Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.686.2024.1.SR
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących budowę budynku oraz nabycie wyposażenia w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) (dalej jako „Wnioskodawca”) jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej funkcjonującym obecnie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz udzielającym obecnie świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie wynikającym ze Statutu oraz umów zawartych z NFZ.
Należy nadmienić, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, rozliczającym się fakturami w kwotach brutto z uwagi na świadczenie usług w zakresie opieki medycznej (PKD 8610-Z-Działaność Szpitali), tj. usług zwolnionych od podatku zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca w dniu (…) 2024 r. zawarł z Województwem (…) umowę nr: (…) o dofinansowanie Projektu: „(…)”, w ramach działania 7.8 Infrastruktura ochrony zdrowia (typ projektu 2, 3, 4) Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. W ramach powyższego projektu zostanie wybudowany budynek (…), jak również zakupione zostanie nowoczesne wyposażenie medyczne, wyposażenie socjalno-bytowe oraz wyposażenie niemedyczne niezbędne do świadczenia usług medycznych.
Planowany jest zakup następującego wyposażenia: leżanki, termometr, ciśnieniomierz, waga, glukometr, lodówka do przechowywania leków i próbek, szafka 1 drzwiowa umywalkowa, płyty indukcyjne, piekarniki, lodówki, zmywarka do zabudowy, szafki 2 drzwiowe umywalkowe, wózek kelnerski, system natryskowy do mycia i dezynfekcji pro wash, szafy zamykane, wózki sprzątacza, aneksy kuchenne, stoły, stoliki, krzesła, regały otwarte, szafy ubraniowe, lustra, mikrofalówki, biurka, kontenerki, komody, fotele obrotowe, stolik kawowe, szafy na dokumenty, zestawy komputerowe zintegrowane z monitorem, telefony stacjonarne, drukarki, szafki pod drukarki, szafka pod rtv, odtwarzacz, telewizor, stoły rozsuwane, szafy otwarte, sofa, szafy na ubrania, taborety, ławki 3-osobowe, ławki 4-osobowe, niszczarki, wielofunkcyjna drukarka laserowa.
Co istotne, budynek wybudowany w ramach projektu jak i zakupione wyposażenia, w całości będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w celu udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z podstawowym przedmiotem działalności szpitala, tj. w ramach realizacji PKD 8610-Z. Wobec wskazanego stanu rzeczy powstała wątpliwość, czy z uwagi na planowane wykorzystanie wybudowanego obiektu i zakupionego wyposażenia w ramach świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie ww. ustawy, możliwym będzie obniżenie przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT o podatek naliczony i wynikający z faktur dokumentujących budowę budynku i nabycie wskazanego powyżej wyposażenia w zakresie realizacji projektu.
Wobec powyższego celem uzyskania jednoznacznej odpowiedzi w zakresie prawidłowego naliczania przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT niezbędnym jest uzyskanie interpretacji indywidualnej.
Pytanie
Czy w przypadku budowy budynku (…) i zakupu nowoczesnego wyposażenia medycznego, wyposażenia socjalno-bytowego i wyposażenia niemedycznego niezbędnego do świadczenia usług medycznych (szczegółowo wymienionych w części G. poz. 82 niniejszego wniosku) finansowanych ze środków unijnych w ramach działania 7.8 Infrastruktura ochrony zdrowia (typ projektu 2, 3, 4) Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, przy założeniu, że wskazany budynek jak i jego wyposażenie będą wykorzystywane w całości na udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. 361 t. j.), możliwym będzie obniżenie przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących budowę budynku oraz nabycie wskazanego powyżej wyposażenia w zakresie realizacji projektu zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ww. ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy, w przypadku przedstawionego zdarzenia przyszłego nie będzie możliwe obniżenie przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT o podatek naliczony i wynikający z faktur dokumentujących budowę (…) i nabycie nowoczesnego wyposażenia medycznego, wyposażenia socjalno-bytowego i wyposażenia niemedycznego niezbędnego do świadczenia usług medycznych w ramach dofinansowania projektu pn. „(…)”, który to projekt będzie finansowany ze środków unijnych w ramach działania 7.8 Infrastruktura ochrony zdrowia (typ projektu 2, 3, 4) Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027.
Stanowisko to potwierdza dotychczasowe orzecznictwo oraz interpretacje organów podatkowych wskazujące na brak możliwości odliczenia VAT w przypadku inwestycji służących wyłącznie działalności zwolnionej z VAT.
Zarówno wybudowany w ramach projektu budynek jak i zakupione wyposażenie w całości będą wykorzystywane do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych w ramach podstawowego przedmiotu działalności Wnioskodawcy, tj. w ramach realizacji PKD 8610-Z.
Powyższy stan rzeczy wynika z faktu, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim są towary i usługi wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Przepis ten wskazuje zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem warunkiem sine qua non umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy uznać za niemożliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług, które będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przedmiotowej sprawie zarówno wybudowany w ramach projektu budynek jak i wyposażenie, które planowo ma zostać zakupione, są ściśle związane z podstawową działalnością Wnioskodawcy, którą jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach działalności szpitali. Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Wnioskodawca jest publicznym podmiotem leczniczym i świadczeń zdrowotnych udziela i udzielać będzie wyłącznie w ramach prowadzonej przez niego działalności leczniczej.
W konsekwencji chociaż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, jakkolwiek udzielanie przez niego świadczeń zdrowotnych jest zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż budowa wskazanego powyżej budynku i zakup wyposażenia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT z uwagi na jego wykorzystanie do świadczeń usług zwolnionych, bowiem w całości związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych, a zatem nie będzie możliwe obniżenie przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT o podatek naliczony i wynikający z faktur dokumentujących usługi w zakresie budowy budynku i nabycie przedmiotowego wyposażenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo realizować projekt pn. „(…)”. W ramach ww. projektu zostanie wybudowany budynek (…), jak również zakupione zostanie nowoczesne wyposażenie medyczne, wyposażenie socjalno-bytowe oraz wyposażenie niemedyczne niezbędne do świadczenia usług medycznych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących budowę budynku oraz nabycie wyposażenia w zakresie realizacji ww. projektu.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest zatem związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, planują Państwo wykorzystanie wybudowanego budynku i zakupionego wyposażenia w ramach świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Budynek wybudowany w ramach projektu jak i zakupione wyposażenie, w całości będą wykorzystywane przez Państwa w celu udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z podstawowym przedmiotem Państwa działalności.
W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę budynku oraz nabycie wyposażenia w zakresie realizacji ww. projektu.
Podsumowując, nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę budynku oraz nabycie wyposażenia w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”, przy założeniu, że wskazany budynek jak i jego wyposażenie będą wykorzystywane w całości do udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.