Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy jako podmiot realizujący na zlecenie wskazane we wniosku transmisje audiowizualne jesteście Państwo obowiązani do uiszczania podatku od towarów i usług, a także ustalenia czy będzie zobowiązana do odprowadzania podatku od towarów i usług według właściwej stawki z tytułu świadczenia usługi elektronicznej wymienionej w art. 2 pkt 26 Ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 16 września 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnili Państwo pismem z 20 listopada 2024 r., (data wpływu: 21 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z siedzibą w Polsce (dalej zwana: „Podatnikiem”, „Wnioskodawcą” lub „Spółką”).
Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”, „transmisja na żywo”,”Livestreaming”, „transmisja online”
Przedmiotem przeważającej działalności spółki jest świadczenie kompleksowych usług obejmujących produkcję wyspecjalizowanych programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych i filmowych, przygotowywanych zgodnie ze specyfikacją podmiotu zamawiającego. Dedykowane dla klientów realizacje materiałów audiowizualnych posłużą klientom krajowym lub zagranicznym do wytworzenia ich produktu finalnego lub do produkcji, materiałów marketingowych, reklamowych i innych materiałów telewizyjnych z zastrzeżeniem zachowania formuły transmisji bezpośrednich tzn. emitowanych „na żywo” („online”, formuła „Livestreaming”) na rzecz podmiotów zagranicznych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym.
Ponadto, spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka zakłada możliwość podjęcia działać w celu sprzedaży także na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne, to realizacja emisji bez wątpienia w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet). Ważne jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego. Wnioskodawca będzie odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany Jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje, ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (dokładnie tak, jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom).
Wnioskodawca nie będzie brać udziału w żadnych czynnościach związanych z ustalaniem warunków emisji dostarczonego sygnału. Uczestnicy korzystający ze stron internetowych w ramach serwisów klientów, którzy zakupią prawa do wykorzystania produktu - transmisji Livestreaming, działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry, będą oglądać wydarzenia lub wpłacać stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. W zakresie kompetencji klientów - nabywców transmisji, pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, ustalenie wysokości opłat szata graficzna portalu, w którym będzie publikowana symulacja gry oraz ustalenie treści i opublikowanie regulaminu gry.
Wysokość wypłaty będzie uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności poza dostarczeniem sygnału audio wideo. Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier, ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie produkować wersje lokalne (narodowe) serwisu, sprzedawać je dalej lub będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe danego kraju.
Przyjmowanie zakładów będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakałów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych. Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie i przygotowanie produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji „na żywo” podmiot zmawiający zobowiązany będzie uzyskać zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych. Wnioskodawca w ramach obowiązującego procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych zezwoleń.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. To na tych podmiotach będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 18 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej materiału audiowizualnego. Może być tak, że czynności dostosowania produktu do wymogów lokalnych np. wersji językowej będzie wykonywać klient pośrednik.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:
Czy działalność Państwa Spółki stanowi grę losową albo zakład wzajemny w rozumieniu ustawy o grach hazardowych?
Wskazali Państwo:
Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z siedzibą w Polsce (dalej zwana: „Podatnikiem”, „Wnioskodawcą” lub „Spółką”).
Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym, „na żywo”. Taka usługa jest nazywana jest jako: „transmisja na żywo”, „Livestreaming”, „transmisja online”.
Celem spółki jest świadczenie kompleksowych usług obejmujących produkcję wyspecjalizowanych programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych, filmowych, przygotowywanych zgodnie ze specyfikacją podmiotu zamawiającego, które to realizacje materiałów audiowizualnych posłużą klientom krajowym lub zagranicznym do wytworzenia ich produktu finalnego lub do produkcji, materiałów marketingowych, reklamowych i innych materiałów telewizyjnych z zastrzeżeniem zachowania formuły transmisji bezpośrednich tzn. emitowanych „na żywo” („online”, „Livestreaming”) na rzecz podmiotów zagranicznych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym. Ponadto, spółka planuje produkować materiały audiowizualne z udziałem prawdziwych prezenterów dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada .2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Działalność spółki Spółka nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowano lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka podejmie działania promocyjne w celu sprzedaży na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach, jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne emitowane bez wątpienia w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet), jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dotowania do wymogów zmawiającego klienta.
Wnioskodawca będzie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o swoją szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet. Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu klientami zlecającym realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będzie sprzedawana jednocześnie wielu klientom (Dokładnie tak jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom). Wnioskodawca nie będzie brać udziału w żadnych czynnościach związanych z ustalaniem warunków emisji dostarczonego sygnału ani z pobieraniem opłat. Uczestnicy korzystający ze stron internetowych w ramach serwisów klientów, którzy zakupią prawa do wykorzystania produktu, do oglądania - transmisji Livestreaming, działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry, będą mogli wpłacać stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. Obecna w studio realizującym transmisję TV prezenterka będzie przeprowadzać symulację gry, której wynik będzie podstawą do wypłaty wygranej. Wnioskodawca nie będzie brać udziału ani w kwestiach ustalania warunków uczestnictwa ani w kwestiach rozliczeń z tytułu uczestnictwa w transmitowanych wydarzeniach. W zakresie kompetencji Klientów Spółki pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, szata graficzna portalu, w którym będzie symulacja gry publikowana oraz ustalenie treści i opublikowanie i przestrzeganie regulaminu gry. Wysokość wypłaty będzie uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca na żadnym etapie nie będzie uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności poza dostarczeniem sygnału audio wideo transmitowanego w czasie rzeczywistym. Wnioskodawca nie będzie podsiadać żadnej wiedzy o odbiorcach retransmitowanego sygnału po jego uzupełnieniu przez nabywcę.
Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe. Przyjmowanie zakładów będzie w całości organizowane i prowadzone przez nabywców towarów i usług Spółki Wnioskodawcy oraz będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakałów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych.
Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie i przygotowanie produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji „na żywo” podmiot zmawiający zobowiązany będzie uzyskać wszystkie właściwe zezwolenia w tym i zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych, Wnioskodawca w ramach obowiązującego procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych właściwych zezwoleń.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców. To na tych podmiotach będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 18 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej procesu transmisji oraz produkcji materiału audiowizualnego.
Na pytanie Organu:
Gdzie konkretnie będą mieli siedzibę Państwa klienci, na rzecz których świadczone będą usługi o których mowa we wniosku?
Wskazali Państwo:
Podmioty dotychczas wstępnie wyraziły zainteresowane nabyciem usług, spółki swoją siedzibę mają: (...). Jeśli moce produkcyjne spółki pozwolą na obsługę tych pierwszych klientów na odpowiednim poziomie na dalszym etapie Spółka złoży ofertę dużym podmiotom krajowym. Na obecnym etapie spółka nie ma jeszcze zawartych umów o sprzedaż Livertreaming (transmisji na żywo).
Na pytanie Organu:
Czy Państwa klienci, na rzecz których świadczone będą usługi o których mowa we wniosku będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?
Wskazali Państwo:
Tak, planowani klienci Spółki na rzecz, których będą świadczone usługi będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.
Na pytanie Organu:
Jeżeli usługi o których mowa we wniosku będą świadczone na rzecz podmiotów, które nie będą podatnikami w rozumieniu powołanego wyżej art. 28a ustawy o VAT i jednocześnie podmioty te będą miały siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej to proszę wskazać czy w ramach świadczonych przez Państwa usług będzie dochodziło do przeniesienia praw autorskich?
Wskazali Państwo:
Spółka nie zakłada przenoszenia praw autorskich na podmioty, które nie będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT i będą miały siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1. Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne jest obowiązany do uiszczania (…) podatku od towarów i usług (…)?
2. Czy Spółka będąca producentem materiałów audiowizualnych wykorzystywanych na rzecz podmiotów posiadających stosowne zezwolenia, do przyjmowania zakładów wzajemnych na zdarzenia losowe związane z symulowanymi grami online posiadającymi cechy zakładu wzajemnego, którego rozpoczęcie, zakończenie i wyniki są znane w tym samym czasie wszystkim uczestnikom i z których to Spółka nie będzie czerpać w sposób bezpośredni przychodów z tytułu organizacji zakładu wzajemnego będzie zobowiązana do odprowadzania (…) podatku od towarów i usług według właściwej stawki z tytułu świadczenia usługi elektronicznej wymienionej w art.2 pkt 26 Ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Ad. 1:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody osiągane przez spółkę z tytułu sprzedaży usługi związanych z produkcją programów audiowizualnych winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Spółka uznaje, iż nie wiąże jej treść art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, a transakcje z podmiotami zlecającymi produkcję transmisji audiowizualnych winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
Ad. 2:
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług no terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio (Dz. Urz. UE. L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.; zwane dalej „rozporządzeniem 282/2011”).
Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Spółka dostarczając towary i usługi na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji multimedialnej ma zamiar stosować się do treści ustawy o podatku od towarów i usług. Wątpliwości interpretacyjne wzbudził zapis artykułu 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT stosownie, do którego zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. W ocenie Wnioskodawcy działalność spółki nie stanowi gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy UGH (nie jest grą losową), zatem spółka nie będzie podmiotem objętym obowiązkiem podatkowym wymienionym w art. 73 UGH, wobec czego nie będą miały dla niej zastosowania normy ustawy UGH, gdyż spółka będzie podatnikiem, który z tytułu usług wykonywanych na rzecz podmiotów zlecających produkcję materiału audiowizualnego dostaw towarów i usług będzie podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca uważa, że będzie zobowiązany stosować dla przedmiotowych transakcji właściwą stawkę, przewidzianą ustawą stawkę podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od gier hazardowych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną osobne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Z wniosku wynika, że Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję, organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”.
Spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”. które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka zakłada możliwość podjęcia działań w celu sprzedaży także na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata. Podmioty dotychczas wstępnie wyraziły zainteresowane nabyciem usług, spółki swoją siedzibę mają: (...). Jeśli moce produkcyjne spółki pozwolą na obsługę tych pierwszych klientów na odpowiednim poziomie na dalszym etapie Spółka złoży ofertę dużym podmiotom krajowym.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne, to realizacja emisji bez wątpienia w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet). Wnioskodawca wskazał, że ważne jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego. Wnioskodawca będzie odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany Jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje, ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (dokładnie tak, jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom).
Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier, ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie produkować wersje lokalne (narodowe) serwisu, sprzedawać je dalej lub będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe danego kraju.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców.
Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej materiału audiowizualnego.
Działalność spółki nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału.
Z wniosku wynika, że Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję, organizację produkcji oraz produkcję materiałów filmowych transmitowanych za pośrednictwem sieci teleinformatycznych w czasie rzeczywistym „na żywo”.
Spółka planuje produkować materiały audiowizualne dedykowane także i na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które to podmioty uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet. Po uzyskaniu pozytywnej dla spółki interpretacji indywidualnej spółka zakłada możliwość podjęcia działań w celu sprzedaży także na rynku polskim materiałów audiowizualnych dedykowane do polskich klientów na takich samych zasadach jak te oferowane podmiotom zagranicznym z krajów Wspólnoty Europejskiej oraz z innych regionów świata. Podmioty dotychczas wstępnie wyraziły zainteresowane nabyciem usług, spółki swoją siedzibę mają: (...). Jeśli moce produkcyjne spółki pozwolą na obsługę tych pierwszych klientów na odpowiednim poziomie na dalszym etapie Spółka złoży ofertę dużym podmiotom krajowym.
Głównym założeniem produktów jakie będą spełniać materiały audiowizualne, to realizacja emisji bez wątpienia w czasie rzeczywistym, przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych (sieć Internet). Wnioskodawca wskazał, że ważne jest to by produkcje filmowe z udziałem prezenterek (materiały audiowizualne) posiadały opcje ich indywidualizacji, możliwość dostosowania do wymogów zmawiającego. Wnioskodawca będzie odpłatnie dostarczać klientom sygnał cyfrowy, rozliczany Jako usługę produkcji filmowej emitowanej w czasie rzeczywistym a klient we własnym zakresie będzie rozbudowywać ten sygnał o własną szatę graficzną, logo, komentarze, regulaminy gier oraz o mechanizmy płatnicze umożliwiające logowanie do serwisów i zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Treścią dostarczanych materiałów będzie transmisja emitowanego na żywo programu, w którym będzie miała miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Zamawiający transmisje, ani wnioskodawca nie będą mieli żadnego wpływu na przebieg i wynik transmitowanej gry. Wynik gry nie będzie nikomu znany. Obecna w studio TV prezenterka będzie przeprowadzała symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty wygranej. Nie będzie miała kontaktu klientami zlecającymi realizację transmisji. Mogą zaistnieć takie stany, że prawa do wykorzystania transmisji online (produktu) z tego samego wydarzenia będą sprzedawane jednocześnie wielu klientom (dokładnie tak, jak to ma miejsce z transmisjami z wydarzeń sportowych oferowanych różnym telewizjom).
Spółka nie zamierza: przyjmować zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier, ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji, transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego. Podmiot zamawiający produkcję będzie produkować wersje lokalne (narodowe) serwisu, sprzedawać je dalej lub będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „Online” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe danego kraju.
Docelowymi odbiorcami usług świadczonych przez Spółkę są podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczany im przez spółkę produkt staje się symulacją gry transmitowaną online dopiero w momencie, gdy podmioty te dostosują materiał audiowizualny do potrzeb konkretnie oznaczonej gry przeznaczonej dla określonych odbiorców.
Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji i obsługi technicznej materiału audiowizualnego.
Działalność spółki nie będzie stanowić gry losowej albo zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Planowana działalność jest najbliższa działalności podmiotów producentów transmisji wydarzeń sportowych, których transmisja jest modyfikowana lokalnie przez stacje telewizyjne, które kupują taki sygnał. Takie modyfikacje mogą polegać np. na dodaniu do emitowanej transmisji wersji językowej - tłumaczenia, napisów lub np. logo stacji telewizyjnej - nabywcy sygnału.
Planowani klienci Spółki na rzecz, których będą świadczone usługi będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.
Spółka nie zakłada przenoszenia praw autorskich na podmioty, które nie będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT i będą miały siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej.
Mając na uwadze zakres działalności Spółki oraz definicję usług należy uznać, że Spółka na gruncie podatku VAT świadczy usługi.
Odnośnie zaś samego opodatkowanie przedmiotowych usług należy mieć na uwadze, że podatkiem VAT podlegają opodatkowaniu usługi, których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju.
Zatem w przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie, a w konsekwencji od tego będzie zależał sposób dokumentowanie usługi fakturą oraz wykazania w deklaracji VAT.
Należy więc wskazać, że stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.
Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Ponadto zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy o VAT:
Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu..
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Zatem aby określić miejsce świadczenia usług konieczne jest uwzględnienia statusu nabywcy usługi oraz jej charakter, albowiem dla niektórych usług określono szczególne miejsce świadczenia.
Jak wynika z wniosku Spółka będzie świadczyła usługi dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie gier hazardowych. Należy zatem uznać, że usługa będzie świadczona dla podatników. Tym samym miejscem świadczenia usług będzie kraj siedziby usługobiorcy, ewentualnie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli usługa jest świadczona dla tego miejsca. Ponadto wprost wskazali Państwo, że klienci Spółki na rzecz, których będą świadczone usługi będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.
W takiej sytuacji, dla określenia miejsca świadczenia usługi, bez znaczenia jest czy przedmiotowa usługa będzie świadczona drogą elektroniczną (usługa elektroniczna) albowiem dla tych usług nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia w sytuacji gdy są świadczone na rzecz podatników.
Zatem, usługi świadczone przez Spółę na rzecz siedziby kontrahentów krajowych będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. W pozostałych przypadkach – dla podmiotów które swoją siedzibę będą miały na terenie (...) – usługi te będą podlegały opodatkowaniu poza terytorium kraju.
Przy czym dla niektórych towarów i usług przewidziano zwolnienie z podatku VAT. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług określone zostały w art. 43 ustawy.
I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.
Powyższy przepis wskazuje zatem dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:
-wykonywanie działalności w zakresie gier hazardowych (gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach), oraz
-podleganie tej działalności przepisom o grach hazardowych.
Jak wskazano we wniosku działalność Spółki nie stanowi gry losowej albo zakładu wzajemnego. Zatem usługa ta nie będzie korzystała z ww. zwolnienia przedmiotowego.
Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę na terytorium krają podlegają opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług w odniesieniu do powołanych pytań jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wskazać również należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od gier hazardowych wydane zostaną osobne rozstrzygnięcia.
Ponadto informuje się, że na podstawie art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej, w zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wydaje się interpretacji indywidualnych. Wobec tego przedmiotem interpretacji indywidualnej nie może być ocena prawna w zakresie prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT (podstawowej, obniżonej) dla świadczenia usług oraz dostaw towarów, gdyż w zakresie stawek VAT obowiązujących po 30 czerwca 2020 r. wydawane są wiążące informacje stawkowe (WIS).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).