Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.748.2024.1.MMA
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 (…) w ramach priorytetu Przestrzeń społeczna wysokiej jakości na realizację projektu pn. „(...)”.
Głównym celem projektu pn. „(...)” jest uniezależnienie się osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób z niepełnosprawnością oraz podniesienie ich komfortu życia.
Projekt zakłada udzielenie wsparcia 24 osobom zamieszkującym Gminę (...).
W związku z zainteresowaniem realizacją projektu na terenie Gminy przeprowadzono wstępne badania ankietowe mające określić ilość mieszkańców deklarujących chęć udziału w projekcie. Z uzyskanych danych wynika, że realizacja projektu jest jak najbardziej uzasadniona.
Realizacja projektu jest pożądana i konieczna oraz pozwoli na: dostosowanie mieszkań do potrzeb osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami, wesprze rodziny oraz opiekunów osób wymagających opieki, poprawi bezpieczeństwo osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami oraz wpłynie na ograniczenie kosztów zdrowotnych.
Niniejszy projekt składa się z 3 zadań, tj.:
1.Wykonanie prac remontowych oraz zakup specjalistycznego sprzętu, (po stronie Beneficjenta ostatecznego),
2.Nadzór inwestorski,
3.Koszty pośrednie.
Realizacja ww. zakresu działań będzie stanowić odpowiedź na następujące wiodące i zidentyfikowane problemy/potrzeby:
- Starzejące się społeczeństwo: starsze osoby zwłaszcza te o niższych dochodach lub ograniczonych zasobach są również bardziej narażone na ryzyko marginalizacji społecznej. Wzrost ubóstwa wśród osób starszych prowadzi do większej liczby przypadków wykluczenia społecznego i braku dostępu do podstawowych potrzeb takich jak mieszkanie, opieka zdrowotna i aktywności społeczne.
- Ciężka sytuacja materialna rodzin dotkniętych niepełnosprawnością: kolejnym problemem, z którym często zmierzają się mieszkańcy Gminy (...) jest zła sytuacja finansowa osób starszych, przewlekle chorych oraz osób dotkniętych niepełnosprawnością. Zauważalny jest wzrost (około 11% wzrostu w stosunku do wypłaconych środków w roku 2021) pobieranych świadczeń socjalnych. Osoby wymagające pomocy finansowej nie są w stanie dokonywać modernizacji mieszkań pod pojawiające się potrzeby. Rodziny dokonując wydatków na dostosowanie pomieszczeń (np. łazienek), czy związanych z zakupem wyposażenia typu łóżka rehabilitacyjne zwracają się do Gminy o refundację poniesionych środków.
- Realizacja potrzeb: realizacja potrzeb opiera się na kilku kluczowych argumentach, m.in.: realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości życia osób potrzebujących mieszkających na terenie Gminy (...), uzyskanie dofinansowań pozwoli na dostosowanie mieszkań do potrzeb osób potrzebujących, co zwiększy ich bezpieczeństwo, zmniejszenie kosztów opieki zdrowotnej, pomoc osobom starszym oraz osobom z niepełnosprawnościami zachować samodzielność i godność, utrzymanie większej niezależności oraz kontrolowania własnego życia, co ma znaczenie dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego, i choć inwestycje mogą wymagać początkowego nakładu finansowego, długoterminowo mogą przynieść oszczędności.
Inwestycja pomoże również osiągnąć następujące cele szczegółowe:
- poprawa dostępności mieszkań dla osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób z niepełnosprawnością,
- zwiększenie bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnościami poprzez eliminację potencjalnych zagrożeń wynikających z niewłaściwej infrastruktury,
- podniesienie jakości życia,
- wspieranie samodzielności,
- promowanie równych szans,
- edukacja i świadomość społeczna,
- długotrwały efekt - projekt ma dążyć do stworzenia trwałego i długofalowego efektu, który pozwoli potrzebującym osobom na długotrwałe korzystanie z dostosowanych mieszkań oraz budowanie stabilnych i satysfakcjonujących warunków życia.
Pomoc społeczna jest zadaniem własnym gmin, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie.
Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Projekt będzie realizowany przez Urząd Miejski w (...), który będzie płatnikiem faktur.
Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gmina (...) będzie mogła odliczyć podatek VAT od projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Gmina (...) nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od inwestycji.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przedmiotowym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną i w związku z tym, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 (…) w ramach priorytetu Przestrzeń społeczna wysokiej jakości na realizację projektu pn. „(...)”. Głównym celem projektu jest uniezależnienie się osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób z niepełnosprawnością oraz podniesienie ich komfortu życia. Projekt zakłada udzielenie wsparcia 24 osobom zamieszkującym Gminę (...). Realizacja projektu jest pożądana i konieczna oraz pozwoli na: dostosowanie mieszkań do potrzeb osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami, wesprze rodziny oraz opiekunów osób wymagających opieki, poprawi bezpieczeństwo osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami oraz wpłynie na ograniczenie kosztów zdrowotnych. Pomoc społeczna jest zadaniem własnym gmin, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie. Projekt będzie realizowany przez Urząd Miejski w (...), który będzie płatnikiem faktur. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą uznania, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(...)” nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją tego projektu, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że efekty projektu pn. „(...)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).