Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 4 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy do wartości kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości objętej KW (...) w trybie licytacji przeprowadzonej w postępowaniu egzekucyjnym należy doliczyć podatek VAT, wpłynął 4 października 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnił Pan pismem z 31 października 2024 r. (data wpływu: 31 października 2024 r.). Następnie uzupełnił Pan wniosek pismem z 18 listopada 2024 r. (data wpływu: 18 listopada 2024 r.). W związku z wystąpieniem nowych okoliczności wynikających z pisma przysłanego 18 października 2024 r., ponownie – w odpowiedzi na wezwanie II Organu – uzupełnił Pan wniosek pismem z 26 listopada 2024 r. (data wpływu: 26 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...), (...) prowadzi postępowanie egzekucyjne z wniosku (...) przeciwko dłużnikowi (...), KRS: (...), REGON: (...) pod sygnaturą (...).

W niniejszym postępowaniu egzekucyjnym doszło do zajęcia nieruchomości gruntowej położonej w (...) składającej się z działki ewidencyjnej nr (...) o łącznej powierzchni (...) ha. Przedmiotowa nieruchomość posiada założoną Księgę Wieczystą o nr (...) w Sądzie Rejonowym w (...),Wydziale Ksiąg Wieczystych. Należy wskazać, że zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów KPC są płatnikami podatku od dostawy, dokonanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dłużnik wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów oraz jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Komornik wezwał dłużnika do udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:

1)w jaki sposób dłużnik wszedł w posiadanie nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji przeprowadzonej w postępowaniu egzekucyjnym objętej KW nr (...)? Czy nabycie tej nieruchomości było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT? Czy w związku z nabyciem w/w nieruchomości przez dłużnika przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego?

2)w jaki sposób do, do jakich celów dłużnik wykorzystuje nieruchomość - od dnia nabycia?

3)w jakim zakresie dłużnik wykorzystywał i wykorzystuje w/w nieruchomość w działalności gospodarczej?

4)Do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT) dłużnik wykorzystywał nieruchomość będącą przedmiotem wniosku?

5)Czy nieruchomości wykorzystywane były przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania VAT, do której wykorzystywana była w/w nieruchomość, wykonywał dłużnik? (należy podać podstawę prawną zwolnienia).

6)W jakim zakresie i komu dłużnik wynajmował nieruchomość, stanowiącą przedmiot sprzedaży w trybie licytacji przeprowadzone w postępowaniu egzekucyjnym? Czy była/były to umowy odpłatne?

7)Jakie konkretne budynki i budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. znajdują się na tej działce?

8)Jaki jest symbol PKOB poszczególnych budynków, budowli lub ich części znajdujących się na w/w działce?

9)Czy przy nabyciu lub wybudowaniu w/w budynków, budowli lub ich części przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

10)Kiedy (proszę wskazać daty) w/w budynki, budowle lub ich części zostały wybudowane i oddane do użytkowania?

11)Kiedy (proszę o podanie dat) miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu?

12)Czy w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części znajdujących się na w/w działce zostały poniesione/będą poniesione, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w/w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej? Jeżeli pocieniono wydatki na ulepszenie równe lub wyższe 30% wartości początkowej, proszę wskazać, czy miało pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu? Czy od w/w zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

13)Czy dłużnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatków dochodowym w/w budynków, budowli?

14)Czy dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT?

15)Czy budynki znajdujące się na nieruchomości znajdowały się na niej w momencie nabycia przed dłużnika, czy też zostały wytworzone przez dłużnika?

Wobec braku odpowiedzi dłużnika, Komornik na dzień dzisiejszy nie dysponuje wiedzą dotycząca nieruchomości w zakresie wskazanym powyżej.

W piśmie z 18 października 2024 r., w odpowiedzi na pytanie Organu:

Czy działka ewidencyjna nr (...), o której mowa we wniosku jest zabudowana czy niezabudowana?

Wskazał Pan:

Działka ewidencyjna nr (...), o której mowa we wniosku jest niezabudowana.

Na pytanie Organu:

Czy dla działki nr (...) obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego lub czy zostały wydane warunki zabudowy? Jeśli tak to jakie jest przeznaczenie działki?

Wskazał Pan:

Przedmiotowa działka ew. nr (...) w obrębie (…) miasta (...) częściowo objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (...) „(…)” zatwierdzonego Uchwałą nr (...) Rady Miasta (...) z dnia (...) r., natomiast dla części działki, dla której brak jest planu miejscowego przeznaczenie ustalono na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...), zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta (...) nr (...) z dnia (...) r.

Według powyższego przedmiotowa działka jest położona w terenie oznaczonym symbolami:

- 7.MN/U(7) – tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej (zgodnie z mpzp) przy istniejącej linii elektroenergetycznej napowietrznej 15 kV ze strefą oraz w obszarze zagrożenia powodzią w przypadku całkowitego zniszczenia wałów przeciwpowodziowych, oraz w niewielkiej części

- U/M – tereny zabudowy mieszanej - usługowej i mieszkaniowej (zgodnie z kierunkami zagospodarowania przestrzennego).

Na pytanie Organu:

Do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje przedmiotowe nieruchomości?

Wskazał Pan:

Działka niezagospodarowana, niezabudowana, nieogrodzona, porośnięta roślinnością trawiastą.

Na pytanie Organu:

Czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia działki nr (...)?

Wskazał Pan:

Wobec braku odpowiedzi dłużnika, Komornik nie dysponuje wiedzą dotycząca nieruchomości w zakresie wskazanym w pytaniu.

Na pytanie Organu:

Czy prowadził Pan udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazał Pan:

Tak.

Następnie w piśmie skierowanym do Organu 18 listopada 2024 r., wskazał Pan:

część działki ewidencyjnej nr (...), o której mowa we wniosku objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oznaczona symbolami:

-7.MN/U(7) - w przeważającej części,

-2.KDD - w nieznacznej części.

W związku z powyższym pomiędzy w/w działką występuje linia rozgraniczająca tereny o różnym przeznaczeniu według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W piśmie z 26 listopada 2024 r., na pytanie Organu:

Czy działka nr (...), w części objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego symbolem 2.KDD – stanowi w tym zakresie teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Wskazał Pan:

Działka nr (...), w części objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego symbolem 2.KDD to teren dróg dojazdowych, nie stanowi terenu budowy.

Na pytanie Organu:

Czy dla części działki nr (...) nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wydane zostały warunki zabudowy?

Wskazał Pan:

Brak wiedzy w zakresie - pytania nr 2 z punktu 1. (Czy dla części działki nr (...) nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wydane zostały warunki zabudowy) – prowadzone udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu:

do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) dłużnik wykorzystywał przedmiotową nieruchomość?

Wskazał Pan:

Brak wiedzy w powyższym zakresie (do jakich czynności zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) dłużnik wykorzystywał przedmiotową nieruchomość?) – prowadzone udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu:

Czy wewnątrz działki znajdują się linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tzn.:

-czy wewnątrz działki znajdują się linie rozgraniczające tereny oznaczone symbolami 7.MN/U(7) oraz 2.KDD?

-czy wewnątrz działki znajdują się linie rozgraniczające tereny określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego z terenami określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...)?

Wskazał Pan:

-Wewnątrz działki nie znajdują się linie rozgraniczające tereny oznaczone symbolami 7.MN/U(7) oraz 2.KDD - (linie rozgraniczające znajdują się przy granicy działki),

-Wewnątrz działki znajdują się linie rozgraniczające tereny określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego z terenami określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...). Wewnątrz działki stykają się linie zagospodarowania przestrzennego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...).

Pytanie

Czy do wartości kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości objętej KW (...) w trybie licytacji przeprowadzonej w postępowaniu egzekucyjnym należy doliczyć podatek VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem organu egzekucyjnego do wartości kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości objętej KW (...) w trybie licytacji przeprowadzonej w postępowaniu egzekucyjnym należy doliczyć podatek VAT.

Komornik wezwał dłużnika do złożenia oświadczenia czy spoczywa na nim obowiązek podatkowy z tytułu dokonywanej w trybie egzekucji dostawy towarów będących własnością dłużnika jednakże do dnia dzisiejszego nie posiada wiedzy ani jakichkolwiek dokumentów w tym zakresie. Wskazać należy, że zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 21 ustawy o VAT jeżeli udokumentowanie działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18 ustawy o VAT, nie doprowadziły na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,3 i 9 – 10a, przyjmuję się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej jako: „ustawa”):

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu dłużnika. Prowadzona przez komornika sądowego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku jest zobowiązany dłużnik, tzn. w przypadku gdy dłużnik - właściciel towarów - występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dostawy tego towaru. W przypadku natomiast, gdy dana czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub jest od niego zwolniona, komornik sądowy nie jest obowiązany do odprowadzenia podatku. Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy i do uwzględniania, w trakcie sprzedaży egzekucyjnej towarów, okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ma miejsce wówczas, jeżeli po stronie dłużnika spełnione są przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 5 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba, w imieniu której dokonywana jest sprzedaż nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Sprzedawana w ramach licytacji egzekucyjnej niezabudowana działka nr (...), której dotyczy interpretacja stanowi majątek spółki z ograniczona odpowiedzialnością - w związku z czym była wykorzystywana w działalności gospodarczej, a jej sprzedaż stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Wyjaśnić należy, że ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia sprzedaży nieruchomości niezabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, który mówi, że zwalnia się od podatku:

Dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe przepisy jednoznacznie wskazują, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że działka nr (...) częściowo objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego:

-w przeważającej części symbolem 7.MN/U(7) – zgodnie z którym w tym zakresie działka stanowi tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej,

-w nieznacznej części symbolem 2.KDD – zgodnie z którym w tym zakresie działka stanowi teren dróg dojazdowych.

Natomiast dla części działki, dla której brak jest planu miejscowego przeznaczenie ustalono na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Jak wyjaśniono w uzupełnieniu wniosku wewnątrz działki nie znajdują się linie rozgraniczające tereny oznaczone symbolami 7.MN/U(7) oraz 2.KDD. Wewnątrz działki znajdują się linie rozgraniczające tereny określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego z terenami określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...).

W związku z tym działka nr (...) w części objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego znajduje się na obszarach niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę.

A zatem działka nr (...) w zakresie w jakim objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie stanowiła w tym zakresie teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, tym samym nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z przywołanego wcześniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9.

Sprzedaż tej części działki nie będzie również korzystała ze zwolnienia z podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a bowiem jest niezabudowana. Należy zatem przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej nieruchomości stanowiącej niezabudowaną działkę nr (...) będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z podanych okoliczności sprawy, brak żądanych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych informacji od dłużnej spółki.

Jednocześnie nie ma Pan informacji w zakresie tego czy dla części działki nr (...) nieobjętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wydane zostały warunki zabudowy. W tym zakresie prowadził Pan udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a (jak wynika z uzupełnień stanu faktycznego) ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana, jako komornika, udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnej spółki, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy nieruchomości zwolnienia od podatku.

Tym samym dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne, a zatem do wartości kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości objętej KW (...), tj. działki nr (...) w trybie licytacji przeprowadzonej w postępowaniu egzekucyjnym należy doliczyć podatek VAT.

Wobec powyższego Pana stanowisko w zakresie sprzedaży niezabudowanej działki nr (...) jest prawidłowe.

Zaznaczyć również należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacje o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.