Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.491.2024.2.RST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.491.2024.2.RST

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca opodatkowania realizowanego przez Spółkę świadczenia. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 listopada 2024 r. (data wpływu 12 listopada 2024 r.).

Opis stanu faktycznego

A. Spółka z o.o. z siedzibą (...), numer KRS (...), NIP: (...) powstała i podjęła działalność gospodarczą w 2024 r. Spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ w 2024 roku na podstawie art. 113 ust. o VAT korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Wiodącym przedmiotem działania spółki jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez internet sklasyfikowana pod numerem 47.91.Z.

Działalność gospodarcza Spółki prowadzona jest w oparciu o model logistyczny sprzedaży przez internet tzw. dropshipping, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje, ogłoszenia internetowe na własnych stronach internetowych z ofertami Spółki.

W przyjętym modelu logistycznym proces pośrednictwa w handlu wykonywanym przez Spółkę przedstawia się następująco. Spółka wyszukuje towary m.in. takie jak: odzież damska i dziecięca, obuwie damskie i dziecięce, zegarki damskie, męskie i dziecięce, galanteria damska i męska, torebki, portfele, akcesoria zwierzęce, biżuteria damska, męska i dziecięca, akcesoria sportowe, wyposażenie domu i wnętrz, akcesoria do włosów itp. oferowane przez sprzedawców w serwisie aukcyjnym i kierując się m.in. jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy w dużej części opartą na opiniach kupujących. Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie aukcyjnym będące w swojej istocie treścią ofert sprzedawców są pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonych przez Spółkę stronach internetowych.

Spółka podkreśla, że strony internetowe nie funkcjonują jako sklepy internetowe, lecz jako portale pośrednictwa zakupowego. Modyfikacja ofert sprzedawców polega m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dokonaniu spersonalizowanych opisów, edycji graficznej, zdjęć produktowych – celem optymalnego dostosowania do potrzeb możliwie jak najszerszego kręgu odbiorcy. Spółka nie zawiera żadnych umów ze sprzedawcami, jest to w pełni jej autonomiczne działanie. Ponadto towary są reklamowane za pośrednictwem kanałów dotarcia tj. kampania (...)

Klientami są wyłącznie osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, które składają zamówienia na towary za pośrednictwem stron internetowych. Nie wyklucza się skierowania reklamy również do klientów spoza Polski. Przed złożeniem zamówienia klienci są zobligowani do zaakceptowania regulaminów stron internetowych. Związane jest to z koniecznością wpisania danych dostawy, które następnie podlegają przekazaniu sprzedawcy oraz wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem procesorów płatniczych np. najczęściej stosowanej bankowości internetowej. Istotą procesu pośrednictwa handlowego będącego konsekwencją oparcia działalności Spółki o model logistyczny w formie dropshippingu jest dokładnie opisana w treści regulaminu oraz informacji zamieszczonych na stronach internetowych. Z treści tam zamieszczonych klienci mogą dowiedzieć się, że w ramach organizacji zamówienia, inaczej mówiąc pośrednictwa w handlu, Spółka dokonuje w imieniu i na rzecz klienta na podstawie udzielonego pełnomocnictwa zamówienia towaru od sprzedawcy oraz uiszcza zapłatę za zamówiony przez klienta towar obejmujący koszty transportu towaru do klienta. Wyraźnie przy tym podkreślono, że w ramach powyższego procesu Spółka nie występuje jako importer towaru. Świadczenia są realizowane wyłącznie na konkretnych ustaleń klienta i Spółki, bowiem jak już to wyżej wskazano, klient składając zamówienie tym samym oświadcza, że udziela Spółce pełnomocnictwa do dokonania w imieniu i na rzecz klienta zamówienia towaru oraz do opłacenia w imieniu i na rzecz klienta ceny i kosztów przesyłki towaru na adres klienta. Klienci są zobowiązani dokonać ww. płatności na zasadzie przedpłaty przed przystąpieniem przez Spółkę do świadczenia. Na podstawie złożonego przez klientów zamówienia, Spółka nabywa towary w serwisie aukcyjnym. W stosownym formularzu Spółka wpisuje dane klientów, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów, informując przy tym sprzedawców, że działa jako pośrednik. Spółka dokonuje płatności za towar zamówiony przez klientów środkami przez nich wpłaconymi w postaci przedpłaty. Pieniądze nie są bezpośrednio przesyłane na konto sprzedawcy, tylko jest to przeprowadzane za pośrednictwem portalu (...) przy pomocy odpowiedniego procesora płatniczego płacąc kartą lub przy pomocy innego procesora płatniczego jak np. (...). Spółka składa zamówienia i dokonuje płatności za towar za pośrednictwem serwisu aukcyjnego. Niewykluczone, że w pewnych sytuacjach opłacane może zostać po kilka zamówień naraz ze względu na wymogi serwisu aukcyjnego. Natomiast zawarcie umowy zakupu towaru w serwisie aukcyjnym następuje za pośrednictwem konta Spółki na serwisie aukcyjnym. Prawo do rozporządzenia towarem przechodzi na klienta już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy.

Reasumując, przedstawioną sytuację można wypunktować następująco:

a)obowiązkiem Spółki jest pośredniczenie w płatnościach i zamówieniach;

b)Spółka nie uzyskuje od zagranicznego dostawcy towaru rachunku ani faktury;

c)Spółka nie nabywa towaru na swoją rzecz;

d)płatności odbywają się w formie elektronicznej;

e)warunki transakcji są dostępne dla klienta w regulaminie oraz w odpowiednich miejscach na stronach internetowych Spółki.

Zakupiony towar nie trafia do Spółki, ale bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi do sprzedawcy informacjami. Spółka nie uzyskuje od sprzedawców faktur oraz rachunków potwierdzających zakup przez klientów. Także pakowaniem i dostarczaniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca. Na żadnym etapie transakcji Spółka nie będzie dysponowała fizycznie towarem ani nie będzie go magazynowała, a także nie będzie na niej spoczywał obowiązek dokonania odprawy celnej na terytorium kraju, bowiem będzie on przesyłany bezpośrednio od dostawców z Chin do końcowego odbiorcy i to na nim będzie spoczywać obowiązek rozliczenia się w deklaracji transportowej.

W związku z zawieraniem przez Spółkę umowy o pośrednictwo Spółka dobrowolnie świadczy na rzecz klientów dodatkowe usługi bez dodatkowej opłaty m.in. udziela klientowi niezbędnych informacji, jak również koordynuje proces w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, przeprowadza i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne dotyczące towaru, ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru. Dostarcza na życzenie klienta instrukcje użytkowania towaru oraz wszelkie niezbędne dokumenty związane z towarem w języku polskim. Realizacja tych usług ma charakter pomocniczy i nie stanowi warunku niezbędnego do zawarcia umowy sprzedaży. Jak to wskazano wyżej, klienci zachowują prawo do odstąpienia od umowy i w takim przypadku powinni kierować ewentualny zwrot towaru bezpośrednio do sprzedawcy na swój koszt. Brak zrealizowania dostawy w wyznaczonym terminie, bądź niezgodność zamówienia z dostawą, pozwala klientowi na uzyskanie od sprzedawcy zwrotu ceny nabycia towaru. Spółka w takich przypadkach zwraca klientowi całość kwoty za zamówiony towar lub zamawia ponownie towar od sprzedawcy.

Spółka w celu ułatwienia klientom przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego przejmuje na siebie obowiązki związane z odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nabytego przez klienta towaru, zdjęć je dokumentujących bez konieczności wysyłki towaru do sprzedawcy. Reklamacja może zostać złożona za pośrednictwem e-mail, bądź w formie listownej na adres Spółki. Sposób ustalenia wynagrodzenia Spółki i zakres świadczeń jest wynikiem zawiązania stosunku prawnego z klientem, którego elementy są określone przez regulaminy stron internetowych. Do jego ustalenia dochodzi na podstawie zestawienia zrealizowanych transakcji w oparciu o wyciąg bankowy. Stosownie do poczynionych ustaleń, dokonuje się dopasowania odpowiednich transakcji uznaniowych i kwoty odpowiadające wpłatom dokonanym przez klientów oraz transakcje obciążeniowe (kwoty wartości towaru, kosztów jego dostawy oraz opłat związanych z tym towarem), odpowiadające im numery zamówień pozwalające zidentyfikować daną transakcję, odpowiadające im daty powstania przychodu. Wynagrodzeniem Spółki jest prowizja (opodatkowana podatkiem dochodowym), uzyskiwana po potrąceniu płatności od nabywców przed przesłaniem ich do sprzedawców, obejmująca wynagrodzenie należne Spółki z tytułu umowy pośrednictwa, jak również z tytułu przyjęcia na siebie przez Spółkę części obowiązków ciążących na sprzedawcy związanych z odpowiedzialnością za produkt. Wysokość prowizji zależy od rodzaju towaru oraz kursy walut portalu aukcyjnego i waha się w przedziale od 30% do 80% kwoty zapłaconej przez klienta. Oznacza to, że Spółka autonomicznie decyduje o cenie oferowanego towaru na stronach internetowych bez ingerencji dostawców. Spółka samodzielnie ustala marżę, ceny widniejące na stronach internetowych. Kwota należna sprzedawcy obejmuje cenę produktu oraz koszty transportu i ewentualny podatek VAT przekazany w ramach zamówienia za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Spółka nie dokonała oraz nie planuje dokonać w przyszłości rejestracji do szczegółowej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych tzw. procedury IOSS. Towary oferowane przez Spółkę na stronach internetowych są towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro. Sprzedawcy z Chin to podatnicy, o których mowa w art. 28a ustawy o VAT.  

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.Który podmiot będzie występował w opisanej transakcji jako importer towarów, kto będzie rozliczał podatek z tego tytułu, należało jednoznacznie wskazać?

W ramach realizowanych świadczeń Spółka nie występuje jako importer towaru. Sprzedawcy z krajów azjatyckich są importerami towarów i z tego tytułu rozliczają podatek.

2.W którym państwie odbywa się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest państwem przeznaczenia tj. państwem w którym Państwa Spółka dokonuje dokonywać dostawy towarów na rzecz klientów?

Polska jest państwem przeznaczenia oraz krajem importu. Sprzedawcy z krajów trzecich (a nie Spółka) wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres m.in. w Polsce. Spółka nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel klienta. Za organizację transportu jest odpowiedzialny wyłącznie sprzedawca.

3.Kto dokonuje transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest dokonywany - czy chińscy sprzedawcy dokonują transportu, czy robi i to podmiot trzeci działający na jego rzecz, kto ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie?

Za transport i jego organizację transportu odpowiedzialny jest wyłącznie Sprzedawca. Płatność za transport dokonywana jest zatem bezpośrednio przez sprzedawcę. Za dostarczenie towarów do klienta to Sprzedawca ponosi odpowiedzialność. Spółka nie działa w tym zakresie na rzecz sprzedawców.

4.Jak konkretnie wygląda proces dostawy towarów, od momentu wyboru oferty przez klienta na stronie internetowej do momentu odbioru przez niego zamówienia, należało opisać okoliczności zdarzenia?

Sprzedawcy (wyłącznie z krajów azjatyckich - w znaczącej większości z Chin) wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient jest informowany o wysyłce towaru z kraju spoza UE (np. w regulaminie, podstronie z informacjami o wysyłce). Spółka nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywa na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu) lub serwisie aukcyjnym (…). Spółka nie wyklucza, że klient (ewentualnie sprzedawca) może korzystać w tym zakresie z usług przedstawiciela. Spółka wskazuje tylko dane adresowe klienta po wyborze oferty przez klienta. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca. Zakupiony towar nie trafia do Spółki, tylko bezpośrednio od sprzedawcy do klienta. Spółka nie zawiera żadnych umów ze sprzedawcami. Wywóz towarów z terytorium kraju trzeciego następuje bezpośrednio na rzecz klienta. Przesyłki są adresowane bezpośrednio do klientów. Za transport i jego organizację transportu odpowiedzialny jest wyłącznie Sprzedawca. Płatność za transport dokonywana jest zatem bezpośrednio przez sprzedawcę. Za dostarczenie towarów do klienta to Sprzedawca ponosi odpowiedzialność. Spółka nie działa w tym zakresie na rzecz sprzedawców.

5.Czy towary dostarczane są bezpośrednio z państwa trzeciego tj. Chin do klientów w Polsce?

Towary są nabywane przez Spółkę wyłącznie od sprzedawców z krajów trzecich oraz dostarczane wyłącznie z państw trzecich (jak np. Chiny) do klientów Spółki w Polsce.

6.Jakie podmioty biorą udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są to: chińscy sprzedawcy, serwis aukcyjny np. (…), Państwa Spółka oraz ostateczni klienci, jeśli nie to należało wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią?

Pomioty biorące udział w transakcji:

  • (...) czyli chińscy sprzedawcy - dostawcy, producenci,
  • Spółka - pośrednicy sprzedaży/ dropshipping,
  • Ostateczni klienci - nabywcy towarów.

7.W jaki sposób Państwa Spółka nawiązuje współpracę z chińskimi sprzedawcami i serwisami aukcyjnymi? Czy współpraca nawiązywana jest bezpośrednio z chińskimi sprzedawcami czy poprzez portal (...) bądź inny podobny portal, należało opisać okoliczności zdarzenia?

Współpraca jest nawiązywana wyłącznie poprzez Portal (...). Po wyszukaniu odpowiednich produktów, są one „dostosowywane” (chodzi tutaj o dostosowanie zdjęć, tworzenie opisów w języku strony, mapowanie a następnie dodanie produktów na strony, internetowe Spółki.

8.Czy Państwa Spółka w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji ma prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży)?

Tak, prawo do rozporządzania towarem przechodzi ze sprzedawcy na Spółkę oraz z Spółki na klientów automatycznie już w chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy. Złożenie zamówienia przez klienta skutkuje złożeniem zamówienia u sprzedawcy. Spółka powinna być traktowana dla celów podatku VAT tak jakby była rzeczywistym dostawcą towarów.

9.Czy klienci zlecają Państwa Spółce jakie konkretne towary chcieliby nabyć, czy też klienci mogą zakupić towar który został już zamieszczony na stronie internetowej Spółki?

Klient może zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronach internetowych Spółki.

10.Czy chińscy sprzedawcy mają prawo dokonywania zmian w opisie towarów na stronie internetowej Państwa Spółki lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na Państwa stronie internetowej?

Sprzedawcy z krajów azjatyckich nie mają prawa dokonania zmian w opisach znajdujących się na stronach internetowych lub jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na stronach internetowych Spółki.

11.Kto decyduje jakie towary są oferowane przez Spółkę na stronie internetowej?

Spółka samodzielnie decyduje jakie towary od sprzedawców z krajów azjatyckich są oferowane na stronach internetowych.

12.Co oznacza, że „strony internetowe nie funkcjonują jako sklep internetowy, lecz jako portale pośrednictwa zakupowego”, należało wyjaśnić?

Spółka działając w modelu dropshippingu nic posiada własnych towarów i magazynów. Za pośrednictwem stron internetowych Spółka zbiera zamówienia od klientów oraz oferuje towary zagranicznych sprzedawców modyfikując ich oferty. Klienci Spółki nie będą decydować o wyborze oferty i podmiotu, od którego zamierzają nabyć towar oraz nie będą mieć wpływu na wartość (cenę) kupowanego towaru.

13.Czy Państwa Spółka składając zamówienie u sprzedawcy chińskiego dokonuje zamówienia posługując się danymi Spółki, a oprócz tego wskazuje dane adresowe klienta do wysyłki towaru?

Spółka wskazuje tylko dane adresowe klienta.

14.Czy nabycie towaru na serwisach aukcyjnych odbywa się z wykorzystaniem i konta/rachunku bankowego Państwa Spółki?

Tak. nabycie towarów na stronach internetowych odbywa się z wykorzystaniem konta/rachunku Spółki.

15. Jaki dokument sprzedaży wystawia chiński sprzedawca towaru i czy transakcja między sprzedawcą z Chin a Spółką jest w jakiś sposób udokumentowana, należało wskazać?

Transakcja między sprzedawcą a Spółką jest dokumentowana potwierdzeniem zamówienia na portalu (…).

16.W jaki sposób Państwa Spółka dokumentuje sprzedaż dokonaną na rzecz klientów, jaki rodzaj świadczenia jest wykazywany na dokumencie sprzedaży?

Spółka nie wystawia klientom faktur, chyba że wniosą o ich wystawienie. W takiej sytuacji faktury są wystawiane na całą kwotę należności z adnotacją „NP.” oraz „Dostawa towarów poza terytorium kraju zgodnie z art. 22 pkt 1 ust. 1 z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”. Na dokumentach sprzedaży wtedy widnieją zamówione produkty.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania  w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem w celu prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania zastosować należy przepisy dotyczące dostawy towarów zawarte w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wywodzi się tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju rozumianego jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 2a ustawy).

Definicja importu zawarta jest w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT i zgodnie z tą definicją przez import rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium UE. Akcentuje się w tym przepisie dokonanie faktycznego przywozu towaru. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku cel przywozu, istotne znaczenie ma fakt, iż towar został faktycznie przywieziony.

Sprzedaż na odległość zdefiniowana jest w art. 2 pkt 22b i jest nią dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium państwa członkowskiego, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 9 lub,

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną, niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9 lub,

c)podmiotem niebędącym podatnikiem – pod warunkiem, że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Wskazali Państwo, że przedmiotem transakcji są towary transportowane przez dostawców z Chin wyłącznie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Tym samym, na tej podstawie można sformułować tezę, że taka transakcja stanowi sprzedaż na odległość towarów importowanych, a ich miejscem dostawy i sprzedaży tychże towarów importowanych jest miejsce zakończenia wysyłki lub transportu towarów, tj. kraj przeznaczenia, czyli terytorium Polski. Powyższa zasada ma zastosowanie w przypadkach wymienionych w ustawie o VAT, tj.:

a)jeżeli towary są importowane na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż to, w którym kończy się wysyłka lub transport towarów – art. 22 ust. 1 pkt 1b ustawy o VAT, czyli gdy Państwo importu nie jest państwem przeznaczenia towarów;

b)jeżeli towary są importowane na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się wysyłka lub transport towarów pod warunkiem, że podatek VAT należny z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych ma zostać zadeklarowany w procedurze IOSS – art. 22 ust. 1 pkt 1c ustawy o VAT. Państwo importu jest równocześnie państwem przeznaczenia towarów.

Podkreślają Państwo, że Spółka nie jest zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży towarów na odległość tj. IOSS i nie dokonuje odprawy celnej towarów na terytorium Polski. Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towarów należy do obowiązku klienta oraz sprzedawcy lub serwisu aukcyjnego. W konsekwencji obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów spoczywa na kliencie ostatecznym tj. osobach fizycznych z Polski. Ponadto wskazali Państwo, że Spółka nie występuje w charakterze importera towarów i nie planuje w przyszłości dokonać ww. rejestracji przewidzianej w dziale XII Rozdział 9 ustawy o VAT. Uważają Państwo, że przyjęcie założenia, iż Polska jest państwem przeznaczenia oraz krajem importu implikuje wskazanie, że do klientów indywidualnych będącymi osobami fizycznymi nie będą miały zastosowania przepisy, o których jest mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c ustawy o VAT, bowiem w takim przypadku kraj importu jest krajem przeznaczenia, a podatek VAT nie będzie rozliczany w ww. procedurze IOSS. Działalność gospodarcza  Spółki prowadzona jest w oparciu o szczegółowo opisany wyżej model tzw. dropshippingu oznacza, że transakcja dostawy towarów przez Spółkę powoduje, że klient jest równocześnie importerem tych towarów zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że taką transakcję dostawy towarów należy uznać za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli jak z tego wynika na terytorium państwa trzeciego i tym samym Spółka nasza nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:

przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w  art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22b ustawy:

przez sprzedaż na odległość towarów importowanych – rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa trzeciego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 5a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz.U. UE L 77 z 23 marca 2011, s. 1, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie 282/2011”):

do celów stosowania art. 14 ust. 4 dyrektywy 2006/112/WE uznaje się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym gdy dostawca uczestniczy pośrednio w wysyłce lub transporcie towarów, w szczególności w następujących przypadkach:

a)w przypadku gdy dostawca zleca podwykonanie wysyłki lub transportu towarów osobie trzeciej, która dostarcza towary nabywcy;

b)w przypadku gdy wysyłka lub transport towarów dokonywane są przez osobę trzecią, ale dostawca ponosi całkowitą lub częściową odpowiedzialność za dostarczenie towarów nabywcy;

c)w przypadku gdy dostawca wystawia fakturę i pobiera od nabywcy opłaty za transport lub wysyłkę, a następnie przekazuje je osobie trzeciej, która organizuje wysyłkę lub transport towarów;

d)w przypadku gdy dostawca zachęca nabywcę w dowolny sposób do skorzystania z usług w zakresie dostarczania towarów świadczonych przez osobę trzecią, umożliwia kontakt nabywcy i osoby trzeciej lub przekazuje w inny sposób tej osobie informacje niezbędne do dostarczenia towarów nabywcy.

Towarów nie uważa się jednak za wysłane lub przetransportowane przez dostawcę lub na jego rzecz, w przypadku gdy nabywca transportuje te towary samodzielnie lub z udziałem osoby trzeciej organizuje dostarczanie tych towarów, a dostawca nie bierze udziału bezpośrednio ani pośrednio w organizacji lub pomocy w organizacji wysyłki lub transportu tych towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nie jest czynnym podatnikiem VAT, Spółka korzysta ze zwolnienia podmiotowego podstawie art. 113 ust. o VAT. Wiodącym przedmiotem działania Spółki jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez internet sklasyfikowana pod numerem 47.91.Z. Działalność gospodarcza Spółki prowadzona jest w oparciu o model logistyczny sprzedaży przez internet tzw. dropshipping, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje, ogłoszenia internetowe na własnych stronach internetowych z ofertami Spółki. Towary są nabywane przez Spółkę wyłącznie od sprzedawców z krajów trzecich oraz dostarczane wyłącznie z państw trzecich (jak np. Chiny) do klientów Spółki w Polsce.

W przyjętym modelu logistycznym proces pośrednictwa w handlu wykonywanym przez Spółkę przedstawia się następująco:

  • Spółka wyszukuje towary oferowane przez sprzedawców w serwisie aukcyjnym i kierując się m.in. jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy w dużej części opartą na opiniach kupujących;
  • informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie aukcyjnym będące w swojej istocie treścią ofert sprzedawców są pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonych przez spółkę stronach internetowych. Modyfikacja ofert sprzedawców polega m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dokonaniu spersonalizowanych opisów, edycji graficznej, zdjęć produktowych – celem optymalnego dostosowania do potrzeb możliwie jak najszerszego kręgu odbiorcy;
  • Klientami są wyłącznie osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, które składają zamówienia na towary za pośrednictwem stron internetowych;
  • na podstawie złożonego przez klientów zamówienia, Spółka nabywa towary w serwisie aukcyjnym. W stosownym formularzu Spółka wpisuje dane klientów, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów;
  • Spółka dokonuje płatności za towar zamówiony przez klientów środkami przez nich wpłaconymi w postaci przedpłaty na rachunek bankowy Spółki. Spółka następnie składa zamówienia i dokonuje płatności za towar za pośrednictwem serwisu aukcyjnego;
  • zakupiony towar nie trafia do Spółki, ale bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi do sprzedawcy informacjami;
  • Spółka dobrowolnie świadczy na rzecz klientów dodatkowe usługi bez dodatkowej opłaty m.in. udziela klientowi niezbędnych informacji, jak również koordynuje proces w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, przeprowadza i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne dotyczące towaru, ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru. Dostarcza na życzenie klienta instrukcje użytkowania towaru oraz wszelkie niezbędne dokumenty związane z towarem w języku polskim.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania  w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Aby odpowiedzieć na Państwa wątpliwości odnośnie miejsca opodatkowania transakcji w której uczestniczy Spółka należy w pierwszej kolejności ustalić jaki jest to rodzaj transakcji tj. określić czy Państwa Spółka realizuje świadczenie usług czy dostawę towarów.

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Transakcja opisana we wniosku wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów są konkretne towary oferowane na stronach internetowych Spółki, zatem Państwa Spółka posiada władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Spółka wyszukuje i samodzielnie decyduje jakie towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronach internetowych. Sprzedawcy z krajów azjatyckich nie mają natomiast prawa do dokonywania zmian w opisach towarów lub jakiekolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na stronach internetowych. Wynagrodzeniem Spółki jest uzyskiwana po potrąceniu płatności od nabywców przed przesłaniem ich do sprzedawców. Przy czym Spółka autonomicznie decyduje o cenie oferowanego na stronach internetowych towaru bez ingerencji dostawców. Również decyzja o tym, jakie towary od dostawców zagranicznych z krajów trzecich są oferowane do sprzedaży na stronach internetowych należy do Spółki. Ponadto klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronach internetowych Spółki. Natomiast nabycie towarów na stronach internetowych odbywa się z wykorzystaniem konta/rachunku Spółki. Spółka nie zawiera żadnych umów ze sprzedawcami, jest to w pełni jej autonomiczne działanie. Dodatkowo Spółka udziela klientowi niezbędnych informacji, jak również koordynuje proces w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, przeprowadza i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne dotyczące towaru, ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru. Dostarcza na życzenie klienta instrukcje użytkowania towaru oraz wszelkie niezbędne dokumenty związane z towarem w języku polskim. Natomiast w przypadku braku zrealizowania dostawy w wyznaczonym terminie, bądź niezgodność zamówienia z dostawą, pozwala klientowi na uzyskanie od sprzedawcy zwrotu ceny nabycia towaru. Spółka w takich przypadkach zwraca klientowi całość kwoty za zamówiony towar lub zamawia ponownie towar od sprzedawcy. Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że Spółka posiada ekonomiczne władztwo nad sprzedawanymi na swojej stronie internetowej towarami.

Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy w tym fakt, że efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na stronach internetowych Spółki, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientom (ostatecznym nabywcom), a Spółka w ramach transakcji przenosi na klienta prawo do dysponowania towarem jak właściciel, świadczenie stanowi dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów. Czynności podejmowane przez Spółkę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu.

Jak już powyżej wskazałem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Zatem, chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Zatem, skoro to Spółka decyduje jakie towary są oferowane na stronach internetowych, Spółka tworzy ofertę poprzez modyfikację ofert sprzedawców azjatyckich, Spółka decyduje za jaką cenę towary zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronach internetowych i zapłata za towar trafia na konto bankowe Spółki oraz to Spółka udziela klientowi niezbędnych informacji, jak również koordynuje proces w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży, przeprowadza i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne dotyczące towaru oraz ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru to realizowane świadczenie należy uznać za dostawę towarów. Bowiem z opisu sprawy wynika, że Spółka ma możliwość dysponowania rzeczą pomimo braku fizycznego kontaktu z towarem i dokonuje sprzedaży (przenosi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel) na rzecz klientów końcowych.

Państwa wątpliwości dotyczą natomiast ustalenia czy realizowane przez Spółkę świadczenie, które jak powyżej ustaliłem stanowi dostawę towarów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.

Tym samym odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie miejsca opodatkowania realizowanej przez Spółkę transakcji należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:

2.w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

2a.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.

2b.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

2c.w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

2d.przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:

w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1)pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2)ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:

1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Przy tym stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).

Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:

miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak wynika z opisu sprawy klienci (osoby fizyczne z Polski) zamawiają towar od Państwa Spółki. Jednak Spółka w chwili przyjęcia zamówienia nie posiada danego towaru i zamawia go u sprzedawców z krajów azjatyckich. Dokonują więc Państwo zamówienia u chińskiego sprzedawcy i zlecają też temu sprzedawcy wysłanie towaru bezpośrednio na adres klienta. Zatem należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są następujące podmioty: chiński sprzedawca, serwis internetowy (...), Państwa Spółka oraz ostateczni klienci. Przy czym platforma sprzedażowa jest jedynie miejscem w którym wyszukują Państwo towary oferowane przez chińskich sprzedawców. To tutaj Spółka zamawia towar u dostawcy poprzez platformę sprzedażową (np. (...)), a towar wysyłany jest bezpośrednio z kraju trzeciego do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji chińskiego sprzedawcy (dostawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Spółki (B2B), a Spółką dokonującą sprzedaży na rzecz ostatecznego klienta (relacja B2C).

W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. W sytuacji, gdy podatnikiem z tytułu importu towarów będzie klient kupujący od Państwa Spółki towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz tego klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie miejsce rozpoczęcia wysyłki tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów dokonana przez Państwa Spółkę na rzecz klientów nie podlegałaby opodatkowaniu na terytorium Polski.

Jednak w uzupełnieniu wniosku ostatecznie wskazali Państwo, że to sprzedawcy z krajów azjatyckich są importerami towarów i z tego tytułu rozliczają podatek. Zatem w sytuacji gdy importerem towaru jest chiński sprzedawca transakcja dokonana przez chińskiego sprzedawcę na Państwa rzecz podlega opodatkowaniu na terytorium Polski stosownie do ww. art. 22 ust. 4 ustawy. Jak już wskazano, przepis ten ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT. W przedmiotowym przypadku jak już ustaliłem transakcja między podmiotami biorącymi udział w sprzedaży towarów jest dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Skoro chiński sprzedawca, jak Państwo wskazali, jest importerem towarów, to importując ten towar dokonuje sprzedaży po zaimportowaniu na terytorium Polski na Państwa rzecz. Importu, a później sprzedaży chiński sprzedawca dokonuje na rzecz Spółki, a Spółka odsprzedaje ten towar na rzecz ostatecznego klienta w Polsce. Powyższe oznacza, że dostawa dokonana przez Państwa na rzecz ostatecznego klienta jest w analizowanym przypadku dostawą towarów niewysyłanych i nietransportowanych (tzw. dostawa nieruchoma) opodatkowaną w miejscu w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy). Będzie to zatem transakcja krajowa również opodatkowana w Polsce.

Zatem Państwa stanowisko, że transakcję dostawy towarów należy uznać za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki czyli na terytorium państwa trzeciego należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).