Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania w ewidencji VAT faktur dokumentujących usługi zwolnione od podatku VAT jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ujmowania w ewidencji VAT faktur dokumentujących usługi zwolnione od podatku VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 października 2024 r. (wpływ 25 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. 100% udziałów w Spółce należy do jednostki samorządu terytorialnego – Powiatu (…). Spółka jest podmiotem leczniczym. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność pogotowia ratunkowego (PKD 86, 90, B).

Pozostałe przedmioty działalności gospodarczej Spółki to:

-wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68, 20, Z),

-pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85, 59, B),

-sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych (PKD 47, 74, Z).

W praktyce głównym celem działania Spółki jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, powodujących zagrożenie życia. Świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne, wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Spółka realizuje następujące zadania ratownictwa medycznego:

-udzielanie w miejscu zdarzenia świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia,

-udzielanie niezbędnej pomocy medycznej w przypadkach klęsk żywiołowych, katastrof oraz innych zdarzeń zagrażających zdrowiu i życiu w skali masowej,

-prowadzenie dokumentacji medycznej chorych, którym została udzielona pomoc,

-prowadzenie działalności z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia,

-przygotowanie osób do wykonywania zawodów medycznych oraz prowadzenie kursów i szkoleń z zakresu ratownictwa medycznego.

Pracownicy Spółki (ratownicy medyczni) biorą i nadal planują brać udział w zawodach w ratownictwie medycznym. Są to wydarzenia organizowane przez jednostki medyczne prowadzące tożsamą do Spółki działalność w formie spółek z o.o. oraz jednostki działające w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ).

Zawody te organizowane będą na podstawie przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2187).

Opisywane zawody ratownictwa medycznego noszą cechy współzawodnictwa i mają na celu podnoszenie i weryfikację umiejętności ratowników medycznych, co spełnia założenia ustawicznego rozwoju zawodowego, wskazanego w przepisach regulujących zawód ratownika medycznego.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Na czym konkretnie polegają/będą polegały nabywane przez Państwa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy? Należy opisać w jaki sposób są/będą organizowane ww. usługi, jaki zakres obejmują/będą obejmowały ww. usługi i czego dotyczą/będą dotyczyły?”, wskazali Państwo, że „Nabywane przez Spółkę usługi, tj. udział w zawodach w ratownictwie medycznym, polegają na utworzeniu sytuacji symulowanych, w których zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy w odwzorowanych realnych sytuacjach. Ta pomoc jest oceniana przez sędziów. Wszystkie zespoły ratownictwa medycznego uczestniczące w zawodach biorą udział w zawodach w czasie wolnym od pracy. Poszczególni dyrektorzy czy osoby zarządzające jednostkami ratownictwa medycznego zgłaszają udział takich zespołów w zawodach. Zawody trwają kilka dni. Organizator zawodów zapewnia nocleg oraz wyżywienie załogom uczestniczącym. Koszt udziału w zawodach obejmuje zapewnienie noclegu, wyżywienia oraz przygotowanie stanowisk symulowanych wraz z pokryciem kosztów wynajmu (np. sprzętu do symulacji) oraz użycia sprzętu. Podczas zawodów w ratownictwie medycznym często odbywają się warsztaty oraz seminaria dla ratowników medycznych. Seminaria i warsztaty szkoleniowe są również traktowane jako formy doskonalenia zawodowego, za które są przyznawane punkty edukacyjne. Aby punkty mogły zostać przyznane, organizator zawodów musi otrzymać zgodę konsultanta krajowego lub wojewódzkiego, który zatwierdza program takich warsztatów. Organizatorem zawodów w ratownictwie medycznym są jednostki państwowego ratownictwa medycznego. ”

Na pytanie Organu „Czy podmioty, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe?”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie, jednostki od których Spółka nabywa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.– Prawo oświatowe.”

Na pytanie Organu „Czy podmioty, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, posiadają status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego?”, wskazali Państwo, że „Nie, jednostki, od których Spółka nabywa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, nie posiadają statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.”

Na pytanie Organu „Czy nabywane przez Państwa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?”, podali Państwo, że „Nie, nabywane przez Spółkę usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).”

Na pytanie Organu „Czy nabywane przez Państwa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, obejmują/będą obejmowały nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych uczestników zawodów?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, nabywane przez Spółkę usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą udział pracownicy Spółki obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem oraz mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych uczestników zawodów. Na podstawie art. 74 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2187, dalej: „Ustawa”) oraz § 3 wydanego na podstawie ustawy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2023 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego ratowników medycznych (Dz. U. poz. 1800, dalej: „Rozporządzenie”), ratownik medyczny ma obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego. Dopełnienie przez ratownika medycznego obowiązku doskonalenia zawodowego polega na uzyskaniu w okresie edukacyjnym co najmniej 200 punktów edukacyjnych za udział w wybranych formach ustawicznego rozwoju zawodowego. Za zrealizowanie każdej z form doskonalenia zawodowego ratowników medycznych przysługuje określona liczba punktów edukacyjnych. Na podstawie § 2 pkt 13 rozporządzenia samokształcenie ratownika medycznego może być realizowane w formie udziału w mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego. Za udział w takich zawodach ratownikowi medycznemu przysługuje 10 punków edukacyjnych. Dodatkowo za zajęcie od 1 do 3 miejsca w mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego przysługuje 15 punktów edukacyjnych. Organizator wystawia zaświadczenie potwierdzające udział w mistrzostwach oraz dokonuje wpisu do karty ustawicznego rozwoju zawodowego.”

Na pytanie Organu „Czy nabywane przez Państwa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, są/będą prowadzone przez ww. podmioty w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Podkreślić w tym miejscu należy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia usług szkoleniowych, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których podmioty te przeprowadzają ww. usługi.”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, nabywane przez Spółkę usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą udział pracownicy Spółki są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Jak już wyżej wskazano, na podstawie art. 74 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2187, dalej: „Ustawa”) oraz § 3 wydanego na podstawie ustawy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 sierpnia 2023 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego ratowników medycznych (Dz. U. poz. 1800, dalej: „Rozporządzenie”), ratownik medyczny ma obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego.

Z kolei na podstawie § 2 pkt 13 rozporządzenia:

§ 2. Samokształcenie jest realizowane w następujących formach:

(...)

13) udział w mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego, organizowanych pod patronatem konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej, lub zajęcie od pierwszego do trzeciego miejsca na mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego – organizowanych pod patronatem konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej.

Dodatkowym uszczegółowieniem zasad prowadzenia kursów w zakresie doskonalenia zawodowego są następujące przepisy ustawy:

Art. 93 ustawy:

Ratownik medyczny ma obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez udział w następujących formach doskonalenia zawodowego:

1)kursie doskonalącym;

2)samokształceniu.

Art. 94 ustawy:

1.Kurs doskonalący ma na celu pogłębienie i aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych, w tym szkolenie praktyczne.

2.Kurs doskonalący odbywa się na podstawie programu, który obejmuje:

1)założenia organizacyjno-programowe określające rodzaj i cel kształcenia, czas jego trwania, sposób organizacji oraz sposób sprawdzania efektów kształcenia;

2)plan nauczania;

3)wykaz umiejętności wynikowych;

4)treści nauczania;

5)wskazówki metodyczne;

6)standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej.

3.Program kursu doskonalącego jest opracowywany i aktualizowany zgodnie z postępem wiedzy przez zespół ekspertów, o którym mowa w ust. 4.

(...)

Art. 95 ustawy:

Kurs doskonalący mogą prowadzić podmioty, które:

1)realizują program kursu doskonalącego, o którym mowa w art. 94 ust. 2;

2)zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zgodne ze standardami, o których mowa w art. 94 ust. 2 pkt 6;

3)zapewniają bazę dydaktyczną zgodną ze standardami, o których mowa w art. 94 ust. 2 pkt 6, niezbędną do realizacji programu kursu, w tym do szkolenia praktycznego;

4)posiadają wewnętrzny system oceny jakości kształcenia;

5)prowadzą dokumentację związaną z organizacją i przebiegiem kształcenia, w szczególności przygotowują regulaminy organizacyjne kształcenia, protokoły postępowania kwalifikacyjnego oraz protokoły przebiegu sprawdzianów lub innych form zaliczenia danego rodzaju kształcenia;

6)prowadzą ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu danego rodzaju kształcenia obejmującą:

a)dane osoby, która ukończyła kurs doskonalący:

-imię (imiona) i nazwisko,

-numer PESEL, a w przypadku jego braku - serię i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,

-adres miejsca zamieszkania,

b)rodzaj i nazwę kształcenia,

c)nazwę (firmę) organizatora kształcenia,

d)datę wydania i numer zaświadczenia;

7)uzyskały wpis na listę podmiotów uprawnionych do prowadzenia kursu doskonalącego.”

Na pytanie Organu „Czy podmioty, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, realizując opisane usługi działają w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, traktowane jako usługi doskonalenia zawodowego ratowników medycznych, są realizowane w oparciu o zagadnienia szczegółowo określone w § 9 pkt 13 rozporządzenia:

§ 9. Doskonalenie zawodowe ratowników medycznych obejmuje zagadnienia z zakresu:

(...)

13) zagadnień dotyczących wsparcia psychologicznego dla ratownika medycznego i osoby będącej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego:

a)przy uwzględnieniu różnic indywidualnych, rodzajów, źródeł, skutków stresu w działaniach ratowniczych,

b)zespołu stresu pourazowego i jego objawów,

c)wpływu stresu pourazowego na stosunki międzyludzkie,

d)sytuacji trudnych w kontakcie z osobą będącą w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego i wpływu tych sytuacji na sprawność funkcjonowania jednostki lub grupy osób (zbiegowisko, tłum, publiczność), nawiązywania kontaktu z osobą będącą w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego i udzielaniem wsparcia psychicznego tej osobie,

e)zespołowego rozwiązywania problemów – umiejętności zachowania w zmieniających się warunkach,

f)stylów i technik radzenia sobie ze stresem.”

Na pytanie Organu „Czy podmioty, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, w przypadku ww. usług działają/będą działali pod kontrolą państwa (instytucji państwowych)? Na czym polega ta kontrola?”, podali Państwo, że „Tak, podmioty od których Spółka nabywa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym działają pod kontrolą instytucji państwowych – mistrzostwa lub zawody w ratownictwie medycznym są organizowane pod patronatem konsultanta krajowego lub wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej – § 2 pkt 13 rozporządzenia:

Samokształcenie jest realizowane w następujących formach:

13) udział w mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego, organizowanych pod patronatem konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej, lub zajęcie od pierwszego do trzeciego miejsca na mistrzostwach lub zawodach ratownictwa medycznego – organizowanych pod patronatem konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie medycyny ratunkowej.

Kontrola ta polega na nadzorze merytorycznym organizowanych zawodów w ratownictwie medycznym konsultanta krajowego lub wojewódzkiego, który jest obecny fizycznie podczas zawodów.”

Na pytanie Organu „Czy działania podmiotów, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, w przypadku ww. usług wymagają akceptacji państwa (instytucji państwowych)?”, wskazali Państwo, że „Nie, działania podmiotów, od których Spółka nabywa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym nie wymagają akceptacji państwa (instytucji państwowych).”

Na pytanie Organu „Czy podmioty, od których nabywają Państwo usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, są podmiotami, które dla tych usług uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?”, podali Państwo, że „Nie, podmioty, od których Spółka nabywa usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym nie są podmiotami posiadającymi akredytację dla tych usług.”

Na pytanie Organu „Czy wykonywane przez ww. podmioty usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, są finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to należy dodatkowo wskazać:

a)czy w całości, czy w części?

b)jeśli w części, to w jakiej? (należy podać procentowo),

c)czy ww. podmioty posiadają stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tych usług są środki publiczne?”,

odpowiedzieli Państwo, że „Usługi w formie organizacji zawodów w ratownictwie medycznym są finansowane w największym stopniu przez jednostki, których pracownicy biorą udział w zawodach. Charakter tego finansowania jest uzależniony najczęściej od indywidualnego charakteru nabywcy świadczenia. Pozostałe źródła finansowania tych świadczeń to środki finansowe pozyskane od sponsorów, dotacje jednostek samorządów terytorialnych oraz wkład własny jednostki organizującej zawody.”

Na pytanie Organu „Czy w związku z nabywaniem usług związanych z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, otrzymują Państwo faktury z wykazaną kwotą podatku VAT?”, wskazali Państwo, że „Spółka otrzymuje faktury dot. udziału w zawodach w ratownictwie medycznym bez wykazanej kwoty podatku, z adnotacją „ZW”.”

Na pytanie Organu „Czy usługi związane z organizacją zawodów w ratownictwie medycznym, w których biorą/będą brali udział Państwa pracownicy, nabywane są/będą przez Państwa w związku z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w stosunku do których, co do zasady, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy w związku w wykonywaniem przez Państwa czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, w stosunku do których, co do zasady, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?”, odpowiedzieli Państwo, że „Spółka nabywa usługi związane z udziałem w zawodach w ratownictwie medycznym w związku z prowadzoną podstawową działalnością (działalność pogotowia ratunkowego), która jest działalnością przedmiotowo zwolnioną z podatku VAT. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 12, dotychczas Spółka otrzymuje faktury z tytułu udziału w zawodach w ratownictwie medycznym bez podatku VAT, z adnotacją „ZW”, w związku z czym Spółka nie odlicza podatku naliczonego.”

Pytanie

Czy Spółka ma prawo ująć w ewidencji VAT faktury dokumentujące zakup usług wskazanych we wniosku, polegające na udziale w zawodach w ratownictwie medycznym, jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo ująć w ewidencji VAT faktury dokumentujące zakup usług polegających na udziale ratowników Spółki w zawodach w ratownictwie medycznym, jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 (dalej: VATu):

Zwalnia się od podatku:

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z cytowanego przepisu, aby móc skorzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

-formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

-na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe,

-szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z powyższym, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenia danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę, przed ustaleniem, czy dana usługa korzysta ze zwolnienia z VAT, należy zweryfikować zastosowanie cytowanego przepisu do poszczególnych punktów zdarzenia przyszłego oraz przepisy szczególne.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi w zakresie udziału w zawodach w ratownictwie medycznym, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Aktem prawnym regulującym wykonywanie zawodu ratownika medycznego jest ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2187). Zgodnie z art. 74 tej ustawy:

1.Ratownik medyczny ma prawo i obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych.

2.Ustawiczny rozwój zawodowy może być realizowany przez kształcenie podyplomowe lub doskonalenie zawodowe.

Z kolei zgodnie z art. 75 cytowanej ustawy:

Koszty ustawicznego rozwoju zawodowego ponosi ratownik medyczny lub podmiot, u którego ratownik medyczny wykonuje zawód, lub jednostka prowadząca szkolenie.

Zgodnie z treścią art. 93 cytowanej ustawy:

Ratownik medyczny ma obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez udział w następujących formach doskonalenia zawodowego:

1)kursie doskonalącym;

2)samokształceniu.

Zawody ratownictwa medycznego noszą cechy współzawodnictwa i mają na celu podnoszenie i weryfikację umiejętności ratowników medycznych, co spełnia założenia ustawicznego rozwoju zawodowego. Należy zatem uznać, że udział w zawodach ratownictwa medycznego wpisuje się w kształcenie zawodowe ratowników medycznych, a co za tym idzie – zakup usługi udziału w takich zawodach będzie spełniał przesłanki wskazane w treści 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, a tym samym usługa powinna zostać zwolniona z podatku.

Na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Jak wynika z powyższego, Spółka winna ujmować zakupione usługi w ewidencji VAT. Z uwagi na fakt, że podatnicy zobowiązani są do prowadzenia swoich rozliczeń podatkowych w sposób rzetelny, zdaniem Spółki, ujęcie faktury dokumentującej nabycie usług wskazanych we wniosku jako zwolnionych z VAT będzie poprawne. W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo ująć w ewidencji VAT zakupy usług polegających na udziale ratowników Spółki w zawodach w ratownictwie medycznym, jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ujmowania w ewidencji VAT faktur dokumentujących usługi zwolnione od podatku VAT jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie natomiast z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 109 ust. 3c ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:

1)za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału – w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;

2)za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją – w terminie do złożenia tej deklaracji.

Na mocy art. 109 ust. 8a ustawy:

Ewidencja, o której mowa w ust. 3, prowadzona jest w postaci elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

Art. 109 ust. 14 ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 poz. 1988 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem”. W rozporządzeniu tym określony został szczegółowy zakres danych zawartych m.in. w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.

Jak wynika z § 1 ust. 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie określa:

1)szczegółowy zakres danych zawartych w:

a)deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

b)ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”.

2)objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej ,,deklaracjami'', oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia:

Objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy określa załącznik do rozporządzenia.

Według § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego:

1)  wartość netto oraz wysokość podatku naliczonego przysługującego do odliczenia z podstaw określonych w art. 86 ust. 2 ustawy, na warunkach określonych w ustawie, w podziale na nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych oraz nabycie pozostałych towarów i usług;

2)  wysokość podatku naliczonego wynikającą z korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 90a-90c oraz art. 91 ustawy, w podziale na korektę podatku naliczonego od:

a)  nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych,

b)  nabycia pozostałych towarów i usług;

3)  wysokość podatku naliczonego wynikającą z korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 89b ust. 1 i 4 ustawy;

4)  kwoty nabycia:

a)  towarów i usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,

b)  towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków związanych ze sprzedażą opodatkowaną na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy.

W pkt II załącznika „Sposób wykazywania danych w ewidencji” wskazano w ust. 6, że:

Podatnik wykazuje w ewidencji dane pozwalające na rozliczenie podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w danym okresie rozliczeniowym.

Należy zauważyć, że ustawodawca jednoznacznie wskazał jakie dane powinny się znajdować w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, ujmuje się dane z faktur zakupu, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nie wykazuje się zatem w ewidencji VAT danych z faktur zakupu w zakresie w jakim podatnikowi nie przysługuje to uprawnienie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nabywają Państwo od innych podmiotów usługi polegające na przeprowadzeniu zawodów w ratownictwie medycznym dla Państwa pracowników. Otrzymują Państwo faktury dotyczące udziału w zawodach w ratownictwie medycznym bez wykazanej kwoty podatku, z adnotacją „ZW”. Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że nabywają Państwo ww. usługi związane z udziałem w zawodach w ratownictwie medycznym w związku z prowadzoną podstawową działalnością (działalność pogotowia ratunkowego), która jest działalnością przedmiotowo zwolnioną z podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro nabywane usługi służą Państwu wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, z tytułu nabycia tych usług nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, a tym samym zakup tych usług nie podlega wykazaniu w ewidencji VAT.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółka winna ujmować zakupione usługi w ewidencji VAT, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie ujmowania w ewidencji VAT faktur dokumentujących usługi zwolnione od podatku VAT. Natomiast kwestia prawidłowości zwolnienia zastosowanego na fakturze przez kontrahenta nie była przedmiotem interpretacji.

W zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych na Państwa rzecz usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.