Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania (…).
Uzupełnili go Państwo pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ 28 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z koniecznością uzupełnienia wniosku o płatność dla realizowanego zadania i skierowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) pytaniem, Gmina (…) zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.
Gmina (…) złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach (…). Celem operacji jest rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej i rekreacyjnej, zwłaszcza służącej integracji i edukacji lokalnej społeczności. Przedmiotem dofinansowania dla Gminy (…) jest realizacja zadania pn. (…).
Przy opracowaniu wniosku o dofinansowanie w lutym 2024 r., dla przedmiotowego projektu, Gmina (…) ubiegała się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, gdyż w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowalny, objęty dofinansowaniem. Gmina złożyła wraz z wnioskiem oświadczenie o kwalifikowalności VAT, zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy na przedmiotową operację, tj. osoba reprezentująca Gminę oświadczyła, że Gmina (…) realizując projekt działa jako organ władzy publicznej, realizując w ten sposób swoje statutowe działania, wynikające z przepisów prawa, pozostając w tym zakresie poza opodatkowaniem VAT. Jednocześnie w oświadczeniu, Gmina zobowiązała się do zwrotu zrefundowanego w ramach operacji podatku VAT, jeśli zaistniałaby przesłanki umożliwiające odzyskanie przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy tego podatku.
Szczegółowiej: (…). Interesariuszy projektu stanowi lokalna społeczność Gminy. Analiza potrzeb oparta została na badaniu i diagnozie (metoda partycypacyjna – badanie ankietowe bezpośrednie oraz w formie elektronicznej poprzez portal gminny). Na tej podstawie przeanalizowano potrzeby związane z infrastrukturą oraz ofertą świetlicy. Zidentyfikowano braki i problemy, których wyeliminowanie przyniesie realizacja projektu. Na podstawie przeprowadzonej analizy oraz rozmów bezpośrednich z mieszkańcami (…) wyciągnięto następujące wnioski:
-istniejący obiekt świetlicy należy doposażyć tak, aby mieć możliwość do prowadzenia stałych warsztatów/zajęć, dostępną również dla osób niepełnosprawnych i ze szczególnymi potrzebami,
-należy stworzyć nową, atrakcyjną ofertę dla mieszkańców, związaną z interesującą ich tematyką,
-należy zakupić nowe – specjalistyczne wyposażenie do prowadzenia zajęć związanych z nauką o zagrożeniach oraz pierwszą pomocą przedmedyczną.
Dzięki doposażeniu powstanie infrastruktura służąca prowadzeniu działalności społecznej i kulturalnej przyczyniającej się do:
-rozwijania aktywności, wzmacniania włączenia społecznego i rozwoju,
-integracja społeczności lokalnej,
-zwiększenia uczestnictwa mieszkańców w zajęciach, w tym edukacyjnych,
-poprawy jakości oferty dla mieszkańców.
W związku z powyższym w ramach zadania zakupiono:
(...)
W efekcie przedsięwzięcia, zostanie stworzona nowa, profesjonalna oferta zajęciowa dedykowana wszystkim grupom wiekowym. Dostosowanie sali, stworzenie i doposażenie pracowni multimedialnej umożliwi uczestnictwo w warsztatach, podnoszenie swojej wiedzy i umiejętności.
Będzie dostępna również dla osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Zakup mebli i sprzętu zlikwiduje problem niewystarczającego wyposażenia służącego do świadczenia usług na wysokim poziomie. W przypadku tego typu obiektu, właściwe wyposażenie wpływa na zapewnienie dostępu do lepszej jakości oferty, co w tym przypadku wspomoże również proces edukacji.
Z pozyskanej pomocy finansowej zakupiono innowacyjny sprzęt (...), dzięki któremu mieszkańcy Gminy – dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe – będą ćwiczyć i utrwalać wiedzę na temat zagrożeń, m.in. wypadków domowych, wypadków drogowych i innych ukazujących zagrożenia i prawidłowe reagowanie na nie. Jest to narzędzie, dzięki któremu zajęcia będą bezpieczne, efektywne i innowacyjne. (...) wprowadzi Uczestników/czki w świat wirtualnej rzeczywistości, która będzie ukazywać różnorodne scenariusze. Dzięki temu dzieci, młodzież oraz dorośli (zajęcia będą również podzielone na grupy wiekowe, tak aby dostosować konkretne zajęcia do wiedzy, doświadczenia, umiejętności oraz wrażliwości Uczestników/czek), będą mogli przeprowadzić – w sposób bezpieczny dla siebie i dla środowiska – akcje gaśnicze, akcje ratownictwa technicznego etc. Poprzez realistyczne scenariusze zajęć oferta świetlicy będzie niezwykle atrakcyjna oraz będzie posiadała nieoceniony wymiar edukacyjny. (...). Wirtualne zajęcia i treningi zainteresują młodzież i dzieci i ułatwią przyswajanie wiedzy, jak również doskonalenie umiejętności, koordynację i reakcje w sytuacjach awaryjnych. Ponadto równie ważne jest doposażenie obiektu tak, aby w pełni i kompleksowo zaspokajał potrzeby społeczne mieszkańców (realizację różnorodnych spotkań mieszkańców według Ich potrzeb jak również przygotowanej dla Nich oferty).
Poprzez zakup mebli możliwa będzie realizacja spotkań o różnym charakterze, tj.:
·Spotkania o charakterze integracyjnym – np.: spotkania świąteczne, bale karnawałowe, bale dla dzieci, bale dla seniorów, festyny/imprezy sołeckie, spotkania autorskie, spotkania KGW etc.;
·Spotkania o charakterze informacyjnym – np.: zebrania wiejskie, zebrania Rady Sołeckiej etc.;
·Spotkania o charakterze edukacyjnym – np.: prelekcje, wykłady, warsztaty (warsztaty edukacyjne jak również rozwijające hobby – np. warsztaty wokalne, kulinarne, rękodzieła etc.).
Zakupione przedmioty stworzą kompleksowe zaplecze i będą służyły społeczności lokalnej.
Poprawią jakość życia mieszkańców korzystających ze świetlicy, a tym samym stworzą atrakcyjniejsze warunki do rozwoju integracji społecznej międzypokoleniowej. Pozwoli to na osiąganie lepszej jakości życia mieszkańców (…), okolicznych sołectw jak i całej Gminy (…).
Wszystkie wyżej wymienione zajęcia oraz spotkania, z wykorzystaniem zakupionego sprzętu nie będą miały komercyjnego charakteru, będą całkowicie bezpłatne i ogólnodostępne. Organizowane i prowadzone jako oferta świetlicy (oferta Gminy) dla Mieszkańców Gminy (…). Realizacja projektu przyczyni się zatem do wzmocnienia roli świetlicy wiejskiej w procesie zwiększania spójności społecznej oraz rozwijania aktywności mieszkańców. Organizacja i prowadzenie zajęć i spotkań z wykorzystaniem zakupionych mebli i sprzętu jest zadaniem Gminy, które ma przyczynić się do wzmocnienia roli świetlicy wiejskiej w procesie zwiększania spójności społecznej oraz rozwijania aktywności mieszkańców. Zajęcia i spotkania będą ogólnodostępne i całkowicie bezpłatne. Zatem efekty projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu nie będą komercjalizowane również w przyszłości.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W przedstawianym przypadku, wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podsumowując, Gmina (…) interpretuje i stoi na stanowisku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane i towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy rozpatrywać w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanego nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione, ponieważ nabyte towary w związku z realizacją operacji dofinansowaną przez PROW, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto efekty projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będą w przyszłości komercjalizowane.
Pytanie
Czy Gmina (…) realizując zadanie objęte pomocą na operacje w ramach (…), dla zadania pod nazwą (…), ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Organizacja i prowadzenie zajęć i spotkań z wykorzystaniem zakupionych mebli i sprzętu jest zadaniem Gminy, które ma przyczynić się do wzmocnienia roli świetlicy wiejskiej w procesie zwiększania spójności społecznej oraz rozwijania aktywności mieszkańców. Zajęcia i spotkania będą ogólnodostępne i całkowicie bezpłatne. Zatem efekty projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu nie będą komercjalizowane również w przyszłości.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W przedstawianym przypadku, wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podsumowując, Gmina (…) interpretuje i stoi na stanowisku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane i towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy rozpatrywać w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanego nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione, ponieważ nabyte towary w związku z realizacją operacji dofinansowaną przez PROW, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto efekty projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będą w przyszłości komercjalizowane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie zadania pn. (…). Celem operacji jest rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalnej i rekreacyjnej, zwłaszcza służącej integracji i edukacji lokalnej społeczności. Przedmiotem projektu jest doposażenie obiektu świetlicy wiejskiej w (…), a jego interesariuszy stanowi lokalna społeczność Gminy. Dzięki doposażeniu powstanie infrastruktura służąca prowadzeniu działalności społecznej i kulturalnej, co przyczyni się do rozwijania aktywności, integracji społeczności lokalnej, zwiększenia uczestnictwa mieszkańców w zajęciach, w tym edukacyjnych oraz poprawy jakości oferty dla mieszkańców. W efekcie przedsięwzięcia, zostanie stworzona nowa, profesjonalna oferta zajęciowa dedykowana wszystkim grupom wiekowym. W ramach projektu – celem doposażenia świetlicy – zakupiono (...), co umożliwi uczestnictwo w warsztatach, podnoszenie swojej wiedzy i umiejętności – również osobom starszym oraz osobom z niepełnosprawnościami. Zakupione przedmioty stworzą kompleksowe zaplecze i będą służyły społeczności lokalnej, poprawią jakość życia mieszkańców korzystających ze świetlicy, a tym samym stworzą atrakcyjniejsze warunki do rozwoju integracji społecznej międzypokoleniowej. Zajęcia oraz spotkania odbywające się z wykorzystaniem zakupionych mebli i sprzętu nie będą miały komercyjnego charakteru, będą całkowicie bezpłatne i ogólnodostępne – organizowane i prowadzone jako oferta świetlicy (oferta Gminy) dla mieszkańców Gminy. Realizacja projektu przyczyni się zatem do wzmocnienia roli świetlicy wiejskiej w procesie zwiększania spójności społecznej oraz rozwijania aktywności mieszkańców. Zatem jak wskazujecie Państwo we wniosku efekty projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego zadania.
Jak wskazano już wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z ich odpłatną dostawą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy– towary nabyte w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do świadczenia jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Podsumowując zatem, stwierdzam, że Gmina (…) realizując zadanie pn. (…) nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).