Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.785.2024.2ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.785.2024.2ALN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 listopada 2024 r. (data wpływu 4 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca posiada w swoich zasobach lokale mieszkalne, lokale użytkowe, parkingi oraz garaże. Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz działalność opodatkowaną stawkami podatku VAT (czynności wykonywane na rzecz właścicieli i najemców lokali użytkowych, parkingów i garaży).

W oparciu o art. 90 ust. 1-5 Spółdzielnia stosuje częściowe obniżenie podatku VAT należnego. Ustalona proporcja udziału rocznego obrotu z tytułu czynności związanych z działalnością opodatkowaną do obrotu ogółem za 2023 r. wynosi 10% i stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach za każdy miesiąc począwszy od 1 stycznia 2024 r. Pozostałe 90% obrotu związane jest z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Spółdzielnia będzie brała udział w naborze regionalnego programu („...”) (w ramach programu („...”)) w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na inwestycję polegającą na budowie infrastruktury w zakresie selektywnego zbierania odpadów (pojemniki podziemne na odpady zbierane selektywnie) realizowaną na terenie zasobów Spółdzielni. Pojemniki podziemne będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców i użytkowników lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i parkingów. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2025-2028. Za wykonane prace Spółdzielnia będzie otrzymywała faktury VAT z naliczonym podatkiem. Przy ubieganiu się o dofinansowanie, konieczne jest przedstawienie aktualnej interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości rozpisania podatku VAT w kosztach kwalifikowanych, czyli w zakresie w jakim Spółdzielnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie towarów i usług dot. projektu.

W związku z powyższym Spółdzielnia ma zamiar złożyć wniosek o dofinansowanie na zakup następujących usług:

·usługa polegająca na przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej celu uzyskania dofinansowania,

·dostawa i montaż nowych pojemników podziemnych z doborem na poszczególne frakcje, demontaż istniejących pergoli śmietnikowych, utwardzenie terenu oraz montaż monitoringu wraz z oświetleniem energooszczędnym,

·nasadzenia roślinne wokół nowych pojemników,

·organizacja pikniku na terenie osiedla – akcja informacyjna dotyczącą prawidłowego segregowania odpadów (w wydarzeniu będą mogli wziąć udział wszyscy mieszkańcy i użytkownicy lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i parkingów).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że: usługi polegające na przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej w celu uzyskania dofinansowania, dostawa i montaż nowych pojemników podziemnych z doborem na poszczególne frakcje, demontaż istniejących pergoli śmietnikowych, utwardzenie terenu oraz montaż monitoringu wraz z oświetleniem energooszczędnym, nasadzenia roślinne wokół nowych pojemników, organizacja pikniku na terenie osiedla będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Spółdzielnia nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Pytanie

Czy Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania towarów i usług dotyczących opisanego projektu, dotyczącego zasobów Spółdzielni, w których znajdują się lokale mieszkalne, lokale użytkowe, garaże oraz parkingi?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółdzielni będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT, tj. wskaźnikiem proporcji, ponieważ poniesione wydatki związane będą zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku jak i z czynnościami opodatkowanymi, a charakter prac, które wykonywane będą w trakcie projektu nie daje możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności.

Od takich faktur Spółdzielnia dokona odliczeń podatku VAT według wskaźnika proporcji, traktując podatek VAT jako koszt kwalifikowany wyłącznie do wysokości, w jakiej nie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT według współczynnika proporcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia będzie brała udział w naborze regionalnego programu „...”(w ramach programu „...”) w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na inwestycję polegającą na budowie infrastruktury w zakresie selektywnego zbierania odpadów (pojemniki podziemne na odpady zbierane selektywnie) realizowaną na terenie zasobów Spółdzielni. Pojemniki podziemne będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców i użytkowników lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży i parkingów. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2025-2028. Za wykonane prace Spółdzielnia będzie otrzymywała faktury VAT z naliczonym podatkiem.

Nabyte przez Spółdzielnię usługi polegające na przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej w celu uzyskania dofinansowania, dostawa i montaż nowych pojemników podziemnych z doborem na poszczególne frakcje, demontaż istniejących pergoli śmietnikowych, utwardzenie terenu oraz montaż monitoringu wraz z oświetleniem energooszczędnym, nasadzenia roślinne wokół nowych pojemników, organizacja pikniku na terenie osiedla będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Spółdzielnia nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe regulacje Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Będą mieli Państwo zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jak wskazali Państwo w treści wniosku usługi polegające na przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej w celu uzyskania dofinansowania, dostawa i montaż nowych pojemników podziemnych z doborem na poszczególne frakcje, demontaż istniejących pergoli śmietnikowych, utwardzenie terenu oraz montaż monitoringu wraz z oświetleniem energooszczędnym, nasadzenia roślinne wokół nowych pojemników, organizacja pikniku na terenie osiedla będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

We wniosku wskazali Państwo, że nie będą mieli Państwo obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Zatem do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną będzie miała zastosowanie zasada proporcjonalnego odliczania podatku według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

W związku z powyższym, będą Państwo mieć prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 90 ust. 2 i następne ustawy, w związku z nabyciem usług polegających na przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej w celu uzyskania dofinansowania, dostawy i montażu nowych pojemników podziemnych z doborem na poszczególne frakcje, demontażu istniejących pergoli śmietnikowych, utwardzeniu terenu oraz montażu monitoringu wraz z oświetleniem energooszczędnym, nasadzeniu roślin wokół nowych pojemników, organizacji pikniku na terenie osiedla ponieważ nabywane usługi będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).