Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 100% podatku VAT od zakupu ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 listopada 2024 r. (wpływ 26 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gminna Spółka A. w B. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Gminna Spółka A. w B. zgodnie z ustawą Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1478) art. 538 ust. 4 jest zarejestrowana w systemie informacyjnym gospodarowania wodami D. w C. pod nr (…) prowadzonym przez D. w E. Wydział (...)

Gminna Spółka A. w B.  jest osobą prawną, powstałą po uprawomocnieniu się decyzji o zatwierdzeniu statutu przez Starostę (…). Gminna Spółka (…)pozyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, dotacji (celowych) z jednostek samorządu terytorialnego, dotacji podmiotowych Wojewody (ze Skarbu Państwa).

Wszystkie zyski z celów statutowych będą przeznaczone m.in. na konserwację rowów melioracyjnych objętych działalnością Spółki.

Gminna Spółka A. w B. jest formą organizacyjną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku, zrzesza osoby fizyczne lub prawne i ma na celu zaspokojenie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

Gminna Spółka A. w B. została utworzona do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń służących do:

1)ochrony gospodarstw członków Spółki A. przed powodzią;

2)melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych będących w posiadaniu członków Spółki A.;

3)odwaniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych;

4)ochrony wód przed zanieczyszczeniem.

Spółka osiąga swoje cele w drodze:

1)wykonywania zadań systemem gospodarczym;

2)świadczenia rzeczowego Członków Spółki;

3)świadczenia rzeczowego podmiotów niebędących Członkami Spółki, odnoszących korzyści z urządzeń Spółki lub przyczyniających się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony Spółka została powołana;

4)prac zleconych innym podmiotom, finansowanych z budżetu Spółki;

5)innego sposobu określonego przez Walne Zgromadzenie.

Gminna Spółka A. w B.  24 lutego 2023 r. złożyła wniosek do Agencji (…) o przyznanie pomocy zadania pn.: (…) w ramach poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przedmiot pomocy stanowi zakup nowych maszyn:

  • Ciągnik rolniczy mocy znamionowej 135-165 KM;
  • Przyczepa ciężarowa - ładowność 10800-13200 kg;
  • Minikoparka gąsienicowa o mocy znamionowej 64,3-78,6 KM wraz z osprzętem: łyżka 549-660 mm, łyżka skarpowa hydrauliczna 1350-1650 mm, łyżka skarpowa hydrauliczna ażurowa 1350-1650 mm.

Amortyzacja powyższych środków trwałych będzie naliczana w księgach rachunkowych spółki. Gminna Spółka A w B. podpisała umowę o przyznaniu pomocy z Agencji (…). Zgodnie z umową dofinansowaniu podlega 80% kosztów kwalifikowanych operacji, a zatem 20% wkładu własnego oraz podatek VAT będzie musiała opłacić Gminna Spółka (…).

Spółka będzie świadczyć odpłatne usługi ww. maszynami, usługi te będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. wyłącznie w celu świadczenia usług w ramach odpłatnych umów. Spółka A. w obecnej kondycji finansowej, posiada ograniczone środki własne, a zatem jest zmuszona do wykonywania świadczeń usług komercyjnych.

Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na zakup ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało wpływu na cenę usług świadczonych ww. maszynami. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminną Spółkę A.  NIP (…).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie: jakich dokładnie wydatków (w tym jakich wydatków eksploatacyjnych) dotyczą Państwa wątpliwości, w zakresie możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku VAT?

Wskazali Państwo, że zakupy związane z późniejszą eksploatacją maszyn dotyczą zakupu oleju napędowego do minikoparki i ciągnika rolniczego.

W odpowiedzi na pytanie: do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali opisane we wniosku maszyny:

a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wskazali Państwo, że opisane we wniosku maszyny będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Opisana we wniosku przyczepa nie posiada silnika.

Przyczepa i minikoparka o których mowa we wniosku nie są pojazdami samochodowymi, gdyż ich dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.

Przyczepa oraz minikoparka nie są pojazdami samochodowymi.

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie sprawy, będzie przysługiwało prawo odliczenia 100% podatku VAT od zakupu wyżej wymienionego ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej oraz innych zakupów związanych z późniejszą eksploatacją tych pojazdów (np. paliwo)?

2.Czy aby przysługiwało prawo odliczenia 100% podatku VAT w powyższej sytuacji, podatnik jest zobowiązany do zgłoszenia wykorzystywania ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej wyłącznie do działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym (np. w ramach złożenia deklaracji VAT-26) i prowadzenia dla tych pojazdów ewidencji przebiegu pojazdu?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

W świetle przedstawionego stanu prawnego stanowisko Spółki jest takie, że Gminnej Spółce A. w B. będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ciągnika rolniczego, przyczepy ciężarowej oraz minikoparki gąsienicowej oraz innych zakupów związanych z późniejszą eksploatacją tych pojazdów.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - poniesione wydatki związane z nabyciem ciągnika rolniczego, przyczepy ciężarowej oraz minikoparki gąsienicowej oraz innych zakupów związanych z późniejszą eksploatacją tych pojazdów będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad 2.

Aby przysługiwało prawo odliczenia 100% podatku VAT w powyższej sytuacji, Podatnik nie jest zobowiązany do zgłoszenia wykorzystywania ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej wyłącznie do działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym (np. w ramach złożenia deklaracji VAT-26) i nie jest zobowiązany do prowadzenia dla tych pojazdów ewidencji przebiegu pojazdu.

Na mocy art. 86a ust. 4 pkt b ustawy o podatku od towarów i usług, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ciągnik rolniczy, przyczepa ciężarowa oraz minikoparka gąsienicowa, zdaniem Gminnej Spółki A., są w grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Podatnika, przy wykorzystywaniu których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Są to pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych nie będzie istotny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 12 ustawy:

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 32 i 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1251):

użyte w ustawie określenia oznaczają:

pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego;

pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego w związku z zakupem i eksploatacją ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej, bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz bez zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach.

W opisie sprawy podali Państwo, że przyczepa i minikoparka o których mowa we wniosku nie są pojazdami samochodowymi, gdyż ich dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. Ponadto, z ww. przepisów Prawa o ruchu drogowym wynika, że określenie pojazd samochodowy nie obejmuje ciągnika rolniczego.

W związku z powyższym, opisane urządzenia, tj. ciągnik rolniczy, przyczepa ciężarowa oraz minikoparka gąsienicowa nie są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy i wskazane w art. 86a ustawy ograniczenia w wysokości odliczanego podatku naliczonego ich nie dotyczą.

Tym samym dla rozliczenia wydatków związanych z tymi urządzeniami zastosowanie mają określone w art. 86 ustawy ogólne reguły obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisane we wniosku maszyny będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

A zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przysługuje Państwu, prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego od zakupu oraz eksploatacji ciągnika, przyczepy i minikoparki gąsienicowej. Prawo to przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Powyższe prawo przysługuje Państwu bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu oraz bez zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy. W opisanym przypadku nie znajdują zastosowania przepisy art. 86a ustawy, dotyczące wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, a zasady ogólne, określone w art. 86 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe, jednak częściowo w oparciu o inne uzasadnienie prawne niż wskazane przez Państwa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).