Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·niepodlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych w ramach realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
·braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
W związku z realizacją przez Gminę zadań własnych, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina bierze udział w projekcie pn. „(…)” (dalej: „Projekt”).
Celem Projektu jest (...) z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej. Powyższy Projekt stanowi okazję i szansę dla rozwoju turystyki w obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo, jako przeciwwaga dla obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji (...).
Podmioty zaangażowane w realizację Projektu to jednostki samorządu terytorialnego. Projekt to inicjatywa województw (…). Na terenie danego województwa Projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów. Gmina będzie realizowała Projekt w ramach umowy partnerskiej zawartej z Województwem (…).
Projekt, w części realizowanej przez Gminę, przewiduje m.in. budowę miejsca obsługi kamperów (MOK) na dz. ewid. nr (…). Wskazane zadanie zwane będzie dalej jako „Inwestycja”.
Uwzględniając tryb realizacji Projektu, tj. jego realizację na podstawie ww. umowy partnerskiej, Gmina podkreśla, że złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części Projektu, która realizowana będzie bezpośrednio przez Gminę w ramach Inwestycji.
W strukturze organizacyjnej Gminy występuje m.in. Zakład (…) (dalej: „Zakład”), funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie Inwestycją po jej ukończeniu i oddaniu do użytkowania.
W związku z realizacją Inwestycji Gmina będzie ponosiła wydatki na:
A.Budowę przyłączy sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci elektroenergetycznej do poszczególnych miejsc postojowych oraz montaż stacji ładowania rowerów elektrycznych, stacji ładowania kamperów, stacji wody pitnej, urządzeń do tankowania wody pitnej i urządzeń do zrzutu wody brudnej (dalej: „Infrastruktura A”).
B.Wykonanie instalacji fotowoltaicznej (dalej: „Infrastruktura B”).
C.Pozostałą infrastrukturę (dalej łącznie jako: „Infrastruktura C”), tj.:
·roboty ziemne i nawierzchniowe,
·budowę zadaszonej wiaty na nawierzchni z kostki brukowej,
·budowę budynku techniczno-gospodarczego,
·budowę placu zabaw,
·montaż stojaków na rowery,
·montaż oświetlenia,
·montaż elementów wyposażenia i małej architektury,
·nasadzenia roślin i zasiew traw,
·słupek obsługi przy wjeździe,
·bramę wyjazdową,
·monitoring,
·hak do zawieszenia roweru,
·tablicę informacyjną z regulaminem MOK,
·szyld na wjeździe informujący o MOK,
·ławki z oparciami na zewnątrz,
·leżakoławki,
·palenisko,
·plac zabaw,
·trawnik do odpoczynku/miejsce na namiot,
·pojemniki na odpady segregowane zamykane,
·pergolę osłaniającą pojemniki do segregowania odpadów,
·trejaż drewniany porośnięty pnączami,
·zieleń urządzoną,
·podest drewniany przy wiacie,
·pojemniki zamykane na żywność,
·boksy dla psów,
·bramę techniczną,
·parawan drewniany przy toaletach,
·inne elementy wyposażenia i małej architektury.
W tym miejscu Gmina uściśla, że złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie Infrastruktury C, która będzie realizowana przez Gminę w ramach Inwestycji. Równocześnie Gmina wskazuje, że wniosek ten dotyczy tylko takich wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, które Gmina będzie w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury. Innymi słowy, zakresem przedmiotowym wniosku nie została w żadnym zakresie objęta Infrastruktura A oraz B.
Ponoszone w ramach Inwestycji wydatki na Infrastrukturę C będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.
Projekt realizowany będzie zarówno ze środków własnych, jak i ze środków zewnętrznych – pochodzących z programu Fundusze Europejskie (…) 2021-2027.
Gmina wskazuje, że miejsce obsługi kamperów (dalej: „MOK”) budowane będzie na nieruchomości, której właścicielem jest Wnioskodawca. Sam wjazd na teren MOK przez zainteresowane podmioty (użytkowników pojazdów) i postój ich pojazdów na terenie MOK będzie nieodpłatny. Nieodpłatne będzie również korzystanie ze zlokalizowanej na terenie MOK Infrastruktury C, stanowiącej przedmiot złożonego wniosku.
Należy równocześnie wskazać, że budowany przez Wnioskodawcę MOK będzie dodatkowo oferował odpłatną możliwość korzystania z urządzeń Infrastruktury A, jednak korzystanie z tej infrastruktury nie będzie obowiązkowe dla osób korzystających z MOK (kwestia prawa do odliczenia VAT z wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która wykorzystywana będzie odpłatnie, stanowi przedmiot odrębnego wniosku o interpretację). Powyższe oznacza, że osoby nieodpłatnie korzystające z Infrastruktury C będą miały na terenie MOK także możliwość odpłatnego korzystania z Infrastruktury A, przy czym nie będzie to obligatoryjne. W konsekwencji z Infrastruktury C nieodpłatnie korzystać będą mogły zarówno znajdujące się na terenie MOK osoby niekorzystające równocześnie z odpłatnej Infrastruktury A, jak i osoby, które dodatkowo odpłatnie korzystają z Infrastruktury A (dla takich osób Infrastruktura C pozostanie nieodpłatna i ogólnodostępna).
Podsumowując, cała Infrastruktura C realizowana w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępna i przeznaczona do użytku niekomercyjnego. Będzie ona służyć nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, jak i osobom odwiedzającym Gminę, zgodnie z celami, w których zostanie wykonana – tj. w celu rozwoju terenów rekreacyjnych. W związku z powyższym, Gmina nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Infrastruktury C przez wskazane powyżej osoby. Gmina nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. Infrastruktury C, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę C realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?
2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, która będzie realizowana w ramach Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.W opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę C realizowaną w ramach Inwestycji, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.
2.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, która będzie realizowana w ramach Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zważywszy na fakt, że Infrastruktura C będąca przedmiotem Inwestycji będzie wykorzystywana przez mieszkańców oraz osoby odwiedzające Gminę w celach turystycznych, w ocenie Gminy, nie będzie ona wykorzystywana w ramach jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę C w ramach zadań własnych związanych ze sprawami kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Powstała w ramach Inwestycji Infrastruktura C nie będzie jednocześnie wykorzystywana do żadnych odpłatnych czynności. Tym samym nie będzie dochodziło do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a Infrastruktura C wykorzystywana będzie wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak będzie bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację Inwestycji w zakresie Infrastruktury C, a wykonywaniem jakiejkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W związku z powyższym, zdaniem Gminy, realizacja Inwestycji w zakresie Infrastruktury C nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które Gmina będzie ponosiła na realizację Inwestycji w zakresie Infrastruktury C.
Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2023 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.324.2023.1.RM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, iż: „(…) Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione. Jak Państwo wskazali, efekty zrealizowanej inwestycji, tj. ścieżka rowerowa wraz z innymi urządzeniami będzie ogólnodostępna i będzie udostępniona nieodpłatnie. Zatem, nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, jak również nie mają Państwo prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy”.
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 10 września 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-2.4012.629.2024.1.MC.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy:
•Infrastruktura C, będąca przedmiotem Inwestycji, nie będzie wykorzystywana przez Gminę do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT w ramach działalności gospodarczej Gminy;
•nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji w zakresie Infrastruktury C, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, jest także, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
Przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Jak wyżej wskazano nieodpłatnie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, jak również wszelkie inne darowizny) podlega opodatkowaniu po łącznym spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli:
·dokonujący nieodpłatnego przekazania jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
·przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa,
·przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynikają z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Ponadto w świetle art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.
Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (...)
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
W tym miejscu należy zauważyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 20 marca 2014 r. wydał postanowienie w sprawie C-72/13 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, w którym orzekł, że: „dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz, iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.
Mając na względzie powyższe należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy) w konkretnych okolicznościach stanu faktycznego sprawy.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Infrastrukturę C powstałą w ramach Inwestycji, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.
Zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w świetle powołanych wyżej przepisów należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja danej inwestycji ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Zatem każde działanie podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu tych jednostek, a dotyczące mienia Gminy, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Tak więc czynności wynikające z realizacji zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, podejmowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo, że:
·Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
·W związku z realizacją przez Gminę zadań własnych, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina bierze udział w projekcie pn. „(…)”.
·Celem Projektu jest budowa ponadregionalnego produktu turystycznego, (...) z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej. Powyższy Projekt stanowi okazję i szansę dla rozwoju turystyki w obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo, jako przeciwwaga dla obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji (…).
·Gmina będzie realizowała Projekt w ramach umowy partnerskiej zawartej z Województwem (…).
·Projekt, w części realizowanej przez Gminę, przewiduje m.in. budowę miejsca obsługi kamperów (MOK) na dz. ewid. nr (…). Wskazane zadanie zwane będzie dalej jako „Inwestycja”.
·Złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części Projektu, która realizowana będzie bezpośrednio przez Gminę w ramach Inwestycji.
·W strukturze organizacyjnej Gminy występuje m.in. Zakład, funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie Inwestycją po jej ukończeniu i oddaniu do użytkowania.
·W związku z realizacją Inwestycji Gmina będzie ponosiła wydatki m.in. na: pozostałą infrastrukturę („Infrastruktura C”), tj.: roboty ziemne i nawierzchniowe, budowę zadaszonej wiaty na nawierzchni z kostki brukowej, budowę budynku techniczno-gospodarczego, budowę placu zabaw, montaż stojaków na rowery, montaż oświetlenia, montaż elementów wyposażenia i małej architektury, nasadzenia roślin i zasiew traw, słupek obsługi przy wjeździe, bramę wyjazdową, monitoring, hak do zawieszenia roweru, tablicę informacyjną z regulaminem MOK, szyld na wjeździe informujący o MOK, ławki z oparciami na zewnątrz, leżakoławki, palenisko, plac zabaw, trawnik do odpoczynku/miejsce na namiot, pojemniki na odpady segregowane zamykane, pergolę osłaniającą pojemniki do segregowania odpadów, trejaż drewniany porośnięty pnączami, zieleń urządzoną, podest drewniany przy wiacie, pojemniki zamykane na żywność, boksy dla psów, bramę techniczną, parawan drewniany przy toaletach, inne elementy wyposażenia i małej architektury.
·Złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie Infrastruktury C, która będzie realizowana przez Gminę w ramach Inwestycji.
·Wniosek ten dotyczy tylko takich wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, które Gmina będzie w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury. Innymi słowy, zakresem przedmiotowym wniosku nie została w żadnym zakresie objęta Infrastruktura A oraz B.
·Ponoszone w ramach Inwestycji wydatki na Infrastrukturę C będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.
·Gmina wskazuje, że miejsce obsługi kamperów (dalej: „MOK”) budowane będzie na nieruchomości, której właścicielem jest Wnioskodawca. Sam wjazd na teren MOK przez zainteresowane podmioty (użytkowników pojazdów) i postój ich pojazdów na terenie MOK będzie nieodpłatny. Nieodpłatne będzie również korzystanie ze zlokalizowanej na terenie MOK Infrastruktury C, stanowiącej przedmiot złożonego wniosku.
·Budowany przez Wnioskodawcę MOK będzie dodatkowo oferował odpłatną możliwość korzystania z urządzeń Infrastruktury A, jednak korzystanie z tej infrastruktury nie będzie obowiązkowe dla osób korzystających z MOK (kwestia prawa do odliczenia VAT z wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która wykorzystywana będzie odpłatnie, stanowi przedmiot odrębnego wniosku o interpretację). Powyższe oznacza, że osoby nieodpłatnie korzystające z Infrastruktury C będą miały na terenie MOK także możliwość odpłatnego korzystania z Infrastruktury A, przy czym nie będzie to obligatoryjne. W konsekwencji z Infrastruktury C nieodpłatnie korzystać będą mogły zarówno znajdujące się na terenie MOK osoby niekorzystające równocześnie z odpłatnej Infrastruktury A, jak i osoby, które dodatkowo odpłatnie korzystają z Infrastruktury A (dla takich osób Infrastruktura C pozostanie nieodpłatna i ogólnodostępna).
·Cała Infrastruktura C realizowana w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępna i przeznaczona do użytku niekomercyjnego. Będzie ona służyć nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, jak i osobom odwiedzającym Gminę, zgodnie z celami, w których zostanie wykonana – tj. w celu rozwoju terenów rekreacyjnych. W związku z powyższym, Gmina nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Infrastruktury C przez wskazane powyżej osoby. Gmina nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. Infrastruktury C, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
W omawianej sprawie, realizując wskazaną inwestycję, będą Państwo działali w ramach reżimu publicznoprawnego. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, majątek wytworzony w ramach inwestycji – Infrastruktura C – służyć będzie wyłącznie do wykonywania zadań własnych Gminy, zaś korzystanie z niego będzie nieodpłatne dla społeczności lokalnej, jak i osób odwiedzających Gminę. Gmina nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Infrastruktury C przez wskazane powyżej osoby. Gmina nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. Infrastruktury C, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
Tym samym z wniosku nie wynika, aby wykonywali Państwo w odniesieniu do realizowanej inwestycji czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, realizując ww. inwestycję nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem przyszłe wykorzystywanie majątku powstałego w ramach inwestycji w sposób opisany powyżej, realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Państwo wykonując te czynności nie będą występować w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działać będą Państwo jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
W konsekwencji nieodpłatne udostępnienie przez Gminę majątku powstałego w ramach inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż Gmina realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT oraz nie dojdzie do przekazania towarów lub ich zużycia na cele osobiste Gminy, ani jej pracowników, ani też do darowizny. Również nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne udostępnienie infrastruktury będzie się odbywać w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych.
Podsumowując stwierdzam, że w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę C realizowaną w ramach Inwestycji, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji – Infrastruktury C.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymywanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Ponadto, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Jak rozstrzygnięto wyżej:
1.Gmina realizując projekt nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (w ramach statusu podatnika VAT).
2.Czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać majątek powstały w ramach inwestycji – Infrastrukturę C, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.
Ponadto, jak Państwo jednoznacznie wskazali:
·złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie Infrastruktury C, która będzie realizowana przez Gminę w ramach Inwestycji. Równocześnie Gmina wskazuje, że wniosek ten dotyczy tylko takich wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, które Gmina będzie w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury. Innymi słowy, zakresem przedmiotowym wniosku nie została w żadnym zakresie objęta Infrastruktura A oraz B.
·ponoszone w ramach Inwestycji wydatki na Infrastrukturę C będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.
Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę C, która będzie realizowana w ramach Inwestycji.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).