Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.521.2024.2.AKS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.521.2024.2.AKS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Próbek przekazywanych Klientom, za próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy oraz wskazania, czy ich nieodpłatne przekazanie Klientom podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 października 2024 r. (wpływ 7 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), zarejestrowanym na potrzeby tego podatku na terytorium Polski.

Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż (...) (dalej: „Produkty”).

Wnioskodawca część Produktów nabywa od powiązanego dostawcy z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej (dalej: „Dostawca”). Dostawca przemieszcza Produkty ze swojego zakładu w innym kraju UE do magazynu logistycznego w Polsce, skąd wysyła je do swoich klientów, w tym Spółki. Przemieszczenie Produktów z zakładu w innym kraju UE do magazynu logistycznego w Polsce następuje po otrzymaniu przez Dostawcę zamówienia na konkretny asortyment. Spółka nabywa Produkty od Dostawcy i sprzedaje je klientom w Polsce (dalej: „Klienci”), przy czym fizyczna dostawa Produktów odbywa się bezpośrednio z magazynu w Polsce (prowadzonego dla Dostawcy) do Klientów.

Klientami Spółki są głównie podmioty zajmujące się produkcją, montażem lub sprzedażą X.

Zdarza się, że Wnioskodawca zamawia i otrzymuje nieodpłatnie od Dostawcy próbki/wzory Produktów (dalej: „Próbki”), w celu ich nieodpłatnego wydania Klientom. Faktyczna dostawa Próbek odbywa się, co do zasady, w analogiczny sposób jak w przypadku „standardowych” Produktów opisanych powyżej, tj. z dostawą bezpośrednio z magazynu logistycznego Dostawcy w Polsce do Klientów. Spółka nie wykorzystuje Próbek w inny sposób niż przekazanie Klientom w celach promocyjnych.

Spółka wydaje Próbki zarówno nowym, potencjalnym Klientom, celem zachęcenia ich do zakupu Produktów, jak również swoim obecnym Klientom, by przekonać ich do nowej gamy Produktów. Każdorazowo z ustaleń z Klientem wynika, że przekazywane mu Produkty stanowią Próbki, tzn. że Próbki przekazywane są w celach promocyjnych (jako zachęta do nabywania Produktów, dzięki możliwości przeprowadzenia oceny ich cech, funkcjonalności i zastosowań na podstawie Próbek) i nie mają przeznaczenia handlowego (tj. nie służą zaspokojeniu zapotrzebowania Klienta na Produkty na jego cele komercyjne).

Próbki przekazywane w ten sposób Klientom to w rzeczywistości egzemplarze pełnowartościowych Produktów, których przekazanie Klientom nie ma jednak na celu zaspokojenia ich potrzeb (w szczególności w zakresie wykorzystania Produktów zgodnie z ich przeznaczeniem w celach komercyjnych), ale umożliwienie Klientom zapoznania się z cechami/właściwościami Produktów, wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi podobnymi produktami dostępnymi na rynku i w konsekwencji zachęcenie Klientów do ich zakupów. Przekazanie Próbki ma na celu promocję Produktu poprzez umożliwienie bezpłatnego wypróbowania Produktu przed dokonaniem zakupu w większej ilości i potencjalne zainteresowanie Klientów zakupem Produktów.

Czasem Spółka przekazuje Próbki Klientom jako części składowe ekspozycji oraz jako materiał szkoleniowy podczas warsztatów organizowanych przez Spółkę.

W pierwszym z ww. przypadków chodzi o sytuacje, w których producent/sprzedawca X posiada punkt handlowy lub tzw. showroom, w którym prezentuje produkty (X) swoim klientom za pomocą stworzonych w tym celu ekspozycji. Do montażu takiej ekspozycji wykorzystywane są też Produkty Spółki (przekazywane Klientom przez Spółkę jako przeznaczone do tego celu Próbki). Takie przeznaczenie wzorów jest z góry ustalane z Klientem, który zgłasza Spółce odpowiednie zapotrzebowanie na podstawie przygotowanego projektu eksponatu, a Spółka realizuje takie zamówienie przekazując Klientowi Próbki potrzebne do zmontowania ekspozycji. W takich sytuacjach promocyjny cel przekazania Próbek jest realizowany nie tylko w stosunku do Klientów (którzy przy okazji budowy ekspozycji mogą zapoznać się z właściwościami Produktów i ocenić możliwość ich zastosowania w określonych rodzajach X), ale także w stosunku do potencjalnych nabywców X oferowanych do sprzedaży przez Klientów Spółki, którzy – po zapoznaniu się z taką ekspozycją i zachęceni zaprezentowaną tam funkcjonalnością Produktów (Próbek użytych do budowy ekspozycji) – zamawiając X u Klientów Spółki mogą również zażyczyć sobie, aby zastosowane w nich zostały Produkty Spółki.

Wykorzystanie Próbek jako materiałów szkoleniowych ma miejsce podczas organizowanych przez Spółkę co jakiś czas cyklicznych warsztatów szkoleniowych, podczas których pracownicy Spółki szkolą przedstawicieli Klientów w zakresie różnych aspektów montażu X z wykorzystaniem Produktów. W tym celu uczestnikom takich szkoleń przekazywane są Próbki, z przeznaczeniem do wykorzystania podczas szkolenia. W takich sytuacjach promocyjny cel przekazania Próbek (polegający na umożliwieniu Klientom oceny cech, funkcjonalności i zastosowań Produktów na podstawie Próbek) jest więc w praktyce realizowany niezwłocznie po ich wydaniu przedstawicielom Klientów i przy udziale pracowników Spółki.

Spółka wydaje zazwyczaj Próbki w pełnych opakowaniach, tj. takich w jakich oferowane są one standardowo do sprzedaży, czasem po kilka do kilkudziesięciu sztuk Produktów znajdujących się w opakowaniu. W większości przypadków przekazywanie Klientom pojedynczych sztuk poszczególnych Produktów nie miałoby żadnego sensu, gdyż właściwa ocena przez Klientów przydatności Produktów, czy możliwości ich wykorzystania możliwa jest tylko pod warunkiem jednoczesnego sprawdzenia kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu pojedynczych sztuk Produktu – czego najprostszym przykładem mogą być np. (...). Próbka (z uwagi na rodzaj, charakter i ilość Produktów znajdujących się w opakowaniu) może pozwalać na zbudowanie/montaż określonego X/zestawu X – aczkolwiek na tym właśnie opiera się ocena przydatności Produktów do ich wykorzystania przez Klienta, a z drugiej strony Próbka taka nie pozwala Klientowi na wykorzystanie Produktów na szerszą skalę w celach komercyjnych. Ponadto, koszty ewentualnego rozpakowywania i obsługi niepełnowartościowych opakowań (z których Spółka pobierałaby pojedyncze egzemplarze Produktów w celu ich przekazania Klientom jako Próbki) byłyby niewspółmiernie wysokie do zamierzeń Spółki w zakresie promocji Produktów przez wydawanie Próbek. Rozpakowywanie „fabrycznych” opakowań po to tylko żeby wyjąć z nich pojedynczy egzemplarz Produktu, sprzedawanego normalnie w większych opakowaniach, byłoby dla Spółki nieopłacalne.

W każdym przypadku, Spółka wydając Próbki realizuje cel promocyjny, a wydanie Próbek nie ma na celu zaspokojenia potrzeb Klienta w zakresie ewentualnego wykorzystania Produktów do ich własnych celów (w szczególności komercyjnych). Wydanie Próbek służy więc wyłącznie zwiększeniu sprzedaży Produktów i wynika z podstawowego założenia, że Klient, aby zechciał nabywać dany Produkt musi przekonać się do tego Produktu i go wypróbować, poznać jego funkcjonalność i możliwości zastosowań.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W piśmie z 30 października 2024 r., w odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo poniższe informacje:

1.Jakie konkretnie Produkty oraz w jakich ilościach wydają Państwo nieodpłatnie Klientom Spółki (podmiotom zajmującym się produkcją, montażem lub sprzedażą X) w celach marketingowych?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

W praktyce każdy rodzaj Produktu może być wydawany przez Spółkę Klientom jako wzór /Próbka. Jeżeli chodzi o ilość wydawanych Próbek, to jest to zazwyczaj jedno do kilku opakowań Produktów (jeżeli jedno opakowanie zawiera zbyt mało egzemplarzy Produktów, aby przy ich pomocy Klient mógł przetestować dany Produkt). Ilość wydawanych opakowań Produktów jest każdorazowo uzasadniona celem wydania Próbek, tj. umożliwieniem Klientowi przetestowania Produktów (tzn. jeżeli cel ten można w racjonalny sposób osiągnąć tylko poprzez wydanie kilku opakowań, np. (...), to Próbka takiego Produktu może składać się z kilku opakowań).

O rodzaju i ilości Produktów wydawanych jako Próbki decyduje przedstawiciel handlowy lub Dział Wsparcia Sprzedaży, na podstawie ustaleń z klientem. Często klienci bezpośrednio składają zamówienia na dany rodzaj wzoru do przetestowania dla swoich odbiorców.

Przykładowo, w ostatnim czasie Spółka wydawała Próbki (per Klient – adresat działań marketingowych Spółki) np.:

-(…), w liczbie 4 sztuk Produktu;

-(…), w liczbie 4 sztuk Produktu;

-(…), w liczbie jednego opakowania liczącego 50 sztuk Produktu.

2.Jakie jest uzasadnienie konieczności przekazywania Klientom Spółki pełnych opakowań poszczególnych ww. Produktów (tj. takich w jakich oferowane są one standardowo do sprzedaży) zawierających po kilka do kilkudziesięciu sztuk Produktów, w celu zapoznania się z ofertą Spółki?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Jak wskazano we wniosku o interpretację indywidualną, Próbki są przekazywane Klientom w postaci pełnych opakowań Produktów, gdyż w ten sposób można zapewnić Klientom możliwość właściwej oceny przydatności Produktów, czy możliwości ich wykorzystania. Ocena taka możliwa jest tylko pod warunkiem jednoczesnego sprawdzenia kilku/kilkunastu /kilkudziesięciu pojedynczych sztuk Produktu – czego najprostszym przykładem mogą być np. (...). Innymi słowy, zazwyczaj Klient potrzebuje kilku Produktów, aby prawidłowo przetestować Produkt w X, np. (...).

Ponadto, co również wskazano we wniosku o interpretację indywidualną, koszty ewentualnego rozpakowywania i obsługi niepełnowartościowych opakowań (z których Spółka pobierałaby pojedyncze egzemplarze Produktów w celu ich przekazania Klientom jako Próbki) byłyby niewspółmiernie wysokie do zamierzeń Spółki w zakresie promocji Produktów przez wydawanie Próbek. Rozpakowywanie „fabrycznych” opakowań po to tylko, żeby wyjąć z nich pojedynczy egzemplarz Produktu, sprzedawanego normalnie w większych opakowaniach, byłoby dla Spółki nieopłacalne. Proces rozpakowania jest więc zarówno czaso- jak i kosztochłonny oraz powoduje ryzyko uszkodzenia produktu w transporcie, gdyż opakowania „zbiorcze” mają „pewniejszą” formę kartonową, a pojedyncze sztuki pakowne są wyłącznie w folię. Niektórych Produktów nie można rozpakowywać, gdyż taka możliwość jest zablokowana systemowo.

3.Czy przekazywane Klientom Spółki nieodpłatnie Produkty są egzemplarzami oznaczonymi jako próbka, tj. czy są formą testową produktu, opatrzoną informacją, jak np.: „próbka”, „produkt nie do sprzedaży”, „produkt bez wartości handlowej” itp.?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Przekazywane Klientom Spółki nieodpłatnie Produkty nie są fizycznie oznaczone jako próbka, tj. nie ma bezpośrednio na nich informacji np. „próbka”, „produkt nie na sprzedaż”, „produkt bez wartości handlowej” itp. Przekazywane Klientom Próbki są zapakowane w ten sam sposób co w standardowej sprzedaży. Jak wskazano jednak we wniosku o interpretację indywidualną, okoliczność, że przekazywane Klientom Produkty stanowią Próbki, tzn. że Próbki przekazywane są w celach promocyjnych (jako zachęta do nabywania Produktów, dzięki możliwości przeprowadzenia oceny ich cech, funkcjonalności i zastosowań na podstawie Próbek) i nie mają przeznaczenia handlowego (tj. nie służą zaspokojeniu zapotrzebowania Klienta na Produkty na jego cele komercyjne) – wynika każdorazowo z ustaleń z Klientem i/lub wprost z okoliczności przekazania Próbek – jako elementów ekspozycji w punktach handlowych/showroomach Klientów (gdzie Próbki przekazywane są na konkretne zapotrzebowania Klienta właśnie pod montaż ekspozycji) lub w przypadku przekazania Próbek na potrzeby szkoleń prowadzonych przez pracowników Spółki dla przedstawicieli Klientów w zakresie montażu X z wykorzystaniem Produktów.

4.Czy poszczególne przekazywane nieodpłatnie Produkty są oznaczone logiem/nazwą Spółki tak, żeby mogły być utożsamiane z marką Spółki?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, na kartonowych opakowaniach „zbiorczych” znajduje się logo „A”. Na opakowaniach pojedynczych (foliowych), nie zawsze występuje logo.

5.Czy przekazanie ww. Produktów Klientom Spółki, będzie udokumentowane oddzielnie od dostawy towarów handlowych?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, zarówno nabycie Próbek od Dostawcy jest dokonywane na podstawie odrębnych zleceń (od zleceń dotyczących „standardowych” zakupów), jak również wydanie Próbek Klientom jest odrębnie dokumentowane (dokumentem/fakturą wewnętrzną dedykowaną do dostaw bezpłatnych) – niezależnie od „standardowych” dostaw towarów handlowych, fakturowanych na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o VAT.

6.Prosimy o wskazanie:

a)czy wartość przekazywanych nieodpłatnie Produktów w roku podatkowym jednemu podmiotowi łącznie nie przekroczy kwoty 100 zł?

b)jeśli wartość przekazywanych nieodpłatnie Produktów w roku podatkowym jednemu podmiotowi łącznie nie przekroczy kwoty 100 zł, to czy jest/będzie prowadzona ewidencja pozwalająca na ustalenie konkretnych podmiotów?

c)czy jednostkowa cena nabycia (bez podatku) Produktów przekazywanych przez Spółkę, a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania tego towaru przekracza 20 zł?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

a.Zdarza się, że wartość przekazanych Próbek jednemu podmiotowi przekracza 100 zł w roku podatkowym. Zdarza się też, że wartość przekazanych Próbek jednemu podmiotowi nie przekracza 100 zł w roku podatkowym.

b.Każde wydanie Próbek jest ewidencjonowane w systemie ewidencyjno-księgowym SAP i na podstawie tej ewidencji możliwe jest ustalanie jakie Próbki, w jakiej ilości, jakiemu Klientowi i kiedy zostały wydane.

c.Zdarzają się sytuacje, w których jednostkowy koszt wytworzenia Produktu, przekracza 20 zł, jak i sytuacje, w których jednostkowy koszt wytworzenia Produktu nie przekracza 20 zł. Z uwagi na fakt, że Spółka nabywa Próbki od Dostawcy nieodpłatnie, mowa tu o ewidencyjnym koszcie wytworzenia przez Dostawcę, który jest wykorzystywany do ewidencjonowania przekazania Próbek między Dostawcą a Spółką (po stronie Spółki nie występuje ani cena nabycia, ani koszt wytworzenia).

7.Czy Spółce przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych (w przypadku opisanym we wniosku – Produktów takich w jakich oferowane są standardowo do sprzedaży) przekazywanych Klientom Spółki jako Próbki?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Spółka nabywa Próbki od Dostawcy nieodpłatnie, w związku z tym w związku z ich nabyciem nie pojawia się podatek naliczony po stronie Spółki. W tym kontekście i w tym znaczeniu Spółce nie przysługuje, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Próbek.

Pytania

1.Czy Próbki stanowią próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług?

2.Czy nieodpłatne przekazanie Klientom Próbek – w okolicznościach opisanych w złożonym wniosku – podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Próbki stanowią próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”).

2.Nieodpłatne przekazanie Klientom Próbek – w okolicznościach opisanych w złożonym wniosku – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uwagi wstępne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Odpłatna dostawa towarów rozumiana jest na gruncie VAT szeroko jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pomimo, że zasadą jest opodatkowanie VAT dostaw towarów o charakterze odpłatnym, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowane podatkiem VAT są także czynności nieodpłatne (zrównane dla celów VAT z czynnościami odpłatnymi) takie jak:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy itp.,

2)wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stosownie natomiast do art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1)ma na celu promocję tego towaru oraz

2)nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Stanowisko w zakresie pytania 1:

W praktyce oznacza to, że aby dany towar można było uznać za próbkę na gruncie podatku VAT, powinien spełniać łącznie następujące warunki:

1)powinien być identyfikowany jako próbka,

2)powinien być to egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość,

3)powinien pozwalać na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci,

4)jego przekazanie przez podatnika powinno mieć na celu promocję tego towaru,

5)przekazanie towaru przez podatnika nie powinno służyć zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego (chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru).

W ocenie Spółki, Próbki wydawane Klientom spełniają wszystkie powyższe kryteria.

Ad 1. Próbki są identyfikowalne jako próbka.

„Identyfikowalność jako próbka” nie oznacza bezwzględnej konieczności umieszczenia na próbce oznaczenia słownego (lub innego podobnego) wskazującego, że jest to próbka. Towarem „identyfikowalnym jako próbka” będzie natomiast taki towar, co do którego nie ma wątpliwości, że nie jest on towarem o przeznaczeniu handlowym, lecz właśnie próbką przekazywaną w celu promocyjnym. W analizowanej sytuacji niehandlowy, a właśnie promocyjny charakter Próbek (jako zachęta do nabywania Produktów, dzięki możliwości przeprowadzenia oceny ich cech, funkcjonalności i zastosowań na podstawie Próbek) wynika każdorazowo z ustaleń z Klientem i/lub wprost z okoliczności przekazania Próbek – jako elementów ekspozycji w punktach handlowych/showroomach Klientów (gdzie Próbki przekazywane są na konkretne zapotrzebowania Klienta właśnie pod montaż ekspozycji) lub w przypadku przekazania Próbek na potrzeby szkoleń prowadzonych przez pracowników Spółki dla przedstawicieli Klientów w zakresie montażu X z wykorzystaniem Produktów.

Ad 2. Próbki stanowią egzemplarz Produktów lub ich niewielką ilość.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Próbki są co do zasady wydawane Klientom w pełnych opakowaniach, tj. takich w jakich oferowane się one standardowo do sprzedaży, czasem po kilka do kilkudziesięciu sztuk znajdujących się w opakowaniu.

W ocenie Spółki, można w praktyce stwierdzić, że w analizowanych przypadkach Produktem/egzemplarzem Produktu jest całe opakowanie, gdyż to opakowanie w standardowych transakcjach handlowych jest jednostkowym przedmiotem sprzedaży. Niemniej nawet w przypadku uznania, że egzemplarzem Produktu nie jest opakowanie, a pojedyncza sztuka znajdująca się w takim opakowaniu, nie powinno ulegać wątpliwości, że każda taka Próbka (opakowanie Produktów, które z powodów ekonomicznych i technicznych – wynikających z charakteru Produktów – zawiera kilka do kilkudziesięciu sztuk Produktów) stanowi niewielką ilość Produktów.

„Niewielka ilość” jest sformułowaniem nieprecyzyjnym, które w zależności od kontekstu i okoliczności danego przypadku może się odnosić do różnych wartości liczbowych/ilościowych. W ocenie Spółki, pojęcie to należy przede wszystkim interpretować z uwzględnieniem celu/przeznaczenia próbek, o których mowa art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Tzn. „niewielka ilość” to taka, która wystarczać będzie do oceny cech i właściwości towaru (w celach promocyjnych, jako zachęta do nabycia towarów w większej ilości), ale z drugiej strony na tyle mała aby nie mogła zaspokajać potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru (lub mogła zaspokajać je tylko w takim zakresie w jakim jest to nieodłączonym elementem promocji towarów). Innymi słowy o „niewielkiej ilości” towarów nie świadczy jakaś ich konkretna liczba/waga/objętość itp. ale funkcje jakie ta „niewielka ilość” ma spełniać w danym konkretnym przypadku.

Właśnie z taką „niewielką ilością” mamy do czynienia w przypadku Próbek wydawanych Klientom przez Spółkę. Spółka wydaje zazwyczaj Próbki w pełnych opakowaniach, tj. takich w jakich oferowane się one standardowo do sprzedaży. Opakowanie takie zawiera niekiedy po kilka do kilkudziesięciu sztuk Produktów. W większości przypadków przekazywanie Klientom pojedynczych sztuk nie miałoby żadnego sensu, gdyż właściwa ocena przez Klientów przydatności Produktów czy możliwości ich wykorzystania, możliwa jest tylko pod warunkiem jednoczesnego sprawdzenia kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu pojedynczych sztuk Produktu – czego najprostszym przykładem mogą być np. (...). Próbka (z uwagi na rodzaj, charakter i ilość Produktów znajdujących się w opakowaniu) może pozwalać na zbudowanie/montaż określonego X/zestawu X – aczkolwiek na tym właśnie opiera się ocena przydatności Produktów do ich wykorzystania przez Klienta, a z drugiej strony, Próbka taka nie pozwala Klientowi na wykorzystanie Produktów na szerszą skalę w celach komercyjnych.

Próbka taka spełnia więc kryterium „niewielkiej ilości”, przy czym taką niewielką ilością może być zarówno kilka, jak i kilkadziesiąt sztuk Produktów – zależnie od ich rodzaju i zastosowania – jeżeli – tak jak w analizowanym przypadku – ilość ta pozwalać będzie na poznanie właściwości, sposobu i efektów działania Produktów, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi podobnymi produktami dostępnymi na rynku i jednocześnie nie będzie zaspokajać potrzeb Klienta w zakresie Produktów (jego faktycznego zapotrzebowania – w całości lub w części – na Produkty wykorzystywane w celach komercyjnych).

Ad 3. Próbki pozwalają na ocenę cech i właściwości Produktów w jego końcowej postaci, w kontekście ich przydatności do wykorzystania w działalności Klientów.

Próbki stanowią egzemplarze pełnowartościowych Produktów, posiadające cechy i właściwości Produktów oferowanych przez Spółkę w „standardowej” sprzedaży. Klient otrzymując taką Próbkę ma więc możliwość przeprowadzenia pełnej, empirycznej oceny, czy taki Produkt (którego cechy reprezentuje Próbka) będzie dla niego przydatny.

Ad 4. i 5. Przekazanie Próbek służy celom promocyjnym a nie zaspokojeniu potrzeb Klientów w zakresie Produktów.

Jak podkreślono w opisie stanu faktycznego, przekazanie Próbek Klientom jest motywowane wyłącznie celami promocyjno-marketingowymi.

Spółka wydaje Próbki zarówno nowym, potencjalnym Klientom, celem zachęcenia ich do zakupu Produktów, jak również swoim obecnym Klientom, by przekonać ich do nowej gamy Produktów.

Przekazanie Próbek Klientom nie ma na celu zaspokojenia ich potrzeb (w szczególności w zakresie wykorzystania Produktów zgodnie z ich przeznaczeniem w celach komercyjnych), ale umożliwienie Klientom zapoznania się z cechami/właściwościami Produktów i zachęcenie Klientów do ich zakupów. Przekazanie Próbki ma każdorazowo na celu promocję Produktu poprzez umożliwienie bezpłatnego wypróbowania Produktu przed dokonaniem zakupu w większej ilości i potencjalne zainteresowanie Klientów zakupem Produktów.

W analogiczny sposób, cel promocyjny w przypadku przekazania Próbek Klientom na potrzeby budowy ekspozycji w punktach handlowych/showroomach, gdzie nie tylko sami Klienci mogą zapoznać się z właściwościami Produktów i ocenić możliwość ich zastosowania w określonych rodzajachX, ale także potencjalni nabywcy X oferowanych do sprzedaży przez Klientów Spółki, którzy – po zapoznaniu się z taką ekspozycją i zachęceni zaprezentowaną tam funkcjonalnością Produktów (Próbek użytych do budowy ekspozycji) – zamawiając X u Klientów Spółki mogą również zażyczyć sobie, aby zastosowane w nich zostały Produkty Spółki. W przypadku zaś wydania Próbek na potrzeby szkoleń cel promocyjny (polegający na umożliwieniu Klientom oceny cech, funkcjonalności i zastosowań Produktów na podstawie Próbek) jest w praktyce realizowany niezwłocznie wraz z ich wydaniem przedstawicielom Klientów i przy udziale pracowników Spółki – w ramach przeprowadzanych przez Spółkę szkoleń.

W każdym więc przypadku Spółka – wydając Próbki – realizuje cel promocyjny.

Reasumując, Próbki można uznać za próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT.

Stanowisko w zakresie pytania 2:

W sytuacji, w której Próbki stanowią próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, ich nieodpłatne przekazanie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT – o ile przekazanie to nastąpi na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Cele promocyjne opisane w złożonym wniosku są niewątpliwie celami związanymi z działalnością gospodarczą Spółki – celem wydania Próbek jest bowiem zwiększenie przychodów ze sprzedaży Produktów. W takiej sytuacji nie ulega też wątpliwości, że przekazanie Próbek Klientom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

Potwierdzenie słuszności stanowiska Spółki zaprezentowanego w złożonym wniosku znaleźć można w licznych interpretacjach podatkowych dotyczących podobnych sytuacji i podobnych zagadnień prawno-podatkowych, np. w:

-interpretacji z 14 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.834.2016.1.MAC,

-interpretacji z 28 stycznia 2013 r., sygn. ILPP4/443-490/12-2/BA,

-interpretacji z 10 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.786.2020.2.KOM,

-interpretacji z 9 grudnia 2013 r., sygn. ILPP2/443-857/13-5/Akr,

-interpretacji z 22 maja 2013 r., sygn. IPPP1/443-383/13-2/IGo,

-interpretacji z 28 kwietnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.135.2023.4.SR,

-interpretacji z 17 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.383.2022.2.SR,

-interpretacji z 25 sierpnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.365.2020.2.WB.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Na mocy art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Z art. 7 ust. 7 ustawy wynika, że

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1)ma na celu promocję tego towaru oraz

2)nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na potrzeby tego podatku na terytorium Polski. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. sprzedaż (...). Zdarza się, że Spółka zamawia i otrzymuje nieodpłatnie od Dostawcy próbki/wzory Produktów, w celu ich nieodpłatnego wydania Klientom. Spółka nie wykorzystuje Próbek w inny sposób niż przekazanie Klientom w celach promocyjnych. Spółka wydaje Próbki zarówno nowym, potencjalnym Klientom, celem zachęcenia ich do zakupu Produktów, jak również swoim obecnym Klientom, by przekonać ich do nowej gamy Produktów.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Próbki przekazywane przez Spółkę Klientom, stanowią próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy oraz wskazania, czy ich nieodpłatne przekazanie Klientom podlega/będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca w powołanym powyżej art. 7 ust. 7 ustawy, zdefiniował co należy rozumieć przez próbkę, aby jej przekazanie nie powodowało obowiązku naliczenia podatku VAT.

Przepis ten wskazuje, że próbka to egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Należy zauważyć, że celem opodatkowania bezpłatnego przekazywania towarów jest zapewnienie neutralności systemu podatku VAT, tak aby towary, od których odliczono naliczony podatek VAT, podlegały podatkowi należnemu. Ponadto regułą jest równe traktowanie różnych konsumentów końcowych określonych towarów poprzez zapewnienie, aby konsumpcja końcowa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdy podatek naliczony podlegał odliczeniu. Wyłączenie opodatkowania czynności przekazywania próbek towarów należy postrzegać jako wyjątek od tej reguły, skoro naliczony podatek VAT podlega odliczeniu pomimo braku występowania odpowiadającego mu podatku należnego.

Przy rozważaniu, czy określone czynności wykonywane przez Państwa stanowią „przekazanie próbek towarów” należy uwzględnić wszystkie istotne okoliczności.

Należy zauważyć, że brak spełnienia chociażby jednego spośród stawianych przez ustawodawcę warunków względem „próbki”, przekreśla możliwość spełnienia definicji zawartej w art. 7 ust. 7 ustawy. Ustawodawca sformułował kilka warunków, przy czym jedne z nich odnoszą się do ilości, sposobu oznaczenia, oraz cech i właściwości towaru, a inne określają cel jaki ma towarzyszyć przekazaniu (wręczeniu) ich przez podatnika.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że treść art. 7 ust. 7 ustawy nie wskazuje, aby „identyfikowalność” oznaczała umieszczenie na próbce napisu „próbka”. Zasadne jest więc uznanie, że towarem „identyfikowalnym jako próbka” jest taki towar, co do którego nie ma wątpliwości, że nie jest on towarem o przeznaczeniu handlowym, lecz właśnie próbką przekazywaną w celu promocyjnym. W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że Spółka wydaje Próbki zarówno nowym, potencjalnym Klientom, celem zachęcenia ich do zakupu Produktów, jak również swoim obecnym Klientom, by przekonać ich do nowej gamy Produktów. Każdorazowo z ustaleń z Klientem wynika, że przekazywane mu Produkty stanowią Próbki, tzn. że Próbki przekazywane są w celach promocyjnych (jako zachęta do nabywania Produktów, dzięki możliwości przeprowadzenia oceny ich cech, funkcjonalności i zastosowań na podstawie Próbek) i nie mają przeznaczenia handlowego (tj. nie służą zaspokojeniu zapotrzebowania Klienta na Produkty na jego cele komercyjne). Wydanie Próbek Klientom jest odrębnie dokumentowane (dokumentem/fakturą wewnętrzną dedykowaną do dostaw bezpłatnych) – niezależnie od „standardowych” dostaw towarów handlowych, fakturowanych na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Również nabycie Próbek od Dostawcy jest dokonywane na podstawie odrębnych zleceń (od zleceń dotyczących „standardowych” zakupów. Na kartonowych opakowaniach „zbiorczych” znajduje się logo „A”. Na opakowaniach pojedynczych (foliowych), nie zawsze występuje logo.

Tym samym stwierdzić należy, że przesłanka „identyfikowalności” towaru jako próbka w przedmiotowej sprawie jest spełniona, bowiem przedmiotowe Próbki nie mają przeznaczenia handlowego.

Następnie podkreślenia wymaga fakt, że próbka reprezentuje cechy produktu gotowego, a zatem, aby mogła służyć jako przykład musi zachować wszystkie istotne cechy charakterystyczne substancji lub towarów, których dotyczy. Niemniej jednak w sytuacji, gdy przekazywane towary pokrywają lub mogą pokryć – ze względu na swoją ilość lub wartość – potencjalne zapotrzebowanie klienta na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru, uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona.

W omawianej sprawie wskazali Państwo, że Próbki przekazywane Klientom to w rzeczywistości egzemplarze pełnowartościowych Produktów, których przekazanie Klientom nie ma jednak na celu zaspokojenia ich potrzeb (w szczególności w zakresie wykorzystania Produktów zgodnie z ich przeznaczeniem w celach komercyjnych), ale umożliwienie Klientom zapoznania się z cechami/właściwościami Produktów, wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi podobnymi produktami dostępnymi na rynku i w konsekwencji zachęcenie Klientów do ich zakupów. Przekazanie Próbki ma na celu promocję Produktu poprzez umożliwienie bezpłatnego wypróbowania Produktu przed dokonaniem zakupu w większej ilości i potencjalne zainteresowanie Klientów zakupem Produktów. Spółka wydaje zazwyczaj Próbki w pełnych opakowaniach, tj. takich w jakich oferowane są one standardowo do sprzedaży, czasem po kilka do kilkudziesięciu sztuk Produktów znajdujących się opakowaniu. Ilość wydanych Próbek to zazwyczaj jedno do kilku opakowań Produktów (jeżeli jedno opakowanie zawiera zbyt mało egzemplarzy Produktów, aby przy ich pomocy Klient mógł przetestować dany Produkt). Ilość wydawanych opakowań Produktów jest każdorazowo uzasadniona celem wydania Próbek, tj. umożliwienia Klientowi przetestowania Produktów (tzn. jeżeli cel ten można w racjonalny sposób osiągnąć tylko poprzez wydanie kilku opakowań, np. (...), to Próbka takiego Produktu może składać się z kilku opakowań). O rodzaju i ilości Produktów wydawanych jako Próbki decyduje przedstawiciel handlowy lub Dział Wsparcia Sprzedaży, na podstawie ustaleń z Klientem. W większości przypadków, przekazywanie Klientom pojedynczych sztuk poszczególnych Produktów nie miałoby żadnego sensu, gdyż właściwa ocena przez Klientów przydatności Produktów, czy możliwości ich wykorzystania możliwa jest tylko pod warunkiem jednoczesnego sprawdzenia kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu pojedynczych sztuk Produktu. Ponadto, o tym, że przekazywane Klientom Produkty stanowią Próbki, tzn. że Próbki przekazywane są w celach promocyjnych i nie mają przeznaczenia handlowego – wynika każdorazowo z ustaleń z Klientem i/lub wprost z okoliczności przekazania Próbek – jako elementów ekspozycji w punktach handlowych/showroomach Klientów (gdzie Próbki przekazywane są na konkretne zapotrzebowania Klienta właśnie pod montaż ekspozycji) lub w przypadku przekazania Próbek na potrzeby szkoleń prowadzonych przez pracowników Spółki dla przedstawicieli Klientów w zakresie montażu X z wykorzystaniem Produktów. Zazwyczaj Klient potrzebuje kilku Produktów, aby prawidłowo przetestować Produkt w X, np. (...). Próbka (z uwagi na rodzaj, charakter i ilość Produktów znajdujących się w opakowaniu) może pozwalać na budowanie/montaż określonego X/zestawu X – na tym właśnie opiera się ocena przydatności Produktów do ich wykorzystania przez Klienta. Z drugiej strony Próbka taka nie pozwala Klientowi na wykorzystanie Produktów na szerszą skalę w celach komercyjnych.

W związku z tym należy uznać , że opisane Próbki wypełniają kolejną przesłankę, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy.

Istotna ze względu na uznanie danego przekazania towaru za próbkę jest także przyczyna tego przekazania, tj. czy intencją podatnika jest wyłącznie chęć dokonania przysporzenia po stronie obdarowanego czy też chęć przekonania go do danych towarów, tak aby zechciał on z nich skorzystać lub je nabywać. Jeżeli chodzi zatem o próbki, należy pamiętać, że ich podstawowym celem nie jest zaspokojenie potrzeb konsumenta końcowego. Wydanie próbki nie może przybierać działań o charakterze handlowym.

Jak już zostało wskazane powyżej, w opisie sprawy podali Państwo, że Próbki przekazywane są w celach promocyjnych, jako zachęta do nabywania Produktów, dzięki możliwości przeprowadzenia oceny ich cech, funkcjonalności i zastosowań na podstawie Próbek i nie mają przeznaczenia handlowego (tj. nie służą zaspokojeniu zapotrzebowania Klienta na Produkty na jego cele komercyjne). W sytuacji opisanej we wniosku, czynność nieodpłatnego przekazania opakowania lub kilku opakowań Produktów Klientom (tj. podmiotom zajmującym się produkcją, montażem lub sprzedażą X), celem np. zmontowania ich w ekspozycjach w punktach handlowych/showroomach lub na potrzeby szkoleń prowadzonych przez pracowników Spółki dla przedstawicieli Klientów w zakresie montażu X z wykorzystaniem Produktów, nie następuje w celu konsumpcyjnym zaspokojenia potrzeb Klientów Spółki, a jedynie w celu promocji Produktów Spółki i zachęcenia potencjalnych klientów do zakupu towarów. Tak wydane Produkty służą wyłącznie celom ekspozycyjnym, reklamowym i promocyjnym.

W konsekwencji, Próbki opisane we wniosku, nieodpłatnie przekazywane przez Państwa na rzecz Klientów, spełniają przesłanki umożliwiające potraktowanie ich za próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy.

Zatem nieodpłatne przekazanie przez Państwa Próbek spełniających definicję próbki, zgodnie z art. 7 ust. 3 i 7 ustawy, nie może być traktowane jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Próbki przekazywane Klientom stanowią/będą stanowiły próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, a nieodpłatne przekazanie Próbek Klientom nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).