Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że wyodrębnione składniki materialne i niematerialne tworzące Dział Holdingowy, które w ramach podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione do Nowej Spółki, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji transakcja przeniesienia Działu Holdingowego, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, wpłynął 16 września 2024 r.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 19 listopada 2024 r.)

Spółka A sp. z o.o. (dalej jako „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest częścią Grupy Kapitałowej B (dalej jako „Grupa”), która działa na krajowym rynku już od ponad (...) lat.

Grupa świadczy usługi w takich obszarach jak (...).

Grupa zatrudnia obecnie ponad (...) pracowników i posiada (...) oddziałów na terenie całego kraju, co pozwala na zapewnienie spójnej jakości usług w różnych regionach Polski. Grupa kładzie duży nacisk na społecznie odpowiedzialne prowadzenie biznesu oraz stały dialog z klientami, dostawcami i pracownikami.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od osiągniętych dochodów. Spółka pełni rolę podmiotu dominującego w Grupie. Główny profil działalności Spółki, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD ...), obejmuje kod: (...).

W ramach struktury Grupy na terytorium Polski działalność prowadzi m.in. Spółka, w której skupione są następujące obszary działalności:

1)Usługi holdingowe, w szczególności usługi księgowe, kadrowe, płacowe, prawne oraz informatyczne oraz usługi w zakresie finansowania - usługi te są świadczone na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką;

2)Wynajem nieruchomości biurowych zarówno na rzecz podmiotów powiązanych oraz niepowiązanych;

3)(...).

Spółka, jako podmiot dominujący, w Grupie jest też udziałowcem szeregu spółek zależnych.

Tym samym aktywność gospodarcza Spółki oscyluje wokół usług holdingowych (outsourcingowych), wynajmu/dzierżawy oraz usług (...).

W celu oddzielenia od siebie ww. rodzajów działalności aktywność Spółki w powyższych obszarach została wyodrębniona wewnętrznie jako działalność holdingowa (dalej jako „Dział Holdingowy”), do której przypisano aktywność w zakresie świadczenia szeroko pojętych usług wsparcia na rzecz podmiotów powiązanych i działalność nieruchomościowa (dalej jako „Dział Nieruchomościowy”), do której przypisano aktywność w zakresie świadczenia usług najmu/dzierżawy nieruchomości oraz te związane z (...).

Celem zwiększenia efektywności zarządzania wskazanymi powyżej działalnościami oraz zwiększenia nadzoru nad ich efektywnością ekonomiczną oraz osiąganymi wynikami, mocą uchwały Zarządu Spółki, odrębność Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego funkcjonujących w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych oraz celów biznesowych na podstawie uchwały Zarządu Spółki określającej m.in. organizację zarządzania w Spółce, elementy struktury organizacyjnej, oraz składniki majątku przypisane do Działu Holdingowego i Działu Nieruchomościowego.

Do każdej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej Spółki przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich. Zarówno Dział Holdingowy, jak i Dział Nieruchomościowy dysponują własną kadrą zarządzającą.

Do Dział Holdingowego, w efekcie podjętej uchwały Zarządu Spółki, przypisany został zespół pracowników merytorycznych odznaczający się wiedzą i doświadczeniem w zakresie świadczenia usług outsourcingowych/holdingowych. Pozostali pracownicy Spółki, zajmujący się zarządzaniem nieruchomościami oraz usługami związanymi z (...), są przypisani do Działu Nieruchomościowego.

Cel gospodarczy Działu Holdingowego sprowadza się do zapewnienia wsparcia w obszarze usługowo-finansowym dla wszystkich spółek zależnych tworzących Grupę. Do zadań Działu Holdingowego należą m.in.:

1)Świadczenie usług outsourcingowych na rzecz podmiotów powiązanych, takich jak usługi

-   księgowe, kadrowe, płacowe, prawne, administracyjne oraz informatyczne.

2)Zarządzanie udziałami spółek zależnych.

3)Finansowanie spółek zależnych.

Do Działu Holdingowego przypisane są:

-  aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie opisanych zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, samochody osobowe, i inne niezbędne do wykonywania opisanych zadań),

-   należności handlowe z tytułu realizowanych prac,

-   pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,

-   zobowiązania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług funkcjonalnie związane z działalnością holdingową,

-   udziały w spółkach zależnych,

-   księgi i dokumenty związane z działalnością Działu Holdingowego.

Dla Działu Holdingowego utworzony jest odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się przypisane dla Działalności Holdingowej środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań.

Ponadto, do Działu Holdingowego jest przypisana powierzchnia biurowa zajmowana obecnie przez pracowników przypisanych do tego Działu.

Z kolei Dział Nieruchomościowy składa się z:

•aktywów trwałych, w tym środków trwałych (składników majątkowych), umożliwiających wykonywanie opisanych zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, samochody osobowe, i inne niezbędne do wykonywania opisanych zadań),

•szeregu nieruchomości biurowych (zlokalizowanych m.in. w .....),

•prawa i obowiązki wynikające z umów najmu nieruchomości,

•należności handlowe z tytułu wynajmu nieruchomości oraz świadczenia usług (...),

•pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,

•zobowiązania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług funkcjonalnie związane z działalnością nieruchomościową oraz (...),

•prawa i obowiązki wynikające z umów o dostawę mediów oraz ochronę,

•prawa i obowiązki wynikające z umowy z firmą zewnętrzną zajmującą się administracją i utrzymaniem nieruchomości,

•zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości,

•księgi i dokumenty związane z działalnością Działu Nieruchomościowego.

Cel gospodarczy Działu Nieruchomościowego sprowadza się natomiast do świadczenia usług najmu/dzierżawy w oparciu o posiadane nieruchomości biurowe dla wszystkich spółek zależnych tworzących Grupę oraz dla podmiotów niepowiązanych, a także do świadczenia usług (...). Do zadań Działu Nieruchomościowego należą zatem:

1)wynajem/dzierżawa nieruchomości biurowych na rzecz podmiotów powiązanych oraz niepowiązanych;

2)zarzadzanie nieruchomościami;

3)(...).

Dla Działu Nieruchomościowego utworzony jest odrębny rachunek bankowy za pomocą którego rozliczane są przychody i rozchody przypisane do Działu Nieruchomościowego.

Ewidencja księgowa Spółki jest prowadzona w sposób umożliwiający ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań obu Działów. W ramach powyższego do Działów są przypisane miejsca powstawania kosztów, bezpośrednio związane z prowadzoną przez nie działalnością. Jednocześnie, w odniesieniu do pozostałych kosztów, jak również przychodów (odpowiednio zobowiązań oraz należności) zastosowanie znajduje przyporządkowanie wartościowe, tj. Spółka przypisuje do danego Działu odpowiednią część wspólnych kosztów i przychodów (zobowiązań i należności), wykazywanych w ewidencji Spółki. W oparciu o powyższe, możliwe jest natychmiastowe zidentyfikowanie, które z przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczą działalności danego Działu.

Dział Holdingowy i Dział Nieruchomościowy posiadają własne zasoby pieniężne, które są deponowane na rachunku bankowym odrębnym dla każdego z tych Działów. Zgodnie z przyjętym przez Spółkę modelem biznesowym, należności z tytułu usług świadczonych przez Spółkę w zakresie Działu Holdingowego i Nieruchomościowego trafiają na konta bankowe poszczególnych Działów.

Oba Działy (zorganizowane części przedsiębiorstwa) są w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych Działów. Oba Działy nie są zatem jedynie sumą składników, lecz zorganizowanymi jednostkami przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

W celu poprawienia efektywności działania Spółki, podjęta została decyzja o przeprowadzeniu reorganizacji jej działalności. Wspomniana decyzja wynika z konieczności usystematyzowania działalności biznesowej oraz zwiększania jej przejrzystości.

Stąd, planowane jest rozdzielenie działalności związanej z nieruchomościami od działalności holdingowej. W tym celu planuje się utworzenie odrębnego podmiotu, do którego przeniesiono by działalność holdingową (dalej jako „Nowa Spółka”) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2024, poz. 18 z późn. zm., dalej jako „KSH”), tj. podział Spółki przez wydzielenie z przedsiębiorstwa Spółki i przeniesienie na Nową Spółkę części majątku Spółki w postaci Działu Holdingowego (dalej jako „Podział”).

W wyniku planowanego podziału w Spółce pozostanie część majątku tej Spółki związana z działalnością nieruchomościową i pozostałą - (...) (Dział Nieruchomościowy). Po podziale Spółka będzie kontynuować działalność gospodarczą w zakresie związanym z Działem Nieruchomościowym, pozostającym w Spółce.

Spółka pragnie wskazać, że:

-   w ramach podziału przez wydzielenie na Nową Spółkę zostaną przeniesione wszystkie elementy funkcjonalnie związane z Działem Holdingowym, tj.

-aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie opisanych zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, samochody osobowe, i inne niezbędne do wykonywania opisanych zadań),

-należności handlowe z tytułu realizowanych prac,

-należności i zobowiązania wynikające z zawartych umów pożyczek,

-umowy handlowe z kontrahentami (zewnętrznymi dostawcami usług),

-pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,

-zobowiązania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług funkcjonalnie związane z działalnością holdingową,

-rachunek bankowy wraz ze środkami pieniężnymi,

-udziały w spółkach zależnych.

-   Na moment przeniesienia zarówno Dział Holdingowy, jak i Dział Nieruchomościowy będą wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej,

-   Nowa Spółka będzie mogła kontynuować działalność gospodarczą, co najmniej w takim samym zakresie, w jakim prowadzona jest obecnie działalność przez Dział Holdingowy w ramach Spółki,

-   W Spółce po wydzieleniu pozostaną składniki przypisane do Działu Nieruchomościowego, tj. przede wszystkim nieruchomości biurowe, wraz ze wszystkimi umowami, należnościami i zobowiązaniami funkcjonalnie związanymi z zawartymi umowami najmu, oraz działalność opartą na świadczeniu usług (...) oraz pracownicy.

Podział zostanie zatem dokonany z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania nie jest celem Podziału (ani głównym, ani jednym z głównych jego celów). Planowany Podział jest jednym z etapów procesu zmian w strukturze właścicielskiej Grupy i optymalizacji wykorzystania zasobów tej Grupy. Istotnym celem tego procesu jest dostosowania struktury organizacyjnej oraz poziomu kosztów działalności Grupy do zachodzących zmian otoczenia konkurencyjnego.

W związku z dokonanym podziałem Spółki przez wydzielenie, Wspólnicy nie otrzymają dopłat w gotówce.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie tego czy Dział Holdingowy oraz Dział Nieruchomościowy stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, o którym stanowi art. 4a pkt 4 ustawy o CIT oraz czy Podział nie będzie generował przychodu podatkowego dla Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

-   Nowa Spółka będzie wykorzystywać przeniesione składniki majątkowe do prowadzenia działalności gospodarczej w tym samym zakresie. Nowa Spółka zamierza kontynuować działalność prowadzoną dotychczas przez Dział Holdingowy w Spółce,

-   Nowa Spółka nie będzie musiała angażować dodatkowych środków ani innych składników majątku niebędących przedmiotem przeniesienia. Przeniesione składniki majątkowe tworzące Dział Holdingowy stanowią kompletny i samodzielny zespół umożliwiający prowadzenie działalności w dotychczasowym zakresie bez konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych.

-   Spółka będzie w stanie prowadzić działalność gospodarczą, na podstawie składników majątkowych, które pozostaną w Spółce jako Dział Nieruchomościowy, w takim samym zakresie jak przed podziałem - bez konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych. Dział Nieruchomościowy dysponuje wszystkimi niezbędnymi aktywami, personelem oraz umowami do kontynuowania działalności w zakresie wynajmu nieruchomości oraz (...).

-   Nowa Spółka, do której zostaną przeniesione składniki majątkowe związane z Działem Holdingowym, będzie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone numerami 1 i 4 (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące Dział Holdingowy, które w ramach podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione do Nowej Spółki, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu (...) art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

4.Czy transakcja przeniesienia Działu Holdingowego w ramach planowanego podziału Spółki przez wydzielenie, przeprowadzonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Ad.1.

W ocenie Spółki wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące Dział Holdingowy, które w ramach podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione do Nowej Spółki, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu (...) art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Ad. 4

W ocenie Spółki, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opisany powyżej wkład niepieniężny w postaci Działu Holdingowego przeniesiony do Nowej Spółki w ramach planowanego podziału Spółki przez wydzielenie, przeprowadzonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem Dział Holdingowy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1 i Ad 2

Uzasadnienie wspólne dla stanowiska Spółki w zakresie pytania 1 i pytania 2.

(...)

Analogiczną definicję zawarto w art. 2 pkt 27e ustawy VAT - zgodnie z nim przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych spełniający łącznie następujące przesłanki:

1)stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (tzw. wyodrębnienie funkcjonalne):

•zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.

•Należy wskazać, że Dział Holdingowy oraz Dział Nieruchomościowy obejmują szeroki zakres aktywów, a także składników niematerialnych oraz zobowiązań, zorganizowanych w ramach Spółki w formie odrębnych działów, które to aktywa, składniki niematerialne oraz zobowiązania służą do prowadzenia działalności Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego. Aktywa oraz składniki niematerialne, jakimi dysponują Działy Holdingowy oraz Nieruchomościowy zostały wykazane w opisie zdarzenia przyszłego.

•Dysponowanie powyższymi aktywami oraz składnikami niematerialnymi pozwala na kontynuowanie działalności gospodarczej zarówno przez Dział Holdingowy w strukturze Nowej Spółki, do którego zostanie przeniesione w ramach podziału przez wydzielenie, oraz przez Dział Nieruchomościowy w zakresie świadczenia usług, które dotychczas wykonuje w ramach struktury organizacyjnej Spółki.

•W konsekwencji, w opinii Spółki:

-warunek wyodrębnienia funkcjonalnego wynikający z (...) art. 2 pkt 27e ustawy o VAT jest spełniony w stosunku do Działu Holdingowego;

-(...);

2)posiadający określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (tzw. wyodrębnienie organizacyjne):

•Wyodrębnienie organizacyjne oznacza wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Przyjmuje się, że konkretny zespół składników powinien być pewną całością, będącą przy tym organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa.

•Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako przykładowo: dział, wydział czy oddział. Przy wyodrębnienie takie nie musi koniecznie wynikać z formalnych procedur korporacyjnych, a może jedynie mieć faktyczny charakter.

•Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników, tworzących część tego przedsiębiorstwa.

•Prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza składa się z dwóch niezależnych od siebie rodzajów działalności, tj. działalności prowadzonych poprzez Dział Holdingowy oraz Dział Nieruchomościowy. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Spółkę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych (oraz przypisanych do nich zobowiązań), niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

•O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy także obowiązująca w Spółce struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą.

•Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego zostało potwierdzone w formie uchwały Zarządu Spółki.

•Już samo wyodrębnienie Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego na podstawie uchwały Zarządu stanowi o odmiennym charakterze podejmowanych działalności gospodarczych, gdyż gdyby ich działalność się pokrywała, bezprzedmiotowym i kontrproduktywnym z ekonomicznego punktu widzenia byłoby wyodrębnianie powyższych segmentów działalności, co wiąże się z kosztami w postaci m.in. rozrostu biurokracji korporacyjnej. Odmienny charakter działalności, prowadzony przez ww. segmenty, znajduje również odzwierciedlenie w różnych, niezwiązanych ze sobą źródłach przychodów.

•W konsekwencji, w opinii Spółki:

-warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z (...) art. 2 pkt 27e ustawy o VAT jest spełniony w stosunku do Działu Holdingowego;

-(...);

3)będący finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (tzw. wyodrębnienie finansowe);

•Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niej określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań.

•Podkreśla się przy tym, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W szczególności, wyodrębnienie finansowe nie musi się więc wiązać z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

•Istotne jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki lub też sprawozdawczość finansowa.

•Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, że Spółka jest w stanie przypisać odpowiednie przychody oraz koszty odrębnie do Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego.

•W związku z powyższym, wskazać należy, że Spółka dokonuje odrębnych ewidencji zdarzeń gospodarczych dla Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego. W konsekwencji czego, Spółka posiada wszelkie dane konieczne do obliczenia rentowności obu ww. segmentów dla celów wewnętrznych i kontrolnych. To z kolei pozwala na stosowanie planowania finansowego dla tych segmentów, uwzględniającego ich wyniki finansowe.

•W związku przydzieleniem określonych funkcji do Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego oraz w związku z możliwością alokacji zdarzeń gospodarczych do tych segmentów, segmenty te posiadają odrębne źródła przychodów.

•Spółka jest w stanie przypisać poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe wykorzystywane w działalności gospodarczej w zakresie świadczonych usług będących podstawą uzyskiwanych przez Dział Holdingowy oraz Dział Nieruchomościowy przychodów.

•W konsekwencji, w opinii Spółki:

-warunek wyodrębnienia finansowego wynikający z (...) art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy uznać za spełniony w stosunku do Działu Holdingowego;

-(...).

4)zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

•Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zarówno Działu Holdingowego jak i Działu Nieruchomościowego umożliwiają realizowanie działalności gospodarczej w ramach odrębnych samodzielnych przedsiębiorstw.

Mając powyższe na uwadze, Spółka uważa, że zespoły składników materialnych i niematerialnych, które są przypisane do:

•Działu Holdingowego stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu (...) art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;

•(...).

Wyżej wskazane Działy Holdingowy oraz Nieruchomościowy są wyodrębnione organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Ponadto całość składników służy wykonywaniu przez nie działalności gospodarczej. Tak zorganizowane zespoły składników materialnych i niematerialnych mogłyby (a Dział Holding będzie) stanowić przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące te same zadania gospodarcze, co w ramach przedsiębiorstwa Spółki.

Potwierdzenia powyższego można doszukiwać się m.in. w:

1)Interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.361.2024.4.MK;

2)Interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.279.2024.3.AW;

3)Interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 19 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.597.2023.1.BJ;

4)Interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.243.2019.3.RK;

5)Interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF.

Ad. 4

Uzasadnienie Spółki dla stanowiska w zakresie pytania 4

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zdaniem Spółki, definicja „zbycie” użyta w ustawie o VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem „zbycie” rozumie się także zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa, w tym transakcję podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 KSH.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, z uwagi na fakt, że przedmiotem przeniesienia będzie Dział Holdingowy spełniający definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT (zgodnie z argumentacją przedstawioną w punkcie pierwszym i drugim niniejszego wniosku o interpretację) przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, transakcja przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Nowej Spółki w trybie podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 KSH nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług, które przedstawili Państwo we wniosku, że Dział Holdingowy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i transakcja przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Nowej Spółki w trybie podziału przez wydzielenie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że na terytorium Polski Spółka prowadzi działalność, w której skupione są następujące obszary:

1)Usługi holdingowe, w szczególności usługi księgowe, kadrowe, płacowe, prawne oraz informatyczne oraz usługi w zakresie finansowania - usługi te są świadczone na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką;

2)Wynajem nieruchomości biurowych zarówno na rzecz podmiotów powiązanych oraz niepowiązanych;

3)(...).

Aktywność gospodarcza Spółki oscyluje wokół usług holdingowych (outsourcingowych), wynajmu/dzierżawy oraz usług (...).

W celu oddzielenia od siebie ww. rodzajów działalności aktywność Spółki w powyższych obszarach została wyodrębniona wewnętrznie jako działalność holdingowa (dalej jako „Dział Holdingowy”), do której przypisano aktywność w zakresie świadczenia szeroko pojętych usług wsparcia na rzecz podmiotów powiązanych i działalność nieruchomościowa (Dział Nieruchomościowy), do której przypisano aktywność w zakresie świadczenia usług najmu/dzierżawy nieruchomości oraz te związane z (...).

Odrębność Działu Holdingowego oraz Działu Nieruchomościowego funkcjonujących w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych oraz celów biznesowych na podstawie uchwały Zarządu Spółki określającej m.in. organizację zarządzania w Spółce, elementy struktury organizacyjnej, oraz składniki majątku przypisane do Działu Holdingowego i Działu Nieruchomościowego.

Do każdej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej Spółki przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich. Zarówno Dział Holdingowy, jak i Dział Nieruchomościowy dysponują własną kadrą zarządzającą.

Do Dział Holdingowego, w efekcie podjętej uchwały Zarządu Spółki, przypisany został zespół pracowników merytorycznych odznaczający się wiedzą i doświadczeniem w zakresie świadczenia usług outsourcingowych/holdingowych. Pozostali pracownicy Spółki, zajmujący się zarządzaniem nieruchomościami oraz usługami związanymi z (...), są przypisani do Działu Nieruchomościowego.

Do zadań Działu Holdingowego należą m.in.:

1)Świadczenie usług outsourcingowych na rzecz podmiotów powiązanych, takich jak usługi księgowe, kadrowe, płacowe, prawne, administracyjne oraz informatyczne.

2)Zarządzanie udziałami spółek zależnych.

3)Finansowanie spółek zależnych.

Do Działu Holdingowego przypisane są:

•aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, samochody osobowe, i inne niezbędne do wykonywania zadań),

•należności handlowe z tytułu realizowanych prac,

•pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,

•zobowiązania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług funkcjonalnie związane z działalnością holdingową,

•udziały w spółkach zależnych,

•księgi i dokumenty związane z działalnością Działu Holdingowego.

Dla Działu Holdingowego utworzony jest odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się przypisane dla Działalności Holdingowej środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań.

Ponadto, do Działu Holdingowego jest przypisana powierzchnia biurowa zajmowana obecnie przez pracowników przypisanych do tego Działu.

Ewidencja księgowa Spółki jest prowadzona w sposób umożliwiający ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań obu Działów. W ramach powyższego do Działów są przypisane miejsca powstawania kosztów, bezpośrednio związane z prowadzoną przez nie działalnością. Jednocześnie, w odniesieniu do pozostałych kosztów, jak również przychodów (odpowiednio zobowiązań oraz należności) zastosowanie znajduje przyporządkowanie wartościowe, tj. Spółka przypisuje do danego Działu odpowiednią część wspólnych kosztów i przychodów (zobowiązań i należności), wykazywanych w ewidencji Spółki. W oparciu o powyższe, możliwe jest natychmiastowe zidentyfikowanie, które z przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczą działalności danego Działu.

Zarówno Dział Holdingowy i Dział Nieruchomościowy posiadają własne zasoby pieniężne, które są deponowane na rachunku bankowym odrębnym dla każdego z tych Działów. Zgodnie z przyjętym przez Spółkę modelem biznesowym, należności z tytułu usług świadczonych przez Spółkę w zakresie Działu Holdingowego i Nieruchomościowego trafiają na konta bankowe poszczególnych Działów.

Oba Działy (zorganizowane części przedsiębiorstwa) są w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych Działów. Oba Działy nie są zatem jedynie sumą składników, lecz zorganizowanymi jednostkami przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

Planowane jest rozdzielenie działalności związanej z nieruchomościami od działalności holdingowej. W tym celu planuje się utworzenie odrębnego podmiotu, do którego przeniesiono by działalność holdingową.

Nowa Spółka, do której zostaną przeniesione składniki majątkowe związane z Działem Holdingowym, będzie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

Państwa wątpliwości, w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczą kwestii czy wyodrębnione składniki materialne i niematerialne tworzące Dział Holdingowy, które w ramach podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione do Nowej Spółki, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT a w konsekwencji czy transakcja przeniesienia Działu Holdingowego, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce Dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po sprzedaży powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Nabywającą w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Holdingowy, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika z opisu sprawy organizacyjne, finansowe oraz funkcjonalne wyodrębnienie działalności związanej z Działalnością Holdingową (Działalnością wydzielaną) zostało potwierdzone w formie uchwały Zarządu Spółki, na mocy której, odrębność Działu Holdingowego funkcjonującego w Spółce została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych oraz celów biznesowych. Na podstawie uchwały Zarządu Spółki określone zostały m.in. organizacja zarządzania w Spółce, elementy struktury organizacyjnej, oraz składniki majątku przypisane do Działu Holdingowego.

Wskazali Państwo, że na Nową Spółkę zostaną przeniesione wszystkie elementy funkcjonalnie związane z Działem Holdingowym, tj. aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, samochody osobowe, i inne niezbędne do wykonywania zadań), należności handlowe z tytułu realizowanych prac, należności i zobowiązania wynikające z zawartych umów pożyczek, umowy handlowe z kontrahentami (zewnętrznymi dostawcami usług), pracownicy merytoryczni posiadający wiedzę i doświadczenie w zakresie świadczenia usług outsourcingowych/holdingowych, zobowiązania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług funkcjonalnie związane z działalnością holdingową, rachunek bankowy wraz ze środkami pieniężnymi, udziały w spółkach zależnych. Ponadto, dział ten dysponują własną kadrą zarządzającą.

Dodatkowo, do Działu Holdingowego jest przypisana powierzchnia biurowa zajmowana obecnie przez pracowników przypisanych do tego Działu.

W analizowanej sprawie spełniają Państwo również przesłanki wyodrębnienia finansowego dla Działalności Holdingowej. Zgodnie z Państwa wskazaniem, ewidencja księgowa Spółki jest prowadzona w sposób umożliwiający ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań obu Działów. W ramach powyższego do Działów są przypisane miejsca powstawania kosztów, bezpośrednio związane z prowadzoną przez nie działalnością. Jednocześnie, w odniesieniu do pozostałych kosztów, jak również przychodów (odpowiednio zobowiązań oraz należności) zastosowanie znajduje przyporządkowanie wartościowe, tj. Spółka przypisuje do danego Działu odpowiednią część wspólnych kosztów i przychodów (zobowiązań i należności), wykazywanych w ewidencji Spółki. W oparciu o powyższe, możliwe jest natychmiastowe zidentyfikowanie, które z przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczą działalności danego Działu.

Z powyższego wynika, że Dział Holdingowy posiada własne zasoby pieniężne, które są deponowane na rachunku bankowym odrębnym dla Działu Holdingowego. Zgodnie z przyjętym przez Spółkę modelem biznesowym, należności z tytułu usług świadczonych przez Spółkę w zakresie Działu Holdingowego trafiają na konto bankowe Działu Holdingowego.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonale potwierdza fakt, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Działalność Holdingową, jest – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego – w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tego Działu.

Nowa Spółka będzie wykorzystywać przeniesione składniki majątkowe do prowadzenia działalności gospodarczej w tym samym zakresie i nie będzie musiała angażować dodatkowych środków ani innych składników majątku niebędących przedmiotem przeniesienia. Wskazali Państwo, że przeniesione składniki majątkowe tworzące Dział Holdingowy stanowią kompletny i samodzielny zespół umożliwiający prowadzenie działalności w dotychczasowym zakresie bez konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych.

Należy także wskazać, że Nowa Spółka będzie wykorzystywać przeniesione składniki majątkowe do prowadzenia działalności gospodarczej - kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Dział Holdingowy w Spółce.

Reasumując, wyodrębnione przez Spółkę składniki materialne i niematerialne tworzące Dział Holdingowy, które w ramach podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione do Nowej Spółki będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji transakcja przeniesienia Działu Holdingowego nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 1 i 4 w podatku od towarów i usług, należy więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Z uwagi na przeformułowanie przez Państwa – w uzupełnieniu wniosku – pytania nr 2 oraz wskazania, że odstępują Państwo od wniosku o określanie statusu Działu Nieruchomościowego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, informujemy, że w tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).