Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.732.2024.1.MŻA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z zadaniem pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja w podatku od towarów i usług w Powiecie (…) i jego jednostkach organizacyjnych.

W związku z tym od 1 stycznia 2017 r. Powiat (…) prowadzi wspólne rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług wspólnie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Powiatu.

30 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu nr: (…) na realizację projektu pn.: „(…)” w ramach naboru nr (…) w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…), Działanie 10.4 (…) (typ projektu nr 1 lit. a-n) Priorytet X (…).

Celem projektu będzie wdrożenie programów rozwojowych szkół prowadzących do podniesienia jakości i rozwoju kształcenia zawodowego w powiecie (…) do 31 sierpnia 2027 r. w 6 szkołach dla których organem prowadzącym jest Powiat (…). Cel zostanie osiągnięty w okresie: 1 stycznia 2025 r. - 31 sierpnia 2027 r. poprzez realizację staży, doradztwa/szkoleń dla (...) uczniów i szkoleń/studiów podyplomowych podnoszących kwalifikacje zawodowe (...) nauczycieli oraz wsparcie potencjału dydaktycznego 6 szkół biorących udział w projekcie.

Rezultatami projektu będzie nabycie kwalifikacji/kompetencji przez (...) uczniów i (...) nauczycieli, rozwój kształcenia zawodowego na obszarze objętym projektem (6 szkół) oraz zacieśnienie współpracy szkół z przedsiębiorcami z otoczenia społeczno-ekonomicznego.

Projekt będzie skierowany do uczniów z obszaru województwa (…), które w przypadku osób fizycznych uczą się, pracują, lub zamieszkują na obszarze województwa (…) w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego; w przypadku innych podmiotów - posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze Województwa (…).

Uczestnikami projektu będą uczniowie szkół kształcenia zawodowego - technikum, szkół branżowych I stopnia i szkół branżowych II stopnia - łącznie (...) uczniów w tym (...) kobiet, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe których organem prowadzącym jest Powiat (…) oraz nauczyciele zatrudnieni w ww. szkołach (...) nauczycieli w tym (...) kobiet.

Projekt podzielony będzie na 8 zadań:

Zadanie 1 to staże uczniowskie we współpracy z pracodawcami.

W ramach zadania (...) uczniów weźmie udział w stażach w wymiarze 160 godzin - będzie to jedna z form współpracy z przedsiębiorcami. Stażyści zapoznają się z najnowszymi rozwiązaniami techno-produkcyjnymi i pracować będą na najnowocześniejszym parku maszynowym. Umożliwi to pogłębienie i zastosowanie już zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy co zwiększy ich szanse na zdobycie zatrudnienia. Absolwenci staną się pracownikami gotowymi do podjęcia zatrudnienia bez konieczności przeszkalania ich u nowego pracodawcy.

Zadanie 2 to doradztwo zawodowe i wizyty zawodoznawcze u pracodawców (warsztaty grupowe, indywidualne zajęcia z doradztwa zawodowego, zajęcia zawodoznawcze u pracodawców).

Doradztwo zawodowe przyczyni się do tego, by uczniowie nie byli skazani na samodzielny wybór zawodu, by nie wpadali również w pułapkę powielania wyborów swoich kolegów i podążania za modą co jest związane z niższym poziomem bezrobocia strukturalnego. Więcej uczniów będzie mogło zdobyć satysfakcjonującą pracę, odpowiadającą ich umiejętnościom i predyspozycjom, a pracodawcy będą mogli korzystać z wykwalifikowanych pracowników.

Zadanie 3 obejmować będzie współpracę ze szkołami wyższymi (warsztaty we współpracy z uczelnią dla uczniów i nauczycieli).

Na wysoką jakość kształcenia zawodowego wpływa efektywna współpraca szkół z uczelniami wyższymi. Zarówno w szkole, jak i na uczelni, młodzi ludzie zdobywają wiedzę, umiejętności i doświadczenie niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy. Taka współpraca jest korzystna dla każdej ze stron i przekłada się na wyższą jakość kształcenia.

Zadanie 4 to wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy - kursy wewnętrzne realizowane w ZKZ (kursy - operator wózka jezdniowego, koparko-ładowarki, spawania MIG, TIG, wycinarki plazmowej).

Pracodawcy z ww. branż zgłaszają duże zapotrzebowanie na kandydatów do pracy posiadających uprawnienia, a w niektórych przypadkach posiadanie uprawnień warunkuje zatrudnienie (np. MIG). Stąd zaplanowane działania wpisują się bezpośrednio w potrzeby lokalnego rynku pracy i zwiększają szanse na zatrudnienie dla absolwentów.

Zadanie 5 to wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy - pozostałe kursy (kurs prawa jazdy kat. B, logistyk- spedytor, kadrowy, sekretarka inne kursy kwalifikacyjne - z certyfikatami).

W ramach tego zadania uczniowie zdobędą kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy, w celu zwiększenia szans na zatrudnienie absolwentów. Uczniowie rozumieją i akceptują fakt, że nie wszystkie ich potrzeby szkoleniowe mogą być zaspokojone w ramach obowiązkowych zajęć, dlatego chętnie uczestniczą w dodatkowych kursach.

Zadanie 6 to doskonalenie zawodowe nauczycieli (studia podyplomowe, szkolenia).

Nauczyciele kształcenia zawodowego muszą uzupełniać swoje kwalifikacje ze względu na cykliczne zmiany podstawy programowej oraz zmieniające się technologie i aktualne potrzeby rynku. Nauczyciele po uzyskaniu kwalifikacji w ramach kursów i studiów będą mieli możliwość przekazać pozyskaną wiedzę uczniom. Potrzeba ciągłego doskonalenia się i inwestowania we własny rozwój jest wpisana w zawód nauczyciela i stanowi warunek niezbędny do jego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie - im większe znaczenie edukacji, tym większa rola nauczyciela. Realizacja zadania wpłynie na podwyższenie i lepsze dostosowanie poziomu kształcenia w szkołach do potrzeb rynku pracy.

Zadanie 7 obejmować będzie wsparcie potencjału dydaktycznego szkół (doposażenie pracowni: środki niskocenne: pracownie transportu i spedycji, ekonomiczne, gastronomiczne, fryzjerskie, geodezyjne, samochodowe, informatyczne, środki trwałe: doposażenie pracowni językowej, zestaw do cięcia blach, urządzenia spawalnicze). Doposażenie pozwoli przeprowadzić zaplanowane kursy dla uczniów w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy, zapoznać ich z aktualnie stosowanymi w przedsiębiorstwach urządzeniami, specjalistycznymi programami, modelami i innymi materiałami wykorzystywanymi na różnych stanowiskach pracy. Uczniowie będą mogli z nich korzystać również po zakończeniu kursów w celu doskonalenia umiejętności, a nauczyciele będą mogli w praktyczny sposób przekazywać wiedzę, co przyczyni się do lepszego przygotowania absolwentów do poruszania się w środowisku pracy lub zachęci do rozwoju dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej na studiach wyższych.

Zadanie 8 obejmować będzie koszty pośrednie (promocja, zarządzanie projektem, materiały biurowe).

Projekt dofinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) oraz Budżetu Państwa.

Powiat (…) będzie występować na fakturach jako nabywca towarów i usług nabywanych na potrzeby prawidłowej realizacji projektu.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Powiat (…) będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Powiatu (…) w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację tego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach realizowanej inwestycji Powiat będzie dokonywał zakupów towarów i usług, które nie będą związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy a jedynie działalnością statutową, nie będzie zatem działał w charakterze podatnika VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:

powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanym przypadku nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanego towaru ze sprzedażą opodatkowaną.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że zakres zadania obejmuje wdrożenie programów rozwojowych szkół prowadzących do podniesienia jakości i rozwoju kształcenia zawodowego w powiecie (…), w 6 szkołach dla których organem prowadzącym jest Powiat (…). Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, nie będą mieć Państwo możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).