Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.745.2024.2.PRP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.745.2024.2.PRP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy na rzecz podróżnego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy na rzecz podróżnego, w sytuacji gdy w systemie TAX FREE widnieją inne dane niż w rzeczywistości. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 października 2024 r. (wpływu 4 listopada 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz podróżnych w systemie TAX FREE. Z uwagi na nieświadomość zmiany przepisów, Wnioskodawca nie dostosował się do nowych przepisów, obowiązujących od dnia 01 stycznia 2022 r., które ograniczały możliwość dokonywania wypłat gotówkowych zwracanej kwoty podatku na rzecz upoważnionych przez podróżnego osób.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nadal (po 31 grudnia 2021 r.) dokonywał wypłat gotówkowych na ręce osób upoważnionych przez podróżnego. Podróżny zatem kupował towar, za który płacił, przekraczał granicę, wywożąc ten towar (uzyskując potwierdzenia wywozu), zaś po kilku dniach upoważniona (przez podróżnego) osoba z zagranicy odbierała kwotę „zwrotu podatku” z paragonu i dokumentu TAX FREE wystawionego na podróżnego. Do systemu Tax Free i E-Puesc było wprowadzane nazwisko podróżnego.

W związku z tymi zwrotami podatku, Wnioskodawca stosował stawkę 0% VAT do sprzedaży dokonywanej podróżnym, mimo tego, że zwrot podatku (w gotówce) następował na ręce osoby innej niż podróżny (dokonujący zakupów).

Po stwierdzeniu nieprawidłowości, o których mowa Wnioskodawca dokonał korekty deklaracji VAT w zakresie zaniżonego podatku od towarów i usług poprzez nieprawidłowe stosowanie stawki 0% VAT do US i zapłacił kwotę zaległości podatkowych wynikających z tych deklaracji wraz z odsetkami należnymi do dnia wpłaty.

Obecnie Wnioskodawca dokonuje (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu. Ponowny zwrot jest dokonywany od miesiąca sierpnia 2024 roku.

Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:

a)od kiedy i w jakim zakresie prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odp. Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej to 01.10.1997 r. Obecnie Mocodawca prowadzi sprzedaż detaliczną i hurtową w 7 punktach sprzedaży. Jego klienci są głównie z obszarów województwa oraz z Ukrainy.

b)czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odp. Tak.

c)czy korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Odp. Nie.

d)czy transakcje sprzedaży towarów, objęte wnioskiem, były dokonywane na rzecz osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej (podróżni)? Jeżeli nie, to należy wskazać na rzecz kogo dokonał Pan sprzedaży?

Odp. Tak, transakcje sprzedaży towarów, objęte wnioskiem, były dokonywane na rzecz osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej - były to osoby fizyczne zamieszkałe na terytorium Ukrainy.

e)jakie towary były przedmiotem ww. sprzedaży?

Odp. Towary potrzebne do wyposażenia łazienki, jak również niezbędne do wykonania instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania oraz gazowej. Mocodawca posiada w ofercie szeroką gamę towarów, na przykład: kotły, grzejniki, kabiny prysznicowe, armatura do łazienki, baterie kuchenne i łazienkowe, zlewy, sterowniki, zawory, rury miedziane, podgrzewacze, syfony, uchwyty, węże, zawory, złączki.

f)czy ww. podmioty zapłaciły podatek VAT przy nabyciu towarów na terytorium kraju?

Odp. Tak.

g)do jakiego kraju nastąpił wywóz towarów poza obszar Unii Europejskiej?

Odp. Ukraina.

h)czy nabyte od Pana na terytorium kraju towary zostały w stanie nienaruszonym wywiezione przez ww. podmioty poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego?

Odp. Tak.

i)czy prowadzi Pan ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Odp. Tak.

j)czy zapewnił Pan podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim?

Odp. Tak.

k)czy oznaczył Pan punkt/punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tym punkcie/punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku?

Odp. Tak.

l)czy Pan jako sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE?

Odp. Tak.

m)czy Pan jako sprzedawca wydaje podróżnym za ich zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nimi uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE?

Odp. Tak.

n)czy wystawiony przez Pana dokument TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której ww. podmioty mogą ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

-sprzedawcy i podróżnego;

-dotyczące dostawy towarów;

-dotyczące podstawy opodatkowania;

-dotyczące kwoty podatku należnego;

-dotyczące stawki podatku;

-dotyczące formy zwrotu podatku?

Odp. Tak, wystawione przez Mocodawcę dokumenty TAX FREE zawierają wszystkie wymienione dane.

o)czy wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne?

Odp. Tak.

p)kiedy wystawił Pan dokumenty TAX FREE, o których mowa we wniosku? Proszę podać dzień, miesiąc i rok.

Odp. Dokumenty, o których mowa we wniosku wystawiono w okresie od 01.10.2023 r. do 31.07.2024 r. Jest to duża ilość dokumentów, dlatego nie wskazuje Pan konkretnych dat - będzie to większość dni roboczych w powyższym okresie.

q)czy ww. podmioty wywiozły zakupione towary poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali zakupu towarów?

Odp. Tak.

r)czy w przypadku dokonywania zwrotu podatku na podstawie dokumentu elektronicznego TAX FREE, dokument ten zawiera elektroniczne potwierdzenie przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie?

Odp. Tak, we wszystkich przypadkach jest to potwierdzone.

s)czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał Pan elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów?

Odp. Elektroniczne potwierdzenia wywozu towarów otrzymał Pan przed upływem terminu składania pierwotnych deklaracji podatkowych (przed korektą).

t)W związku z zawartą we wniosku informacją, że (…) Wnioskodawca nadal (po 31 grudnia 2021 r.) dokonywał wypłat gotówkowych na ręce osób upoważnionych przez podróżnego”, proszę wskazać:

-czy posiada Pan dokumenty potwierdzające odbiór zwrotu kwoty podatku przez osoby upoważnione przez podróżnego?

Odp. Osoby upoważnione przez podróżnego potwierdzały własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu - zwrot był dokonany w formie wypłaty gotówkowej.

Mocodawca zaznacza, że w dniu 23.08.2024 r. złożył korekty deklaracji VAT za okres styczeń 2022 r. do czerwiec 2024 r. W wyniku dokonanych korekt deklaracji VAT, stawka VAT 0% została zastosowana jedynie do transakcji, w przypadku których zwroty podatku zostały wypłacone bezpośrednio podróżnemu.

-jaka data widnieje na dokumencie potwierdzającym przez osoby upoważnione przez podróżnego otrzymanie zwrotu kwoty podatku?

Odp. Data faktycznego otrzymania zwrotu przez osoby upoważnione przez podróżnego, czyli data wypłaty gotówki z kasy Mocodawcy (posiada on dokumenty Kasa Wypłaci w systemie finansowo-księgowym).

-czy w systemie TAX FREE został odnotowany odbiór zwrotu kwoty podatku przez osoby upoważnione przez podróżnego?

Odp. W systemie TAX FREE został odnotowany odbiór podatku, ale nie ma w nim technicznej możliwości zaznaczenia, że ktoś inny niż podróżny odbiera zwrot kwoty podatku. W systemie TAX FREE jest zatem błąd - automatycznie podpowiadał się odbiór przez podróżnego i to było błędnie przyjmowane przez Kasjera wypłacającego gotówkę.

u)w związku z zawartą we wniosku informacją, że „(…) Wnioskodawca dokonuje (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego (…)”, proszę wskazać, w szczególności:

-w jaki sposób nawiązuje Pan kontakt z podróżnymi w celu ponownego zwrotu kwoty podatku?

Odp. Mocodawca nawiązuje kontakt w różny sposób. Jego klientami są osoby fizyczne z terytorium Ukrainy i to najczęściej z terenów przygranicznych. Takie osoby wykorzystują bliskość granicy i robią systematycznie zakupy w Polsce, nie tylko w jego sklepach. Wiele z tych osób wraca do jego sklepów po różny asortyment, stąd też często się zdarza, że osoba sama przyjedzie kolejny raz i nie trzeba nawiązywać z nią kontaktu. W wielu przypadkach pracownicy Mocodawcy dysponują numerem telefonu dla podróżnego, bo np. towar był na zamówienie i kontaktowali się, albo klienci dzwonili z pytaniem o dostępność/cenę towaru. Często przy sprzedaży detalicznej pracownicy zapisywali w telefonach służbowych kontakt do danej osoby, z różnych przyczyn (pytania, reklamacje itd.). Mocodawca stara się też o przenoszenie tej informacji tzw. „pocztą pantoflową", ponieważ często obywatele Ukrainy robiące zakupy w Polsce się znają i są we wspólnych grupach.

Istnieje oczywiście grupa osób, z którymi nie jest on w stanie już nawiązać kontaktu i w takich przypadkach nie będzie dokonywał ponownego zwrotu VAT.

-czy w związku z zamiarem ponownego zwrotu kwoty podatku, podróżni lub osoby upoważnione przez podróżnego, dokonali zwrotu otrzymanego poprzednio zwrotu kwoty podatku? Jeżeli tak, to proszę wskazać w jaki sposób?

Odp. Najpierw Mocodawca otrzymuje poprzednio zwrócony podatek w gotówce (Kasjer wystawia w systemie finansowo-księgowym dokument Kasa Przyjmie), a następnie ponownie zwraca podatek właściwej osobie, czyli podróżnemu w gotówce (Kasjer wystawia w systemie finansowo-księgowym dokument Kasa Wypłaci), a podróżny potwierdza własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku. Nie ze wszystkimi osobami upoważnionymi przez podróżnego mocodawca ma kontakt, więc nie wszystkie upoważnione osoby zwróciły mu podatek. W takich przypadkach nie dokonuje Pan już ponownego zwrotu.

-czy w systemie TAX FREE został odnotowany zwrot poprzedniego zwrotu kwoty podatku?

Odp. W systemie TAX FREE została odnotowana data odbioru podatku przez osobę upoważnioną przez podróżnego. Nie ma w nim technicznej możliwości zaznaczenia, że ktoś inny niż podróżny odbiera zwrot kwoty podatku - podróżny „wskakuje” automatycznie.

-czy w ramach ponownego zwrotu kwoty podatku z tytułu tej samej transakcji po raz kolejny następuje wypłataw formie gotówkowej – już nie na rzecz osób upoważnionych – a na rzecz konkretnych podróżnych?

Odp. Tak.

-czy w stosunku do wszystkich dokonanych transakcji dokonuje Pan ponownego zwrotu kwoty podatku?

Odp. Nie, tak jak wspomniano wyżej Mocodawca nie ma kontaktu do wszystkich podróżnych, którzy dokonują u niego zakupów.

-czy w systemie TAX FREE został odnotowany odbiór ponownego zwrotu kwoty podatku przez podróżnych?

Odp. Nie. Mocodawca chciał odnotować tą datę w systemie, kontaktował się w tej sprawie z PUESC. Udzielono mu informacji, że system PUESC nie przewiduje błędnej wypłaty, ani ponownej wypłaty. Nie ma on zatem technicznej możliwości, żeby uzupełnić datę odbioru ponownego zwrotu podatku.

-jaka data widnieje na dokumencie potwierdzającym przez podróżnych otrzymanie ponownego zwrotu kwoty podatku? Czy jest to tożsama data z datą otrzymania zwrotu kwoty podatku przez osoby upoważnione przez podróżnego czy data faktycznie otrzymanego zwrotu kwoty podatku przez podróżnych?

Odp. Na dokumencie Kasa Wypłaci stanowiącym potwierdzenie otrzymania ponownego zwrotu kwoty podatku widnieje data faktycznie otrzymanego zwrotu kwoty podatku przez podróżnego.

-czy w sytuacji opisanej we wniosku występują przypadki, gdzie otrzymał Pan dokumenty, na których podróżni potwierdzili własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu w terminie późniejszym niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?

Odp. Nie, ponieważ zwroty są dokonywane w formie gotówkowej, to podróżny potwierdza własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu podatku na dokumencie Kasa Wypłaci wygenerowanym przez Kasjera w systemie finansowo-księgowym. Podpis jest składany w obecności pracownika - kasjera. Więc otrzymuje potwierdzenie w momencie faktycznego ponownego zwrotu.

-czy ww. dokumenty (tj. dokumenty, na których podróżni potwierdzili własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu) otrzymał Pan nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy?

Odp. - Pytanie Mocodawcy zawarte we wniosku dotyczyło dokumentów TAX FREE wystawionych od 01.10.2023 r., czyli termin wskazany w ustawie, w którym jako sprzedawca musi otrzymać dokumenty przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy upływa mu z końcem sierpnia 2024 r. dla dokumentów wystawionych w październiku 2023 r. Za kolejne miesiące termin ten przesuwa się (dla sprzedaży z listopada 2023 r. termin upływa z końcem września 2024 r. i tak dalej). Zatem w tym momencie ciągle dokonuje on ponownych zwrotów. Jednak przy składaniu deklaracji od sierpnia 2024 r. i później kieruje się zasadą, że ogranicza go czas 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. Zatem w deklaracji za sierpień Mocodawca ujął tylko te dokumenty od 01.10.2023 r., co do których udało mu się ponownie wypłacić podatek podróżnemu.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonuje zwrotu VAT podróżnemu, który teraz osobiście odbiera kwotę zwrotu podatku i w konsekwencji może „ponownie” zastosować stawkę 0% VAT?

2.Czy nie będzie przeszkodą dla powyższego, że nazwisko tego podróżnego już widnieje w systemie Tax Free i E-PUESC jako osoby, która otrzymała zwrot podatku (w ramach TAX FREE) do dokumentów za ten okres? W systemie E-PUESC nie można wpisać innego nazwiska niż podróżny, a pieniądze wówczas odbierała osoba upoważniona?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód do dokonywania (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu.

Jak wynika z przepisów art. 129 ust. 1 u.p.t.u. do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

1)spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1, oraz

2)przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5, oraz

3)posiada dokumenty:

a)określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b)na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.

Jednocześnie przepis art. 129 ust. 2 u.p.t.u. zastrzega, że otrzymanie przez podatnika dokumentu:

1)potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej,

2)o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b

- w terminie późniejszym niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Uzyskanie przez Wnioskodawcę dokumentu, na którym podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu, powoduje, że spełnione są wszystkie warunki uprawniające do zastosowania stawki 0% VAT do sprzedaży na rzecz podróżnego. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy zwrot podatku podróżnemu dokonywany obecnie (a nie bezpośrednio po sprzedaży), nie jest przeszkodą do zastosowania stawki 0% VAT.

Ponieważ sprzedaż ta została skorygowana i w związku z tym została wykazana ze stawką krajową VAT, w związku z wcześniejszym brakiem dokumentu, o którym mowa powyżej, to otrzymanie tego dokumentu będzie podstawą do dokonania korekty podatku należnego poprzez „ponowne” zastosowanie stawki 0% VAT.

Ad. 2

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, nie jest przeszkodą - do zastosowania stawki 0% w ramach korekty podatku należnego - okoliczność, że wcześniej do systemu Tax Free i E-PUESC były wprowadzane dane podróżnego jako osoby, która otrzymała zwrot podatku (w ramach TAX FREE). Wnioskodawca bowiem dokonał zwrotu już bezpośrednio podróżnemu. Podróżny potwierdził na dokumencie spełniającym warunki ustawowe otrzymanie kwot zwrotu podatku. Tym samym spełnione zostaną wszystkie ustawowe warunki do zastosowania stawki 0% VAT (w tym przypadku poprzez korektę podatku należnego za okres bieżący). Przepisy art. 129 u.p.t.u. traktujące o stawce 0% VAT nie odnoszą się zaś do żadnych wymagań związanych z ewidencją TAX FREE i systemem E-PUESC jako warunkiem zastosowania stawki 0% VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy na rzecz podróżnego jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Na mocy art. 126 ust. 2 ustawy:

Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Jak stanowi art. 126 ust. 3 ustawy:

Zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych.

Warunki, które musi spełnić sprzedawca aby dokonywać zwrotu podatku na rzecz podróżnych zostały wymienione w art. 127 ustawy.

W myśl art. 127 ust. 1 ustawy:

Zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej "sprzedawcami", którzy:

1) są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz

2) prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz

3) zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8, oraz

4) korzystają z systemu TAX FREE.

Stosownie do art. 127 ust. 2 ustawy:

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu.

Według art. 127 ust. 3 ustawy:

Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Przepis art. 127 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Sprzedawcy są obowiązani:

1) dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;

2) zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;

3) oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

4) (uchylony)

Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy:

Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.

Zgodnie z art. 127a ust. 1 ustawy:

Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.

W myśl art. 127a ust. 2 ustawy:

Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

1) sprzedawcy i podróżnego;

2) dotyczące dostawy towarów;

3) dotyczące podstawy opodatkowania;

4) dotyczące kwoty podatku należnego;

5) dotyczące stawki podatku;

6) dotyczące formy zwrotu podatku.

Stosownie do art. 127a ust. 3 ustawy:

Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.

W art. 128 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Zgodnie z zapisem art. 128 ust. 1a ustawy:

Zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.

Z kolei art. 128 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

Stosownie do art. 128 ust. 3 ustawy :

Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.

Przepis art. 129 ust. 1 ustawy o VAT stanowi że:

Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

1) spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1, oraz

2) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5, oraz

3) posiada dokumenty:

a) określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b) na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.

Według art. 129 ust. 2 ustawy

Otrzymanie przez podatnika dokumentu:

1) potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej,

2) o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b

- w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Z powyższych przepisów wynika, że podróżni, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej dokonujący zakupu towarów w Polsce mogą otrzymać zwrot kwoty stanowiącej podatek VAT, który został naliczony przez sprzedawców tych towarów. Prawo do otrzymania zwrotu wynika z art. 126 ust. 1 ustawy i występuje wówczas gdy towary, w stanie nienaruszonym, zostaną wywiezione przez podróżnego poza terytorium Unii Europejskiej w jego bagażu osobistym. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu, o których mowa w art. 128 ust. 2 ustawy wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

Wskazać należy, że sprzedawca ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, o ile spełni przesłanki wynikające z art. 129 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonał Pan sprzedaży towarów potrzebnych do wyposażenia łazienki, jak również niezbędnych do wykonania instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania oraz gazowej na rzecz osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej - były to osoby fizyczne zamieszkałe na terytorium Ukrainy. Wskazał Pan, że nabyte na terytorium kraju towary zostały w stanie nienaruszonym wywiezione przez ww. podmioty poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego. Ww. podmioty zapłaciły podatek VAT przy nabyciu towarów na terytorium kraju. Z uwagi na nieświadomość zmiany przepisów, po 31 grudnia 2021 r. dokonywał Pan wypłat gotówkowych na ręce osób upoważnionych przez podróżnego. Podróżny zatem kupował towar, za który płacił, przekraczał granicę, wywożąc ten towar (uzyskując potwierdzenia wywozu), zaś po kilku dniach upoważniona (przez podróżnego) osoba z zagranicy odbierała kwotę „zwrotu podatku” z paragonu i dokumentu TAX FREE wystawionego na podróżnego. Osoby upoważnione przez podróżnego potwierdzały własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu - zwrot był dokonany w formie wypłaty gotówkowej. Do systemu Tax Free i E-Puesc było wprowadzane nazwisko podróżnego. W związku z tymi zwrotami podatku, stosował Pan stawkę 0% VAT do sprzedaży dokonywanej podróżnym, mimo tego, że zwrot podatku (w gotówce) następował na ręce osoby innej niż podróżny (dokonujący zakupów). Po stwierdzeniu nieprawidłowości, dokonał Pan korekty deklaracji VAT w zakresie zaniżonego podatku od towarów i usług poprzez nieprawidłowe stosowanie stawki 0% VAT do US i zapłacił Pan kwotę zaległości podatkowych wynikających z tych deklaracji wraz z odsetkami należnymi do dnia wpłaty. Obecnie dokonuje Pan (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu. Otrzymuje Pan poprzednio zwrócony podatek w gotówce, a następnie ponownie zwraca podatek właściwej osobie czyli podróżnemu w gotówce. Wskazał Pan, że pytanie zawarte we wniosku dotyczyło dokumentów TAX FREE wystawionych od 01.10.2023 r. Termin, w którym jako sprzedawca musi Pan otrzymać dokumenty przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy upływa Panu z końcem sierpnia 2024 r. dla dokumentów wystawionych w październiku 2023 r. Za kolejne miesiące termin ten przesuwa się (dla sprzedaży z listopada 2023 r. termin upływa z końcem września 2024 r. i tak dalej).

Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w przedmiotowej sprawie nie ma Pan prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Zgodnie z dodanym do ustawy od 1 stycznia 2022 r. art. 128 ust. 1a ustawy, w procedurze TAX FREE zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru. Z wniosku wynika, że z uwagi na nieświadomość zmiany przepisów, nie dostosował się Pan do nowych przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r., które ograniczały możliwość dokonywania wypłat gotówkowych zwracanej kwoty podatku na rzecz upoważnionych przez podróżnego osób. Skoro Pan dokonał zwrotu podatku VAT osobie innej niż podróżny (w tym przypadku osobie upoważnionej), nie może zastosować 0% stawki podatku VAT. Oceny tej nie zmienia okoliczność, że wypłacona kwota zwrotu jest Panu zwracana i dokonuje Pan (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu.

Zauważyć należy, że przepis art. 128 ust. 1a ustawy nie pozwala na wypłatę zwrotu podatku innej osobie niż podróżny. W świetle tego przepisu, zwrot podatku nie może być dokonany innej osobie niż podróżny. Dokonał Pan natomiast zwrotu podatku osobie upoważnionej, czyli innej osobie niż podróżny. Co więcej, jak wynika z wniosku, dokonując zwrotu podatku osobie innej niż podróżny, wskazał Pan w systemie TAX FREE, że dokonał zwrotu podróżnemu. Podał Pan, że w systemie TAX FREE został odnotowany odbiór podatku, ale nie ma w nim technicznej możliwości zaznaczenia, że ktoś inny niż podróżny odbiera zwrot kwoty podatku. Pana zdaniem, w systemie TAX FREE jest zatem błąd - automatycznie podpowiadał się odbiór przez podróżnego i to było błędnie przyjmowane przez Kasjera wypłacającego gotówkę. Ponadto z wniosku wynika, że w systemie TAX FREE chciał Pan odnotować datę odbioru ponownego zwrotu kwoty podatku przez podróżnych, kontaktował się Pan w tej sprawie z PUESC, ale udzielono Panu informacji, że system PUESC nie przewiduje błędnej wypłaty, ani ponownej wypłaty. Nie ma Pan zatem technicznej możliwości, żeby uzupełnić datę odbioru ponownego zwrotu podatku.

Jak z powyższego wynika, w związku z obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepisem art. 128 ust. 1a ustawy, również procedura zwrotu podatku VAT w systemie TAX FREE nie pozwala na wypłatę zwrotu podatku VAT innej osobie niż podróżny, ani na zmianę daty dokonania tego zwrotu.

W związku z powyższym w opisanej sytuacji, dokonanie przez Pana pierwotnie zwrotu podatku VAT innej osobie niż podróżny jest niezgodne z przepisem art. 128 ust. 1a ustawy i nie przysługuje Panu w odniesieniu do tej transakcji 0% stawka podatku VAT.

Z kolei brak możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT powoduje, że nie udzielam odpowiedzi na pytanie nr 2.

Wobec powyższego, Pana stanowisko w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy na rzecz podróżnego jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).