją Spółka Przejmowana. Tym samym, z tytułu powyższej transakcji po stronie Zainteresowanych nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług”.
3)interpretacji podatkowej z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie 0111‑KDIB3‑1.4012.713.2022.4.WN w której Dyrektor KIS uznał, że:
„(...) transakcja połączenia Spółek dokonana na podstawie przepisów Dyrektywy Parlamentu (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (Dz.U. UE L Nr 169, str. 46 ze zm.) oraz art. 492 § 1 pkt 1 KSH i skutkująca przeniesieniem całego majątku Spółki Przejmowanej do Spółki Przejmującej, będzie konsekwencją przejęcia całości udziałów w Spółce Przejmowanej i mieścić się będzie w pojęciu »zbycia przedsiębiorstwa«.
W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 6 pkt 1 VATU, transakcja połączenia Spółek przez przejęcie jednej z nich będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Połączenie spółek nie będzie wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie VATU, ponieważ czynność będąca przedmiotem wniosku będzie czynnością pozostającą poza zakresem regulacji VATU.”
W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że jest świadomy, iż przywołane interpretacje podatkowe nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa podatkowego, zostały wydane w indywidualnych sprawach konkretnych podatników i nie mają bezpośredniego zastosowania w niniejszej sprawie. Niezależnie od powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, wydając indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Dyrektor KIS powinien uwzględnić dotychczas prezentowane przez siebie stanowisko w podobnych sprawach.
W związku z powyższym, na pytanie oznaczone numerem 2 powyżej należy udzielić odpowiedzi twierdzącej
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361, ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przepisy art. 6 wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.
W świetle art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Jak już wskazano, ustawodawca na mocy art. 6 pkt 1 ustawy wyłączył od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”. Zgodnie z tym przepisem:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl ww. przepisów, w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 551 Kodeksu cywilnego, dotyczące definicji przedsiębiorstwa, to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, połączenie spółek będzie czynnością, która będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W tym miejscu warto się odnieść do orzecznictwa TSUE. W wyroku z 29 października 2009 r. w sprawie Skatteverket przeciwko AB SKF C-29/08 TSUE stwierdził, że przekazanie całości aktywów w ten sposób, że oznacza ono przekazanie przedsiębiorstwa, które obejmuje składniki materialne i niematerialne, łącznie składające się na przedsiębiorstwo nie oznacza tylko zwykłego zbycia towarów takiego jak sprzedaż zapasów produktów. Dalej Trybunał wyraził pogląd, że przekazanie całości aktywów nie mieści się w zakresie stosowania szóstej dyrektywy, zbycie udziałów prowadzące do przekazania całości aktywów nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Podsumowując tę kwestię, TSUE wskazał, że w zakresie, w jakim zbycie akcji można zrównać z przekazaniem całości lub części przedsiębiorstwa w rozumieniu VI dyrektywy bądź dyrektywy 2006/112 oraz pod warunkiem, że zainteresowane państwo członkowskie skorzystało z możliwości przewidzianej w tych przepisach, transakcja ta nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko Trybunału opiera się na funkcjonalnym podobieństwie pomiędzy zbyciem udziałów i zbyciem przedsiębiorstwa.
W tym miejscu należy wskazać na instytucję łączenia spółek, wynikającą z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.), zwanej dalej KSH.
Zgodnie z art. 491 § 1 KSH,
Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.
W myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH,
Połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
Według art. 493 § 1 i § 2 KSH,
Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507.
Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca jest obecnie jedynym wspólnikiem Spółki Przejmowanej (będącej jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością). Spółka Przejmowana prowadzi działalność gospodarczą przy wykorzystaniu zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedsiębiorstwo. W najbliższym czasie planowane jest połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej przez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę, tj. w trybie art.492 § 1 pkt 1 KSH. Ze względu na to, że Spółka Przejmowana jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu art. 156 KSH, a jej jedynym wspólnikiem jest obecnie oraz pozostanie aż do dnia połączenia Wnioskodawca, połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej nastąpi w trybie uproszczonym (bezemisyjnym) określonym w art. 516 § 6 w zw. z art. 514 § 1 KSH.
Jak już wcześniej wskazano, na mocy powołanego art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, jak już wyżej wspomniano, pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym również łączenie się przez przejęcie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH.
W przypadku łączenia się osób prawnych mamy do czynienia z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że transakcje, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo, z uwagi na wyłączenie przewidziane w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Przenosząc powyższe na grunt Państwa sprawy, wskazać należy, że połączenie Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną poprzez przejęcie Spółki Przejmowanej, stanowi w istocie zbycie całości przedsiębiorstwa tej spółki. Transakcję tę, należy zatem uznać za zbycie przedsiębiorstwa, która to czynność podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że planowana transakcja połączenia, którego skutkiem jest przejęcie całego majątku (przedsiębiorstwa) Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż do czynności tej zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Wskazali Państwo bowiem, że połączenie będzie dokonane poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Przedmiotem przeniesienia będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Zatem mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja połączenia spółek dokonana na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH i skutkująca przeniesieniem całego majątku Spółki Przejmowanej do Spółki Przejmującej mieści się w pojęciu „zbycia przedsiębiorstwa”.
W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, transakcja połączenia spółek przez przejęcie jednej z nich będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, opisane Połączenie Spółek w trybie łączenia przez przejęcie całości majątku Spółki Przejmowanej nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się zatem na Państwa wątpliwości sformułowanych w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczących braku prawa do odliczenia kwoty VAT naliczonego przez Spółkę Przejmującą należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, zgodnie z którymi Połączenie Spółek w trybie łączenia przez przejęcie całości majątku Spółki Przejmowanej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to wskazać należy, że będą zachodziły okoliczności wyłączające prawo do odliczenia VAT na podstawie art. 88 ustawy o VAT.
Zatem, zgodzić należy się z Państwem, że w wyniku planowanego połączenia Spółek przez przeniesienie całości majątku Spółki przejmowanej na Spółkę Przejmującą, Spółka Przejmująca nie będzie uprawniona do odliczenia kwoty VAT naliczonego.
Państwa stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług, należy więc uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 935, dalej: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.