Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.791.2024.1.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.791.2024.1.JKU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją przedsięwzięcia. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 listopada 2024 r. (wpływ 12 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest instytutem w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, tj. państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce. Wnioskodawca posiada status państwowego instytutu badawczego w rozumieniu art. 21 ust. 1 ww. ustawy (zob. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 września 2013 r. w sprawie nadania Instytutowi (…) statusu państwowego instytutu badawczego).

Do podstawowej działalności Instytutu należy:

1)(...).

Instytut w dniu (...) lipca 2024 r. zawarł z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej jako: „NFOŚiGW”) umowę nr (…) o dofinansowanie w formie dotacji. Umowę podpisano wskutek pozytywnego rozpatrzenia przez NFOŚiGW wniosku Instytutu nr (…) o dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia „(…)”.

Celem programu, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, jest wsparcie działań ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska oraz ministrów właściwych do spraw energii i gospodarki wodnej, niezbędnych do realizacji polityki ekologicznej państwa oraz polityki klimatycznej.

Celem przedsięwzięcia, które będzie realizowane w ramach dofinansowania od NFOŚiGW, jest zwiększenie (…) w Polsce. Cel zostanie osiągnięty poprzez wykonanie analizy literaturowej uzupełnionej doświadczeniami własnymi (…), obliczeniami inżynierskimi w wielowariantowymi symulacjami, która pozwoli na przedstawienie uzasadnionych rekomendacji w dwóch zakresach. Pierwszym z nich jest określenie warunków (…).

Opracowane w ramach realizacji przedsięwzięcia rekomendacje będą miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzi, środowiska i mienia podczas budowy i eksploatacji obiektów (…). Na podstawie przedstawionych rekomendacji możliwe będzie uregulowanie wymagań technicznych w zakresie projektowania, budowy i użytkowania sieci (…).

Rekomendacje powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia umożliwią opracowanie przepisów prawnych kompleksowo regulujących warunki (…), w sposób spójny i komplementarny do obowiązujących już regulacji prawnych, norm i standardów dotyczących sieci (…). Wdrożenie do prawodawstwa rekomendacji powstałych w wyniku realizacji przedsięwzięcia pozwoli na uregulowanie kwestii związanych z (…).

W ramach realizacji przedsięwzięcia powstanie dokument będący ekspertyzą odnoszącą się do następujących zagadnień technicznych i formalnych:

·projektowania, budowy i eksploatacji (…),

·projektowania, budowy i eksploatacji (…),

·przeciwdziałania negatywnym wpływom na środowisko (…),

·bezpieczeństwa dystrybucji (…).

W ramach przedsięwzięcia niezbędny będzie zakup usług podwykonawców przez Wnioskodawcę.

Pierwszy podwykonawca określi strefy zagrożenia wybuchem, drugi wykona analizę warunków technicznych i usytuowania dla instalacji (…), a trzeci podwykonawca ma określić dopuszczalne materiały, warunki dopuszczenia do użytkowania, technologie łączenia.

Wynikiem prac podwykonawców będą ekspertyzy, których ustalenia zostaną włączone do ekspertyzy, która ma zostać przekazana do NFOŚiGW. Ekspertyzy podwykonawców nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do jakichkolwiek innych projektów ani do sprzedaży opodatkowanej, jedynie celem sporządzenia ekspertyzy.

Jednocześnie podczas przedsięwzięcia pracownicy Instytutu mają zakupić dostęp do norm i czasopism, by zebrać informacje niezbędne do stworzenia ekspertyzy. Również ten zakup ma zostać wykorzystany jedynie do wytworzenia ekspertyzy, nie będzie wykorzystywany poza przedsięwzięciem realizowanym na podstawie umowy o dofinansowanie.

Z kolei ekspertyza będąca wynikiem wykonania umowy ma – jak wskazano wyżej – służyć właściwym ministrom do sporządzenia przepisów regulujących materię zawartą w ekspertyzie. W cz. IV ust. 22 pkt 2-4 umowy zawarto rozwiązania, które przewidują przejście autorskich praw majątkowych do rezultatów prac na ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska (w zakresie praw autorskich przewidziane jest również zawarcie osobnego porozumienia po wykonaniu ekspertyzy).

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało więc prawo do sprzedaży opodatkowanej ekspertyzy ani jakichkolwiek innych rezultatów przedsięwzięcia ani do jakiegokolwiek innego wykorzystania.

W części IV ust. 18 pkt 2 lit. a umowy o dofinansowanie zawarto wymaganie, aby Instytut przedłożył do NFOŚiGW interpretację indywidualną, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.

Dodatkowo wskazać należy, że:

1)towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

2)wyżej wymienione wydatki nie będą wykorzystywane do różnych czynności,

3)faktury będą wystawiane na Instytut (…).

Pytanie

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją przez niego przedsięwzięcia pn. „(…)”, które jest finansowane w całości ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie nr (…), przy założeniu, że:

-    rezultaty tego projektu nie będą przekazywane NFOŚiGW i ministrowi właściwemu do spraw klimatu i środowiska odpłatnie, a także nie zostaną wykorzystane w jakikolwiek inny sposób przez Instytut, a ponadto

-    zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane poza projektem, do którego zostały zakupione?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług tylko w takim zakresie, w jakim są one wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych.

Instytut nie będzie miał prawa do wykorzystania rezultatów przedsięwzięcia wynikającego z umowy o dofinansowanie, tj. ww. ekspertyzy. Jednocześnie zakupione usługi podwykonawców oraz zakup dostępu do norm i czasopism nie będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Skoro więc Instytut nie będzie wykorzystywał zakupionych w ramach przedsięwzięcia usług do generowania przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, to nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione  określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów  i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony,  są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich,  których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów  i usług, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku  VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane  są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego  w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie  z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu  do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na  fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Instytut zawarł z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w formie dotacji. Celem programu, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, jest wsparcie działań ministra właściwego do spraw klimatu i środowiska oraz ministrów właściwych do spraw energii i gospodarki wodnej, niezbędnych do realizacji polityki ekologicznej państwa oraz polityki klimatycznej. W ramach przedsięwzięcia niezbędny będzie zakup usług podwykonawców przez Wnioskodawcę. Jednocześnie podczas przedsięwzięcia pracownicy Instytutu mają zakupić dostęp do norm i czasopism, by zebrać informacje niezbędne do stworzenia ekspertyzy. Również ten zakup ma zostać wykorzystany jedynie do wytworzenia ekspertyzy, nie będzie wykorzystywany poza przedsięwzięciem realizowanym na podstawie umowy o dofinansowanie. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało więc prawo do sprzedaży opodatkowanej ekspertyzy ani jakichkolwiek innych rezultatów przedsięwzięcia ani do jakiegokolwiek innego wykorzystania. Towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki nie będą wykorzystywane do różnych czynności. Faktury będą wystawiane na Instytut.

Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT przez Instytut od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją przez niego przedsięwzięcia.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, zasada ta wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony. Jak bowiem Państwo wskazali w opisie sprawy towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nabyte przez Państwa w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Podsumowanie

Przy założeniu, że rezultaty projektu nie będą przekazywane NFOŚiGW i ministrowi właściwemu do spraw klimatu i środowiska odpłatnie, a także nie zostaną wykorzystane w jakikolwiek inny sposób przez Instytut, a ponadto zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane poza projektem, do którego zostały zakupione, nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją przez niego przedsięwzięcia pn. „(…)”, które jest finansowane w całości ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania otrzymanych przez Państwa środków finansowych na realizację Projektu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).