Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, specjalizując się w nauce szybkiego czytania oraz elementarnej nauce czytania dla dziec... - Interpretacja - null

ShutterStock

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, specjalizując się w nauce szybkiego czytania oraz elementarnej nauce czytania dla dziec... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Usługi nauki czytania dla dzieci a zwolnienie VAT

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, specjalizując się w nauce szybkiego czytania oraz elementarnej nauce czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zgodnej z programem przedszkola i klas 1–3 szkoły podstawowej. Zajęcia prowadzi osobiście, wykorzystując autorską metodę, opracowaną na podstawie wykształcenia pedagogicznego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wieloletniego doświadczenia. Obecnie rozwija również platformę e-learningową, na której kursanci mają dostęp do przygotowanych przez nią materiałów edukacyjnych, oraz możliwości kontaktu za pomocą czatu.

Zainteresowana zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy świadczone przez nią usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. W swoim stanowisku wskazała, że jej działalność spełnia warunki tego zwolnienia, ponieważ zajęcia prowadzi osobiście, jako nauczycielka, zgodnie z programem edukacyjnym przedszkola i klas 1–3 szkoły podstawowej. Podatniczka podkreśliła, że również kursy online, wymagające jej aktywnego udziału i umożliwiające kontakt z uczestnikami, powinny korzystać ze zwolnienia, ponieważ są zgodne z przesłankami podmiotowymi i przedmiotowymi zwolnienia.

Podsumowanie stanowiska w sprawie zwolnienia

Dyrektor KIS potwierdził, że świadczone przez wnioskodawczynię usługi nauki czytania dla dzieci, zarówno w formie stacjonarnej, jak i online, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Organ podatkowy odwołał się do przepisów ustawy o VAT oraz prawa unijnego, w tym rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011. Wskazał, że zwolnienie podatkowe przysługuje usługom nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym, świadczonym przez nauczycieli. Organ przeanalizował również definicję usług elektronicznych, wskazując, że działalność wnioskodawczyni nie spełnia kryteriów uznania jej za usługi elektroniczne, ponieważ świadczenie kursów wymaga jej aktywnego udziału i kontaktu z uczestnikami.

Następnie KIS podkreśliła, że przesłanki zwolnienia obejmują zarówno kryterium przedmiotowe, jakim jest nauczanie na odpowiednim poziomie edukacyjnym, jak i kryterium podmiotowe, czyli wykonywanie usług przez nauczyciela. Podatniczka spełnia te warunki, ponieważ prowadzi zajęcia osobiście, a jej wykształcenie pedagogiczne i doświadczenie zawodowe potwierdzają kwalifikacje do pełnienia funkcji nauczyciela. Zakres prowadzonych zajęć jest zgodny z programami nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego.

„W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Panią usługi polegające na prowadzeniu kursów nauki czytania dla dzieci (stacjonarnie i przez platformę e-learningową) będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy” - podsumował dyrektor KIS.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.804.2024.1.MSU