Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki 1 wydzielonej z działki nr 3, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki 1 i działki 2, które powstaną po podziale działki nr 3. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2024 r. (data wpływu 21 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jako organ reprezentujący …jest właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości…, (…), sklasyfikowanej jako: „Tereny mieszkaniowe”, zabudowanej budynkiem gospodarczym trwale z gruntem związanym. Budynek jest (…) zgodnie z zapisami - budynek o pow. zabudowy…, wolnostojący, jednokondygnacyjny, rok zakończenia budowy - ….
Aktualnie budynek wypełnia definicję budynku zgodnie z definicją przewidzianą art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. 2024 r. poz. 725 ze zm.), (…).
Dla nieruchomości Sąd (…) prowadzi księgę wieczystą nr (…). …stał się właścicielem ww. działki na podstawie (…).
Dla działki nr 3 (…) obowiązuje mpzp, zgodnie z którym działka opisana jest (…) - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W uzupełniającym przeznaczeniu plan dopuszcza: (…).
Wnioskodawca dodaje, że od dnia (…) część ww. nieruchomości - … (w przyszłości działka 1), stanowiąca (…) znajdującego się na działce sąsiedniej nr 4, podlega umowie dzierżawy.
Wnioskodawca planuje dokonać podziału geodezyjnego działki nr 3 w taki sposób, żeby (…) i dokonać sprzedaży (…) nowo wydzielonej działki (działka 1) na poprawę warunków zagospodarowania działki sąsiedniej nr 4, natomiast drugą działkę powstałą po podziale działki nr 3, na której znajduje się budynek gospodarczy, przeznaczyć do sprzedaży (…) (działka 2).
Budynek gospodarczy znajduje się w (…).
Nadmienia się, że Wnioskodawca nie poniósł żadnych nakładów finansowych na ulepszenie tego budynku i do dnia sprzedaży nie zamierza ponosić.
Wnioskodawca nie może wykluczyć, że (…). Jednak na ten moment budynek gospodarczy na nieruchomości wypełnia/będzie wypełniał na dzień sprzedaży działki nr 3 (po podziale działka 2), definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego.
W uzupełnieniu wniosku na zadane pytania udzielono następujących odpowiedzi:
1.Kiedy nabyli Państwo ww. nieruchomość, objętą zakresem pytania? Proszę podać miesiąc i rok.
Odp. …
2.Kiedy zamierzają Państwo sprzedać działki (działkę 1 i działkę 2) powstałe po podziale działki nr 3? Proszę podać miesiąc i rok oddzielnie dla każdej działki będącej przedmiotem sprzedaży.
Odp. Sprzedaż działki 1 (…), uzależniona jest od wyrażenia ostatecznej zgody (…) na jej zbycie na rzecz właściciela działki sąsiedniej nr 4, na poprawę warunków zagospodarowania tej działki. Po uzyskaniu takiej zgody, Wnioskodawca podejmie działania zmierzające do podziału geodezyjnego działki nr 3, wydzielając z niej działkę 1 i działkę 2. (…). Zakładając, że uzyskanie zgody (…) na zbycie działki 1 i działki 2, nastąpi w (…), zbycie działki 1 na rzecz właściciela działki nr 4 mogłoby nastąpić w (…).
3.W jakim celu został wybudowany budynek, o którym mowa w opisie sprawy?
Wnioskodawca wskazał, że nie ma takiej wiedzy.
4.Proszę wskazać wszystkie informacje, które posiadają Państwo na temat budynku, o którym mowa w opisie sprawy, w szczególności dotyczące (…).
Wnioskodawca podał, że nie posiada wiedzy na ten temat.
5.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku, o którym mowa w opisie sprawy, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Wnioskodawca odpowiedział, że nie posiada wiedzy na ten temat.
6.Jeśli nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku, o którym mowa w opisie sprawy, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, to proszę wskazać czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odp. Nie dotyczy.
7.Czy nieruchomość, na którą składa się działka nr 3 oraz budynek gospodarczy, od momentu jej nabycia wykorzystywana była przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była nieruchomość, wykonywali Państwo - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Wnioskodawca wskazał, że nie posiada wiedzy na ten temat.
8.Czy w stosunku do budynku, o którym mowa w opisie sprawy, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odp. Nie dotyczy.
9.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy:
(…).
Proszę o jednoznaczne wskazanie:
a)Na jaki okres została zawarta ww. umowa dzierżawy?
Odp. Umowa dzierżawy została zawarta na okres: (…), z możliwością rozwiązania za porozumieniem stron.
b)Czy ww. umowa dzierżawy ma charakter odpłatny czy nieodpłatny?
Odp. Umowa ma charakter odpłatny.
c)Czy ww. część nieruchomości stanowiąca (…) jest utwardzona? A jeśli tak, to proszę wskazać rodzaj utwardzenia – kostka brukowa, asfalt, inne - jakie?
Odp. … przez dz. nr 3, do (…) na dz. nr 4, jest częściowo utwardzony przez kostkę brukową.
d)Czy ww. utwardzenie stanowi budowlę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)?
Odp. Ww. częściowe utwardzenie nie stanowi budowli w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, a urządzenie budowlane, o którym stanowi art. 3 pkt 9 tej ustawy.
e)Jeżeli ww. utwardzenie stanowi budowlę, to proszę o wskazanie czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budowli, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. Nie dotyczy.
f)Jeśli nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budowli, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, to proszę wskazać czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budowli, a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odp. Nie dotyczy.
g)Jeżeli ww. utwardzenie stanowi budowlę, to proszę o wskazanie czy były ponoszone wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tej budowli? Jeśli tak, to proszę wskazać:
‒kto ponosił wydatki?
‒w jakim okresie były ponoszone te wydatki?
‒czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
‒w jaki sposób ww. budowla była/jest użytkowana po dokonaniu ulepszeń?
‒czy po zakończonych ulepszeniach do momentu planowanej dostawy wystąpiło/wystąpi pierwsze zasiedlenie ww. budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a jeśli tak to proszę wskazać czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ulepszonej budowli, a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Odp. Nie dotyczy.
Pytanie
Czy planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działka 1 i działka 2 - tj. po podziale działki nr 3 (gdzie działka 1 - nieruchomość niezabudowana, sprzedaż (…) oraz działka 2 - nieruchomość zabudowana, sprzedaż (…)), będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, planowana dostawa nieruchomości oznaczonych jako działka 1 i działka 2 (po podziale geodezyjnym działki nr 3), nie będą zwolnione z podatku VAT.
W odniesieniu do sprzedaży działki 1 (po podziale działki nr 3), Wnioskodawca swoje stanowisko opiera na tym, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z 11.03.2004 r. u.p.t.u., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zatem, pomimo że nieruchomość 1 w dniu sprzedaży będzie niezabudowana, to zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę.
W odniesieniu do sprzedaży działki 2 (po podziale działki nr 3), Wnioskodawca swoje stanowisko opiera na niewypełnieniu przesłanki zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy od towarów i usług - dalej u.p.t.u., która mówi o tym, że zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z 11.03.2004 r. u.p.t.u., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zatem, znajdujący się na nieruchomości 2 budynek gospodarczy spełnia i na dzień sprzedaży, będzie spełniał definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego, a zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość jest przeznaczona pod zabudowę.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w związku z doprecyzowaniem opisu sprawy stanowisko tutejszego organu nie ulega zmianie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w części dotyczącej braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki 1, wydzielonej z działki nr 3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie nieruchomości oznaczonej jako działka 1, wydzielonej z działki nr 3.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Zatem dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku lub może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, które stanowią tereny budowlane. Z kolei, zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów), będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi.
Należy ponadto zauważyć, że według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
Zatem dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym – jak wyjaśniono wyżej – o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.
Ponadto należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym − należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Według art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Stosownie do treści art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Jak wynika z wniosku są Państwo właścicielem nieruchomości, oznaczonej geodezyjnie nr 3 (…). Od (…) część ww. nieruchomości - … (w przyszłości działka 1), … na działce sąsiedniej nr 4, podlega umowie dzierżawy. Umowa dzierżawy została zawarta na okres: … z możliwością rozwiązania za porozumieniem stron. Umowa ma charakter odpłatny. Planują Państwo dokonać podziału geodezyjnego działki nr 3 w taki sposób, żeby (…) i dokonać sprzedaży (…) nowo wydzieloną działkę (działka 1) na poprawę warunków zagospodarowania działki sąsiedniej nr 4. … przez działkę nr 3, do (…) na działce nr 4, jest częściowo utwardzony przez kostkę brukową. Ww. częściowe utwardzenie nie stanowi budowli w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, a urządzenie budowlane, o którym stanowi art. 3 pkt 9 tej ustawy.
Ponadto wskazali Państwo, że dla działki nr 3 obowiązuje mpzp, zgodnie z którym działka (…) - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W uzupełniającym przeznaczeniu plan dopuszcza: (…).
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności tej sprawy stwierdzić należy, że skoro działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3, stanowiąca (…) jest częściowo utwardzona kostką brukową, i to utwardzenie – jak Państwo wskazali – nie stanowi budowli w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, a urządzenie budowlane, oraz na ww. działce nie ma innych naniesień, to ww. działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3 jest niezabudowana. Z kolei, działka nr 3, z której zostanie wydzielona działka 1 do sprzedaży jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jest przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.
W świetle powyższych okoliczności należy wskazać, że działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3, spełniać będzie w momencie sprzedaży definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem dostawa przez Państwa ww. działki nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Z uwagi na fakt, że w tej sprawie dla dostawy działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3, nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla sprzedaży prawa użytkowania wieczystego ww. działki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
‒towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
‒brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak wynika z okoliczności sprawy działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3 jest przedmiotem dzierżawy. Umowa dzierżawy jest odpłatna i została zawarta na okres: …, z możliwością rozwiązania za porozumieniem stron.
Zatem przedmiotowa działka nie jest wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że dostawa działka 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3, nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.
Również w stosunku do dostawy urządzenia budowlanego, tj. utwardzenia przez kostkę brukową znajdującego się na działce 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3, nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Z opisu sprawy wynika, że ww. utwardzenie jest wydzierżawione, a zatem nie jest wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, sprzedaż przez Państwa działki 1, która zostanie wydzielona z działki nr 3 wraz ze znajdującą się na niej kostką brukową, nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podatku od towarów i usług właściwej dla towaru będącego przedmiotem dostawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, dotyczące braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki 1, wydzielonej z działki nr 3, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja dotyczy Państwa wniosku wyłącznie w zakresie braku zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki 1 wydzielonej z działki nr 3. Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).