Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego wynagrodzenia za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej oraz ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu ww. transakcji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ 28 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka” lub „Założyciel”), polskim rezydentem podatkowym. Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka jest założycielem Wyższej Szkoły (dalej Uczelnia). Założyciel przy zakładaniu uczelni zobowiązany jest do przekazania uczelni na jej funkcjonowanie środków finansowych, które w obecnym stanie prawnym nie mogą być mniejsze niż 3.000.000 zł. Z kolei w momencie tworzenia Uczelni, zgodnie z wówczas obowiązującym prawem, założyciel przekazał Uczelni ….. zł środków finansowych na jej funkcjonowanie. Należy zauważyć, że w przypadku uczelni nie można mówić o nabyciu lub objęciu udziałów (akcji) albo wkładów. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie posługuje się takimi pojęciami. Zamiast tego przepis art. 38 PSWiN określa, że założyciel występuje z wnioskiem o wpis uczelni niepublicznej do ewidencji oraz wnioskiem o pozwolenie na utworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu. Do wniosku dołącza się projekt statutu uczelni oraz sporządzone w formie aktu notarialnego oświadczenie założyciela o utworzeniu uczelni niepublicznej zawierające m.in. wielkość środków finansowych, które założyciel zobowiązuje się przekazać uczelni na jej funkcjonowanie; wykaz i wartość rzeczy przekazanych uczelni na własność oraz termin ich przekazania.

Podkreślenia wymaga również fakt, że zgodnie ze statutem Uczelni majątek wynikły z bilansu likwidacji przechodzi na własność założyciela.

Uczelnia jest niepubliczną wyższą szkołą zawodową. Zgodnie z art. 9 ust. 1 PSWN Uczelnia ma osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia nie ma nadanego numeru w KRS. Uczelnia sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. W skład majątku Uczelni wchodzi zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności edukacyjnej i działalności gospodarczej. Uczelnia stanowi zatem przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360) jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie działalności edukacyjnej. Właścicielem tego majątku jest Uczelnia.

Uczelnia utworzona została w oparciu o zezwolenie Ministra Edukacji Narodowej. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. 2023 poz. 742 z późn. zm. - zwana dalej ustawą PSWN).

Do kompetencji Założyciela należy: nadawanie statutu uczelni i dokonywanie w nim zmian; zatwierdzanie statutów i regulaminów jednostek organizacyjnych pełniących funkcje dydaktyczne lub wspomagające dydaktykę takich, jak „przedsiębiorstwa warsztatowe”, „parki technologiczne”, „centra transferu technologii” czy „biura pośrednictwa pracy”; wyrażanie zgody na tworzenie, przekształcanie i likwidację wydziałów; wyrażanie zgody na nadanie, zawieszenie lub cofnięcie uprawnień do prowadzenia studiów na danym kierunku i poziomie kształcenia; wnioskowanie o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego senatu; zwoływanie posiedzenia senatu w przypadku choroby, śmierci lub dłużej nieobecności rektora na uczelni i wskazanie przewodniczącego obrad spośród członków senatu; przedkładanie senatowi wniosków związanych z działalnością uczelni i jej rozwojem; delegowanie przedstawiciela Założyciela do senatu uczelni; powoływanie i odwoływanie rektora oraz stwierdzanie wygaśnięcia mandatu rektora; zawieranie i rozwiązywanie w imieniu uczelni umowy o pracę z osobą powołaną na stanowisko rektora; powoływanie i odwoływanie kanclerza; zawieranie i rozwiązywanie w imieniu uczelni umowy o pracę (kontraktu menedżerskiego) z osobą powołaną na stanowisko kanclerza; ustalanie wynagrodzenia dla rektora i kanclerza; powoływanie i odwoływanie prorektorów, na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii senatu; zatwierdzanie przedłożonej przez rektora strategii rozwoju uczelni; powoływanie i odwoływanie dziekana, na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii senatu; zatwierdzanie rocznego planu rzeczowo-finansowego uczelni obejmującego składniki rzeczowe, finansowe i osobowe; zatwierdzanie sprawozdania z wykonania rocznego planu rzeczowo-finansowego; zatwierdzanie regulaminu pracy, regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu wynagradzania; zatwierdzanie regulaminu określającego wysokość oraz tryb wnoszenia przez studentów wpisowego, czesnego i innych opłat, oraz tryb i warunki zwalniania w całości lub w części z tych opłat; wyrażanie zgody na obniżenie rektorowi wymiaru pensum dydaktycznego; przyznawanie nagród dla osób pełniących funkcje z powołania założyciela; wyrażanie zgody na utworzenie funduszu na stypendia naukowe - doktorskie oraz granty naukowo-dydaktyczne, o ile zostaną przewidziane na ten cel środki w planie rzeczowo-finansowym na dany rok; zatwierdzanie regulaminu przyznawania stypendiów i grantów naukowo-dydaktycznych; wyrażanie zgody w sprawie wyboru podmiotu prowadzącego księgi rachunkowe uczelni; wyrażanie zgody w sprawie kupna, sprzedaży lub obciążenie mienia nieruchomego uczelni; występowanie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego z wnioskiem o likwidację uczelni, po zapewnieniu studentom możliwości kontynuowania studiów; powoływanie likwidatora do przeprowadzenia likwidacji uczelni; złożenie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego wniosku o wykreślenie uczelni z rejestru po zakończeniu procesu likwidacji.

Organem kolegialnym Uczelni jest senat. Organami jednoosobowymi uczelni są: rektor, dziekan, kanclerz. Rektora powołuje i odwołuje Założyciel. Rektor kieruje działalnością uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz.

Uczelnia posiada osobowość prawną. W związku z tym, każda uczelnia posiada własny majątek i występuje w obrocie prawnym we własnym imieniu.

Włącznie uczelni

Zgodnie z art. 44 ustawy PSWN:

1.Uczelnia niepubliczna może być włączona do innej uczelni niepublicznej.

2.Włączenie uczelni niepublicznej do innej uczelni niepublicznej następuje z dniem wykreślenia włączanej uczelni niepublicznej z ewidencji.

3.Wniosek o wykreślenie z ewidencji uczelni niepublicznej włączanej do innej uczelni niepublicznej składają rektorzy oraz założyciele tych uczelni.

4.Uczelnia niepubliczna, do której nastąpiło włączenie innej uczelni niepublicznej, wstępuje w prawa i obowiązki tej uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.

Założyciel rozważa wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej w oparciu o wyżej wskazany przepis. W konsekwencji Uczelnia zostanie włączona do innej uczelni niepublicznej, a następnie wykreślona z ewidencji uczelni niepublicznych (dalej „ewidencji”).

Włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej nastąpi z dniem wykreślenia Uczelni z ewidencji.

W opisywanym zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 44 Ustawy, dojdzie do włączenia Wyższej Szkoły - będącej uczelnią niepubliczną, do innej uczelni niepublicznej. Po włączeniu Uczelni do innej uczelni niepublicznej, Uczelnia utraci swoją osobowość prawną. W tym dniu, właścicielem majątku Uczelni stanie się inna uczelnia niepubliczna, w drodze sukcesji generalnej. Proces rozpocznie się złożeniem przez rektorów i założycieli obu uczelni wniosku o wykreślenie z ewidencji uczelni niepublicznej. Włączenie uczelni niepublicznej do innej uczelni niepublicznej następuje z dniem wykreślenia włączanej uczelni niepublicznej z ewidencji.

Uczelnia niepubliczna, do której jest włączana inna uczelnia niepubliczna może dokonać zwrotu środków finansowych, które założyciel przekazał uczelni na jej funkcjonowanie, ewentualnie powiększonych o dopłaty w trakcie funkcjonowania uczelni.

Dodatkowo uczelnia niepubliczna, do której jest włączana inna uczelnia niepubliczna może być zobowiązana do przekazania wynagrodzenia za zgodę na włączenie uczelni niepublicznej do innej uczelni niepublicznej. Warunki oraz wysokość wynagrodzenia wynikają z odrębnej umowy zawartej pomiędzy stronami transakcji. Uczelnia niepubliczna, do której nastąpiło włączenie innej uczelni niepublicznej, wstępuje w prawa i obowiązki tej uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.

Spółka otrzyma wynagrodzenie za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej oraz zwrot środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie Uczelni (czynności opisane w zdarzeniu przyszłym) na podstawie umowy. Zawarcie umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej spowoduje, że inna uczelnia niepubliczna stanie się właścicielem całości majątku Uczelni - przedsiębiorstwa jako substratu składników materialnych jak i niematerialnych (w tym praw) przysługujących Uczelni. Włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej nastąpi z dniem wykreślenia jej (Uczelni) z ewidencji prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Z dniem włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, wstąpi ona (inna uczelnia niepubliczna) we wszystkie prawa i obowiązki Uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych oraz przejmuje aktywa i pasywa Uczelni w oparciu o sporządzone na dzień włączenia sprawozdanie finansowe. Inna uczelnia niepubliczna będzie kontynuowała i prowadziła działalność gospodarczą (naukowo-dydaktyczną) Uczelni w oparciu o jej składniki majątkowe i niemajątkowe.

Nie dojdzie do przeniesienia praw przysługujących Założycielowi do Uczelni. Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. nie przewiduje możliwości przeniesienia praw przysługujących Założycielowi do Uczelni na inny podmiot. W zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 44 Ustawy, dojdzie do włączenia Wyższej Szkoły - będącej uczelnią niepubliczną, do innej uczelni niepublicznej i tym samym z dniem włączenia Uczelni Spółka nie będzie miała praw założycielskich do Uczelni.

Włącznie Wyższej Szkoły do innej uczelni niepublicznej nastąpi na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego. Decyzja taka wydawana jest na skutek wniosku złożonego przez rektorów oraz założycieli obu uczelni - tj. uczelni włączanej oraz uczelni, do której ma nastąpić włączenie.

W zamian za zgodę na połączenie Uczelni z inną uczelnią niepubliczną, Założyciel otrzyma wynagrodzenie. Przed złożeniem wniosku o wykreślenie Uczelni z ewidencji, planowane jest zawarcie umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, która będzie zawarta ze Spółką, a w której będzie zapisane, że Założyciel (Spółka) otrzyma:

1.zwrot środków finansowych, które Założyciel przekazał Uczelni na jej funkcjonowanie oraz

2.zapłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Wynagrodzenie zostanie otrzymane przez Spółkę od innej uczelni niepublicznej, do której włączana będzie Uczelnia (której założycielem jest Spółka).

Jak wskazano wcześniej, Założyciel przekazał w 2000 roku Uczelni kwotę 200 tyś zł na rozpoczęcie działalności.

Część wynagrodzenia za zgodę na włączenie będzie zwrotem tej kwoty. Zwrot środków finansowych wniesionych przez Założyciela na rozpoczęcie działalności Uczelni będzie wliczony w wynagrodzenie za zgodę na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej, ale jako odrębny tytuł.

Wynagrodzenie, które otrzyma Założyciel, jest wynagrodzeniem z tytułu wyrażenia zgody na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej, a nie za przeniesienie prawa do całości majątku Uczelni. W wyniku decyzji Ministra o włączeniu Uczelni do innej uczelni niepublicznej dojdzie do włączenia majątku Uczelni, tj. agregatu składników majątkowych i niemajątkowych nierozerwalnie ze sobą powiązanych i tworzących przedsiębiorstwo, do innej uczelni niepublicznej. Jednak Założyciel Uczelni nie jest właścicielem Uczelni ani jej majątku. Uczelnia posiada osobowość prawną i jest właścicielem włączanego do innej uczelni niepublicznej majątku.

Uczelnia niepubliczna, do której nastąpi włączenie innej uczelni niepublicznej, wstępuje w prawa i obowiązki tej uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych w oparciu o art. 44 ust. 4 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. W skład majątku, który będzie włączany do innej uczelni niepublicznej wejdzie zespół składników niematerialnych i materialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do prowadzenia działalności edukacyjnej i działalności gospodarczej, który będzie służył do zrealizowania rozwoju założonego w strategii uczelni niepublicznej, do której jest włączana uczelnia - czyli inna uczelnia niepubliczna otrzyma przedsiębiorstwo w rozumieniu k.c. Na moment włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej zespół składników majątkowych będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań - tak jak dokonywał tego do tej pory. Nie będzie wymagał udziału pozostałych struktur innej uczelni niepublicznej.

Dojdzie również do przejęcia zakładu pracy.

Inna uczelnia niepubliczna będzie kontynuowała działalność edukacyjną prowadzoną dotychczas przez Uczelnię. W skład majątku, który będzie włączany do innej uczelni niepublicznej wejdzie zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności edukacyjnej i działalności gospodarczej, który będzie służył do zrealizowania rozwoju założonego w strategii innej uczelni niepublicznej, do której jest włączana Uczelnia. Całość składników majątku Uczelni jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55(1) kodeksu cywilnego. W związku z sukcesją generalną Uczelnia nie będzie zobowiązana do zmiany zawartych umów, ale będzie zobowiązana do poinformowania zainteresowanych osób o włączeniu Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Ponadto, w uzupełnieniu wskazano, że Państwo, działając obecnie pod firmą sp. z o. o, zostali założeni 7 maja 1998 roku jako .... sp. z o.o. Przedmiotem działalności Spółki była działalność naukowo-dydaktyczna oraz konsultingowo-ekspercka. Spółka w 2000 roku decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego uzyskała zgodę na utworzenie Wyższej Szkoły. Uczelnia rozpoczęła działalność dydaktyczną jako samodzielny podmiot od 1 października 2000 roku i zostali wpisani do rejestru uczelni niepublicznych prowadzonego przez Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego. Państwo zaś, w rozumieniu prawa o szkolnictwie wyższym, pełnią od tego czasu rolę Założyciela uczelni.

Niezależnie od roli Założyciela uczelni, Spółka prowadziła szeroką działalność oświatową i szkoleniową. Zostali Państwo wpisani do rejestru kuratorium Oświaty jako placówka oświatowa i uzyskali w roku 1999 zgodę Kuratorium na uruchomienie 2-letniej Policealnej Szkoły dla dorosłych o uprawnieniach szkoły publicznej . Spółka została także wpisana do rejestru Kuratorium oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy jako placówka doskonalenia zawodowego i prowadziła działalność kursową w obszarze nauk ekonomicznych. Współpracowali Państwo w tym zakresie z Urzędami Pracy prowadząc wiele kursów dla osób bezrobotnych finansowanych z Funduszu Pracy, Banku Światowego oraz ze środków Unii Europejskiej. Prowadzona działalność edukacyjna jako placówka doskonalenia zawodowego była zwolniona z podatku VAT .

W 2014 roku Spółka zakończyła aktywną działalność gospodarczą pozostając jednak w rejestrach, z uwagi na rolę Założyciela. Od 2014 roku nie wykonywali Państwo czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obecnie Spółka korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nie wykonują Państwo czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Pytania

1.Czy transakcja włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, w wyniku której Spółka (Założyciel) otrzyma wynagrodzenie za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczeni niepublicznej oraz wynagrodzenie w wysokości zwrotu środków finansowych, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów?

2.Czy podstawą opodatkowania z tytułu transakcji włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej będzie suma kwot otrzymana przez Spółkę:

a)w wysokości odpowiadającej wartości zwrotu środków finansowych, które Założyciel przekazał Uczelni na jej funkcjonowanie oraz

b)w wysokości zapłaty Założycielowi wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, w wyniku której Spółka (Założyciel) otrzyma wynagrodzenie za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczeni niepublicznej oraz wynagrodzenie w wysokości zwrotu środków finansowych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest to czynność wyłączona spod opodatkowania.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że transakcja opisana w zdarzeniu przyszłym, w wyniku której Spółka otrzyma wynagrodzenie za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczeni niepublicznej oraz wynagrodzenie w wysokości zwrotu środków finansowych przekazanych Uczelni przez Założyciela na jej funkcjonowanie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie można określić podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa. W doktrynie oraz praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych przyjęto, że należy w tym przypadku odnieść się do definicji przedsiębiorstwa zawartej w art. 551 kodeks cywilny.

W ujęciu Kodeksu cywilnego, zgodnie z art. 55(1)

1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)własność nieruchomości lub ruchomości w tym urządzeń materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)koncesje, licencje i zezwolenia;

6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)tajemnice przedsiębiorstwa;

9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 55(2) Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej od razu po przekazaniu.

Uczelnia niewątpliwe jest przedsiębiorstwem. Ma ona osobowość prawną, został jej nadany numer REGON i NIP, sporządza swoje sprawozdanie finansowe. Osobną osobą prawną jest Spółka - podmiot, który założył Uczelnię. On również ma osobowość prawną, posługuje się swoim REGONEM i NIP-em, sporządza swoje sprawozdanie finansowe.

A zatem Uczelnia jest przedsiębiorstwem w rozumieniu przywołanych wyżej przepisów KC. Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L. 347 str. 1, z późn. zm. - Dyrektywa VAT), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dna 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.Urz.UE.L. 145, str. 1, z późn. zm.), w przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Na tej podstawie ustawodawca skorzystał z możliwości Dyrektywy i wprowadził w ustawie o VAT zapisy wyłączające spod opodatkowania transakcje związane przeniesieniem przedsiębiorstwa pomiędzy podmiotami.

Ustawa o VAT posługuje się zwrotem zbycie przedsiębiorstwa (lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa) w art. 6.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia zbycie. Z orzecznictwa sądów administracyjnych i organów podatkowych można wnioskować, że pojęcie to jest szersze niż dostawa towarów. Może ono nastąpić nieodpłatnie, jak i odpłatnie, może przybrać też różne formy jak sprzedaż, darowizna, zamiana itp. Przykładowo, zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10.01.2011 r., ILPP1/443-1126/10-2/NS, LEX nr 185383: „Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport)”.

Zaprezentowane podejście jest również akceptowane w orzecznictwie sądowym. Przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z 12.08.2008 r., III SA/Wa 666/08, sąd wskazał wprost, że „transakcją zbycia, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT jest każda czynność, w świetle obowiązujących przepisów skutkująca przeniesieniem własności przedsiębiorstwa”. Podobnie orzekł WSA w Warszawie wskazując, że „wyłączone spod opodatkowania jest zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne zbycie przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia także forma zbycia - podatkowi nie będzie podlegać sprzedaż przedsiębiorstwa, a także aport, zamiana i darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo” - wyrok z 6.10.2009 r., III SA/Wa 368/09.

Uczelnia jako zespół składników materialnych i niematerialnych, umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie edukacji, niewątpliwie zmienia swojego właściciela - czyli dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi składnikami z podmiotu, jakim jest Uczelnia, na inną uczelnię niepubliczną, która będzie kontynuowała działalność Uczelni. Można zatem stwierdzić, że spełniona jest dyspozycja art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a tym samym przepis ten ma zastosowanie w niniejszej sprawie.

Skoro zatem mamy do czynienia z transakcją odpowiadającą zbyciu przedsiębiorstwa, to należy uznać, że nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Spółka (Założyciel), która otrzymuje wynagrodzenie w postaci zwrotu zainwestowanych środków, jak i wynagrodzenie za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni, nie świadczy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej jest jednym z koniecznych elementów dokonania transakcji (por. art. 44 ustawy PSWN). Bez wyrażenia zgody nie mogłoby dojść do połączenia tych jednostek. Wyrażenie zgody jest nieodłącznym elementem transakcji włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Tym samym wynagrodzenie otrzymywane przez Założyciela stanowi wynagrodzenie, które z ekonomicznego punktu widzenia jest wynagrodzeniem za transakcję związaną ze zbyciem przedsiębiorstwa - Uczelni, która to transakcja jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt. 1 ustawy o VAT.

Skoro zatem wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę z tytułu zwrotu środków wniesionych do Uczelni oraz za wyrażanie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej, z ekonomicznego punku widzenia związane jest z transakcją zrównaną ze zbyciem przedsiębiorstwa, to nie stanowi ono wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Nie jest to bowiem odrębne świadczenie usług mające swój ekonomiczny charakter, a jest nieodzownie związane z włączeniem Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacjach indywidualnych wydawanych podobnych sprawach, jednak dotyczących „nabywcy”. W interpelacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2022, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.781.2022.1.SR, organ interpretacyjny wskazał, że: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planują Państwo zawarcie z Założycielem innej uczelni niepublicznej umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia tej uczelni do Państwa majątku. W ww. umowie będzie zapisane m.in., że dokonają Państwo zapłaty Założycielowi włączanej uczelni wynagrodzenia za zgodę na włączenie uczelni niepublicznej do Wnioskodawcy. Zawarcie ww. umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia uczelni niepublicznej do Państwa majątku, spowoduje, że staną się Państwo właścicielem całości majątku - przedsiębiorstwa jako substratu składników materialnych, jak i niematerialnych (w tym praw) przysługujących przejmowanej uczelni. Ponadto będą Państwo kontynuowali i prowadzili działalność gospodarczą (naukowodydaktyczną) włączanej uczelni niepublicznej w oparciu o nabyte przedsiębiorstwo. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że czynność zbycia ww. uczelni niepublicznej, stanowiącej, jak Państwo jednoznacznie wskazali, przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, będzie - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy - wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji powyższego transakcja zbycia tego przedsiębiorstwa nie będzie generowała kwoty podatku należnego, w związku z czym nie będą Państwo mieli podstaw do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.”

Skoro wynagrodzenie przekazane Spółce za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej oraz za zwrot środków przekazanych przez Założyciele na jej funkcjonowanie nie podlega opodatkowaniu, to nie istnieje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wynagrodzenie (opisane we wniosku) nie podlega podatkowi od towarów i usług, a zatem status podatnika VAT Wnioskodawcy nie wpływa na zamianę zaprezentowanego stanowiska w odniesieniu do transakcji przedstawionej we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanego wyżej art. 8 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, przy czym należy zwrócić uwagę na ust. 1 pkt 2 tego artykułu, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zaznaczenia wymaga fakt, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki, tj. w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia, a świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

Należy zaznaczyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Stosownie do art. 44 ust. 1-4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571):

1. Uczelnia niepubliczna może być włączona do innej uczelni niepublicznej.

2. Włączenie uczelni niepublicznej do innej uczelni niepublicznej następuje z dniem wykreślenia włączanej uczelni niepublicznej z ewidencji.

3. Wniosek o wykreślenie z ewidencji uczelni niepublicznej włączanej do innej uczelni niepublicznej składają rektorzy oraz założyciele tych uczelni.

4. Uczelnia niepubliczna, do której nastąpiło włączenie innej uczelni niepublicznej, wstępuje w prawa i obowiązki tej uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Obecnie korzystają Państwo ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Są Państwo założycielem Wyższej Szkoły, której przekazali Państwo …. zł środków finansowych na jej funkcjonowanie. Rozważają Państwo wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej. W zamian za zgodę na połączenie Uczelni z inną uczelnią niepubliczną, otrzymają Państwo wynagrodzenie. Przed złożeniem wniosku o wykreślenie Uczelni z ewidencji, planowane jest zawarcie umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, która będzie zawarta z Państwem, a w której będzie zapisane, że otrzymają Państwo zwrot środków finansowych, które przekazali Państwo Uczelni na jej funkcjonowanie oraz zapłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej. Zwrot środków finansowych wniesionych przez Państwa na rozpoczęcie działalności Uczelni będzie wliczony w wynagrodzenie za zgodę na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej, ale jako odrębny tytuł. Wynagrodzenie, które Państwo otrzymają, jest wynagrodzeniem z tytułu wyrażenia zgody na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej, a nie za przeniesienie prawa do całości majątku Uczelni.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że w związku z wyrażeniem przez Państwa zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej będzie istniał związek prawny między Państwem a inną uczelnią niepubliczną, w ramach którego będzie następować świadczenie wzajemne. Państwo jako jedna ze stron istniejącego stosunku prawnego będą zobowiązani się do określonego działania, tj. wyrażenia zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej, a druga strona, tj. inna uczelnia niepubliczna do zapłaty wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej. Jak wynika bowiem z całokształtu okoliczności sprawy wyrażenie przez Państwa jako Założyciela ww. zgody jest warunkiem na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej. Natomiast uczelnia niepubliczna, do której zostanie włączona inna uczelnia niepubliczna będzie zobowiązana do przekazania Państwu wynagrodzenia za ww. zgodę na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy stronami transakcji.

Wobec powyższego, poprzez wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej, w zamian za co otrzymają Państwo wynagrodzenie, świadczą Państwo, w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Czynność ta ze względu na jej odpłatny charakter podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Otrzymane od uczelni niepublicznej, do której będzie włączona Uczelnia, świadczenie pieniężne stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, dającą wypłacającemu wyraźne i bezpośrednie korzyści. Z tych też względów, z tytułu wykonywanych czynności będą Państwo uznani za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że wyrażenie przez Państwa zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej, w zamian za co otrzymają Państwo wynagrodzenie, będzie nosiło znamiona odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do Państwa argumentacji przedstawionej we własnym stanowisku co do możliwości zastosowania w sprawie art. 6 pkt 1 ustawy należy podkreślić, że  – jak Państwo wskazali - należne Państwu wynagrodzenie za wyrażenie zgody nie stanowi wynagrodzenia za przeniesienie prawa do całości majątku Uczelni. Do włączenia majątku Uczelni, tj. agregatu składników majątkowych i niemajątkowych nierozerwalnie ze sobą powiązanych i tworzących przedsiębiorstwo, do innej uczelni niepublicznej dojdzie w wyniku decyzji Ministra o włączeniu Uczelni do innej uczelni niepublicznej. Państwo jako Założyciel Uczelni nie są właścicielem Uczelni ani jej majątku. Uczelnia posiada osobowość prawną i jest właścicielem włączanego do innej uczelni niepublicznej majątku.

W tych okolicznościach sprawy nie można zgodzić się z Państwem, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy. Państwo, jako założyciel Uczelni, wyrażając zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej nie będą jednocześnie stroną czynności zbycia Uczelni jako przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnosząc się do zakresu zadanego pytania nr 2 wniosku należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Powyższe przepisy dotyczące podstawy opodatkowania stanowią odzwierciedlenie odpowiednio art. 73 i 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.) zwaną dalej Dyrektywa 2006/112/WE Rady.

Zgodnie z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z kolei treść art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowi:

Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi. Ponadto przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że w zamian za ww. zgodę otrzymacie Państwo zwrot środków finansowych, które Założyciel przekazał Uczelni na jej funkcjonowanie oraz zapłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej. Zwrot środków finansowych wniesionych przez Państwa na rozpoczęcie działalności Uczelni będzie wliczony w wynagrodzenie za zgodę na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Zatem wynagrodzeniem będzie wszystko, co Państwo otrzymają w zamian za wyrażenie zgody na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej, w tym także zwrot środków finansowych wniesionych przez Państwa jako Założyciela na rozpoczęcie działalności Uczelni.

W konsekwencji, podstawą opodatkowania dla świadczonej przez Państwa usługi będzie, zgodnie z art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, wszystko, co stanowi zapłatę, którą otrzymają Państwo od uczelni niepublicznej, do której będzie włączona Uczelnia, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie. Podkreślenia wymaga, że opis sprawy, będący przedmiotem interpretacji indywidualnej, przedstawiony jest wyłącznie przez wnioskodawcę. Zauważyć w tym miejscu należy, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, Organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).