Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia gruntu wraz z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 listopada 2024 r. (wpływ 25 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. nabyła od spółki B. Sp. z o.o. Sp. k. grunt wraz z rozpoczętą inwestycją budowy budynku wielorodzinnego. Budowa była na wczesnym etapie, a obiekt nie został jeszcze ukończony ani oddany do użytkowania.
Spółka B. zastosowała preferencyjną stawkę VAT 8%, uznając, że dostawa dotyczy budynku, który po zakończeniu spełni wymogi budownictwa społecznego zgodnie z art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT. Budynek po ukończeniu będzie przeznaczony na cele mieszkalne, a jego powierzchnia użytkowa będzie odpowiadała normom budownictwa społecznego.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:
1.Z ilu działek składa się grunt, który nabyli Państwo od B. Sp. z o.o. Sp. k. (proszę podać numery ewidencyjne tych działek)?
Odp.: Grunt nabyty przez A. Sp. z o.o. obejmuje jedną działkę o numerze ewidencyjnym 1, zlokalizowaną w miejscowości A. Transakcja została udokumentowana aktem notarialnym i fakturą VAT.
2.Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odp.: Tak, A. Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT.
3.Czy nabyty od B. Sp. z o.o. Sp. k. grunt wraz z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Odp.: Tak, grunt oraz związana z nim budowa są przeznaczone do czynności opodatkowanych VAT.
4.Czy stopień poniesionych nakładów na budowę budynku wielorodzinnego wskazywał, że na dzień nabycia przez Państwa gruntu, znajdujący się na nim obiekt stanowił budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)?
Odp.: Nie, grunt znajdował się na wczesnym etapie budowy i nie spełniał definicji budynku.
5.Jeśli rozpoczęta budowa budynku wielorodzinnego stanowiła budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, to czy w stosunku do tego budynku B. Sp. z o.o. Sp. k. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odp.: Nie dotyczy.
6.Jeśli rozpoczęta budowa budynku wielorodzinnego nie stanowiła budynku w rozumieniu Prawa budowlanego, to czy na dzień nabycia działki/działek od B. Sp. z o.o. Sp. k. istniał dla niej/nich miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i jakie przeznaczenie z niego wynikało dla tej działki/tych działek, a przy braku planu - czy budowa budynku wielorodzinnego prowadzona była na podstawie wydanej dla działki decyzji o warunkach zabudowy?
Odp.: Na dzień nabycia działki od B. Sp. z o.o. Sp. k. istniał dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i wynikało z niego następujące przeznaczenie dla tej działki:
Tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej:
Funkcje mieszkaniowe: Dopuszcza się zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną.
Funkcje usługowe:
1)Dopuszcza się funkcje usługowe w formie budynków lub lokali wbudowanych.
2)Dopuszcza się składy, magazyny, hurtownie, wykluczając składowanie w formie składów otwartych.
3)Dopuszcza się lokalizację funkcji obsługi komunikacji, z uwzględnieniem przepisów odrębnych.
4)Wyklucza się lokalizację kempingów i pól namiotowych.
5)Wyklucza się lokalizację usług związanych z oświatą i wychowaniem, a także ochroną zdrowia w lecznictwie zamkniętym.
Na podstawie tego MPZP zostało przez Starostę B. wydane pozwolenie na budowę na tej działce budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz zatwierdzony projekt architektoniczno-budowlany jako zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
7.Czy nabycie przedmiotowego gruntu przez B. Sp. z o.o. Sp. k. było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
Odp.: Tak, nabycie było opodatkowane VAT.
8.Czy B. Sp. z o.o. Sp. k. miał prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przedmiotowego gruntu?
Odp.: Tak.
9.Do jakich czynności B. Sp. z o.o. Sp. k. wykorzystywał przedmiotowy grunt - opodatkowanych podatkiem VAT czy wyłącznie zwolnionych od tego podatku?
Odp.: Spółka B. Sp. z o.o. Sp. k. wykorzystywała grunt do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. inwestycji deweloperskiej.
Pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Czy Spółka A. sp. z o.o. może uzyskać zwrot podatku VAT z deklaracji VAT, w której wykazała nabycie gruntu z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego, które to nabycie zostało udokumentowane aktem notarialnym i fakturą z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o VAT, przy założeniu, że spełnione są określone w ustawie o VAT warunki dotyczące zwrotu podatku?
Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Podstawa prawna
Ocena prawna możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT przez spółkę A. sp. z o.o. opiera się na przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w szczególności na art. 41 ust. 12 i 12a oraz art. 86 ust. 1 i 19.
Zastosowanie stawki VAT 8%
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części, które są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Art. 41 ust. 12a precyzuje, że do budownictwa tego rodzaju zalicza się budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.
Nabycie gruntu z rozpoczętą budową
Spółka A. sp. z o.o. nabyła grunt z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego, co zostało udokumentowane aktem notarialnym oraz fakturą VAT z preferencyjną stawką 8%. Warunki dotyczące powierzchni użytkowej przyszłych lokali mieszkalnych wskazują, że budynek po zakończeniu budowy będzie spełniał kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Prawo do odliczenia VAT
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego. Spółka A. sp. z o.o. nabyła grunt z zamiarem kontynuacji budowy i sprzedaży mieszkań, które będą opodatkowane stawką 8%.
Zwrot VAT
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że jeżeli kwota podatku naliczonego przewyższa kwotę podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Spółka, składając deklarację VAT, w której wykazuje nabycie gruntu z rozpoczętą budową i preferencyjną stawkę 8%, ma prawo ubiegać się o zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.
W związku z powyższym, stanowisko spółki A. sp. z o.o. dotyczące prawa do zwrotu podatku VAT jest zasadne i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej ustawą.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Tym samym, aby udzielić odpowiedzi na Państwa pytanie, należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy dostawa opisanego gruntu (działki nr 1) z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego była czynnością podlegającą opodatkowaniu i czy nie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT, jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że nabyli Państwo od Sprzedającego (B. Sp. z o.o. Sp. k.) grunt (działkę nr 1) wraz z rozpoczętą inwestycją budowy budynku wielorodzinnego.
Ww. grunt stanowił własność spółki kapitałowej. Majątek spółki kapitałowej zawsze będzie wykazywał bezpośredni związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą jako nabyty na skutek świadomego działania organów spółki w okresie jej istnienia i właśnie w celu wykorzystania go do prowadzenia działalności spółki.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, iż Sprzedający jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością spółką komandytową prowadzącą działalność gospodarczą należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie doszło do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa Sprzedającego. Zatem przy dostawie ww. gruntu Sprzedający był podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczyła składnika majątku należącego do przedsiębiorstwa Sprzedającego.
Tym samym, sprzedaż przez B. Sp. z o.o. Sp. k. ww. gruntu na Państwa rzecz stanowiła dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Jak wskazali Państwo we wniosku, na dzień nabycia przez Państwa gruntu (działki nr 1), znajdujący się na nim obiekt w postaci rozpoczętej budowy budynku wielorodzinnego nie spełniał definicji budynku. Tym samym, w niniejszej sprawie nastąpiło nabycie przez Państwa gruntu z rozpoczętą budową - niezabudowanego budynkami lub budowlami, zatem należy odwołać się do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ w tym przepisie ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości niezabudowanych spełniających określone w tym przepisie warunki.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 1130):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Z opisu sprawy wynika, że w momencie dostawy działka nr 1 stanowiła grunt niezabudowany (obiekt znajdujący się na działce nie spełniał definicji budynku w rozumieniu Prawa budowlanego). Ponadto, na dzień nabycia ww. działki od Sprzedającego, istniał dla niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i wynikało z niego następujące przeznaczenie dla tej działki: tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
Zatem, w momencie dostawy działka stanowiła teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie jej sprzedaż przez B. Sp. z o.o. Sp. k. na Państwa rzecz nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dostawy działki nr 1 wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Opis sprawy wskazuje, że nabycie przedmiotowego gruntu przez Sprzedającego (B. Sp. z o.o. Sp. k.) było opodatkowane podatkiem VAT i Sprzedający miał prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu jego nabycia. Ponadto, Sprzedający wykorzystywał grunt do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. inwestycji deweloperskiej.
Tym samym, sprzedaż działki nr 1 nie była objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie zostały spełnione warunki określone w tym przepisie niezbędne do zastosowania tego zwolnienia.
Zatem dla dostawy działki nr 1 przez B. Sp. z o.o. Sp. k. nie znalazło zastosowania również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, sprzedaż przez B. Sp. z o.o. Sp. k. działki nr 1 stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, i nie korzystała ze zwolnienia od tego podatku, a zatem była opodatkowana wg właściwej stawki podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą tego, czy mogą Państwo uzyskać zwrot podatku VAT z deklaracji VAT, w której wykazali Państwo nabycie gruntu z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego.
Zgodnie z Państwa wskazaniem, są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabyty grunt oraz związana z nim budowa są przeznaczone do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto, jak wcześniej wywiedziono, dostawa ww. gruntu podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystała ze zwolnienia od tego podatku. Z wniosku wynika, że Sprzedający udokumentował dostawę działki nr 1 fakturą.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej dostawę działki nr 1 wraz z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego, wystawionej przez Sprzedającego. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym, jeśli w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, mają Państwo prawo do otrzymania zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT. Wniosek w tym zakresie może złożyć w opisanej sytuacji Sprzedający - B. Sp. z o.o. Sp. k.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).