Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 listopada 2024 r. (data wpływu 15 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Podatnikiem jest spółka A. spółka z o.o. prowadząca działalność gospodarczą pod NIP: (…) z siedzibą w B., reprezentowana przez (…). A. jest czynnym podatnikiem VAT i opłaca VAT od całości świadczonych usług.
W ramach działalności gospodarczej świadczone są usługi pod kodem PKD 85.59 B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Spółka zajmuje się podnoszeniem lub zdobywaniem kwalifikacji zawodowych w obszarze IT zawodów. Kursy prowadzone przez Spółkę skierowane są dla następujących osób:
- osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków;
- firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków;
- osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.
Duża ilość kursantów to studenci, którzy chcą zostać szkoleni poprzez Państwa nauczycieli i otrzymać doświadczenie w praktycznej części wybranego zawodu.
A. posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Numer wpisu (…). Data wpisu (…).
Na ten moment spółka A. nie jest jednostką w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym.
Wyliczenia (...) Instytutu (...) dalej Instytut wykazały, że w Polsce brakuje aż 147 tys. specjalistów IT, by ich udział wśród wszystkich pracowników był taki sam, jak w Unii Europejskiej. Deficyt ten jest jednak wyjątkowo trudny do wyrównania, a także może prowadzić do wielu problemów i wyzwań ekonomicznych w przyszłości.
Z badań Instytutu przeprowadzonych w styczniu 2023 r. na grupie 670 menedżerów odpowiedzialnych za rozwój oprogramowania wynika, że aż ponad połowa (54%) z nich ma trudności ze znalezieniem nowych pracowników. W ujęciu branżowym trudności rekrutacyjne występują we wszystkich branżach.
W tej sytuacji nie dziwi fakt, że walcząc z luką kompetencyjną aż 44% organizacji decyduje się na podnoszenie kompetencji zatrudnionej kadry, a 36% na podnoszenie wynagrodzeń. Co jednak ciekawe, aż 26% obniża swoje oczekiwania w stosunku do kandydatów.
A. ma na celu ulepszenie sytuacji na rynku pracy w obszarze IT i organizuje kursy zawodowe na dzień dzisiejszy w sześciu kierunkach:
- Projektant wnętrz (kod zawodu 216102);
- Project manager IT (kod zawodu 121904);
- Grafik komputerowy (kod zawodu 216601);
- Specjalista ds. Meta Ads (kod zawodu 243110);
- Specjalista ds. contentu (243108);
- specjalista ds. social media (kod zawodu 243110).
W oferowanych przez A. szkoleniach i kursach, firma korzysta z Mentorów, którzy mają co najmniej 7 lat doświadczenia w swojej dziedzinie, a także współpracują z dużymi polskimi i zagranicznymi firmami, takimi jak (…), (…), (…) czy (…).
Uczestnicy, którzy pomyślnie ukończyli IT kursy mogą się pochwalić takimi współpracami na koncie. W przyszłości A. ma zamiar na dodatkowe kursy w kierunku:
- Specjalista do spraw animacji multimedialnej (kod zawodu 216606);
- Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych (kod zawodu 251302).
Kursy są podzielone na 2 części:
- ustną, gdzie są omówione główne zasady w obszarze bezpieczeństwa pracy przy komputerze zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, wprowadzenie do podstaw wybranego przez kursanta kursu; oraz
- część praktyczną, gdzie są zadania praktyczne i dla każdego kursu przewidywany jest swój projekt, który musi być skończony przez kursanta dla otrzymania Certyfikatu o ukończeniu kursu.
Nauka na kursie jest całkiem zdalna i są przestrzegane wszystkie zasady omówione w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Lekcje online prowadzone są na żywo przez specjalistę. Do udziału w zajęciach wystarczy laptop lub komputer i Internet.
Po zajęciach komunikacja wykładowcy z grupą odbywa się za pomocą platformy Discord, gdzie kursanci w dowolnym czasie mogą zadawać dodatkowe pytania, które mogą się pojawić w czasie wypełnienia zadania domowego czy po przesłuchaniu materiału. Komunikacja wyłącznie do zadań domowych jest na platformie Google Classroom.
Po skończeniu lekcji są dostępne materiały do lekcji oraz nagranie lekcji dla nieobecnych. Nauczyciel sprawdza zadania domowe w ciągu 2 dni oraz wraz z komentarzem wysyła kursantowi. Po skończeniu kursu wszystkie materiały są dostępne na koncie kursanta w ciągu 6 miesięcy.
A. jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez A. spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.
Egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniem). Egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia są/będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej.
Szkolenia świadczone przez spółkę odbywają się w dwóch etapach - część teoretyczna (zadanie testowe) i praktyczna potwierdzona egzaminem. Kursy, szkolenia dostarczają wiedzę z zakresu specjalności zawodowej oraz odnawiają uprawnienia bezpośrednio związane z zawodem kursu, tym samym warunkują pracę w tym zawodzie.
Głównym celem prowadzenia działalności dla spółki jest pomoc w znalezieniu pracy poszukującym oraz uzupełnienie deficytu w tym obszarze. Spółka ma w planach rozszerzyć kierunki nauczania. A. prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. między innymi na podstawie:
1.Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1465);
2.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
3.Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania;
4.Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
5.Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Po zakończeniu szkolenia dla każdego kursu kursanci dostają certyfikat o ukończeniu kursu, gdzie zostanie opisany materiał, który został potwierdzony przez kursanta oraz ilość godzin kursu. Certyfikat jest wpisany do Ewidencji Certyfikatów wydanych przez spółkę.
W ramach części praktycznej uczestnicy tworzą swój projekt, który spełnia wszystkie wymagania rozpracowane przez wykładowców i niezbędne dla tego zawodu.
Program szkolenia kursów zawodowych w szkole prywatnej jest zgodny ze wszystkimi wymaganiami dla tego kodu zawodu. Uczestnicy uczą się pracować na nowoczesnych i poszukiwanych wśród pracodawców programach. Z doświadczenia nauczycieli z którymi Państwo współpracują, mogą Państwo nauczyć głównych informacji w zawodzie i pogłębić w przyszłości wiedzę.
Rozpatrzą Państwo program kursów zawodowych dla zawodu Graphic Designer.
Lekcja 1. Wprowadzenie do zawodu Graphic Designer - Kim jest i czym zajmuje się Graphic Designer - Gdzie czerpać wiedzę i inspiracje - Zalety zawodu Graphic Designer - Gdzie rozwijać praktykę - Plan kursu.
Lekcja 2. Wstęp do programu Illustrator - Brief - Wstęp do programu Adobe Illustrator.
Lekcja 3. - Adobe Illustrator - Interfejs programu - Tworzenie prostych ilustracji/praca na ścieżkach - Skąd brać zasoby.
Lekcja 4. - Adobe Illustrator - Praca z typografią - Praca z warstwami - Obszary robocze.
Lekcja 5. - Adobe Illustrator - Dodatkowe funkcje programu - Przygotowanie plików do druku.
Lekcja 6. Logo - Zasady skutecznego logo - Rodzaje logo - Proces projektowy logo.
Lekcja 7. Logo - Opracowywanie logo w Adobe Illustrator - Księga znaku.
Lekcja 8. Kolorystyka - Psychologia koloru - Funkcje kolorów w Adobe Illustrator - Zasady łączenie kolorów - Gdzie szukać zasobów.
Lekcja 9. Kompozycja - Formy w projektowaniu - Zasady kompozycji - Stosowanie siatek.
Lekcja 10. Typografia - Dobre praktyki pracy z tekstem - Zasady dobrej typografii - Gdzie szukać fontów - Projekt wizytówki.
Lekcja 11. Styl korporacyjny - Identyfikacja wizualna i branding - Motyw przewodni marki - Case study brandingu.
Lekcja 12. Podstawy DTP - CMYK a RGB - Zasady przygotowania plików do druku - Formaty plików - Przygotowanie do druku wizytówki.
Lekcja 13. Opracowanie broszury/ulotki - Układ i projekt broszury - Formaty broszur.
Lekcja 14. Adobe Photoshop - Interfejs i podstawowe funkcje programu - Opracowanie fotomontażu.
Lekcja 15. Adobe Photoshop - Praca z maskami - Praca z warstwami - Opracowanie fotomontażu.
Lekcja 16. Adobe Photoshop - Dodatkowe funkcje programu - Animacja poklatkowa w programie.
Lekcja 17. Portfolio - Stworzenie projektu na Behance - Analiza dobrych case studies.
Lekcja 18. Portfolio - Umieszczanie projektu na behance - Wskazówki jak bronić swój projekt.
Lekcja 19. Freelance - Sposoby na znalezienie klientów na freelance - Platformy dla freelancerów.
Lekcja 20. Obrona projektów.
Lekcja 21. Projekt infografiki - zasady projektowania infografik - jak pokazywać dane - jak kierować wzrokiem odbiorcy - liczby i ich wartość - praktyczne projektowanie infografiki.
Lekcja 22. Design etykiety - jak wyróżnić projekt na półkach sklepowych - wykrojnik - wymagane informacji na opakowaniach i etykietach - jak przygotować etykietę do druku - praktyczne projektowania etykiety produktowej.
Lekcja 23. Tworzenie bannerów i reformaty - zasady i wskazówki projektowania bannerów + przykłady - dlaczego grafika bannerów jest niesamowicie ważna - jak tworzyć reformaty bannerów - jak zadbać o czytelność na małych formatach - praktyczne projektowanie banneru.
Lekcja 24. Projektowanie na potrzeby social media - popularne formaty/rodzaje grafik na social media - jak wyróżnić posty za pomocą grafiki - real time marketing - pomysły na posty social media - praktyczne projektowanie postów.
Lekcja 25. Tworzenie ikon - najważniejsze zasady dobrze zaprojektowanych ikon + przykłady - spójność i charakter ikon - rodzaje ikon - praktyczne projektowanie ikon.
Lekcja 26. Tworzenie własnego CV - co powinno zawierać CV grafika - formy oraz charakter CV grafika - jak wyróżnić swoje CV - praktyczne projektowanie CV.
Lekcja 27. Omówienie dotychczasowych projektów - omówienie najlepszych prac studentów na przykładach.
Lekcja 28. Jak wyceniać projekty graficzne - stawka godzinowa vs. projektowana - jak obliczyć swoją stawkę godzinową - w jaki sposób przedstawiać ofertę klientowi - jak przekonać klienta do swoich wycen.
Jak widać z programu kursu wydzielają Państwo czas na możliwość prawidłowego tworzenia własnego CV oraz na założenie własnej działalności, jak znaleźć pierwszych klientów.
Państwa celem jest, żeby osoby które mogą i chcą rozwijać się w tej branży szybciej mogli podjąć prace czy założyć własną działalność. Jako egzamin praktyczny kursanci tworzą własny projekt, który jest sprawdzany przez ekspertów w tej branży i staje się pierwszym projektem w ich portfolio.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Doprecyzowują Państwo opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. jednoznacznie wskazują odnosząc się oddzielnie do każdej z wymienionych usług, tj. dla organizacji kursu zawodowego na kierunku:
- projektant wnętrz.
Oprócz wcześnie wskazanych aktów prawnych program kształcenia dla wybranego kierunku włącza zasady opisane w ustawie Prawo budowlane. Projektowanie wnętrz to nie tylko wybór mebli i dodatków. Zawsze muszą Państwo mieć na uwadze, że przestrzeń musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego.
Podstawowym aspektem prawa budowlanego jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom budynków. Projektując wnętrza, należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak:
- nośność i sztywność stropów, ścian oraz podłóg,
- wybór materiałów, które spełniają wymogi przepisów, zwłaszcza w kwestii ognioodporności,
- odpowiednie zabezpieczenie instalacji elektrycznych i gazowych, tak aby uniknąć zagrożenia pożarem czy wybuchem.
W Polsce, przepisy prawa budowlanego zobowiązują do zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych. Projektując wnętrza, warto pamiętać o:
- dostosowaniu szerokości drzwi i korytarzy do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich,
- instalacji uchwytów i poręczy w miejscach, gdzie mogą być potrzebne, np. w łazienkach,
- zastosowaniu odpowiednich oznaczeń dla osób niewidomych i niedowidzących.
Prowadzenie tego kursu nie jest objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; nie jest w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; źródłem finansowania nie są środki publiczne; w zakresie prowadzonych kursów nie ma kontroli instytucji państwowych, działają Państwo na podstawie zewnętrznych zasad, które obejmują zasady Prawa Oświatowego i Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dotyczące kształcenia zawodowego.
- grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych.
Prowadzenie tego kursu częściowo regulowane jest w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i pokrewnych. W każdym z tych kierunków jest tworzony własny produkt, który z prawami autorskimi na korzystanie zostaje przekazywany Zleceniodawcy. Prowadzony kurs stawia na definicję praw autorskich oraz określa co może stanowić przedmiot praw autorskich (np. utwór fotograficzny, muzyczny, literacki), czego nie obejmuje zakres praw autorskich (np. idee, pomysły, akty normatywne) oraz z jakich praw może skorzystać twórca utworu.
Te kursy nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; nie są w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; źródłem finansowania nie są środki publiczne; w zakresie prowadzonych kursów nie ma kontroli instytucji państwowych, działają Państwo na podstawie zewnętrznych zasad, które obejmują zasady Prawa Oświatowego i Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dotyczące kształcenia zawodowego.
- project manager IT,
Prowadzenie tego kursu nie jest objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; nie jest w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; źródłem finansowania nie są środki publiczne; w zakresie prowadzonych kursów nie ma kontroli instytucji państwowych, działają Państwo na podstawie zewnętrznych zasad, które obejmują zasady Prawa Oświatowego i Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dotyczące kształcenia zawodowego.
- specjalista ds. Meta Ads,
- specjalista ds. contentu,
- specjalista ds. social media,
Co dotyczy specjalistów ds. Meta Ads, contentu, social media - te kursy są prowadzone na podstawie zasad Prawa reklamy. Prawo reklamy nie jest ujęte w jednolitym, skodyfikowanym dokumencie. Niewątpliwie najważniejsze będą tu ustawy z zakresu prawa konkurencji i konsumentów - ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawa o prawach konsumenta, a także Prawo prasowe, ustawa o radiofonii i telewizji i ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (zwana ustawą krajobrazową).
Równie ważne są akty prawne, które dotyczą etycznych aspektów reklamy - ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu, ustawa o grach hazardowych i Prawo farmaceutyczne.
Co do aktów wykonawczych, najważniejsze będą zdecydowanie rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 30 czerwca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków lokowania produktów, a także z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sponsorowania audycji i innych przekazów. To nie wszystkie akty prawne, w których treści znajdziemy odwołania do tematyki reklamy. To z nich jednak pochodzą najważniejsze założenia i pojęcia, dotyczące prawa marketingu i reklamy jako takiej.
Przy analizie rynku zauważyli też Państwo brak pracowników w branży księgowej. Mają Państwo zamiar prowadzić też kurs samodzielnej księgowej. Program szkolenia będzie się składał z części teoretycznej i praktycznej. Nauczycielem będą księgowi z dużym doświadczeniem. W prognozie na 2025 r. zawód ten znowu jest na liście.
Proszą Państwo jeszcze o dodanie do wniosku rozpatrzenia okresu przyszłego za prowadzenie kursu księgowości od podstaw. Prowadzenie tego kursu regulowane jest zasadami określonymi w Ustawie o rachunkowości. Program szkolenia będzie obejmował zasady prowadzenia księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej oraz podstawowe zasady prowadzenia pełnej księgowości. System opodatkowania na działalności, jakie warunki tych systemów: podatek od towarów i usług w działalności gospodarczej; rozliczenie roczne na różnych formach opodatkowania.
Prowadzenie tego kursu nie jest objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; nie jest w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; źródłem finansowania nie są środki publiczne; w zakresie prowadzonych kursów nie ma kontroli instytucji państwowych, działają Państwo na podstawie zewnętrznych zasad, które obejmują zasady Prawa Oświatowego i Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dotyczące kształcenia zawodowego.
Działalność w zakresie organizacji wskazanych we wniosku kursów odbywa się w warunkach rynkowych (w warunkach, w których działają podmioty gospodarcze prowadzące tego rodzaju działalność).
Głównym celem Państwa firmy jest zapełnienie rynku pracy wysokokwalifikowanymi specjalistami w branżach, których już długi czas odczuwa się deficyt.
Proszą Państwo o potwierdzeniu zastosowania stawki VAT „zwolniony” dla następnych kursów:
- projektant wnętrz;
- grafik komputerowy;
- specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych;
- specjalista ds. social media;
- specjalista ds. contentu;
- samodzielna księgowa;
- specjalista ds. Meta Ads;
- project manager IT.
Pytanie
Czy opisany we wniosku zakres usług jest zwolniony od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT ?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem działalność prowadzona przez Spółkę ma prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ponieważ organizowane przez A. kursy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie Wnioskodawcy.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Regulacja ustawy o VAT i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy: Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26: a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub c) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidziano zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W przypadku wskazanej regulacji ma miejsce implementacja prawa unijnego. Stosownie do art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W myśl ww. art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Odwołując się do słownika języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” rozumieć należy jako „dotyczące kogoś lub czegoś wprost”, a słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, z kolei słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Wobec tego - przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Wobec tego, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, przedmiotem świadczenia muszą być usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, zawodem oraz mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Dodatkowo formy i zasady tych usług szkoleniowych muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.
Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego A. prowadzi szkolenia dla zawodów w branże IT oraz szkoli następujące rodzaje podmiotów:
- osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków;
- firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków oraz
- osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.
Jest dużo kursantów, którzy studiują na uniwersytecie i dodatkowo szkolą się u Państwa w praktycznej części, ponieważ Państwa nauczyciele mają duże doświadczenie w swojej branży.
Po szkoleniach chęć pozostania w celu pracy w tym zawodzie jest naprawdę duża. Kursanci otrzymują wsparcie i pewność siebie dzięki prowadzonemu szkoleniu. Stąd, Państwa zdaniem, właściwe jest ustalenie, że świadczone usługi szkoleniowe polegające na podnoszeniu lub zdobywaniu kwalifikacji zawodowych wykonywane przez A. w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Uzasadnione jest to tym, że przeprowadzane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Poza tym, odbycie szkoleń, o których mowa we wniosku, jest obowiązkowe dla każdego pracownika podejmującego pracę zawodową na wyżej wymienionych stanowiskach. Zwolnienia z art. 132 dyrektywy VAT zgodnie z jego tytułem dotyczą tylko czynności w interesie publicznym. Prowadzone szkolenia przez A. posiadają interes publiczny, bo mają na swoim celu uzupełnić deficyt pracowników w obszarze IT oraz podzielić się pułapkami, o których wiedzą Państwa nauczyciele.
Warto podkreślić, że Trybunał stwierdził już w ogólnej formie, że komercyjny charakter działalności zasadniczo nie wyklucza, aby miała ona charakter czynności w interesie publicznym w rozumieniu tego artykułu. Takie stwierdzenie zostało potwierdzone w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 listopada 2013 r. (sprawa M., C- 319/12), gdzie wskazano, że nie zezwala ono na zwolnienie wszystkich podmiotów prywatnych świadczących usługi edukacyjne, a tylko tych, których działalność jest porównywalna do działalności podmiotów publicznych.
Spółka na zasadach podmiotów publicznych i na zasadach odrębnych przepisów. Zgodnie z art. 2373 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy: Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
W objaśnieniach do struktury klasyfikacji zawodów i specjalności zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania zawarta jest definicja pojęcia: Zawód - stanowi źródło dochodów i oznacza zestaw zadań (czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wymagających kompetencji nabytych w toku uczenia się lub praktyki.
Specjalność - obejmuje część zawodu, wymagającą dodatkowych kompetencji. Klasyfikacja została opracowana na podstawie Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów ISCO-08.
Stosownie do § 1 i § 2 pkt 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania: Określa się klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, zwaną dalej „klasyfikacją”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Klasyfikacja ta jest stosowana m.in. w zakresie szkolenia zawodowego. Załącznik. Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy struktura klasyfikacji zawodów i specjalności: 216102 Architekt wnętrz, 121990 Pozostali kierownicy do spraw obsługi biznesu i zarządzania gdzie indziej niesklasyfikowani, 216601 Grafik komputerowy DTP 243110, Specjalista do spraw mediów społecznościowych 243108, Specjalista do spraw mediów interaktywnych.
W materiałach lekcyjnych włączone są też zasady o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Zajęcia są prowadzone na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dotyczące kształcenia zawodowego.
Podsumowując, A. świadczy usługi kształcenia zawodowego, spełnia cele edukacyjne porównywane do celów instytucji publicznych. Kursanci po skończeniu kursu zaczynają pracować jako freelancer czy otwierają własną działalność.
Wnoszą Państwo o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Obowiązuje także rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Definicja zawarta w art. 44 wskazanego rozporządzenia określa, że:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmującą towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w stosunku do świadczenia usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Dokonując oceny, czy usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazali Państwo, że nie są jednostką w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie mają Państwo również statusu uczelni jednostki naukowej PAN ani instytutu badawczego.
Tym samym stwierdzić należy, że usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT świadczone przez Państwa nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Odpowiadając na Państwa pytanie należy zatem przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy VAT.
Zaznaczyć należy, że aby móc skorzystać z ww. zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, usługi muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.
We wniosku wskazali Państwo, że zajmują się Państwo podnoszeniem lub zdobywaniem kwalifikacji zawodowych w obszarze IT zawodów, a świadczone usługi spełniają definicję kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.
Kursy prowadzone przez Państwa skierowane są do osób fizycznych, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji, firm które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji oraz osób bezrobotnych i poszukujących pracę, mających na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji. Duża ilość kursantów stanowią studenci, którzy chcą zostać szkoleni poprzez Państwa nauczycieli i otrzymać doświadczenie w praktycznej części wybranego zawodu.
Kursy są podzielone na 2 części: ustną, gdzie są omówione główne zasady w obszarze bezpieczeństwa pracy przy komputerze oraz część praktyczną, gdzie są zadania praktyczne i dla każdego kursu przewidywany jest swój projekt, który musi być skończony przez kursanta dla otrzymania Certyfikatu o ukończeniu kursu.
Szkolenia świadczone przez Państwa odbywają się w dwóch etapach - część teoretyczną (zadanie testowe) i praktyczną potwierdzoną egzaminem. Kursy szkoleń dostarczają wiedzę z zakresu specjalności zawodowej oraz odnawiają uprawnienia bezpośrednio związane z zawodem kursu, tym samym warunkując pracę w tym zawodzie. Głównym celem prowadzenia przez Państwa działalności jest pomoc w znalezieniu pracy poszukującym oraz uzupełnienie deficytu w tym obszarze.
Program szkolenia kursów zawodowych w szkole prywatnej jest zgodny ze wszystkimi wymaganiami dla tego kodu zawodu. Państwa celem jest, żeby osoby które mogą i chcą rozwijać się w branży szybciej mogli podjąć pracę czy założyć własną działalność.
Ponadto mają Państwo zamiar prowadzić również kurs samodzielnej księgowej. Program szkolenia będzie się składał z części teoretycznej i praktycznej. Nauczycielem będą księgowi z dużym doświadczeniem. Prowadzenie tego kursu regulowane jest zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości. Program szkolenia będzie obejmował zasady prowadzenia księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej oraz podstawowe zasady prowadzenia pełnej księgowości.
A zatem, należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT stanowią usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.
W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od podatku VAT ww. usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Dla oceny czy świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że będą to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to regulacje, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Jak już wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
W opisie sprawy jako przepisy odrębne, które regulują formy i zasady przeprowadzania szkoleń zawodowych wskazali Państwo:
1.Ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
3.Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania;
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
5.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Ponadto w odniesieniu do kursu zawodowego na kierunku projektant wnętrz wskazali Państwo ustawę Prawo budowlane.
Z kolei dla organizowanych kursów zawodowych na kierunku: grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych wskazali Państwo ustawę o prawach autorskich i pokrewnych.
Natomiast dla kursów organizowanych na kierunku specjalista ds. Meta Ads, specjalista ds. contentu, specjalista ds. social media wskazali Państwo, że są one prowadzone na podstawie zasad Prawa reklamy, wskazując na ustawę z zakresu prawa konkurencji i konsumentów, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawę o prawach konsumenta, a także Prawo prasowe, ustawę o radiofonii i telewizji, ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Wskazali Państwo także na ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawę o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu, ustawę o grach hazardowych i Prawo farmaceutyczne, rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie szczegółowych warunków lokowania produktów, a także w sprawie sponsorowania audycji i innych przekazów.
W odniesieniu do kursu księgowości od postaw została z kolei wskazana ustawa o rachunkowości.
Podkreślić należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady świadczenia usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełniać organizator kształcenia.
Zauważyć należy, że treść powołanych przez Państwa ustaw i rozporządzeń nie potwierdza form ani zasad prowadzenia kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT. Przepisy wskazanych przez Państwa szeregu aktów prawnych nie określają sposobu przeprowadzenia kursu (szkolenia), nie określają podstawy programowej, czy chociażby ilości godzin w ramach danego kursu (szkolenia).
Zatem, nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia dla świadczonych przez Państwa usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
W związku z tym należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Odnosząc się do Państwa argumentacji w uzasadnieniu przedstawionego we wniosku stanowiska, należy zauważyć, że w systemie prawa wspólnotowego jednym ze źródeł prawa są wymienione w niniejszej interpretacji Dyrektywy, które są aktami prawa wtórnego i wiążą co do zamierzonego celu każde państwo członkowskie, do którego są kierowane, pozostawiając jednak władzom krajowym wybór form i środków ich wprowadzenia.
Dyrektywy nie określają w sposób pełny zagadnień będących ich przedmiotem i wymagają uściślenia lub uzupełnienia przez państwa członkowskie. Kraje członkowskie są zobowiązane do implementowania zapisów dyrektyw do prawa w wyznaczonych w dyrektywach terminach.
Zatem warunkiem stosowania dyrektyw jest ich wdrożenie do przepisów krajowych. Istnieją jednak pewne szczególne okoliczności, kiedy dyrektywa może być stosowana bezpośrednio. W przypadku braku implementacji norm dyrektyw do porządku prawnego danego państwa członkowskiego albo dokonania implementacji w sposób niepełny lub po terminie, dyrektywy mogą być stosowane bezpośrednio pod warunkiem, że przepisy dyrektyw są precyzyjne i bezwarunkowe zaś z norm dyrektyw wynikają prawa jednostek wobec państwa.
Przepisy wynikające z dyrektyw w świetle systemu prawa krajowego nie są przepisami obowiązującymi wprost. Stanowią rodzaj ramowych wytycznych pozwalających na dostosowanie prawodawstwa poszczególnych krajów do pewnych wymogów unijnych. Wskazują na cele, jakie należy osiągnąć, nie ograniczając równocześnie metod i środków regulujących poszczególne tytuły podatkowe.
Zauważyć należy, że istotną rolą dyrektywy jest wskazanie właściwej interpretacji przepisów krajowych, zwane pośrednim stosowaniem dyrektywy. Jeśli w procesie wykładni przepisu krajowego pojawiają się wątpliwości (tzn. istnieją alternatywne, dopuszczalne z punktu widzenia zasad wykładni tekstów prawnych interpretacje danego przepisu krajowego), należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celem dyrektywy (wykładnia prowspólnotowa). Inaczej niż w przypadku bezpośredniego stosowania dyrektywy źródłem prawa jest w takim przypadku nadal przepis krajowy, którego wykładnia uwzględnia cele wynikające z prawa wspólnotowego. Dzięki dyrektywie dokonywana jest jedynie właściwa wykładnia przepisu krajowego, co nie powinno wpływać na zakres jego stosowania. W takiej sytuacji, w przypadku pośredniego stosowania dyrektywy nie sposób uchylać się od stosowania przepisów krajowych, które są interpretowane w zgodzie z zasadami prawa wspólnotowego.
Na podkreślenie powyższej tezy należy dodać, że jak wynika ze stanowiska zajętego przez Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 4 czerwca 2009 r. w sprawie C-102/08, Finanzamt Dusseldorf-Sud przeciwko SALIX Grundstucks-Vermietungsgesellschaft mbH & Co. Obiekt Offenbach KG, pkt 40 uzasadnienia:
„transpozycja dyrektywy do prawa krajowego niekoniecznie wymaga formalnego i dosłownego przeniesienia jej przepisów do wyraźnej i szczególnej normy prawnej, a ogólny kontekst prawny może być wystarczający, o ile faktycznie zapewnia on pełne stosowanie dyrektywy w sposób wystarczająco jasny i ścisły”.
Zgodnie z wcześniej powołanym art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy Rady 2006/112/WE Rady – państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Przesłanki, jakie muszą być spełnione do zastosowania zwolnienia od podatku opisanych we wniosku usług na podstawie wskazanego przepisu to:
- świadczone usługi muszą być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania,
- usługi te muszą być świadczone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające podobne cele.
Zawarte w tym przepisie ograniczenie ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zwolnieniu podlegają podmioty prawa publicznego lub inne instytucje, pod warunkiem, że zajmują się kształceniem dzieci i młodzieży, kształceniem powszechnym lub wyższym, kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem. Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, w tym m.in. wyrokiem TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV:
„pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika”.
Podkreślić należy, że Dyrektywa odnosi się do usług kształcenia świadczonych przez podmioty w tym celu powołane, działające w tym zakresie pod kontrolą państwa, co ma zapewnić jakość świadczeń oraz odpowiednią ich cenę, realizujące przy tym określoną politykę edukacyjną, dysponujące przy tym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą.
Z przywołanej argumentacji wynika zatem, że w celu stwierdzenia, czy usługi kształcenia zawodowego, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady zbadać należy, czy określony podmiot jest, czy też nie jest, odpowiednim (a więc mającym cele edukacyjne) podmiotem prawa publicznego.
Dla tej oceny przytoczyć należy fragment opinii Rzecznika Generalnego Juliane Kokott z 15 stycznia 2009 r. w sprawie C-357/07, TNT Post UK Ltd The Queen przeciwko The Commissioners of Her Majesty’s Revenue & Customs, odnoszący się do charakteru zwolnień, określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE. Wynika z niej, że:
„ (…) Podstawą jest w tym wypadku przekonanie, że w szczególnym interesie publicznym, uzasadniającym zwolnienie od podatku, leżą wyłącznie usługi świadczone przez instytucje pozostające pod kontrolą państwa. Kontrola państwa może bowiem zapewnić w szczególności jakość świadczeń i odpowiednią ich cenę”.
Istotną wskazówką, jak rozumieć „odpowiedni” (mający cel edukacyjny) podmiot prawa publicznego jest również stanowisko wyrażone przez TSUE w ww. wyroku w sprawie C-434/05 Horizon College:
„Jak to bowiem podniosła Komisja na rozprawie, na działalność edukacyjną, o której mowa w art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy, składają się liczne elementy, które obok stosunków pomiędzy nauczycielem a uczniami obejmują również ramy organizacyjne danej instytucji” (pkt 20).
Na „ramy organizacyjne instytucji edukacyjnej” zwracała również uwagę Rzecznik Generalny Eleonor Sharpston w opinii z 8 marca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College przeciwko Staatssecretaris van Financien oraz w sprawie C-445/05 Werner Haderer przeciwko Finanzamt Wilmersdorf:
,,(...) Jak na to wskazała Komisja podczas rozprawy, usługi w postaci »edukacji, szkoleń zawodowych lub zmiany kwalifikacji zawodowych« świadczone uczniom lub studentom instytucji edukacyjnej nie są tylko usługami samych nauczycieli, świadczonymi dzięki ich własnej wiedzy i umiejętnościom. Obejmują one bowiem cały zespół udogodnień, materiałów edukacyjnych, zasobów technicznych, polityki edukacyjnej oraz infrastruktury organizacyjnej instytucji edukacyjnej, w której owi nauczyciele pracują”.
W konsekwencji powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, odnosi się do usług kształcenia świadczonych przez podmioty prawa publicznego w tym celu powołanych, działających w tym zakresie pod kontrolą państwa, która ma zapewnić jakość świadczeń oraz odpowiednią ich cenę, realizujących przy tym określoną politykę edukacyjną, dysponujących przy tym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą.
Podmioty prawa publicznego powołane przez państwo do świadczenia usług edukacyjnych, szkoleniowych to nic innego jak podmioty – jednostki, których zarówno powstawanie, jak i późniejsze działanie jest ściśle określone przez odpowiednie przepisy prawa (ustawy, rozporządzenia) (np. szkoły, uczelnie). Podmioty takie działają na podstawie odpowiednich regulacji zarówno jeśli chodzi o działalność stricte edukacyjną, jak i inną ściśle z nią związaną. Jeśli chodzi o samą stronę edukacyjną, to podmioty te działają w oparciu o konkretne programy nauczania, zasady zatrudniania odpowiednich osób. Natomiast co do pozostałych kwestii muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Działania podejmowane są w szeroko pojmowanym interesie publicznym. Wszystkie te aspekty odbywają się pod kontrolą państwa, podmioty nie mają dowolności w kształtowaniu ogólnych zasad swego działania. Wszystkie czynione przez podmioty działania muszą być zaakceptowane, a następnie kontrolowane przez właściwe instytucje państwowe.
Skoro ze zwolnienia od podatku mogą korzystać również inne instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające podobne cele jak podmioty prawa publicznego, należy uznać, że instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego. Zatem podobne cele edukacyjne realizować będą podmioty, które świadczą usługi kształcenia zapewniające odpowiednią jakość, cenę, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.
Dyrektywa VAT nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące wskazane powyżej usługi oraz warunków, w jakich te podmioty działają.
Zaprezentowana wykładnia znajduje swoje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 listopada 2013 r., w sprawie C-319/12 Minister Finansów przeciwko MDDP sp. z o.o. Akademia Biznesu, sp. komandytowej, w którym Trybunał stwierdził, że:
art. 132 ust. 1 lit. i, art. 133 i 134 Dyrektywy 2006/112/WE należy - interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one objęciu zwolnieniem od podatku od wartości dodanej usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Jednakże art. 132 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy sprzeciwia się zwolnieniu wszystkich usług edukacyjnych w sposób ogólny, bez uwzględnienia celów realizowanych przez podmioty niepubliczne świadczące te usługi.
Trybunał podkreślił dalej, że:
zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE usługi edukacyjne są zwolnione tylko wtedy, gdy są świadczone przez podmioty prawa publicznego o celach edukacyjnych lub przez inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Wynika z tego, że inne podmioty, czyli także podmioty prywatne, powinny spełniać przesłankę celów podobnych do celów rzeczonych podmiotów prawa publicznego.
W wyroku z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że:
należy w szczególności zauważyć, że z brzmienia art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 wynika, że zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest uzależnione zasadniczo od dwóch kumulatywnych przesłanek, a mianowicie, po pierwsze, przesłanki dotyczącej charakteru świadczonych usług - czy to usług kształcenia - dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, czy usług „ściśle związanych” z owymi usługami – oraz po drugie, przesłanki dotyczącej usługodawcy, która wymaga, by wspomniane usługi były świadczone „przez [...] podmioty prawa publicznego lub inne instytucje [...], których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W ww. wyroku TSUE wskazał, że:
w zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C-498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z 28 listopada 2013 r., MDDP, C-319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).
W sprawie tej TSUE oparł swoje rozstrzygnięcie na braku spełnienia przez podmiot warunków określonych w przepisach krajowych. TSUE stwierdził bowiem, że
artykuł 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „instytucji, której cele uznane są za podobne” do celów podmiotu edukacyjnego prawa publicznego, w rozumieniu tego przepisu, nie obejmuje podmiotu prywatnego, który prowadzi leżącą w interesie publicznym działalność w zakresie kształcenia polegającą w szczególności na organizacji zajęć uzupełniających program nauczania szkolnego, takich jak wsparcie w odrabianiu zadań, programy edukacyjne czy kursy języków obcych, i który uzyskał zezwolenie krajowego biura rejestru handlowego w postaci przypisania kodu CAEN 8559 – „Inne formy kształcenia” w rozumieniu klasyfikacji krajowej działalności gospodarczej, jeżeli przedsiębiorstwo to nie spełnia w każdym wypadku przewidzianych w prawie krajowym warunków, od których uzależniona jest możliwość uzyskania owego uznania.
Orzeczenie to potwierdza zatem, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.
Zatem Rzeczpospolita Polska ma pewną swobodę (co do określenia podmiotów innych niż podmioty prawa publicznego, względem których stosuje się zwolnienie) w kształtowaniu zwolnień z uwagi na treść art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, z której to swobody korzysta.
W tym względzie należy zauważyć, że w wyroku w sprawie C-106/05 L.u.P. GmbH – na tle wykładni art. 13 część A ust. 1 lit. b) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy), Trybunał orzekł, że:
„42. Zgodnie z tym, co Trybunał już orzekł, art. 13 część A ust. 1 lit. b) Szóstej Dyrektywy nie określa warunków ani też sposobów takiego uznania. W związku z powyższym, ustalenie zasad, według których możliwe będzie przyznanie owym podmiotom takiej kwalifikacji, pozostaje zasadniczo domeną prawa krajowego każdego państwa członkowskiego. Państwa członkowskie dysponują swobodą uznania w tym zakresie”.
Powyższe rozumowanie należy odnieść również do zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
W świetle powyższego należy uznać, że wskazane w ustawie zwolnienia od podatku stanowią implementację przepisu art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym Państwa Członkowskie zwalniają następujące transakcje: (...) kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W rozpatrywanej sprawie, jak ustalono powyżej świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT stanowią usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Natomiast dla oceny spełnienia drugiej z przesłanek konieczne jest stwierdzenie czy są Państwo odpowiednim podmiotem prawa publicznego lub inną instytucją uznaną za mającą podobne cele, o których mowa w tym przepisie oraz czy świadczą Państwo usługi zaspokajające podstawowe potrzeby społeczne (leżące w interesie publicznym).
Zatem oceniając pod tym kątem usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT, stwierdzić należy, że jakkolwiek mieszczą się one w pojęciu usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, należy stwierdzić, że jednak nie posiadają Państwo żadnej z cech podmiotu prawa publicznego, bowiem z okoliczności sprawy, jak również z przepisów przez Państwa wskazanych dotyczących organizowanych przez Państwa kursów, nie wynika, aby byli Państwo podmiotem działającym w tym zakresie pod kontrolą państwa, która to kontrola mogłaby zapewnić jakość świadczeń czy odpowiednią ich cenę. Okoliczności sprawy nie potwierdzają, że nie mają Państwo pełnej swobody co do organizacji ww. usług, że Państwa działania wymagają akceptacji właściwych instytucji państwowych, jak również że instytucje te określają zasady ich przeprowadzania i ingerują w działania przez Państwa podejmowane.
Cel Państwa działania w zakresie usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT nie jest analogiczny do celu działania podmiotu publicznego. Tym samym nie mogą być Państwo uznani za podmiot o celach uznanych przez podmioty prawa publicznego.
Skutkiem powyższego nie można uznać, że w zakresie świadczonych usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT wpisują się Państwo w charakter zwolnień uregulowanych w art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE.
Oceniając zatem świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT pod kątem objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy z uwzględnieniem tez przywołanych wyroków TSUE, należy uznać, że nie będą Państwo posiadać żadnej z wymienionych powyżej cech podmiotu prawa publicznego, gdyż jak sami Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku – w zakresie prowadzonych kursów nie ma kontroli instytucji państwowych.
W rezultacie, biorąc pod uwagę opis sprawy, treść powołanych przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz wskazane powyżej orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT nie będą mieściły się w zakresie zwolnienia określonego w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, ponieważ nie są Państwo odpowiednim podmiotem prawa publicznego lub inną instytucją działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez państwo członkowskie.
Ponadto, umiejscowienie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 112 w rozdziale „zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym” odnoszą się do czynności tzw. „użyteczności publicznej”. Wspólnym elementem tych usług (usługi pocztowe, służby zdrowia, opieka społeczna, usługi w dziedzinie religii) jest to, że zaspokajają one podstawowe potrzeby ludności oraz są świadczone przez podmioty nienastawione na osiągnięcie zysku. Świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych, skierowane do osób, które chcą zdobyć lub podwyższyć kwalifikacje w obszarze zawodów IT oraz księgowości, trudno uznać za zaspokajające podstawowe potrzeby ludności, a tym bardziej jako wykonywane w interesie publicznym.
W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT nie spełniają przesłanki do objęcia ich zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy w powiązaniu z jego wykładnią wynikającą z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
Jednocześnie, także egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia, które jak Państwo wskazali stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniem) i są niezbędne do wykonania usługo podstawowej nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy w powiązaniu z jego wykładnią wynikającą z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, ponieważ usługa podstawowa nie korzysta ze zwolnienia od podatku.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania), tj. zastosowania zwolnienia dla usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych na kierunku: projektant wnętrz, grafik komputerowy, specjalista ds. animacji multimedialnej, projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, specjalista ds. social media, specjalista ds. contentu, samodzielna księgowa, specjalista ds. Meta Ads, project manger IT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem ani Państwa stanowiskiem w sprawie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).