Wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną w PKD 85.59B, świadcząc usługi korepe... - Interpretacja - null

ShutterStock

Wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną w PKD 85.59B, świadcząc usługi korepe... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zdalne korepetycje z fizyki a zwolnienie od podatku VAT

Wnioskodawca, będący polskim rezydentem podatkowym, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną w PKD 85.59B, świadcząc usługi korepetycji z fizyki. Zajęcia odbywają się online i są skierowane głównie do uczniów przygotowujących się do matury polskiej i międzynarodowej (IB). Mężczyzna ukończył studia magisterskie z fizyki, zawiera umowy bezpośrednio z uczniami lub ich rodzicami i korzysta z podmiotowego zwolnienia VAT. Nie jest związany z systemem oświaty.

Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy świadczone przez niego usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, jako usługi prywatnego nauczania na poziomie ponadpodstawowym świadczone przez nauczyciela. Argumentował, że usługi te spełniają warunki zwolnienia, ponieważ mają charakter prywatnego nauczania, są realizowane na poziomie ponadpodstawowym, a on sam posiada odpowiednie wykształcenie kierunkowe i działa jako nauczyciel na własny rachunek.

Świadczone usługi spełniają warunki zwolnienia — KIS

Dyrektor KIS potwierdził, że usługi korepetycji z fizyki świadczone przez wnioskodawcę mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Organ podatkowy odwołał się do przepisów ustawy o VAT. Wyjaśnił, że usługi prywatnego nauczania na poziomie ponadpodstawowym, świadczone przez nauczyciela na własny rachunek, są zwolnione od podatku VAT. Przepis ten wymaga spełnienia dwóch przesłanek: przedmiotowej, dotyczącej poziomu i charakteru nauczania, oraz podmiotowej, odnoszącej się do statusu nauczyciela. Wnioskodawca, jako osoba posiadająca wykształcenie kierunkowe i realizująca nauczanie zgodne z programami edukacyjnymi, spełnia obie przesłanki.

KIS szczegółowo omówiła charakter usług świadczonych przez podatnika. Podkreśliła, że korepetycje realizowane w formie zdalnej poprzez bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem nie są usługami elektronicznymi w rozumieniu przepisów rozporządzenia UE nr 282/2011. Usługi te wymagają znaczącego udziału człowieka i nie są zautomatyzowane, co pozwala na ich kwalifikację jako tradycyjne nauczanie. Zajęcia te obejmują program matury polskiej i międzynarodowej, co jednoznacznie wskazuje na ich charakter ponadpodstawowy.

„Zatem, prowadzone przez Pana korepetycje z fizyki w formie zdalnej stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie ponadpodstawowym, które są świadczone przez Pana w roli nauczyciela. Wobec tego, ww. usługi spełniają warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, a tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu” - podsumował dyrektor KIS.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.617.2024.1.AA