Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki podczas realizacji projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.) oraz pismem z 26 listopada 2024 r. (wpływ 29 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Miasto i Gmina (…) jest beneficjentem programu „(…)” planowanego w ramach Priorytetu (…) „(…)” dla Działania (…) „(…)” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027 zgodnie z umową partnerską nr (…).
Miasto i Gmina (…) zwana Wnioskodawcą jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest osobą prawną jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 2 Ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.
Miasto i Gmina (…) realizuje projekt „(…)”, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt współrealizowany jest z innymi gminami województwa (…) gdzie liderem projektu będzie Województwo (…). Głównym założeniem projektu jest doprowadzenie do (…).
Zadaniem projektu jest wsparcie jednostek samorządu terytorialnego podczas wdrażania programu (…). Założeniami projektu jest (…). Projekt realizowany jest wspólnie przez partnerów, koordynowany przez Województwo (…) jako Lidera Projektu. Podpisana umowa partnerska opisuje szczegółowo jaki zakres przedsięwzięć ma do wykonania partner tej umowy. Całkowity budżet jaki jest przewidziany w projekcie przypadający na Miasto i Gminę (…) wynosi (…) zł, w tym przewidywana kwota dotacji wynosi (…) zł ze środków Funduszy Europejskich, natomiast przewidywany wkład własny wynosi (…) zł.
Do zadań Wnioskodawcy wynikających z realizowanego projektu „(…)”, należy przeprowadzenie działań wiążących się z poniesionymi wydatkami takimi jak:
- zatrudnienie (…) wraz z wyposażeniem stanowiska pracy,
- zlecenie wykonania analizy (…),
- zlecenie wykonania audytów (…),
- zakup usług oraz materiałów promocyjno-edukacyjnych niezbędnych do wykonywania zadań wskazanych w projekcie,
- zakup samochodu,
- narzędzia i usługi niezbędne do prowadzenia kontroli,
Głównymi zadaniami (…) jest:
- wsparcie mieszkańców przy (…),
- prowadzenie kontroli (…),
- prowadzenie lokalnych działań informacyjno-edukacyjnych (organizacja spotkań z mieszkańcami, dystrybucja materiałów edukacyjnych, organizacja spotkań z lokalnymi liderami (księża, strażacy, lekarze), organizacja spotkań z dziećmi i przeprowadzenie lekcji na temat (…),
- wsparcie samorządu gminnego i jego mieszkańców w zakresie pozyskiwania wsparcia finansowego na poprawę działań związanych z (…).
Ponoszone wydatki przez gminę będą udokumentowane poprzez faktury VAT, wystawianymi na Miasto i Gminę (…).
Warunkiem zakwalifikowania podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu o którym mowa wyżej, jest brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.
Gmina realizując projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu „(…)” Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.
Pytanie
Czy Miasto i Gmina (…) w ramach realizowanego projektu „(…)” (…) 2021-2027, w ramach Priorytetu (…) „(…)” dla Działania (…) „(…)” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jakie będą wynikały z faktur dokumentujących poniesione wydatki podczas realizacji projektu „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Jednostce samorządu terytorialnego jaką jest Miasto i Gmina (…) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług zakupionych w ramach projektu „(…)”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystane do czynności opodatkowanych, a jednostka nie będzie takich czynności wykonywała.
Gmina realizując wyżej wymieniony projekt działa jako organ administracji publicznej w ramach zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina realizując projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Realizujecie Państwo projekt „(…)”, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Priorytetu (…) „(…)” dla Działania (…) „(…)” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027. Projekt współrealizowany jest z innymi gminami województwa (…) gdzie liderem projektu będzie Województwo (…).
Głównym założeniem projektu jest doprowadzenie do (…). Założeniami projektu jest (…).
Do zadań Wnioskodawcy wynikających z realizowanego projektu „(…)”, należy przeprowadzenie działań wiążących się z poniesionymi wydatkami takimi jak zatrudnienie (…) wraz z wyposażeniem stanowiska pracy, zlecenie wykonania analizy (…), zlecenie wykonania audytów (…), zakup usług oraz materiałów promocyjno-edukacyjnych niezbędnych do wykonywania zadań wskazanych w projekcie, zakup samochodu, narzędzia i usługi niezbędne do prowadzenia kontroli.
Ponoszone wydatki będą udokumentowane poprzez faktury VAT, wystawiane na Miasto i Gminę (…). Gmina realizując projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu „(…)” Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku należnego VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż w ramach realizacji projektu pn. „(…)” Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów, a efekty zrealizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W konsekwencji nie macie Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, gdyż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).