Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.665.2024.1.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr X zabudowanej budynkiem niemieszkalnym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest podatnikiem podatku VAT. Planowana sprzedaż zabudowanej nieruchomości będzie dokonywana przez Starostę (…) reprezentującego Skarb Państwa. Starosta (…) został wybrany przez Radę Powiatu (…). Wybór Starosty uchwalono Uchwałą Rady Powiatu nr (…) Starosta (…) wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej jest uprawniony do reprezentowania Skarbu Państwa zgodnie z art. 11 i art. 23 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Starosta (…) reprezentujący Skarb Państwa planuje sprzedaż w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości zabudowanej położonej w obrębie (…) gm. (…), oznaczonej w ewidencji jako działka nr X o pow. 0,0520 ha, figurującej w księdze wieczystej (…).

Dla przedmiotowej działki brak aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Kierunki zagospodarowania wyznacza studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania - tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Działka nr X została nabyta na własność Skarbu Państwa - Komendy Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej w (…) na podst. Aktu Notarialnego Rep. (…) z (…) 1977 r. Od tej daty zabudowana działka jest własnością Skarbu Państwa.

Zabudowana działka nr X została zajęta pod Posterunek Milicji w (…) od 1977 roku. Później, do 2012 roku znajdowała się w trwałym zarządzie Komendy Powiatowej Policji w (…). W 2012 roku Starosta (…) wygasił trwały zarząd do tej nieruchomości, za który naliczane były opłaty roczne. Od 2012 roku zabudowana działka Skarbu Państwa jest niezagospodarowana i budynek jest niezamieszkały. Skarb Państwa nie pobiera z niej żadnych pożytków. Działka przedmiotowa nie była od tego czasu i nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej. Nie była wykorzystywana do żadnej działalności od daty 2012 r. Dokonującemu dostawy nie przysługiwało z tytułu nabycia prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym działka nr X została przeznaczona do sprzedaży.

Przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana budynkiem niemieszkalnym, wzniesionym w latach przedwojennych. Budynek murowany, piętrowy, w stanie technicznym słabym, przeznaczony do remontu. Jest to obiekt niezamieszkały, pomieszczenia wewnątrz są zdewastowane.

Ponadto informują Państwo, że w stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Starosta (…) poniósł wydatki na jego zabezpieczenie (nie ulepszenie) z powodów zagrożeń dla życia i zdrowia wynikających ze złego stanu technicznego budynku. Jednak wydatki te wynoszące około (…) zł nie stanowią wydatków na jego ulepszenie i są niższe niż 30% wartości początkowej obiektu, którego wartość wynosi (…) zł.

Pytanie

Czy planowana sprzedaż działki zabudowanej nr X będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Planowana sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem niemieszkalnym, oznaczonej jako działka nr X o pow. 0,0520 ha położona w obrębie (…), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Stosownie do art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części. Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt. 22 ustawy.

Z przepisów wynika, że grunt, budynki i budowle spełniają definicję towaru, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przedmiotowym przypadku dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia. Przedmiotowy budynek był wybudowany w latach przedwojennych (brak dokumentów potwierdzających konkretną datę zakończenia budowy - dane z operatu szacunkowego) i można domniemywać, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło prawdopodobnie w tym okresie. Wzmianka w Akcie Notarialnym z 1977 roku wskazuje, że działka zabudowana jest budynkiem mieszkalnym, co wskazuje, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło już w przeszłości, a obecnie planowana sprzedaż nie odbywa się w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyżej opisanymi faktami, od daty pierwszego zasiedlenia minęło już co najmniej 85 lat, a planowana sprzedaż nieruchomości będzie się z pewnością odbywała w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Zdaniem tut. organu sprzedaż przedmiotowej nieruchomości spełnia warunki korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy i rozpatrywanie przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt. 10 a jest bezzasadne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo sprzedać działkę nr X, która zabudowana jest budynkiem niemieszkalnym. Budynek wzniesiony został w latach przedwojennych (dane z operatu szacunkowego) i można domniemywać, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło prawdopodobnie w tym okresie. Zabudowana działka nr X została zajęta pod Posterunek Milicji w (…) od 1977 r. Później, do 2012 r. znajdowała się w trwałym zarządzie Komendy Powiatowej Policji w (…). Od 2012 r. działka jest niezagospodarowana i budynek jest niezamieszkały. Obecnie budynek znajdujący się na działce nr X jest zdewastowany, przeznaczony do remontu. Ponieśli Państwo wydatki na zabezpieczenie budynku stanowiącego zagrożenie dla życia i zdrowia z powodu złego stanu technicznego. Wydatki te nie stanowiły wydatków na jego ulepszenie oraz stanowiły mniej niż 30% wartości początkowej obiektu. W stosunku do tego obiektu nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego opisu sprawy na tle przywołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości (działki nr X zabudowanej budynkiem niemieszkalnym) będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że w stosunku do wyżej opisanego budynku niemieszkalnego doszło do jego pierwszego zasiedlenia (użytkowania). Od pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynku, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej tego obiektu.

W konsekwencji planowana dostawa gruntu (działki nr X), z którym ww. budynek niemieszkalny jest związany – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również zostanie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe, uznać należy, że planowana przez Państwa sprzedaż zabudowanej działki nr X będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.