Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z działaniem dotyczącymmodernizacji Ośrodka …w ramach projektu pn. „….”,

-prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z działaniem dotyczącym budowy …. w ramach projektu pn. „….”,

-prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z działaniem dotyczącym budowy …. w ramach projektu pn. „….”,

-prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach działania dotyczącego budowy …. w ramach projektu pn. „…..”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 2 grudnia 2024 r. (data wpływu 2 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Park Narodowy (dalej: „Wnioskodawca” lub „Park”) jest formą ochrony przyrody zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm., dalej „u.o.p.”) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 ze zm., dalej „u.f.p.”).

Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku, w myśl art. 8b ust. 1 u.o.p. należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Zadania Parku określa również Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Parku Narodowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 1081, dalej: „Plan ochrony”). Plan ochrony określa cele i zadania realizowane przez Park w celu ochrony przyrody Parku.

Park może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy (art. 8b ust. 2 u.o.p.).

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Park Narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z otrzymanych środków i uzyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. W zakresie wykonywania swojej działalności, o której mowa w pkt. 1, Park osiąga przychody ze sprzedaży produktów, materiałów i usług, opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystające ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.

Do przychodów opodatkowanych w myśl z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT zaliczamy:

1)wpływy z opłat za udostępnienie obszaru Parku określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 1030);

2)wpływy z tytułu opłat związanych z działalnością edukacyjną tj. bilety za wstęp na wystawy, sprzedaży materiałów edukacyjnych;

3)wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z Planu ochrony tj. drewno (główne źródło przychodów Parku), tusze zwierzyny łownej, koniki polskie, owce, obornik, siano;

4)opłaty za noclegi w pokojach gościnnych.

Do przychodów zwolnionych należą: najem obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawa gruntów na cele rolnicze.

Wnioskodawca uzyskuje również przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj.:

a)dotacje z budżetu państwa;

b)dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

c)dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

d)środki z funduszu leśnego PGL Lasy państwowe

e)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

f)środki pochodzące z poza UE np. fundusze Norweskie i EOG.

g)nawiązki orzeczone wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku.

Park Narodowy stara się o uzyskanie funduszy zewnętrznych na realizacje projektu „…” w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę … 2021-2027 działanie 1.5 Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Głównym celem projektu jest ….

Faktury za realizację przedsięwzięcia będą wystawiane na Park Narodowy.

Park Narodowy jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Całkowita wartość projektu szacowana jest na kwotę …, w tym podatek VAT 23% w wysokości ….

Park Narodowy planuje zrealizować projekt w latach 2025-2029 wg działań:

1.Działanie - Modernizacja.

Ośrodek został oddany do użytku w (...). Budynek jest głównym obiektem edukacyjnym Parku, który ma również funkcje wystawiennicze jak i biurowe. Na poddaszu umieszczona jest wystawa stała Parku. W latach 2022-2023 budynek został dostosowany dla osób ze szczególnymi potrzebami, dla osób z niepełnosprawnościami, z dysfunkcją ruchu oraz wzroku. Budynek wymaga wykonania izolacji fundamentów, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, w szczególności w zakresie termomodernizacji i warunków przeciwpożarowych. Obiekt zostanie wyposażony w pompy ciepła oraz nową instalację centralnego ogrzewania. Zostanie wykonany magazyn energii oraz system zarządzania energią.

W Ośrodku prowadzona jest działalność edukacyjna i obsługa turystyczna poprzez:

-organizowanie nieodpłatnie zajęć, prelekcji, wykładów, wydarzeń edukacyjnych skierowanych do różnych grup odbiorców, realizowanych w salach oraz w otoczeniu ośrodka,

-udostępnienie wystawy stałej oraz wystaw czasowych,

-sprzedaż biletów wstępu do Ośrodka, Parku oraz wystawy stałej i czasowych,

-usługi sprzedaży wydawnictw, materiałów edukacyjnych i pamiątek,

-usługi wynajmu sali prelekcyjnej przez inne podmioty w celu organizacji konferencji, spotkań, szkoleń, warsztatów, itp.

W związku z realizacją zadania powstała infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż biletów, sprzedaż wydawnictw, materiałów edukacyjnych, wynajem sali) i czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne zajęcia edukacyjne, nieodpłatne udostępnianie wystaw). W związku z powyższym odliczenie podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług następuje według proporcji określonej zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Park Narodowy nie będzie miał możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Działanie – Budowa...

Budowa … wynika z możliwości zagospodarowania terenu przed Ośrodkiem pod kątem eliminacji gatunków obcych i inwazyjnych. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia oferty edukacyjnej, wprowadzi nową jakość w realizowanych działaniach. Do realizacji projektu zostaną wykorzystane materiały charakterystyczne dla … oraz roślinność związana z siedliskami Parku. Projektowana ścieżka będzie w szczególności dedykowana osobom ze specjalnymi potrzebami, osobom z niepełnosprawnościami, z dysfunkcją ruchu oraz wzroku. W ramach projektu planowane jest m.in.: ….

W związku z realizacją powyższego działania prowadzona będzie działalność edukacyjna i udostępnianie turystyczne:

-organizowanie odpłatnych zajęć skierowanych do różnych grup odbiorców, realizowanych na ścieżce,

-prowadzenie nieodpłatnych zajęć w ramach edukacji przyrodniczej,

-udostępnienie ścieżki,

-sprzedaż biletów na ścieżkę …,

-dzierżawa części powierzchni pod działalność punktów gastronomicznych i usługowo-sprzedażowych.

3.Działanie - Budowa ścieżki ...

Ścieżka jest jednym z planowanych elementów rozbudowy bazy edukacji przyrodniczej w sąsiedztwie Ośrodka w Parku Narodowym.

Ścieżka będzie pełniła funkcję edukacyjną. Spacer nią daje możliwość spojrzenia na las z zupełnie innej perspektywy. Przechodząc kolejnymi etapami trasy użytkownik zapoznaje się z budową poszczególnych fragmentów pojedynczego drzewa jak i całego drzewostanu. Daje to również możliwość obserwacji roślin i zwierząt znajdujących swoje nisze ekologiczne na różnych poziomach drzewostanu. Tarasy widokowe, platformy umożliwią obserwację przyrody, prowadzenie zajęć edukacyjnych w niepowtarzalnej scenerii, przy jednoczesnym nieograniczaniu funkcjonalności ścieżki dla innych użytkowników. Planowana ścieżka usytuowana jest na granicy Parku i historycznej części miasta. Stanowić będzie swoistego rodzaju „łącznik” pomiędzy infrastrukturą turystyczną miasta i infrastrukturą edukacyjną Parku. Produktem finalnym inwestycji połączonej z zagospodarowaniem terenu wokół - ścieżką będzie zwarty, obszerny kompleks edukacyjny stanowiący wszechstronne narzędzie do realizacji zadań Parku. Nowa ścieżka pozwoli prowadzić różnorodne działania edukacyjne - terenowe w oparciu o zwartą, dobrze skanalizowaną infrastrukturę, której dużym atutem będzie pełna dostępność dla użytkowników ze specjalnymi potrzebami przy jednoczesnej dużej przepustowości.

Budowa ścieżki od Ośrodka do … ma na celu nie tylko spełnienie funkcji edukacyjnych, ale także integrację z istniejącym systemem komunikacyjnym Parku, trasami edukacyjnymi, parkingami oraz zewnętrznymi systemami udostępniania. Poza tym jest to harmonijne połączenie przestrzeni przyrodniczej Parku z założeniem „….”  pozwalające dzięki zastosowaniu konstrukcji wysokościowych na wgląd w historyczno-przyrodnicze panoramy otaczającego terenu - miasta sąsiadującego z obszarem chronionym. W związku z realizacją powyższego działania prowadzona będzie działalność edukacyjna i turystyczna:

-organizowanie odpłatnych zajęć, skierowanych do różnych grup odbiorców, realizowanych na ścieżce,

-udostępnianie ścieżki,

-sprzedaż biletów.

W związku z realizacją zadania całość powstałej infrastruktury wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.Działanie - Budowa wieży….

Przedmiotem inwestycji jest budowa wieży widokowej z budynkiem gospodarczym wraz z zagospodarowaniem terenu. Planowana inwestycja ma służyć odciążeniu obszarów najcenniejszych przyrodniczo tj. obszarów ochrony ścisłej od nadmiernej presji turystycznej. Lokalizowanie infrastruktury na obrzeżach parków narodowych, a zwłaszcza poza ich obszarem w otulinie jest jedną z podstawowych zasad planowania i organizacji ruchu turystycznego na obszarach chronionych, które mają na celu minimalizację niekorzystnego wpływu człowieka na obszary chronione. Planowana inwestycja związana z rozbudową bazy edukacyjnej RPN będzie służyła podnoszeniu świadomości ekologicznej ogółu osób z niej korzystających. Infrastruktura recepcyjna, towarzysząca wieży planowana jest w jej oddaleniu. Wieża widokowa umożliwi wgląd w zanikające kulturowe, harmonijne krajobrazy w strefie krawędziowej regionu. Lokalizacja wieży na wzgórzu wynika z unikalnych walorów widokowych, zróżnicowanej rzeźby terenu, drzewostanów i siedlisk, sąsiadujących z Parkiem terenów przekształconych antropogenicznie, ale jednocześnie pozostających w spójności z otaczającą przyrodą. Wieża umożliwi wgląd zarówno w rozległe krajobrazy, w tym zróżnicowane drzewostany Parku Narodowego, jak i jego strefę krawędziową oraz … z …. i wchodzącym w jej skład rozległym obszarem Puszczy.

W ramach budowy wieży w … planowane jest:

1.Wykonanie części budowlanej

2.Urządzenia techniczne – dźwigi

3.Roboty zewnętrzne na terenie Inwestycji

4.Sieci i przyłącza na terenie inwestycji

5.Pozostałe instalacje oraz urządzenia techniczne i technologiczne zewnętrzne niezbędne do funkcjonowania wieży i recepcji.

W związku z realizacją powyższego działania prowadzona będzie działalność edukacyjna i turystyczna:

-organizowanie odpłatnych zajęć, skierowanych do różnych grup odbiorców, realizowanych na ścieżce i wieży,

-udostępnienie wieży,

-sprzedaż biletów.

W związku z realizacją zadania całość powstałej infrastruktury wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Pytanie 1. Działania realizowane w ramach projektu pn. ….” będą udokumentowane odrębnymi fakturami na każde z czterech wskazanych działań.

Pytanie 2. Wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn. „….” będą przyporządkowane odrębnie na każde z czterech wskazanych działań.

Pytanie 3. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. „…” działanie Budowa …. będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie 4. Nabywane towary i usługi we wskazanym działaniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie 5. Park Narodowy nie będzie miał możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie 6. Efekty projektu pn. „….” działanie:

-Budowa … będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

-Modernizacja …. będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie 7. Zarówno przy działaniu Budowa …. jak i Modernizacja, Park nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

Pytanie 8. Prewspółczynnik wynosi 49%.

Pytanie 9. Nie dotyczy - wynosi więcej niż 2%.

Pytanie 10. Proporcja wynosi 99%.

Pytanie 11. Nie dotyczy - wynosi więcej niż 2%.

Pytania

1.Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z modernizacją Ośrodka Parku Narodowego dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko?

2.Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z budową…dofinansowanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko?

3.Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z budową „…” dofinansowanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko?

4.Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z budową „…” dofinansowanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko dotyczące pytania nr 1 i nr 2

Parkowi Narodowemu posiadającemu aktualnie statut państwowej osoby prawnej przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług według proporcji określonej zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z modernizacją Ośrodka Parku Narodowego i budową „… ” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne. Park Narodowy nie będzie miał możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko dotyczące pytania nr 3 i nr 4

Parkowi Narodowemu posiadającemu aktualnie statut państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrot podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu pn.: „…”. Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją budowy „…” i „…” dofinansowanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat, Środowisko, ewentualnie w ramach dotacji budżetowej na cele inwestycyjne będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi Park Narodowy. Całość powstałej infrastruktury będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r.:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że  w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji .

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnik podatku od towarów i usług. Planują Państwo zrealizować projekt pn. „….” w latach 2025-2029 wg działań:

1.Działanie - Modernizacja.

Ośrodek został oddany do użytku w (...). W związku z realizacją zadania powstała infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaż biletów, sprzedaż wydawnictw, materiałów edukacyjnych, wynajem sali) i czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne zajęcia edukacyjne, nieodpłatne udostępnianie wystaw). Nie będą Państwo mieli możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Działanie - Budowa …..

Budowa ścieżki wynika z możliwości zagospodarowania terenu przed Ośrodkiem pod kątem eliminacji gatunków obcych i inwazyjnych. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. „…” działanie Budowa … będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będą Państwo mieli możliwości we wskazanym przedsięwzięciu odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

3.Działanie - Budowa ścieżki …

Ścieżka jest jednym z planowanych elementów rozbudowy bazy edukacji przyrodniczej w sąsiedztwie Ośrodka w Parku Narodowym. W związku z realizacją zadania całość powstałej infrastruktury wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.Działanie - Budowa wieży….

Przedmiotem inwestycji jest budowa wieży ….. W związku z realizacją powyższego działania prowadzona będzie działalność edukacyjna i turystyczna: organizowanie odpłatnych zajęć, skierowanych do różnych grup odbiorców, realizowanych na ścieżce i wieży, udostępnienie wieży, sprzedaż biletów. W związku z realizacją zadania całość powstałej infrastruktury wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Efekty projektu pn. „….” działanie: Budowa …. oraz Modernizacja …będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zarówno przy działaniu Budowa … jak i Modernizacja …, Park nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

Faktury za realizację przedsięwzięcia będą wystawiane na Park Narodowy. Działania realizowane w ramach projektu pn. „….” będą udokumentowane odrębnymi fakturami na każde z czterech wskazanych działań. Wydatki ponoszone w ramach realizacji ww. projektu będą przyporządkowane odrębnie na każde z czterech wskazanych działań.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją działań dotyczących modernizacji Ośrodka Parku Narodowego oraz budowy …. w ramach projektu pn. „….”.

W związku z tym, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji działań dotyczących modernizacji Ośrodka Parku Narodowego oraz budowy ….w ramach ww. projektu, będą Państwo wykorzystywali zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych na realizację ww. działań do celów prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, winni Państwo, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, obliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto, skoro z opisu sprawy wynika, że ponoszone wydatki związane z realizacją działań dotyczących modernizacji Ośrodka Parku Narodowego oraz budowy … w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania, wobec tego wyliczony na  podstawie przepisów art. 86 ust. 2a i następne ustawy, podatek naliczony przypisany do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie podlegał odliczeniu w całości.

Tym samym, w związku z realizacją działań dotyczących modernizacji Ośrodka Parku Narodowego oraz budowy w ramach projektu pn. „….”, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności, Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją działań dotyczących budowy ścieżki … oraz budowy wieży … w ramach projektu pn. „….”.

Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, w związku z realizacją działań dotyczących budowy ścieżki oraz budowy wieży widokowej w ramach ww. projektu całość powstałej infrastruktury wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków związanych z działaniami dotyczącymi budowy ścieżki …. oraz budowy wieży w ramach projektu pn. „….”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz efekty realizacji projektu w ramach ww. działań  będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie Państwu przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 3 i 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).