Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.720.2024.2.RG
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji publicznej podlegać będzie opodatkowaniu od towarów i usług czy będzie z tego podatku zwolniona.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 listopada 2024 r. (data wpływu 25 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Komornik Sądowy … w 2024 r. będzie przeprowadzał sprzedaż licytacyjną nieruchomości oznaczonej numerem KW nr … składającej się z działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 należącej do dłużnika A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością B Spółka komandytowa-akcyjna z/s …, …, NIP …, REGON: ….
Przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowana, natomiast zgodnie z Decyzją nr … z dnia …-04-2015r., Decyzją nr … z dnia …01-2016, Decyzją nr … Marszałka Województwa …udzielił koncesji na wydobywane kruszywa naturalnego z części złoża „…” położonego w miejscowości …, gmina …, powiat …, województwo … podmiotowi trzeciemu niebędącego dłużnikiem tj. firmie C Sp. z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna, …, …, NIP …, REGON: ….
Dla działek 1, 2, 14, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 13 została wydana decyzja środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „…”, gm. …, powiat …, województwo … nr … i 4 wydanej w dniu …09-2014 r. przez Burmistrza …, oraz dla działki nr 14 decyzja środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „…”, gm. …, powiat …, województwo … nr …, 7.2016 wydanej w dniu …-03-2017 r. przez Burmistrza ….
Zgodnie z zaświadczeniem Burmistrza i Gminy … nr … z dnia 6-10-2020 r. dla działek nr 14, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 13 położonych w obrębie …, gm. … nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Dotychczasowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego gm. ... utracił ważność z dniem 31 grudnia 2003r. na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy ... - etap II przyjęte uchwałą nr … Rady Miasta i Gminy ... z dnia 15-11-2011r. z póź. zm. w obrębie działek przewiduje się następujące przeznaczenie: dz. 14 - oznaczona symbolem II.PK.1.PI - inwestycyjna produkcyjno-usługowa, 1, 2 oznaczona symbolem II.PK.1.PI - inwestycyjna produkcyjno- usługowa, 3, 4 oznaczona symbolem II.PK.1.PI - inwestycyjna produkcyjnousługowa, 5, 6, 7, 8, 9 oznaczona symbolem II.PK.1.PI - inwestycyjna produkcyjno-usługowa 10, 11, 12 i 13 oznaczona symbolem II.PK.1.PI - inwestycyjna produkcyjno-usługowa.
W dniach 4-08-2020 r., 20-08-2020 r., 28-08-2020 r. oraz 20-11-2020 r. komornik sądowy wraz biegłym sądowym dokonał oględzin przedmiotowej nieruchomości gdzie stwierdzono że złoża zostały praktycznie wydobyte w całości, nieruchomość praktycznie cała znajduje się pod wodami.
Zgodnie z decyzją nr … z dnia 10-01-2018 r. Starosty … nałożono obowiązek rekultywacji przedmiotowych gruntów na C Sp. z o.o. S.K.A. z/s w …, … jako podmiot prowadzący działalność przemysłową, powodującą utratę wartości użytkowych gruntów.
W zakresie rekultywacji gruntów osobą odpowiedzialną za jej wykonanie nie jest właściciel gruntów. Zgodnie z projektem rekultywacji terenu zdegradowanego ww. działem z czerwca 2017 r. stanowiącego załącznik nr 2 na terenie (...). Spółka dłużna na przedmiotowej nieruchomości nie prowadziła działalności wydobywczej, sprzedaż w drodze licytacji publicznej będzie dotyczyła jedynie gruntów znajdujących się w większej części pod lustrem wody, komornik sądowy nie będzie prowadził sprzedaży przedsiębiorstwa, ani sprzedaży koncesji wydobywczej wydanej przez Marszałka Województwa ….
Wg oświadczenia dłużnika z dnia 31-08- 2020 r. przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez dłużnika w 2018 r. na podstawie umowy przeniesienia prawa własności w celu zwolnienia się z obowiązku zapłaty świadczenia pieniężnego (akt notarialny sporządzony przez notariusza … z dn. …-07-2018 r., Rep. …).
Zgodnie z załącznikiem nr 2 Projektu rekultywacji terenu zdegradowanego działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 w miejscowości … gm. ..., pow. …, woj. …. W kierunku wodno-rolnym powstanie jednego dużego zbiornika wodnego wraz z stopniowo wykształcającą się … wokół nich.
Jednocześnie informuje Pan, że zgodnie z decyzją Starosty … z dnia … marca 2021 r. nr … orzeczono zakończenie rekultywacji w kierunku wodno-rolnym gruntów stanowiących teren poeksploatacyjny złoża kruszywa naturalnego „…” o pow. … ha położonych w granicach działek nr 2, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14.
Decyzją Starosty … z dnia 27.07.2018r. nr … orzeczono zakończenie rekultywacji w kierunku wodno-rolnym gruntów stanowiących teren poeksploatacyjny złoża kruszywa naturalnego „…” o pow. … ha położonych w granicach działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 i 14.
W momencie przymusowej sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej nie będzie wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy i zagospodarowania terenu.
Na pytania Organu:
1)Czy dla ww. działek została lub do dnia sprzedaży zostanie wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1130)?
2)Czy ww. działki były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
3)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9 ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana działań?
-czy działania te zostały udokumentowane?
-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?
odpowiedział Pan:
1.1
Na dzień …-11-2024 r. nie została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji publicznego, zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z informacji które posiada sądowy organ egzekucyjny wynika, że do dnia sprzedaży licytacyjnej stan prawny wszystkich działek nie ulegnie zmianie. Dotyczy każdej działki.
1.2
Komornik nie posiada wiedzy w tym przedmiocie, dłużnik oświadczył pisemnie, że nie jest podatnikiem od towarów i usług.
1.3
Informuje, że dłużnik pismem z dnia 23 marca 2023 r. jedynie oświadczył że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, natomiast zapytanie komornika z dnia 17 kwietnia 2023r. w przedmiocie:
1) Jaki był cel nabycia przedmiotowych działek przez dłużnika?
2) W jaki sposób działki były/są/będą wykorzystywane przez dłużnika? – podać odrębnie dla każdej działki.
1) Czy dłużnik udostępniał/udostępnia działki osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych? Jeżeli tak, to czy były/są to umowy odpłatne, kiedy zostały zawarte i których działek dotyczą? – podać odrębnie dla każdej działki.
3) Czy przedmiotowe działki były/są wykorzystywane przez dłużnika w działalności gospodarczej? Jeśli tak, to czy jest/była to działalność wyłącznie zwolniona od podatku?
5) Czy przedmiotowe działki były/są przez dłużnika wykorzystywane w działalności rolniczej? Jeśli tak, to jaka była to działalność i czy dłużnik był z tego tytułu zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT? Czy też dłużnik posiada status rolnika ryczałtowego w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), tj. dokonuje/będzie dokonywać dostawy produktów rolnych?,
które w dniu 19 kwietnia 2023 r. zostało odebrane przez upoważnianego pracownika dłużnika tj. Panią … do dnia dzisiejszego tj. 18-11-2024 r. pozostało bez odpowiedzi.
Komornik podjął działania mające na celu ustalenia zdarzeń prawnych dla ww. nieruchomości, działania wszelkie mają odzwierciedlenie w aktach sprawy.
Pytanie
Czy opisana w stanie faktycznym przymusowa sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji publicznej przez sądowy organ egzekucyjny podlegać będzie opodatkowaniu od towarów i usług czy będzie z tego podatku zwolniona.
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przymusowe przeniesienie prawa własności w drodze licytacji publicznej przez sądowy organ egzekucyjny na ewentualnego nabywcę będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Art. 43 ustawy zawiera katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawcę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Zdaniem organu egzekucyjnego o przeznaczeniu gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jest dokumentem prawa miejscowego.
Jak wskazano w stanie faktycznym grunt przeznaczony pod wydobycie, oraz co istotne określony został kierunek rekultywacji na wodno-rolny. Oznacza to, że przedmiotowy grunt nie jest przeznaczony pod zabudowę i jego sprzedaż korzysta ze zwolnienia od podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 313 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2712) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy - będzie Pan przeprowadzał sprzedaż licytacyjną nieruchomości składającej się z działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 należącej do dłużnika A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością B Spółka komandytowa-akcyjna. Decyzją Marszałek Województwa … udzielił koncesji na wydobywane kruszywa naturalnego z części złoża „…” położonego w miejscowości …, gmina ..., powiat …, województwo … podmiotowi trzeciemu niebędącego dłużnikiem. Komornik sądowy wraz biegłym sądowym dokonał oględzin przedmiotowej nieruchomości, gdzie stwierdzono że złoża zostały praktycznie wydobyte w całości, nieruchomość praktycznie cała znajduje się pod wodami.
Mając na uwadze, że dłużnikiem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem w odniesieniu do dostawy ww. nieruchomości składającej się z działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 dłużnik będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.
W konsekwencji, dostawa przez Pana jako komornika nieruchomości składającej się z ww. działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 12ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 314, 641, 1135, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W myśl art. 4 ust. 2 cyt. ustawy:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-28/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Jak wynika z przedstawionych przez Pana okoliczności nieruchomość, która jest przedmiotem wniosku, składająca się z działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 jest niezabudowana. Dla wymienionych działek nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. W momencie przymusowej sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej nie będzie wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Na dzień 18.11.2024 r. nie została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji publicznego, zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ponadto wskazał Pan, że z informacji, które Pan posiada wynika, że do dnia sprzedaży licytacyjnej stan prawny wszystkich działek nie ulegnie zmianie.
Tym samym, skoro niezabudowane działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz w momencie sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej nie będzie wydana decyzja ustalająca warunki zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie zostanie wydana decyzja o lokalizacji inwestycji publicznego, to działki te nie będą stanowiły teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.
Zatem sprzedaż niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 w drodze licytacji komorniczej będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy jako odpłatna dostawa towarów. Jednocześnie z uwagi na fakt, że na dzień sprzedaży działki te nie będą stanowiły terenu budowlanego, ich sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Pana w złożonym wniosku.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 14 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 14 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).