Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.840.2024.1.AG
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn i urządzeń, na który Spółka otrzymała dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gminna Spółka Wodna (….) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zgodnie z definicją zawartą w art. 441.1, 441.2 oraz 441.3 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 - Prawo Wodne (Dz. U. 2017 poz. 1566 z późn. zm.):
1.Spółki wodne oraz związki wałowe są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokajanie wskazanych przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami.
2.Spółki wodne, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w nich osób w zakresie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej.
3.Spółki wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:
1)zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody;
2)ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków;
3)melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach;
4)ochrony przed powodzią;
5)odwadniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych.
Zgodnie z założeniami Ustawy Prawo Wodne, Gminna Spółka Wodna (…) w (…) wypracowany zysk netto przeznacza na swoją działalność statutową. Spółka zajmuje się przede wszystkim utrzymywaniem urządzeń melioracji szczegółowych na obszarze swojego działania, tj. terenie Gminy (…) (pow. (…), woj. (…)) oraz w niewielkim zakresie Gminy (…) (pow. (…), woj. (…)). Działalność statutowa, niebędąca nastawioną na zysk, wykonywana w interesie ogółu członków Spółki jest zwolniona z podatku od towarów i usług.
Źródłami finansowania działalności Gminnej Spółki Wodnej (…) w (…) są głównie:
1)składki wpłacane przez rolników - członków Spółki,
2)pomoc finansowa państwa (coroczna dotacja podmiotowa przekazywana przez Wojewodę (…) oraz możliwość zatrudniania części z pracowników w ramach robót publicznych - współfinansowanie ich wynagrodzenia przez Powiatowy Urząd Pracy w (…)).
Środki finansowe pochodzące z ww. źródeł bywają niewystarczające do realizowania powierzonych zadań, dlatego też Spółka, jeżeli jest takie zapotrzebowanie, podejmuje inne prace zlecone przez klientów, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednakże wypracowany w ten sposób zysk jest przeznaczany wyłącznie na cele statutowe Spółki.
Gminna Spółka Wodna (…) w (…) złożyła w dniu 27.02.2023 r. do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, a w dniu 17.08.2023 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy. W związku z tym, Spółka dokonała następujących zakupów maszyn i urządzeń:
1)w dniu 04.06.2024 r. zakupiono ciągnik rolniczy za cenę (….) zł brutto ((…) netto),
2)w dniu 20.06.2024 r. zakupiono 2 pilarki i 3 kosy spalinowe za cenę (…) zł brutto ((…) zł netto),
3)w dniu 08.07.2024 r. zakupiono rębak do gałęzi za cenę (…) zł brutto ((…) zł netto),
4)w dniu 08.07.2024 r. zakupiono przyczepę rolniczą za cenę (…) zł brutto ( (…) zł netto).
Zakupione maszyny będą używane wyłącznie w celach statutowych, zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z wartością brutto. Ponadto ciągnik rolniczy, rębak do gałęzi i przyczepa zostały sfinansowane kredytami również do wartości brutto, przy założeniu braku możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT naliczonego. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa współfinansuje inwestycję na poziomie 80%. Dodatkowo, załącznikiem ww. wniosku o przyznanie pomocy jest Oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym Spółka stwierdza, że „jest podatnikiem VAT, figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując operację typu Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Jednocześnie Spółka zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach ww. operacji części poniesionej kwoty podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku”. Zakupy zrealizowane w ramach operacji przez Spółkę zostały udokumentowane fakturami VAT (nabywcą jest Spółka). Nabyte maszyny będą wykorzystywane do działalności statutowej Spółki, tj. utrzymywania i konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych na terenie działania Spółki (czyli działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy i podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gminna Spółka Wodna (…) w (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT od dokonanych zakupów w związku z rodzajem prowadzonej działalności, na którą otrzyma dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gminna Spółka Wodna (…) nie ma prawa odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wymienione zakupy. Statutowa działalność wykonywana przez Spółki Wodne, służąca zaspokajaniu określonych potrzeb społeczności lokalnej (jej zakres wynika wprost z Prawa Wodnego) nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług i zw. z tym nie podlega podatkowi VAT. Otrzymane od rolników-członków Spółki składki pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług z uwagi na brak ekwiwalentności (Państwo przy pośrednictwie Wojewody dotuje w znacznym stopniu działalność Spółek Wodnych z uwagi pożyteczny z punktu widzenia Państwa charakter ich działalności i ważny cel społeczny, jakim jest utrzymywanie urządzeń melioracji wodnych w odpowiednim stanie użyteczności technicznej). Biorąc pod uwagę, że zarówno składki członkowskie jak i dotacje państwowe, z których Spółka głównie się utrzymuje nie są opodatkowane podatkiem VAT, maszyny i urządzenia wykorzystywane do wykonywania prac związanych z działalnością statutową Spółki nie mogą stanowić kosztu podatkowego w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że pomimo faktu figurowania w rejestrze podatników VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów i w zw. z tym wysokość tego podatku może zostać zaliczona do kosztów kwalifikowanych operacji, od których wprost jest uzależniona wysokość refundacji przez ARiMR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte maszyny będą wykorzystywane do działalności statutowej Spółki, tj. utrzymywania i konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych na terenie działania Spółki, czyli działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy i podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn i urządzeń, na który otrzymali Państwo dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabyte w ramach realizacji zadania maszyny i urządzenia nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w sprawie uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).