Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją pn. „…”.

Ww. wniosek uzupełnili Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 listopada 2024 r. (data wpływu 28 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto X, miasto na prawach powiatu (dalej jako: „Miasto” lub „Wnioskodawca”), jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Oznacza to, że z dniem 1 stycznia 2017 r. jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Miasto, a jego rozliczenia obejmują wszystkie transakcje zakupu i sprzedaży realizowane przez podległe jednostki.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2024 poz. 107 ze zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) dalej „u.s.g.” gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 u.s.g. do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 10 u.s.g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Miasto, poprzez swoją jednostkę organizacyjną – M. Z. D., planuje realizację projektu pn. „…” dalej „Projekt” lub „Inwestycja”. Inwestycja planowana jest do dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla X 2021-2027 (...) w ramach działania (...) Regionalne Trasy Rowerowe - ZIT (tryb konkurencyjny).

Celem Projektu jest wsparcie i rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej na terenie X oraz pośrednio na terenach gmin ościennych, na które oddziaływać będzie przedmiotowa inwestycja. Projekt ma się przyczynić do utworzenia spójnej sieci tras rowerowych na terenie subregionu XX oraz województwa (…).

Zgodnie z katalogiem kosztów dla zadań dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w sytuacji, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odliczenia na mocy odrębnych przepisów w tym zakresie. Wymogiem porozumienia zawartego z lnstytucją Zarządzającą, jest przedłożenie interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT przez Miasto.

Zakres Inwestycji obejmuje budowę i rozbudowę drogi rowerowej w pasie drogowym ul. P. i ul. B. oraz na terenach Y od ul. T. do granicy z Gminą (…). Będą to dwa odcinki trasy głównej:

-wzdłuż drogi wojewódzkiej nr (…) ul. (…) i ul. (…) oraz drogi powiatowej nr (…) ul. B. o łącznej długości ok. (…)km;

-wzdłuż drogi ekspresowej (…)o łącznej długości ok. (…) km

oraz łączniki z przyległym układem komunikacyjnym o długości ok. (…) km.

W ramach inwestycji zrealizowane zostaną:

1)rozbudowa i budowa drogi rowerowej i związane z nią usunięcie kolidujących sieci technicznych;

2)rozbudowa drogi dla pieszych i związane z nią usunięcie kolidujących sieci technicznych;

3)budowa przejazdów rowerowych oraz przejść dla pieszych;

4)przebudowa sygnalizacji świetlnej;

5)przebudowa zatok autobusowych oraz peronów autobusowych, w tym montaż lub zmiana lokalizacji wiat przystankowych w ramach usunięcia kolizji istniejącej infrastruktury z projektowanym przebiegiem drogi dla rowerów i drogi dla pieszych;

6)budowa oświetlenia drogi dla rowerów i drogi dla pieszych;

7)budowa licznika rowerowego;

8)budowa miejsc odpoczynku rowerzystów;

9)budowa kanalizacji deszczowej, w tym wpustów deszczowych i odwodnienia liniowego.

Wydatki na rozbudowę i budowę drogi rowerowej oraz rozbudowę drogi dla pieszych wraz z usunięciem kolidujących sieci technicznych (pkt 1 i pkt 2) stanowią zasadniczy element robót w pasie drogowym inwestycji. Budowane elementy infrastruktury drogowej mają służyć niechronionym użytkownikom ruchu drogowego, w tym przyczyniać się do rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej.

Wydatki na rozbudowę przejazdów rowerowych oraz przejść dla pieszych (pkt 3) stanowią uzupełnienie rozbudowywanej i budowanej drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych. Umożliwiają one bezpieczne przekroczenie jezdni i skomunikowanie ww. dróg z terenami mieszkaniowymi, punktami usługowymi oraz użyteczności publicznej.

Wydatki na przebudowę sygnalizacji świetlnej (pkt 4) stanowią element integralnie powiązany z rozbudową przejazdów rowerowych oraz przejść dla pieszych. Przebudowa sygnalizacji świetlnej pozwoli na bezpieczne przekraczanie jezdni przez pieszych i rowerzystów.

Wydatki na przebudowę zatok autobusowych oraz peronów autobusowych, w tym montaż nowych wiat przystankowych lub przesunięcie istniejących wiat przystankowych (pkt 5) stanowią uzupełnienie rozbudowywanej i budowanej drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych. Przedmiotowe przystanki autobusowe oraz wiaty wykorzystywane są również przez inną jednostkę organizacyjną - Urząd Miejski w X do działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług publicznego transportu zbiorowego oraz wynajmie powierzchni reklamowych na wiatach przystankowych. W ramach tej działalności gospodarczej jednostka wykonuje czynności opodatkowane VAT. Projekt zakłada montaż dwóch nowych wiat przystankowych z boczną gablotą na przystankach „…” kier. centrum oraz „…” kier. centrum. Gabloty te będą wykorzystane wyłącznie do prowadzonych wewnętrznie - w ramach urzędu kampanii informacyjnych, a więc nie będzie prowadzona tam sprzedaż powierzchni reklamowych. Na pozostałych przystankach autobusowych zlokalizowanych w ciągu planowanej tras (…) znajdują się wiaty przystankowe z gablotami reklamowymi, lecz nie są one przewidziane do wymiany na nowe. W dwóch przypadkach - na przystankach „…” dokonane zostaną korekty lokalizacji tychże wiat w ramach przebudowy, polegające na demontażu wiaty oraz zamontowaniu jej w innym miejscu, niekolidującym z przebiegiem trasy rowerowej. Na tych wiatach przystankowych miasto prowadzi sprzedaż powierzchni reklamowej. Oprócz przychodów opodatkowanych na wszystkich przystankach pobierane są od wszystkich przewoźników opłaty przystankowe, niepodlegające VAT. Przebudowa wskazanych elementów tj. zatok autobusowych oraz peronów w tym montaż nowych wiat lub przesunięcie już istniejących wiat wynika ze zmian w pasie drogowym inwestycji, w tym przesunięcia drogi dla pieszych. Usunięcie kolizji w tym zakresie stanowi nieodłączny element pozwalający na realizację Projektu.

Wydatki na budowę oświetlenia drogi dla rowerów i drogi dla pieszych (pkt 6) stanowią uzupełnienie rozbudowywanej i budowanej drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych o elementy zapewniające bezpieczeństwo użytkowników.

Wydatki na budowę licznika rowerowego (pkt 7) wzdłuż rozbudowywanej drogi dla rowerów stanowią element wyposażenia drogi dla rowerów, który zachęcić ma mieszkańców do użytkowania czystych form transportu, jakimi są rowery.

Wydatki na budowę miejsc odpoczynku dla rowerzystów (pkt 8) wzdłuż rozbudowywanej drogi dla rowerów stanowią element wyposażenia drogi dla rowerów, który umożliwiać będzie dogodne zatrzymanie rowerzysty na trasie przejazdu oraz odpoczynek.

Wydatki na budowę kanalizacji deszczowej, w tym wpustów deszczowych i odwodnienia liniowego (pkt 9) stanowią nierozłączny element infrastruktury drogowej dla zapewnienia właściwego odprowadzania wód opadowych z drogi dla rowerów i drogi dla pieszych.

Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji Projektu w założeniu we wszystkich swoich komponentach ma być całoroczna, ogólnodostępna i bezpłatna. Projekt, którego celem jest wsparcie i rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej na terenie X. oraz pośrednio na terenach gmin ościennych przyczyni się do utworzenia spójnej sieci tras rowerowych na terenie subregionu XX. Wnioskodawca nie przewiduje generowania żadnych przychodów z nowo stworzonej infrastruktury tj. drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Ad) 1. Miasto realizuje projekt pn. „….” w ramach zadań własnych obejmujących zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Ad) 2. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „….” w zakresie opisanym we wniosku w pkt 1-4 i 6-9, a także efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, a jedynie do działalności statutowej Miasta tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku w pkt 5, również nabywane są w celu realizacji tego projektu, jednak na skutek kolizji przebiegu planowanej trasy rowerowej z istniejącą infrastrukturą, wydatki te obejmują przebudowę zatok autobusowych oraz peronów autobusowych, w tym montaż nowych wiat przystankowych lub przesunięcie istniejących wiat przystankowych. Przedmiotowe przystanki autobusowe oraz wiaty wykorzystywane są również przez inną jednostkę organizacyjną - Urząd Miejski w X j do działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług publicznego transportu zbiorowego oraz wynajmie powierzchni reklamowych na wiatach przystankowych. W ramach tej działalności gospodarczej jednostka wykonuje czynności opodatkowane VAT. Wydatki te ponoszone są jednak wyłącznie w celu usunięcia kolizji i stanową nieodłączny element pozwalający na realizację Projektu. Nie ma przy tym znaczenia, że inna jednostka wykorzystuje tą samą infrastrukturę do opodatkowanej VAT działalności gospodarczej, ponieważ istotne jest w jakim celu ponoszony jest wydatek. Gdyby nie konieczność dostosowania istniejącej infrastruktury do projektowanego przebiegu drogi rowerowej oraz drogi dla pieszych Wnioskodawca nie ponosiłby tych wydatków. Ponadto projekt ten nie będzie generował żadnych przychodów.

W związku z powyższym, pomimo pośredniego związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą, Miasto stoi na stanowisku, że wszystkie towary i usługi będą nabywane na potrzeby projektu, realizowanego w ramach zadań własnych Miasta tj. czynności niepodlegających ustawie o VAT. 

Ad) 3. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Oznacza to, że z dniem 1 stycznia 2017 r. jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Miasto, a jego rozliczenia obejmują wszystkie transakcje zakupu i sprzedaży realizowane przez podległe jednostki. W związku z tym wydatki poniesione na realizację ww. projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na podatnika Miasto X ze wskazaniem jednostki, która realizuje tę inwestycję tj. M. Z. D.

Pytanie

Czy Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną Inwestycją?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto stoi na stanowisku, że od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną Inwestycją nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT.

UZASADNIENIE

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego określone są w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), dalej: ustawa o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia zarówno tzw. przesłanek pozytywnych - zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe przepisy wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd.

W myśl art. 2 ust. 1 u.s.g. gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 10 u. s. g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Przedmiotowa Inwestycja wpisuje się w charakter zadań własnych wykonywanych przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów u.s.g.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Miasto nabywając towary i usługi celem realizacji Projektu, nie będzie nabywać ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Projekt ponoszone będą bowiem na realizację zadań użyteczności publicznej z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Miasto nie przewiduje wykorzystywania nabytych towarów i usług w ramach realizacji Projektu do świadczenia odpłatnych czynności, które potencjalnie mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT i stanowiłyby działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, bowiem Miasto nieodpłatnie udostępni powstałą Infrastrukturę na rzecz wszystkich zainteresowanych mieszkańców i turystów.

Również wydatki na przebudowę zatok autobusowych oraz peronów w tym montaż nowych wiat lub przesunięcie już istniejących wiat wynikają ze zmian w pasie drogowym inwestycji, w tym przesunięcia drogi dla pieszych. Wydatki te ponoszone są w celu usunięcia kolizji i stanową nieodłączny element pozwalający na realizację Projektu. Nie ma przy tym znaczenia, że inna jednostka wykorzystuje tą samą infrastrukturę do opodatkowanej VAT działalności gospodarczej, ponieważ ważne jest w jakim celu ponoszony jest wydatek. Gdyby nie konieczność dostosowania istniejącej infrastruktury do projektowanego przebiegu drogi rowerowej oraz drogi dla pieszych Wnioskodawca nie ponosiłby tych wydatków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz charakter realizowanej Inwestycji należy przyjąć, że Miasto będzie realizować przedmiotową Inwestycję w ramach zadań własnych. Rozliczenie podatku VAT na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W tym przypadku warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach projektu, będą służyły wyłącznie działalności publicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo realizację projektu pn. „….”.

W ramach inwestycji zrealizowane zostaną:

1)rozbudowa i budowa drogi rowerowej i związane z nią usunięcie kolidujących sieci technicznych;

2)rozbudowa drogi dla pieszych i związane z nią usunięcie kolidujących sieci technicznych;

3)budowa przejazdów rowerowych oraz przejść dla pieszych;

4)przebudowa sygnalizacji świetlnej;

5)przebudowa zatok autobusowych oraz peronów autobusowych, w tym montaż lub zmiana lokalizacji wiat przystankowych w ramach usunięcia kolizji istniejącej infrastruktury z projektowanym przebiegiem drogi dla rowerów i drogi dla pieszych;

6)budowa oświetlenia drogi dla rowerów i drogi dla pieszych;

7)budowa licznika rowerowego;

8)budowa miejsc odpoczynku rowerzystów;

9)budowa kanalizacji deszczowej, w tym wpustów deszczowych i odwodnienia liniowego.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną Inwestycją.

Jak wskazano na wstępie, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bowiem – jak wskazali Państwo – realizują Państwo projekt w ramach zadań własnych obejmujących zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Wszystkie towary i usługi będą nabywane na potrzeby projektu, realizowanego w ramach zadań własnych Miasta tj. czynności niepodlegających ustawie o VAT. Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji projektu w założeniu we wszystkich swoich komponentach ma być całoroczna, ogólnodostępna i bezpłatna. Nie przewidują Państwo generowania żadnych przychodów z nowo stworzonej infrastruktury tj. drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizowaną inwestycją pn. „…”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.