Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.726.2024.1.EK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.726.2024.1.EK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek sygnowany datą 27 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy stacjonarnych kursów w formie szkoleń/warsztatów, obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), prowadzi działalność w zakresie działalności szkoleniowej i edukacyjnej. Przedmiot przeważającej działalności Spółki stanowią pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Spółka, jako polski rezydent podatkowy, podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, organizuje szkolenia oraz warsztaty. Świadczone usługi podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT.

Wnioskodawca planuje uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego w myśl art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2024.0.737 t.j.).

Zgodnie z art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W zgłoszeniu do ewidencji szkół i placówek, o której mowa w art. 168 ust. 4 Prawa oświatowego, jako zakres kształcenia działania placówki prowadzonej przez Spółkę, wpisane zostanie:

a)ogólne określenie – „A” (bez wskazania nazwy zawodu lub nazw kursów) albo

b)nazwa konkretnego zawodu lub nazwa konkretnego kursu – „B”.

W zależności od treści zgłoszenia, wpis do ewidencji szkół i placówek będzie zawierał wskazanie, że placówka prowadzona przez Spółkę będzie:

a)„placówką kształcenia ustawicznego A”;

b)„placówką kształcenia ustawicznego prowadzącego B”.

Hipotetycznie możliwe jest wystąpienie sytuacji, gdy w treści zgłoszenia do ewidencji szkół i placówek, Spółka poda jako zakres kształcenia i działania placówki – „B”, zaś organ administracji oświatowej w treści wpisu do ewidencji zawrze ogólny opis – „placówka kształcenia ustawicznego A”.

W praktyce zdarza się bowiem, że organy administracji oświatowej mogą dokonać wpisu do ewidencji szkół i placówek w zakresie kształcenia i działania placówki o treści różniącej się od opisu podanego w zgłoszeniu.

Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w zw. z art. 10 Prawa oświatowego.

Wpis do ewidencji szkół i placówek skutkować będzie nadaniem Wnioskodawcy numeru REGON, odmiennego od numeru REGON, który został przypisany Spółce z chwilą jej wpisu do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.

Spółka w przypadku uzyskania wpisu będzie prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia/warsztaty będą dotyczyły następujących zagadnień:

I.Korzyści i ograniczeń na rynku pierwotnym nieruchomości.

W zakres szkolenia wchodzi między innymi omówienie następujących zagadnień:

·Bezpieczeństwo i gwarancja transakcji

·Ciągłość obrotu

·Koszty eksploatacji

·Rękojmia dewelopera

·Umowy rezerwacyjne

·Księgi wieczyste

II.Porównania rynku pierwotnego i wtórnego.

W zakres szkolenia wchodzi między innymi omówienie następujących zagadnień:

·Oferenci i dostawcy

·Koszty transakcyjne

·Formy umowy

III.Form finansowania.

IV.Form inwestowania.

V.Planów inwestycyjnych.

VI.Opodatkowania transakcji na rynku pierwotnym.

VII.Technik sprzedaży.

VIII.Budowania zdolności kredytowej oraz jej weryfikacji.

IX.Obsługa portali branżowych i poszukiwanie nieruchomości.

X.Badanie rynku nieruchomości.

XI.Budowania relacji z deweloperem.

XII.Technik negocjacyjnych.

XIII.Umów i procedur zakupu.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie organizował inne kursy i szkolenia w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne.

Ofertą kształcenia ustawicznego prowadzonego w ramach placówki będą szkolenia i warsztaty stacjonarne. Będą miały one na celu nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej przez kursantów. Wnioskodawca będzie opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego. Spółka będzie zatrudniać pracowników administracyjnych i dydaktycznych (wykładowców i nauczycieli), zapewniać kursantom materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt, gromadzić informacje naukowo- techniczne oraz tworzyć bazę uczestników.

Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne. Spółka propagować będzie postawy sprzyjające pracy i rozwojowi. Spółka umożliwi absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej we wskazanym obszarze.

Spółka nie będzie posiadać oddziałów zarejestrowanych na terenie kraju. Opisane kursy doszkalające oraz ewentualne inne kursy w zakresie szeroko pojętego obrotu nieruchomościami obejmującego kształcenie ustawiczne, prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowić będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie.

Usługi realizowane przez Spółkę nie będą usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT. Usługi, które będą realizowane przez Spółkę, nie będą finansowane ze środków publicznych.

Pytanie

Czy opisane stacjonarne kursy w formie szkoleń/warsztatów prowadzone przez Wnioskodawcę, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, stacjonarne szkolenia/warsztaty przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Przywołany przepis uzależnia zwolnienie od podatku od spełnienia kryteriów przedmiotowo-podmiotowych. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Taki podmiot musi także świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnione od podatku mogą być zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Katalog definicji legalnych ustawy Prawo oświatowe zawarty w art. 4 w pkt 30 i 31 wskazuje, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

·kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

·formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Natomiast w art. 117 ust. 1a wskazano, że kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1)kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2)kurs umiejętności zawodowych;

3)kurs kompetencji ogólnych;

4)turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

4a) branżowe szkolenie zawodowe;

5)kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Jak stanowi art. 117 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

1)publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2)publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;

3)instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową oraz instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3-6 tej ustawy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową i posiadające akredytację, o których mowa w art. 118;

4)podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118.

Przepis art. 117 ust. 2a ustawy Prawo oświatowe wskazuje, że kursy umiejętności zawodowych mogą być prowadzone przez:

1)publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2)publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

W ust. 2b tego artykułu wskazano, że kursy kompetencji ogólnych mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Przedstawione powyżej przepisy obrazują, że kształcenie ustawiczne stanowi również kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy doszkalające prowadzone przez Spółkę będą mieć charakter kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 4 pkt 30 Prawa oświatowego, gdyż stanowić będą kształcenie dla dorosłych mające na celu uzyskanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Głównym celem organizowanych kursów jest zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem danego szkolenia/warsztatu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu, jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Tym samym oferowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za pozostające w związku z zawodami wykonywanymi w szeroko rozumianym obszarze obrotu nieruchomościami – świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.

W ocenie Wnioskodawcy, szkolenia/warsztaty przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego dotyczące szeroko pojętego rynku nieruchomości, służące dokształcaniu zawodowemu oraz mające służyć zdobywaniu nowych umiejętności, pozwalających na rozszerzenie zakresu świadczonych usług, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka planuje uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy Prawo oświatowe. Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek zgodnie z art. 168 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego. Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Spółkę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w zw. z art. 10 Prawa oświatowego.

W ocenie Wnioskodawcy, wraz z dokonaniem wskazanych wyżej czynności Spółka będzie spełniała kryteria przedmiotowo-podmiotowe, od których uzależnione jest zwolnienie przewidziane przez przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia określonego w tym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne – jak Państwo zauważyli – by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis Dyrektywy umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy opisane we wniosku stacjonarne kursy w formie szkoleń/warsztatów, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które zamierzają Państwo świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo oświatowe”.

I tak, w świetle art. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

31) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2) kurs umiejętności zawodowych;

3) kurs kompetencji ogólnych;

4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

4a) branżowe szkolenie zawodowe;

5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Ponadto, zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

·planują Państwo uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego w myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe;

·zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, planują Państwo założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek;

·z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Państwa stanie się podmiotem objętym systemem oświaty, w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, uzyskają Państwo status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w zw. z art. 10 ustawy Prawo oświatowe;

·w przypadku uzyskania wpisu będą Państwo prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami;

·usługi realizowane przez Państwa nie będą usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy. Usługi, które będą realizowane przez Spółkę, nie będą finansowane ze środków publicznych.

Zatem w analizowanym przypadku, po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą Państwo spełniać przesłankę podmiotową niezbędną do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Jednocześnie – jak wskazali Państwo we wniosku – opisane kursy doszkalające oraz ewentualne inne kursy w zakresie szeroko pojętego obrotu nieruchomościami obejmującego kształcenie ustawiczne, prowadzone przez Państwa będą mieć charakter kształcenia. Ich cel stanowić będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie.

Tym samym w okolicznościach opisanych we wniosku spełniona zostanie również przesłanka przedmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Podsumowanie

Opisane we wniosku stacjonarne kursy w formie szkoleń/warsztatów prowadzone przez Państwa, obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które zamierzają Państwo świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Przy czym podkreślić należy, że zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu będzie dotyczyło tylko tych usług w zakresie kształcenia, które zostaną wskazane we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zatem przedstawione przez Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie wskazuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).