Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.659.2024.1.AR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „….”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – (dalej „A”), zgodnie z (…) ustawy z dnia (…) - dalej „(….)”, jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład (…), reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Zgodnie z (…) ustawy (…),A w ramach sprawowanego zarządu majątkiem Skarbu Państwa prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.

Zgodnie z (…) Statutu (…), nadanego Zarządzeniem nr (…) z dnia (…) w sprawie nadania Statutu A, A jest jednostką organizacyjną A, stanowiącą aparat wykonawczy B, m.in. inicjuje, organizuje oraz realizuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa.

W myśl przepisów (…) ustawy (…), gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

-powszechnej ochrony lasów,

-trwałości utrzymania lasów,

-ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,

-powiększania zasobów leśnych.

Elementem powszechnej ochrony lasów jest ochrona przyrody, w tym ochrona siedlisk i ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. W związku z tym, przy prowadzeniu gospodarki leśnej A obowiązane są do stosowania przepisów związanych z ochroną przyrody, a określonych w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478).

A realizuje Projekt w ramach (…) pn. „…..”, współfinansowany:

-ze środków Unii Europejskiej - Umowa nr (…) z dnia (…) (dofinansowanie do wysokości 60% kosztów Projektu),

-środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Umowa Nr (…) z dnia (…) (dofinansowanie do wysokości 35% kosztów Projektu),

-ze środków własnych A.

W przedmiotowym Projekcie A pełni rolę Współbeneficjenta, natomiast Partnerami Projektu jako Współbeneficjenci są:

-„C” (pełniący rolę Beneficjenta Koordynującego),

- (D),

-(E),

- (F).

A w Projekcie pełni rolę podmiotu współpracującego przy realizacji działań wynikających z podpisanej Umowy Partnerskiej dotyczącej realizacji Projektu (…) oraz Decyzji nr (…) z dnia (…) (znak sprawy ….) w sprawie uruchomienia projektu (…) oraz przystąpienia do realizacji wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych (…) z  „….” pt.: „….”, Decyzji nr (…) z dnia (…) zmieniającej decyzję nr (…) z dnia (…) (znak sprawy….) w sprawie uruchomienia projektu (…) oraz przystąpienia do realizacji wspólnego przedsięwzięcia (…) z „…..” pt.: „…” (Znak: ….).

Projekt jest realizowany na obszarach(…). Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem A, które ma wspierać administrację publiczną w zadaniach ochrony przyrody, edukacji społecznej społeczeństwa, gromadzeniu wiedzy o zasobach przyrodniczych kraju, rozprzestrzenianiu wiedzy o najlepszych praktykach dotyczących ochrony nietoperzy, jako gatunku znajdującego się w wielu krajach w regresie. Projekt również realizować ma pozaprodukcyjne funkcje lasu, jako miejsca służącego zaspokajaniu ludzkich pasji i zainteresowań oraz kształtowanie wizerunku A jako podmiotu szczególnie dbającego o ochronę przyrody ojczystej. Celem projektu jest poprawa stanu miejsc rozrodu nietoperzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Celem projektu jest zabezpieczenie i poprawa warunków schronień o dużym znaczeniu dla dziewięciu gatunków nietoperzy. Projekt skupia się na realizacji zadań prowadzonych na terenach leśnych, gdzie nietoperze najczęściej przebywają.

Cel Projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację poniższych działań:

1.Budowa wież i towarzyszącej im infrastruktury (satelitarnych schronień przejściowych - domków dla nietoperzy „bat huts” oraz ewentualnie - sztucznych zimowisk) w terenie leśnym na podstawie wykonanej w tym celu dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkiej niezbędnej dokumentacji.

2.Zakup sprzętu służącego wyznaczaniu tras przelotów nietoperzy.

3.Przeprowadzenie monitoringu populacji nietoperzy.

4.Organizacja warsztatów i szkoleń.

5.Udział i organizacja konferencji.

6.Opracowanie wytycznych dotyczących sposobu zabezpieczenia drewna wykorzystanego przy budowie schronień dla nietoperzy.

7.Działania promocyjne (gadżety promocyjne, ulotka o projekcie, tablice o projekcie, poradnik ochrony nietoperzy, udział w wydarzeniach promujących Projekt i obszary…..).

A przygotowuje zamówienia na dostawy i usługi, które są wykonywane na jego terenie. Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez A fakturami wraz z wykazaną kwotą podatku VAT. Koszty poniesione przez A będą refundowane ze środków A, które zostaną dalej rozliczone jako części budżetu wydatków Projektu przedłożonych do akceptacji Komisji Europejskiej.

A będzie ponosić koszty w związku z realizacją działań t.j.: budowa wież i zimowiska dla nietoperzy wraz zapewnieniem nadzoru budowlanego oraz zakup detektorów dla edukatorów leśnych.

A będzie odpowiedzialne za zarządzanie środkami trwałymi wytworzonymi w trakcie realizacji Projektu. Wytworzone lub nabyte środki trwałe będą stanowić mienie Skarbu Państwa w zarządzie A biorącego udział w Projekcie.

Zgodnie z art. 11.19 Wytycznych dla Wnioskodawców dla realizacji projektów (…), podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany jeśli beneficjent projektu dostarczy Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że zawarte w krajowych aktach prawnych regulacje potwierdzają brak możliwości odzyskania VAT za aktywa i usługi nabywane dla celów realizacji projektu. A jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.).

A uzyskuje dochody związane z działalnością statutową, sprzedaż drewna oraz innych produktów, od których nalicza i płaci podatek należny VAT (23% i 8%), oraz dochody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT), dochody z dzierżaw (opodatkowane stawką 23% i zw. z VAT), dochody ze sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich np. usługi telekomunikacyjne (opodatkowane stawką 23% VAT), itp. które to nie mają związku z realizacją projektu. A uznaje, że realizując Projekt pn.: „….” nie ma on powiązania z czynnościami/obrotem opodatkowanym. Realizacja projektu nie przyniesie A dochodów.

Głównym celem projektu jest ochrona populacji chronionych gatunków nietoperzy, a efekty zrealizowanego projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy A przystępując do projektu pn.: „….” ma prawo, biorąc pod uwagę zakładane cele którym ma służyć projekt, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych w przyszłości fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) dalej „ustawa o VAT” w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m. in. przy nabyciu towarów i usług:

-wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

-wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej dyrektywą VAT - jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TWE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08). Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).

Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, A  prowadzi działalność statutową wynikająca z ustawy o lasach, m.in. inicjuje, organizuje i koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa. Przy prowadzeniu gospodarki leśnej uwzględnia się przy tym zasadę powszechnej ochrony lasów, której elementem jest ochrona przyrody, w tym ochrona siedlisk i ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. Innymi słowy na działalność A składają się między innymi zadania z zakresu ochrony przyrody.

Opisany Projekt nakierowany jest właśnie na realizację celów podporządkowanych tym zadaniom, służyć ma bowiem poprawie stanu miejsc rozrodu nietoperzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatkowe aspekty projektu to wsparcie administracji publicznej w zadaniach ochrony przyrody, edukacji społecznej społeczeństwa, gromadzeniu wiedzy o zasobach przyrodniczych kraju, rozprzestrzenianiu wiedzy o najlepszych praktykach dotyczących ochrony nietoperzy, jako gatunku znajdującego się w wielu krajach w regresie.

Projekt realizować ma również pozaprodukcyjne funkcje lasu, jako miejsca służącego zaspokajaniu ludzkich pasji i zainteresowań i kształtowanie wizerunku A jako podmiotu szczególnie dbającego o ochronę przyrody ojczystej. Jak wynika z powyższego, sfera działalności w którą się wpisuje realizacja Projektu, w żadnym razie nie pokrywa się z obszarem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, z której A uzyskuje przychody opodatkowane VAT, a która obejmuje sprzedaż drewna oraz innych produktów, najem obiektów na cele mieszkaniowe, sprzedaż towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich (np. usługi telekomunikacyjne), dzierżawa gruntów. Czy wydatki ponoszone w ramach Projektu na realizację w opisie stanu faktycznego zadań nie mają związku, choćby pośredniego, z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Innymi słowy towary oraz usługi zakupione przez A nie będą wprost służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego, zdaniem A jako Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „…” nie przysługuje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „…”.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali w opisie sprawy, projekt nie ma powiązania z czynnościami/obrotem opodatkowanym. Realizacja projektu nie przyniesie A  dochodów, a efekty zrealizowanego projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych w przyszłości fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „….”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja skierowana jest tylko do Państwa, nie wywiera skutków dla innych wskazanych we wniosku partnerów projektu.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.