Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych oraz wydatków eksploatacyjnych bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i zgłoszenia na VAT-26,

-podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 listopada 2024 r. (wpływ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: Wnioskodawca lub Podatnik). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 77.12.Z). Wnioskodawca prowadzi również działalność o innych kodach PKD.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W zakresie podatku dochodowego Wnioskodawca wybrał formę wskazaną w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli podatek liniowy i prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zamierza nabyć do swojej działalności pojazd typu „Kamper” w ramach leasingu operacyjnego. Pojazd ten będzie posiadał dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony, w dowodzie rejestracyjnym będzie wpis - samochód specjalny kempingowy. Wartość pojazdu zgodnie z umową leasingu przekraczać będzie 150.000 zł.

Pojazd ten będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany tylko i wyłącznie do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Kamper będzie wykorzystywany jako przedmiot najmu na rzecz innych osób bądź podmiotów, zgodnie z głównym przedmiotem działalności Podatnika. Kamper nie będzie wykorzystywany do celów prywatnych Podatnika, w tym celu zostanie sporządzony regulamin użytkowania kampera (w którym zostanie wykluczone używanie do celów prywatnych).

Podatnik będzie przemieszczał się osobiście kamperem tylko w ramach prowadzonej działalności i w sytuacji gdy zajdzie taka konieczność - m.in. w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu. Osiągnięte przez Podatnika przychody z tytułu najmu kampera zaliczone zostaną do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

a)Od kiedy prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą?

Pozarolnicza działalność gospodarcza jest prowadzona przez Wnioskodawcę od 05.06.2017 r.

b)Kiedy, na jaki okres i na jaki samochód (marka, rok produkcji, moc silnika) zamierza Pan zawrzeć umowę leasingu operacyjnego samochodu?

Do końca 2024 roku, na okres 60 miesięcy, samochód ….

c)Czy umowę leasingu samochodu typu kamper zawrze Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Tak.

d)Czy pojazd, o którym mowa we wniosku, to samochód spalinowy, czy elektryczny?

Spalinowy.

e)Czy będzie Pan prowadził ewidencję, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług bądź, czy będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ww. ewidencji?

Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ww. ewidencji na podstawie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c).

f)Jakie wydatki eksploatacyjne dotyczące kampera, są objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 1, tj. od których chce Pan dokonać odliczenia 100 % podatku VAT? Przy czym należy wymienić konkretne wydatki co do których oczekuje Pan odpowiedzi, tak aby stanowiły katalog zamknięty (bez sformułowań: np., itp., itd., m.in.).

Wnioskodawca planuje odliczać 100% podatku VAT z faktur dotyczących opłat leasingowych jak również z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne.

Przez wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem kampera rozumie się koszty bezpośrednio związane z bieżącym utrzymaniem oraz użytkowaniem pojazdu, które są niezbędne do jego sprawnego funkcjonowania i służące do realizacji działań zgodnych z przeznaczeniem kampera. Do wydatków, od których planuje się dokonywać odliczenia 100% podatku VAT, zalicza się:

­Paliwo - zakup paliwa używanego do napędu pojazdu;

­Olej i płyny eksploatacyjne - zakup olejów silnikowych, płynów chłodniczych, płynów do spryskiwaczy oraz innych płynów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania pojazdu;

­Serwis mechaniczny i konserwacja - koszty okresowych przeglądów, wymiany filtrów, świec zapłonowych, pasków rozrządu, akumulatorów oraz innych elementów wymagających wymiany lub naprawy, a także koszty związane z pracami konserwacyjnymi i diagnostyką pojazdu;

­Koszty napraw mechanicznych - wydatki związane z naprawą awarii mechanicznych, w tym naprawą silnika, układu hamulcowego, zawieszenia oraz innych podzespołów mechanicznych kampera, usługi holowania;

­Wymiana i naprawa opon - zakup nowych opon, wymiana zużytych opon oraz ewentualna naprawa uszkodzeń opon, w tym wulkanizacja;

­Mycie i czyszczenie pojazdu - koszty związane z myciem, czyszczeniem wnętrza oraz karoserii pojazdu, w tym także mycie kampera na myjniach;

­Wymiana i naprawa szyb - koszty związane z naprawą lub wymianą szyb (w przypadku uszkodzenia lub konieczności wymiany ze względu na bezpieczeństwo lub widoczność);

­Opłaty za przejazdy i parkingi - wydatki związane z opłatami za autostrady, mosty, tunele oraz opłaty parkingowe wynikające z podróży i postoju kampera;

­Akcesoria i wyposażenie niezbędne do eksploatacji kampera - zakup akcesoriów koniecznych do prawidłowego funkcjonowania pojazdu, takich jak gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, apteczka, a także sprzęt do zabezpieczenia pojazdu (blokady, alarmy), jak również innych ulepszeń w zakresie zabudowy wnętrza, sprzętów elektronicznych stanowiących wyposażenie kampera, aplikacji niezbędnych do prawidłowego działania sprzętów elektronicznych w kamperze.

Powyższe pozycje stanowią katalog wydatków, które bezpośrednio związane są z eksploatacją kampera i od których planuje się dokonywać odliczenia 100% podatku VAT. Należy jednak zaznaczyć, że sprecyzowanie wydatków w formie zamkniętej listy może być ograniczające, biorąc pod uwagę, nieprzewidziane wydatki naprawcze, które mogą wystąpić w trakcie jego użytkowania.

g)Do jakich czynności będzie Pan wykorzystywać nabyty kam per oraz wydatki eksploatacyjne, objęte zakresem wniosku:

­opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

­zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

­niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Kamper będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do oddawania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

h)Na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące wydatki dotyczące pojazdu typu kamper, które są objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 1?

Faktury dokumentujące wydatki dotyczące pojazdu typu kamper będą wystawiane na Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

i)Czy nabyty przez Pana samochód typu kamper będzie pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy - jeżeli tak, to prosimy wskazać:

­który konkretnie przepis dotyczy tego pojazdu?

­czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy)?

Nabyty samochód typu kamper nie będzie pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy.

j)Czy nabyty przez Pana samochód typu kamper będzie stanowić pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i czy z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym będzie wynikać takie przeznaczenie?

Nie.

k)W jaki sposób nabyty przez Pana samochód typu kamper będzie wykorzystywany w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Kamper będzie wykorzystywany jako przedmiot najmu na rzecz innych osób bądź podmiotów, zgodnie z głównym przedmiotem działalności Podatnika.

l)Czy nabyty przez Pana samochód typu kamper będzie przeznaczony i wykorzystywany od momentu zakupu wyłącznie do oddania tego pojazdu w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, czy również będzie Pan wykorzystał ten pojazd w ramach pozostałej prowadzonej działalności (np. pomiędzy poszczególnymi umowami najmu) do innych celów, w innym zakresie - prosimy wskazać jakich?

Pojazd ten będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany tylko i wyłącznie do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie oddania tego pojazdu w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu (lub innej umowy o podobnym charakterze) od momentu zakupu. Kamper będzie wykorzystywany jako przedmiot najmu na rzecz innych osób bądź podmiotów, zgodnie z głównym przedmiotem działalności Podatnika. Podatnik będzie przemieszczał się osobiście kamperem tylko w ramach prowadzonej działalności i w sytuacji gdy zajdzie taka konieczność-m.in. w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu.

m)Czy będą istnieć okoliczności obiektywne potwierdzające brak możliwości wykorzystania samochodu typu kamper od momentu jego nabycia do innych czynności niezwiązanych z działalnością gospodarczą - jeżeli tak, prosimy wskazać te okoliczności?

Tak, będą istnieć okoliczności obiektywne, które mogą potwierdzać brak możliwości wykorzystania kampera do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, m.in.:

­charakterystyka techniczna kampera - jego konstrukcja i adaptacja utrudniają lub wręcz wykluczają wykorzystanie go w codziennych celach prywatnych;

­stałe oznakowanie firmowe - planuje się oklejenie lub oznakowanie firmowym logo oraz innymi materiałami reklamowymi, które jednoznacznie wskazują na działalność gospodarczą;

­zapisy w regulaminie użytkowania kampera (w którym zostanie wykluczone używanie do celów prywatnych)- dokument firmowy, który określi zasady użytkowania pojazdu będzie wskazywać, że pojazd ten przeznaczony jest wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą, a ewentualne użycie prywatne jest zabronione.

n)Czy zostaną określone zasady użytkowania samochodu typu kamper wykluczające jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą - jeżeli tak, prosimy precyzyjnie wskazać:

­w jakiej formie te zasady zostaną określone (np. w formie regulaminu, wewnętrznego zarządzenia, itp.)?

­jakie będą dokładnie postanowienia tego regulaminu/wewnętrznego zarządzenia i jakie zostaną podjęte działania zabezpieczające wykonanie zasad określonych w tym dokumencie?

­czy we wprowadzonym regulaminie/wewnętrznym zarządzeniu użytkowania samochodu typu kamper zostanie określony sposób użytkowania tego samochodu wykluczający użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?

­czy będzie istnieć nadzór nad używaniem samochodu typu kamper - jeśli tak, prosimy wskazać w jaki sposób i kto będzie dokonywać tego nadzoru?

Tak, zostaną określone zasady użytkowania samochodu typu kamper wykluczające jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Zasady te zostaną określone w formie regulaminu.

Regulamin będzie zawierał następujące kluczowe postanowienia:

­Wyłączność użytkowania kampera na potrzeby działalności gospodarczej w ramach usług najmu,

­Zakaz użytkowania do celów prywatnych,

­Ograniczenie dostępu - jedynie najemcy (klienci wynajmujący kampera) i Wnioskodawca jako przedsiębiorca (w sytuacjach określonych przez regulamin np. dotyczących przeprowadzenia niezbędnych napraw) będą mogli korzystać z kampera. Klucze do pojazdu będą przechowywane w kontrolowanym miejscu i wydawane jedynie za potwierdzeniem,

Tak, we wprowadzonym regulaminie użytkowania samochodu typu kamper zostanie określony sposób użytkowania tego samochodu wykluczający użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Tak, będzie istniał nadzór nad używaniem samochodu typu kamper - będzie on dokonywany w sposób bezpośredni przez Wnioskodawcę.

o)w jaki sposób samochód typu kamper będzie wykorzystywany w okresie pomiędzy jego nabyciem a oddaniem tego samochodu w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu?

W tym okresie samochód będzie zaparkowany na parkingu firmowym przy siedzibie firmy. Podatnik będzie przemieszczał się osobiście kamperem tylko w ramach prowadzonej działalności i w sytuacji gdy zajdzie taka konieczność-m.in. w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu.

p)w jaki sposób samochód typu kamper będzie wykorzystywany pomiędzy poszczególnymi umowami najmu?

W tym okresie samochód będzie zaparkowany na parkingu firmowym przy siedzibie firmy. Podatnik będzie przemieszczał się osobiście kamperem tylko w ramach prowadzonej działalności i w sytuacji gdy zajdzie taka konieczność-m.in. w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 86a ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych oraz innych wydatków eksploatacyjnych bez prowadzenia ewidencji pojazdu i zgłoszenia na VAT-26 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1)?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych oraz innych wydatków eksploatacyjnych bez prowadzenia ewidencji pojazdu i zgłoszenia na VAT-26.

Odnosząc się do pytania i stanowiska nr 1 w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych oraz wydatków eksploatacyjnych bez prowadzenia ewidencji pojazdu i zgłoszenia na VAT-26 należy wskazać w pierwszej kolejności, że kwestie dotyczące prawa do obniżenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art, 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 86a ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego o której mowa w art 86 ust. 2. stanowi 50% kwoty podatku

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca.

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b. oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy - do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1. zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, Importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu Ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub Importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów I usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z art. 86a ust. 3 przywołany przepis z ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 4 pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Zgodnie z art. 86a ust. 5 ww. ustawy warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używane tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2)w odniesieniu do których:

a)kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b)podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z mmi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia i eksploatacji pojazdów samochodowych.

Przez pojazdy samochodowe - stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy o VAT rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Z powyższych przepisów wynika, że przepisy art. 86a ustawy regulują prawo do odliczenia podatku naliczonego ponoszonego z tytułu wydatków dotyczących nabycia i kosztów eksploatacji pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 2 pkt 34 cyt. ustawy.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną od całości swoich dochodów na terytorium RP. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza nabyć pojazd (kamper) o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 tony (kamper będzie zarejestrowany jako samochód specjalny). Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej - będzie przedmiotem wynajmu.

Ograniczenie zawarte w art. 86a ust. 1 (odliczenie 50% VAT) nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej podatnika lub konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

O tym kiedy pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika mówi art. 86a ust. 4 zgodnie z którym, jest tak, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez mego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ustawodawca dostrzegł konieczność szczególnego rozwiązania dla podatników, których działalność sprowadza się do oddania samochodów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - z natury rzeczy w takim przypadku prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu byłoby w zasadzie niemożliwe (trzeba by zmusić również klienta do prowadzenia takiej ewidencji). W związku z tym w przywołanym wcześniej art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT zostało wskazane, że warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika. Inaczej mówiąc pojazdy takie (przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie wskazanych tytułów) są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika - bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu jak również dokonywania zgłoszenia VAT-26. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że podatnik również będzie zmuszony do korzystania z przedmiotowego kampera w celach niezbędnych do utrzymania jego prawidłowego stanu technicznego, czystości i zapewnienia bezpieczeństwa poprzez jazdy do mechanika, myjnię, stację kontroli pojazdów, stację paliw itp.

Podsumowując z uwagi na fakt, że przedmiotem działalności Podatnika jest wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 77.12.Z) i zamierza on dokonać nabycia kampera na podstawie umowy leasingu operacyjnego w wyłącznym celu oddania go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia 100% podatku VAT od rat leasingowych oraz innych wydatków eksploatacyjnych bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i zgłoszenia na VAT-26.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi,  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zasady odliczania i rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług wydatków dotyczących pojazdów samochodowych zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o  której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o  ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i  usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z  dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na mocy art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z  działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Z art. 86a ust. 6 ustawy wynika, że:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W świetle art. 86a ust. 12 ustawy:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

Powołany wyżej przepis art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy wprowadza ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego do 50% w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do „użytku mieszanego”, tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego.

Z cytowanych przepisów art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

I tak, zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną działalnością, z tytułu której jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza Pan nabyć do swojej działalności pojazd typu „Kamper” w ramach leasingu operacyjnego. Pojazd ten będzie posiadał dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Pojazd ten będzie przez Pana wykorzystywany tylko i wyłącznie do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej jako przedmiot najmu na rzecz innych osób bądź podmiotów, zgodnie z głównym przedmiotem działalności jakim jest wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKD 77.12.Z). Kamper będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do oddawania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Dla przedmiotowego samochodu typu kamper zostaną określone zasady użytkowania samochodu wykluczające jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Regulamin będzie zawierał następujące kluczowe postanowienia: wyłączność użytkowania kampera na potrzeby działalności gospodarczej w ramach usług najmu, zakaz użytkowania do celów prywatnych, ograniczenie dostępu - jedynie najemcy (klienci wynajmujący kampera) i Pan jako przedsiębiorca (w sytuacjach określonych przez regulamin np. dotyczących przeprowadzenia niezbędnych napraw) będą mogli korzystać z kampera. Klucze do pojazdu będą przechowywane w kontrolowanym miejscu i wydawane jedynie za potwierdzeniem. We wprowadzonym regulaminie użytkowania samochodu typu kamper zostanie określony sposób użytkowania tego samochodu wykluczający użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Będzie istniał nadzór nad używaniem samochodu typu kamper - będzie on dokonywany w sposób bezpośredni przez Pana. W okresie pomiędzy nabyciem kampera a oddaniem go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, kamper  będzie zaparkowany na parkingu firmowym przy siedzibie firmy. Będzie Pan przemieszczał się osobiście kamperem tylko w ramach prowadzonej działalności i w sytuacji gdy zajdzie taka konieczność - w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu. Będzie ponosił Pan wydatki związane z nabyciem kampera w postaci opłat leasingowych oraz wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem kampera, tj. koszty bezpośrednio związane z bieżącym utrzymaniem oraz użytkowaniem pojazdu, które są niezbędne do jego sprawnego funkcjonowania i służące do realizacji działań zgodnych z przeznaczeniem kampera.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki do uznania, że samochód typu kamper, o którym mowa we wniosku, będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Jak wynika z wniosku przedmiotowy kamper od momentu zakupu będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu (lub innej umowy o podobnym charakterze) i zostaną wprowadzone zasady użytkowania samochodu typu kamper oraz podejmie Pan działania wykluczające możliwość użycia kampera do celów prywatnych.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania ograniczone prawo do odliczenia podatku sformułowane w art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, gdyż jak wynika z przedstawionych okoliczności samochód typu kamper nie będzie wykorzystywany w jakikolwiek inny sposób, niż najem. Natomiast przejazd samochodem typu kamper wyłącznie w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu, nie daje podstawy do uznania, że pojazd ten będzie wykorzystywany do celów innych niż działalność gospodarcza w zakresie wynajmu pojazdów.

Zatem, ponieważ jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabyty kamper będzie przez Pana wykorzystywany wyłącznie do wynajmu – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a oraz art. 86a ust. 4 pkt 1, art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy, będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych dotyczących pojazdu typu kamper oraz będzie Pan miał również prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki eksploatacyjne związane bezpośrednio z bieżącym utrzymaniem ww. pojazdu i niezbędne do sprawnego funkcjonowania kampera i które jak wynika z opisu sprawy będą ponoszone w celu dokonania niezbędnych napraw, eksploatacji, okresowych badań technicznych pojazdu, wymiany opon, udania się na stację paliw w celu zatankowania samochodu czy też umycia samochodu.

Prawo to będzie Panu przysługiwać bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów, który to wymóg wynika z przepisu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. W tym przypadku znajduje zastosowanie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy, gdyż przedmiotowy kamper będzie przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu (lub innej umowy o podobnym charakterze), co stanowi przedmiot Pana działalności. W konsekwencji również nie będzie Pan zobowiązany do zgłoszenia tego pojazdu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

Przy czym, prawo do odliczenia podatku VAT, będzie Panu przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację oparto się na okolicznościach sprawy, z których wynika, że wydatki dotyczące rat leasingowych oraz wydatki eksploatacyjne, mają związek wyłącznie z działalnością gospodarczą w zakresie najmu. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy. Pełna weryfikacja prawidłowości dokonanych przez Pana odliczeń podatku VAT od rat leasingowych oraz wydatków eksploatacyjnych związanych z kamperem, może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy – Ordynacja podatkowa. To oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).